Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joukkoseulontakutsu - mitä tapahtuu jos ei mene?

Vierailija
25.06.2018 |

Otsikossa kysymys. Ja syy menemättä jättämiseen on lamauttava pelko gynekologisia toimenpiteitä kohtaan.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samaa pelkoa kuin ap:llä. Kokeen ottaminen sattui, ja erinnäiset traumakokemukseni puskivat pintaan ja makasin sen takia pitkään jossain sermin takana tutkimuksen jälkeen, kun pyörrytti niin etten pystyssä pysynyt. Tarvitsisin ainakin jotain terapiaa että uskaltaisin uudestaan.

Vierailija
62/80 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onkohan ne jotka tollasissa kaiveluissa käy, koskaan tajunneet mitä pöpöjä päästävät siinä tutkimuksessa sisäänsä.

tuntuu ongelmia olevan aina vain niillä jotka noissa jutuissa ramppaa.

muilla ei. 

sanoohan sen järkikin ettei se ole normaalia toimintaa ilman pätevää syytä.

Tätä minäkin oon aina ihmetellyt. Tollasestahan ne pöpöt juuri leviää kohtuun jos leviää.

Et sinä hpv:tä kyllä gynellä saa vaan ihan perinteisessä sukupuoliyhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa juttelee aina itsensä kanssa tämä sama tyyppi, joka vauhkoaa siitä, ettei naisen tarvitse käydä gynekologilla, koska maksassakin voi olla syöpä etkä käy maksalääkärilläkään.

Totta kai syöpä voi olla missä vaan, mutta onhan se kiva jos sen edes yhdestä paikasta voi huomata ajoissa. 21-vuotiaalla kaverillani sellainen löytyi, yksi kumppani oli ollut.

Itseni ei tarvitse usein käydä koska olen neitsyt, ja papassa en käy koskaan, mutta en myöskään väheksy sitä että monet käyvät kerran vuodessa.

Joo, me kaikkihan ollaan yksi ja sama, Suomessa on vain yksi nainen joka ei käy tuollasissa turhissa kokeissa.

Haloo nyt siellä. :D

Ei noissa käy kuin ne jotka luulee sen olevan pakollinen tuomio siitä, että syntyi naiseksi.

Kyllä itsensä kanssa keskustelijan tunnistaa kirjoitustyylistä jo kilometrin päähän.

Vierailija
64/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olen käynyt kerran gynekologilla aiemmin, ja kokemus oli sen verran kamala, ettei huvita mennä uudestaan. Ei sieltä saa kuin pahan mielen ja kipua ja vuotoa seuraavaksi viikoksi, turhan takia. Ei kiitos.

En ole koskaan harrastanut seksiä, eli en siis usko saaneeni mitään pöpöjäkään mistään.

AP

Vierailija
65/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ILMOITA, ETTET MENE.

Joku, jota kiinnostaa varmistaa, ettei ole syöpää, tai joka haluaa saada sen varhaisessa vaiheessa kiinni niin, että sen pystyy vielä hoitamaan, pääsee sinun asemestasi.

Ihmiset jotka ilmoittamatta jättää menemättä mammografioihin ja papa-kokeisiin on %((&##" !!

Minulla on kohdunkaulan syövän seuranta muualla ja sain silti 3 tai 4 kutsukirjettä kunnalta. Toisen kohdalla soitin, että voisivat lopettaa lähettämästä näitä kun en niitä tarvitse, niin sieltä sanottiin että ei niiden lähettämistä voi estää. En haluaisi näkyä tilastoissa virheellisesti seulonnan laiminlyöneenä, mutta minkäs teet. En koe velvollisuudeksi perua niitä aikoja, jotka turhaan minulle tulevat järjestelmän automaattisuuden takia.

Ihana asenne! Se kun on niiiiin iso vaiva perua aika viiden vuoden välein.

Kävin seulonnassa keväällä. Oli kevään ensimmäinen lämmin päivä ja olin muutaman minuutin myöhässä. Erittäin ystävällinen hoitaja kuitenkin otti minut vastaan ja huokaisten totesi, että samana päivänä 12(!?) seulonta-asiakasta oli jättänyt tulematta.

Onpa jännä, että sote-puolella menee rahaa kun asenne palveluja kohtaan on tämä...🤔

Mulle ei ollut kutsussa annettu aikaa, vaan oli numero mistä sai varata ajan. Voisi olla hyvä muuallakin.

Vierailija
66/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 on ilmeisesti seuraava mitä odottelen? 30v jätin väliin, en muista miksi. Seksikumppaneita on ollut tasan yksi, mutta sellainen häntäheikki ettei tiedä vaikka jotain olisikin. Mutta mitenkäs, jos solumuutoksia ei löydy, niin voiko olettaa ettei niitä ole myöhemminkään, jos siinä välillä ei harrasta seksiä? Vai pitääkö aseksuaalin rampata viiden vuoden välein seulonnoissa yhden nuoruudenhairahduksen takia?

