No niin kiky-lomarahat tulee perjantaina, pikkasen alle 600 euroa
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tuo nettona on enemmän kuin mitä 99,9 % maapallon ihmisistä pystyisi edes kuvittelemaan saavansa käytännöllisesti katsoen tyhjästä.
Itse sain hieman enemmän, vähän toista tuhatta nettona, mutta en todellakaan pidä sitä itsestäänselvyytenä, että meillä on Suomessa tällaiset lomaedut. Ja verotus tasoittaa kyllä mukavasti - niin kuin pitääkin.
Ja tulit tänne kiimassasi esittämään yli-ihmistä! Jaa kuule lomarasi köyhille, sitten olet vasta kelpo ihminen.
Häpeä juttujasi - oikeasti.
Itse voisit miettiä itsehillinnän ja sivistyneen kielenkäytön hyveitä. Joku oli eri mieltä kanssasi eli nyt hänen pitää mielestäsi hävetä. Mieti vähän, oikeasti.
Itsehän annoin kaikki lomarahani firmalle ja vaihdoin ne innosta kirkuen 12 ylimääräiseksi lomapäiväksi.
1200e tuli kikyn höyläämiä lomarahoja. Onneksi tämä vähennys on vain väliaikainen. Teen kunnalla it-alan paskahommia.
Vierailija kirjoitti:
Pari näkökulmaa tähän keskusteluun. On turhaa sanoa aloittajalle että olisi vain tyytyväin ja pyydetään vertaamaan joihinkin muihin maihin ja heidän tilanteeseensa. Me nyt olemme Suomessa ja elämme tässä yhteiskunnassa. Ei ole mitenkään järkevää miettiä mitä joku saa englannissa tai vaikka vietnamissa.
Ja toinen asia mikä on joka vuotuinen ja näköjään joka alaa vaivaava. Palkanlaskennan kummalliset vaikeudet. On jotenkin kummallista että tätä siedetään Suomessa. Minulla on kokemusta isosta ja pienemmästä organisaatiosta työntekijänä mutta sama ongelma on ollut joka paikassa. Huonosti työnsä hoitavat palkanlaskijat.
Olen eri mieltä. Olen lopen kyllästynyt siihen että monet suomalaiset eivät osaa nauttia kaikesta siitä käsittämättömästä ylellisyydestä mitä heillä on.
Ap on kyllä niin kujalla, niin kujalla. Mitä kyvyttömämpi ihminen on ymmärtämään työehtoja ja prosenttilaskuja sitä valmiimpi hän on syyttämään ja käyttämään iskulauseita. Kiky-lomarahat! Kiky-sopimuksessa varmaankin päätettiin että lomarahat on kaikille 600 euroa netto joten ihan turha mainita mitään muuta!
Ap, sulta vietiin 1/3 lomarahoista eli vaivaiset 300 euroa nettona. Olisitko sillä rahalla tehnyt matkan jonnekin kauemmaksi tai viettänyt viikon suomessa?
Se että verotus otti palkastasi enemmän on oma valintasi.
Kunnalla maksetaan per työssäolokuukausi. Jos olet ollut työsuhteessa 9 kuukautta, saat lomarahaa 9 kuukauden verran jne jne.
Olettaen, että kikylaisella puoliso summa on yht. 1200. Se on perheen keskimääräinen lomaan kulutettava summa 2018.
Minä olen työtön ja varannut lomaan 700, mies yksityissektorilla, hän on varannut lomaan saman verran. Lomareissu Suomessa 4-henkiselle perheelle onnistuu kyllä noilla rahoilla.
Sitä parempi on Suomen kilpailukyky on nyt ja tulevaisuudessa mitä enemmän laitetaan raha käyttöön Suomessa.
Koko kesä ja tuleva talvikin lomaa. Eläkeläinen. Ei lomarahaa tiedossa. Veroprosentti nousi vuoden alussa. Käteen jää nyt aina tommoset 1100 euroa. Lomaillen takapihalla, reissaan polkupyörällä kipsalle ja syön yön yli levänneitä eineksiä. En valita ja olen siis jo yli 63 vee, siis normaalilla työeläkkeellä, ikäni työtä tehneenä jäänyt normaalisti vanhuuseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo semmonen 13 kuukauden palkka, bonus tavallaan. En ymmärrä miksi ei voisi sisältyä palkassa pitkin vuotta.
Yleensä olemme saaneet vaihtaa lomapäiviksi.nyt joudutaan ottaa palkatonta ja koko potti käteen. Tekisin mieluummin toisinpäin.
Entisenä briteissä asuneena, en voinut kuin ällistellä kun ekan sain :D ei ihme että julkinen sektori ei kestä
Entisenä brittiläisenä varmaan tiedät et nhs maksaa myös loma-ajan palkkaa
Siis eikö lomaraha ole se minkä saa loman jälkeen joka on ns.ylimääräistä rahaa, puolet loma ajan palkasta? Ei kaikilla aloilla saa penniäkään hei!!
