Perustelkaa, miksi olette hankkineet monta lasta
Ja kertokaa, miten kestätte sitä. Ihan rautalangasta perustelkaa.
Kommentit (273)
No se nyt vain on sellainen asia että maapallolla kuuluu lisääntyä. Tarvitseeko se muuta perustelua?
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisten tulisi ehkä huomata, että muuallakin kuin heidän yhteydessään on uskovaisia, jotka jättävät Jumalalle perhesuunnittelun.
Lääkkeet ja terapiat on keksitty. Niillä pääsee jumaluusharhoista.
Vierailija kirjoitti:
Moni utelee, toiset olettaa, että ollaan lestadiolaisia, kun puhutaan Jumalasta ja lastensaannista samaan hengen vetoon. En koskaan tälläisille pitkänokille rupea sanomaan, että: ”ei, emme todellakaan tai ei suinkaan..”
Olen joskus vierestä kuunnellut, kun ihmiset kiistävät oikein tunteella ja tuohtuen, että eivät ole lestadiolaisia. Joillakin on myös tarve heittää joku epäkunnioittava vitsi, kirota tai nauraa halveksuvasti. 🙄 Tällaista ihmistä pidän aivan junttina.
Itse en tunne ketään lestadiolaisia, mutta paljon muita kristittyjä suurperheitä, joissa uskotaan, että lapset ovat Jumalan lahja.
Lestadiolaisten tulisi ehkä huomata, että muuallakin kuin heidän yhteydessään on uskovaisia, jotka jättävät Jumalalle perhesuunnittelun.
Korjataan nyt ajatusvirhe vielä, että yleensä se utelija ei siis edes tiedä, että me ollaan uskovaisia, vaan ihan lapsiluvusta olettaa sen, mutta antaa vaihtoehdoksi vain tuon lestadiolaisuuden. Tuntuu tyhmältä, että ainut mikä kiinnostaa sitä keskustelutoveria on että mitä -ei olla-. Jos sanon ihan neutraalisti, että ei olla, niin siihen loppuu kysely. Mutta olen minä ollut vastaamattakin kokonaan.
Sitä minä ajan takaa, että mikä tarve monilla on lokeroida kaikki kanssaihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan kehtaa tietoisesti hankkia monta lasta tälle planeetalle, jossa on jo liikaa ihmisiä? Elämme vuotta 2019, ei paljoa järki päätä pakota? Kun pitää vääntää sille rakkaalle pikku Jani-Petterille viisi sisarusta että Jani-Petterillä on kivaa ja vanhemmilla on kivaa. Tuskin kiittävät ajattelemattomuuttanne ja itsekkyyttänne, kun elävät aikuisuutensa ja vanhuutensa maailmassa, jossa luonnonvarat on kulutettu loppuun, ilmasto lämpenee, ruoka loppuu ja epidemiat riehuvat joka mantereella. Ihmiskunnan typeryys on ääretöntä. Oivoi.
Hyvin kehtaa! Lisääntyminen on luonnollista <3
Luonnonvarojen kuluminen johtuu riistosta ja joidenin ahneudesta. Moneen kertaan sanottu, että ruoka ja muut varat riittäisi kaikille ja uusillekin vauvoille oikein mainiosti, jos ne jaettaisi tasan. Siihen pitäisi puuttua ennen kaikkea!
Ei ole mitään syytä olettaa, että riisto ja ahneus loppuisi. Ei sillä ole mitään merkitystä, olisiko teoriassa mahdollista että kaikille riittäisi ruokaa. Se ei ole realismia.
Tulevaisuudessa tulee olemaan 0 metsää mukaanlukien sademetsät. Ja CH4 päästöt tehneet kivasti samalla tuhoaan. Saa nähdä miten happivarastot täällä riittää. Sitten tulee tietenkin myös vesi ja ruokapulat ja kymmenkertainen vaatimus. siihen Saa myös nähdä monta maailmansotaa käydään vikoista luonnonresursseista.