Vierailija
67/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Olen käynyt kerran gynekologilla aiemmin, ja kokemus oli sen verran kamala, ettei huvita mennä uudestaan. Ei sieltä saa kuin pahan mielen ja kipua ja vuotoa seuraavaksi viikoksi, turhan takia. Ei kiitos.

En ole koskaan harrastanut seksiä, eli en siis usko saaneeni mitään pöpöjäkään mistään.

AP

Kohdunkaulansyöpä ei ole mikään pöpö, jonka saa seksiä harrastamalla. Käy siellä seulonnassa, saat pienellä vaivalla mielenrauhan pitkäksi aikaa.

Vierailija
68/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi luottaa, ettei jatkossa jotain olisi. Myös neitsyt voi sairastua kohdunkaulansyöpään.

Vierailija
69/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi luottaa, ettei jatkossa jotain olisi. Myös neitsyt voi sairastua kohdunkaulansyöpään.

HPV on ehdottomasti tärkein tekijä kohdunkaulansyövän kehittymisessä. Lisäksi vaikuttavia tekijöitä nuorena aloitettu seksielämä, suuri kumppanien määrä, tupakoiminen, ylipainoisuus jne. Suurin osa HPV:n saaneista on koko elämänsä ok, mutta osalla se aiheuttaa solumuutoksia.

Gynekologit eivät ota papa-kokeita neitsyiltä, koska neitsyillä ei voi olla HPV:tä, joka niitä muutoksia aiheuttaa. Nunnilla esimerkiksi ei esiinny kohdunkaulan syöpää lainkaan (kyllä, tämäkin on tutkittu). Neitsyt voi toki periaatteessa saada syövän jonkin muun mutaation takia, mutta tällaisen todennäköisyys on häviävän pieni ettei sen takia kannata koko ajan lääkärissä ravata.

Vierailija
70/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kohdunkaulansyöpä ei ole mikään pöpö, jonka saa seksiä harrastamalla. Käy siellä seulonnassa, saat pienellä vaivalla mielenrauhan pitkäksi aikaa.

Syöpä ei ole pöpö, mutta kohdunkaulan syövän kehittymisessä tärkein tekijä on se pöpö. Sitä ei voi saada jos ei harrasta seksiä.

Vierailija
71/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 on ilmeisesti seuraava mitä odottelen? 30v jätin väliin, en muista miksi. Seksikumppaneita on ollut tasan yksi, mutta sellainen häntäheikki ettei tiedä vaikka jotain olisikin. Mutta mitenkäs, jos solumuutoksia ei löydy, niin voiko olettaa ettei niitä ole myöhemminkään, jos siinä välillä ei harrasta seksiä? Vai pitääkö aseksuaalin rampata viiden vuoden välein seulonnoissa yhden nuoruudenhairahduksen takia?

HPV-tulehduksia on eniten 20-25-vuotiailla, mutta syöpiä todetaan eniten 30-40-vuotiailla. Eli kävisin, jos mitään seksuaalista aktiviteettia on ollut.

Vierailija
72/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Syöpä ei ole pöpö, mutta kohdunkaulan syövän kehittymisessä tärkein tekijä on se pöpö. Sitä ei voi saada jos ei harrasta seksiä.

Sen voi saada muualtakin, vaikkakin sukupuoliyhteys on se yleisin syy. Vastasyntyneellä vauvallakin voi olla papilloomavirus.

Vierailija
73/80 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponit on luullakseni tehty myrkkyruiskutetusta puuvillasta. Puuvillapensaat siis myrkkyruiskutettu tuholaisten häätämiseksi. Että sitä kautta niitä kohdunkaulan syöpiä sitten kehittyy niin runsaasti nykyään kun melkein kaikki hedelmällisessä iässä olevat tytöt ja naiset käyttävät niitä myrkyllisiä tamponeita.

--------------------

Asiasta toiseen. Rintasyöpä on myös räjähtänyt valloilleen kaikenikäisillä naisilla. Olisiko vahvoilla tehomyrkytetyillä DEODORANTEILLA osuutta asiaan.... kainaloissa on imusolmukkeet, ja sitä myöten vaikutus myös rintarauhaseen. Useinhan rintasyöpäleikkauksessa joudutaan poistamaan myös imusolmukkeet kainalosta, rinnan lisäksi.

Vierailija
74/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mikä mielenrauha? Jos mielenrauhaa järkyttää vain tuo tutkimus itsessään kaikessa hirveydessään, eikä mikään muu, niin miksi tätä mielenrauhakorttia viskotaan jatkuvasti?

Pitääkö käydä magneettikuvauttamassa itsensä parin vuoden välein mielenrauhan takia, kun voi ehkä mahdollisesti olla syöpä jossain? Ihan sama logiikka tässä.