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lomaraha ole se minkä saa loman jälkeen joka on ns.ylimääräistä rahaa, puolet loma ajan palkasta? Ei kaikilla aloilla saa penniäkään hei!!
Pääsääntöisesti se nykyään taidetaan maksaa ennen lomaa tai puolet ennen ja puolet jälkeen loman. Mut joo, sitä ei kannata sekoittaa loma-ajan palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niillä aloilla, joilla lomarahaa ei makseta, se on sisällytetty tuntipalkkaan. Sama juttu pekkasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lomarahat ovat osa palkkaa.
Tiedoksi niille alle 50 älykkysosamäärään omaaville pösilöille, jotka sanovat lomarahan olevan ilmaista rahaa, ja ovat saaneet jonkun kirjoitustaitoisen tänne heidän arvottoman viestinsä lähettämään.
Nimenomaan näin.
Lomarahajärjestelmässä on keskitetty palkanmaksua lomakaudelle yhteisellä sopimuksella osapuolten välillä.
Se ei siis ole keneltäkään pois, eikä kenellekään lisää, vaan esim. auttaa parantamaan kesäloman laatua myös niillä palkansaajilla joilta säästäminen ei onnistu.
Toisaalta se auttaa yrittäjiä itseään siten, että niilläkin joilla raha menee pitkin vuotta lähinnä tupakkaan, maitoon ja bensaan, on kesälomakaudella varaa ostaa palveluja, tai vaikka sohvakalusto?
On niin naurettavaa ja naiivia, kuinka ihmisille uppoaa lomarahan leikkaaminen näillä selityksillä, että se olisi jotakin "ilmaisesta rahasta" luopumista, jota ilmankin kyllä pärjää jne. Ei se ole. Se on suora leikkaus palkkatasosta ja osa sisäistä devalvaatiota.
Ei voi kuin ihmetellä ihmisten typeryyttä. Äänestetään jotakin Kokoomusta joka tekee kaikkensa, että esim. suuryrityksillä säilyy oikeus valita maksaako veroja Suomeen vai ei. Tai esim. hallintarekisteri, joka sekin tähtää lopulta siihen, että maksatusta kasataan edelleen palkansaajien kontolle.
Tyhmänylpeä hymy naamalla halutaan äänestämällä osaksi menestyjien joukkoa, vaikka todellisuudessa kustaan omiin muroihin.
Lomarahoi 5.700 Nettona...repikää siitä. Rahhoo saa ku jaksaa painaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä aloilla, joilla lomarahaa ei makseta, se on sisällytetty tuntipalkkaan. Sama juttu pekkasten kanssa.
Anteeksi mitä!? Väitätkö kirkkain silmin, että mun 10€ tuntipalkkaan on sisällytetty lomaraha? Hoh hoh hoo, kaikkea sitä joutuu kuulemaan.
Sylettää tämä pilalle hemmoteltujen kuntatyöntekijöiden valitus lomarahasta, kun heillä edelleen on ylipitkät palkalliset lomat. Monella ei ole edes töitä, ei minullakaan ollut moneen vuoteen. Sitten kun pääsin töihin pienellä palkalla, niin älysin siitä sentään olla iloinen ja kiitollinen, vaikka lomarahaa en saakaan.
Onneks ei oo kikyä, tulee lomarahaa 2700e. T. yksityiselle siirtynyt
Vierailija kirjoitti:
On niin naurettavaa ja naiivia, kuinka ihmisille uppoaa lomarahan leikkaaminen näillä selityksillä, että se olisi jotakin "ilmaisesta rahasta" luopumista, jota ilmankin kyllä pärjää jne. Ei se ole. Se on suora leikkaus palkkatasosta ja osa sisäistä devalvaatiota.
Tämä lomarahojen leikkaus oli se, minkä he itse valitsivat. Vaihtoehtojakin olisi ollut, esim. lomien lyhennys. Ja tietenkin se on leikkaus kokonaispalkasta, kun kustannustasoa piti saada alemmas ja tuottavuutta ylemmäs. Julkinen sektori on päässyt pöhöttymään liiaksi ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lomarahojen leikkaus oli se, minkä he itse valitsivat. Vaihtoehtojakin olisi ollut, esim. lomien lyhennys. Ja tietenkin se on leikkaus kokonaispalkasta, kun kustannustasoa piti saada alemmas ja tuottavuutta ylemmäs. Julkinen sektori on päässyt pöhöttymään liiaksi ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Kunnillakin tämä lomarahaleikkaus koskee vain osaa työntekijöistä, suurimmaksi osaksi sotealan pienipalkkaisia naisia. Kuntien liikelaitosten työntekijöillä on edelleen pitkät lomat ja täydet lomarahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsääntöisesti se nykyään taidetaan maksaa ennen lomaa tai puolet ennen ja puolet jälkeen loman. Mut joo, sitä ei kannata sekoittaa loma-ajan palkkaan.
Paitsi rakennusalalla lomaraha on lomapalkka/lomakorvaus ja lomaraha.
Veroprosentti olisi koko vuoden suurempi ja joka kk olisit saanut paljon vähemmän käteen