Eläkää kuin haluatte ei maailman tuhoutumista voi enää estää. Ihminen on maapallon tyhmin eläin, eihän sille voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole hankkineet yhtään vaan kaikki ovat jumalan pieniä lahjoja. Ota sinäkin vastaan usko ja tee parannus. Tervetuloa seuroihin.
Olen lapseton
saanko lapsen jos tulen?
Olen tehnyt 4 lasta ja kaikki eri isälle. Tulee hyvät rahat, kun saa elareita neljältä suht hyvä tuloiselta isältä ja päälle kodinhoidontuki, yh-tuki, lapsilisät, asumistuki pieneen omakotitaloon ja välillä lasten vaatetuksiin harkinnanvaraista sossusta. Nauran aina tutulleni, joka opiskeli 2 maisterin tutkintoa ja saan silti enemmän rahaa olemalla kotona, kuin hän töissä=)
No jokainen tallaa tavallaan, mutta naurattaa. Tänään lähden tyttöjen kanssa tanssimaan, kun on vapaa vkl ja lapset ovat jokainen isällään.
Defqon kirjoitti:
Tulevaisuudessa tulee olemaan 0 metsää mukaanlukien sademetsät. Ja CH4 päästöt tehneet kivasti samalla tuhoaan. Saa nähdä miten happivarastot täällä riittää. Sitten tulee tietenkin myös vesi ja ruokapulat ja kymmenkertainen vaatimus. siihen Saa myös nähdä monta maailmansotaa käydään vikoista luonnonresursseista.
Eläkää kuin haluatte ei maailman tuhoutumista voi enää estää. Ihminen on maapallon tyhmin eläin, eihän sille voi mitään.
Kyllä, tulee resurssipula ja sen seurauksena sotia, nälänhätää ja kulkutauteja. Ihmiskunnasta tulee 90% häviämään.
Mutta sen jälkeen kaikki muuttuu paremmaksi! Luonto pääsee rauhassa elpymään, metsät valtaavat taas rakennetut alueet ja tehotuotantopellot ja uhanalaiset eläinkannat elpyvät.
Ihmiskunnasta on jäljellä vahvin ja selviytymiskykyisin osa. Heillekin riittää taas tilaa ja ruokaa. Pohjan kautta mennään, mutta parempaan päädytään.
Eka oli ylläri, "teoreettinen mahdollisuus". Toka hankittiin sille seuraksi. Kolmas tuli, kun mies ei viitsinyt käyttää ostamiani kumeja. "Eikös sulla ollu just menkat", no ei ollu ei. Liian monta lasta on mun psyykelle, mutta kaikki niin rakkaita että eihän niitä ilmankaan osaisi olla...
Vierailija kirjoitti:
Moni utelee, toiset olettaa, että ollaan lestadiolaisia, kun puhutaan Jumalasta ja lastensaannista samaan hengen vetoon. En koskaan tälläisille pitkänokille rupea sanomaan, että: ”ei, emme todellakaan tai ei suinkaan..”
Olen joskus vierestä kuunnellut, kun ihmiset kiistävät oikein tunteella ja tuohtuen, että eivät ole lestadiolaisia. Joillakin on myös tarve heittää joku epäkunnioittava vitsi, kirota tai nauraa halveksuvasti. 🙄 Tällaista ihmistä pidän aivan junttina.
Itse en tunne ketään lestadiolaisia, mutta paljon muita kristittyjä suurperheitä, joissa uskotaan, että lapset ovat Jumalan lahja.
Pidät junttina juuri siksi, ettet tunne yhtään lestadiolaista. Heikäläisiä tuntevat halveksuvat, koska tietävät että siihen on syytä.
Mikä ihmeen yh-tuki? Joku täysin tietämätön ja kateellinen väsätä nyt tämän..
Vierailija kirjoitti:
On niin hauskaa, kun on elämää talossa! Joka päivä! Monilapsisessa perheessä on ihana asua. Perhe on elämän perusta kaikenlaisina aikoina. (Toki joskus on murheitakin ja rasittavia hetkiä, mutta hyvät puolet voittavat selkeesti!)
Lapsenja vanjemman kokemus toki erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä lasta. Kolme ekaa syntyi ihan suunnitellusti ns. putkessa viidessä vuodessa. Mieheni oli ainoa lapsi, ja halusi lapsia ja minä halusin alunperin kuusi lasta, tykkään lapsista.
No kolmessa alle kouluikäisessä kyllä oli työtä ja rahanmenoa sen verran, että hautasin ajatuksen kuudesta ja tietyt pääkaupunkiseudun ongelmat, kuten asumisen kalleus mietityttivät. Mies olisi halunnut lisää silloin. Hän piti hoitovapaitakin, mä en oikein viihdy hiekkalaatikon reunalla.
Neljäs oli ylläri, ja selvisi gynekäynnillä, kun olin 42 v. Menkat oli epäsäännölliset ja kummalliset ja pelkäsin kohtusyöpää, pyysin ultrausta. "Kasvain" oli kuudennella kuulla. Olin alkuun itse paljon järkyttyneempi kuin mieheni. Elin kiireistä elämää enkä ollut tullut ajatelleeksi edes, että ehkäisy olisi voinut pettää. Vauvan synnyttyä rakastuin häneen heti.
Isompaan asuntoon vaihdettiin neljä vuotta sitten. Meidän aikaisempi sarja oli poika ja kaksi tyttöä, joten luonnollisestikaan eivät suostuneet jakamaan huonetta kauaa pikkusiskon kanssa ja miehen työajan vuoksi olkkarissa nukkuminen ei ollut vaihtoehto. Neljän makkarin rivarissa asutaan, omakotitalo ei meille sovi. Ylläri tarkoitti uutta asuntolainaa.
Vanhin poikamme on jo täysi-ikäinen ja menossa armeijaan, ja sai juuri kortin ja osti auton. Nuorempien kanssa eletään lukio-elämää ja nuorimman kanssa ekaluokka. Lasten mukana elämään on tullut paljon uusia ihmisiä ja kavereita. Koen että elämä olisi ollut ehkä köyhempää ilman lapsia. Ainakin jos mietin sinkkuvuosiani, niin en vaihtaisi takaisin.
Varmaan näin sinulla on. Mutta se nuoruuden sinkkuaika ei ole verrattavissa vanhemman ihmisen sinkkuaikaan. Kun jotain valitsee, valitsee myös jotain pois, eikä sitä jotain voi kodkaan täysin ymmärtää. Ohiksena tähän.
Vierailija kirjoitti:
"...jättävät Jumalalle perhesuunnittelun".
Uskovana sanon, että Jumala on antanut minulle mahdollisuuden suunnitella perheenlisäystä Hänen avullaan. Voin pidättäytyä seksistä, käyttää eri ehkäisymuotoja, pyrkiä keinohedelmöitykseen. Kaikki ne keinot on Jumala antanut. Ihmisen äly on myös Jumalasta.
Se, ettei tee mitään suunnitelmaa, ei ole yhtään enempää Jumalasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen yh-tuki? Joku täysin tietämätön ja kateellinen väsätä nyt tämän..
No olisko lapsilisän yh-korotus? Tai millä nimellä nyt haluatkaan sitä kutsua. Yh-tuki, lisä, bonus, extra, apuraha, bonarimassi, työnlaistamisraha jne.
Tätähän sää kysyit, mutta monilapsisen perheen on turha toivoa, että mikään kompensoisi kuormitusta ympäristölle. Lapsettomana voi tehdä vaikka mitä ja lennellä ympäriinsä eikä siltikään saa saastutettua lapsen teon verran.
En ottanut ahteriin. Nyt on 10 lasta ja kaikilla valkoinen T-paita
Jos yksi menetetään niin geenit jatkuu silti. Pidän lapsista.
Teen töitä ja ansaitsen rahaa, joten minulla on varaa.
Mies 42v
Ne olivat tarjouksessa Lidlissä, tuli vähän ahnehdittua. Mutta jäi niitä sentään seuraavillekin shoppailijoille.