Vierailija
75/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa hpv testi kotiin ja ota näyte itse ja lähetä se. Tein näin. Ei hpvtä joten voin olla 5 vuotta tai pikemminkin loppuelämäni rauhassa jos en vaihda miestä.

Mulla on HPV, (oli solumuutoksia myös jotka hoidettiin sähkösilmukalla) mutta seuraavassa kontrollissa sitä ei enää löytynyt. Hoitaja sanoi, että voidaan pidentää kontrolliin väliä, mutta välillä pitää kuitenkin käydä tsekkaamassa, onko muutokset uusineet.

Itsekin vuosia välttelin gynekäyntejä turhana ronkkimisena ja rahanmenoja, ei ollut mitään oireita eikä uutta miestä. Papa otettiin kapselin vaihdon yhteydessä ja joukkoseulonta kutsukin oli juuri tullut.

Oli aika jäätävä fiilis kun hoitaja soitti tuloksista ja vuosi meni elämästä pilalle kun pohdin kuolemaa ja omaa typeryyttäni.

Vierailija
76/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kirje eli pyyntö käydä papassa. Varaa aika itse. Enpä varannut, vaan muutin ulkomaille.

Seuraavan kerran tuli sama kirje viiden vuoden päästä. Varasin ajan ja kävin testissä.

Vierailija
77/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Sen voi saada muualtakin, vaikkakin sukupuoliyhteys on se yleisin syy. Vastasyntyneellä vauvallakin voi olla papilloomavirus.

Tässä menee puurot ja vellit sekaisin. Voihan papilloomavirus tehdä vaikka syylän iholle, mutta kohdunkaulan syöpää aiheuttava tartunta on eri asia.

Vierailija
78/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kehoitettu keskustelemaan gynellä pelostaan, "saat rauhoittavia", "tekevät hellemmin" ja v*tut mun kokemukseni mukaan. Ensimmäinen gynekäyntini 18-vuotiaana oli jotain niin hirveää, että vuosia myöhemmin pillereitä hakiessani väänsin itkua ja kerroin gynelle edellisestä kerrasta. Vastaus? "Semmosta se on" ja eikun haarat auki, samaa ronkkimista kuin edelliselläkin kerralla. Ne mitään rauhoittavia siellä jakele, haloo.

Sen jälkeen ei ole kiinnostanut koko touhu. Joukkoseulontakutsuun soitin ja ilmoitin etten tule, se oli siinä. Hormonaalista ehkäisyä en tarvitse, hammasta purren olen kerran käynyt yksityisellä papa-kokeessa joskus 2014 muistaakseni. Maksoi 70€, en sanoisi kalliiksi hinnaksi aidosti hyvästä palvelusta.

Vierailija
79/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa juttelee aina itsensä kanssa tämä sama tyyppi, joka vauhkoaa siitä, ettei naisen tarvitse käydä gynekologilla, koska maksassakin voi olla syöpä etkä käy maksalääkärilläkään.

Totta kai syöpä voi olla missä vaan, mutta onhan se kiva jos sen edes yhdestä paikasta voi huomata ajoissa. 21-vuotiaalla kaverillani sellainen löytyi, yksi kumppani oli ollut.

Itseni ei tarvitse usein käydä koska olen neitsyt, ja papassa en käy koskaan, mutta en myöskään väheksy sitä että monet käyvät kerran vuodessa.

Joo, me kaikkihan ollaan yksi ja sama, Suomessa on vain yksi nainen joka ei käy tuollasissa turhissa kokeissa.

Haloo nyt siellä. :D

Ei noissa käy kuin ne jotka luulee sen olevan pakollinen tuomio siitä, että syntyi naiseksi.

Kyllä itsensä kanssa keskustelijan tunnistaa kirjoitustyylistä jo kilometrin päähän.

Mene hullu hoitoon. Olet vainoharhainen.

Et sinä ketään oikeasti tunnista, tunnistuskuvitelmasi ovat vain hullun houreita. Se on nähty niin moneen kertaan.

Jos aloitan keskustelun koirista, kuvitellaan minun aloittaneen kaikki palstan koirakeskustelut. Jos aloitan keskustelun huumeista, kuvitellaan minun aloittaneen kaikki palstan huumekeskustelut.

Yrittäkää nyt jo tajuta, että palstalle kirjoittaa useampia ihmisiä.

Vierailija
80/80 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kuten mun äidille. "Minähän en gynelle mene!" ja kas, sieltähän löytyi syöpä, jonka olisi voinut havaita seulonnassa (lääkärien mukaan se olis mitä luultavimmin siinä jo näkynyt). Jäärä ei mennyt ja kuoli syöpään 42-vuotiaana ja jätti 3 lasta äidittömäksi. Syöpä löytyi, kun meni lääkäriin vatsakipujen ja todella heikon olon vuoksi ja olikin jo kasvain, etäpesäkkeitä ja liian myöhä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän