Joukkoseulontakutsu - mitä tapahtuu jos ei mene?
Otsikossa kysymys. Ja syy menemättä jättämiseen on lamauttava pelko gynekologisia toimenpiteitä kohtaan.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
ILMOITA, ETTET MENE.
Joku, jota kiinnostaa varmistaa, ettei ole syöpää, tai joka haluaa saada sen varhaisessa vaiheessa kiinni niin, että sen pystyy vielä hoitamaan, pääsee sinun asemestasi.
Ihmiset jotka ilmoittamatta jättää menemättä mammografioihin ja papa-kokeisiin on %((&##" !!
Minulla on kohdunkaulan syövän seuranta muualla ja sain silti 3 tai 4 kutsukirjettä kunnalta. Toisen kohdalla soitin, että voisivat lopettaa lähettämästä näitä kun en niitä tarvitse, niin sieltä sanottiin että ei niiden lähettämistä voi estää. En haluaisi näkyä tilastoissa virheellisesti seulonnan laiminlyöneenä, mutta minkäs teet. En koe velvollisuudeksi perua niitä aikoja, jotka turhaan minulle tulevat järjestelmän automaattisuuden takia.
Oletan, että sinulle on tullut 30v täyttäville lähetetty papa-seulontakutsu? Etkö siis todellakaan ole vielä aiemmin käynyt papakokeessa, saati sitten gynellä ollenkaan? Kannattaisi mennä sinne hoitamaan papa alta pois, ihan jo oman mielenrauhan takia. Voit tilata ajan vaikka ehkäisyklinikalta missä ainakin itselläni on paremmat kokemukset kuin labran papa-kokeista. Tai tosiaan yksityiseltä. Kun pelostaan kertoo niin osaavat kyllä ottaa sen huomioon ja tekevät toimenpiteen hellästi.
Itse en ole mennyt (keskellä päivää aika omassa kotikunnassa ja toisaalla töissä), vaan hoitanut samana vuonna asian yksityisellä. Jossain vaiheessa tuli kysely siitä, miksen mennyt, ja vastasin rehellisesti, että kävin muualla. Kannattaa kyllä ottaa papa säännöllisesti, mutta yksityisellä tosiaan saa vähän paremman käsittelyn ja tarvittaessa esilääkityksen jännitykseen.
Hei oikeasti, siihen kokeen ottoon menee ehkä 15sek. Raapaisee vähän ikävästi, mutta siinä kaikki. Todella jännittävä kokemus...
Inhoan näitä seulontoja, vaikka niissä käynkin. Tympeät, kyllästyneet hoitajat, ylimielinen ilme kasvoillaan ottavat seulontoja. Kerran oli todella mukava hoitaja, harjoittelija, joka hoiti tilanteen luonnollisesti ja heitti hurttia huumoria asiasta. Mukava kokemus. Kiitos Korson labraan.
Mä jätin jonkun kutsun väliin, mut nyt, kun tuli 50 täyteen menen, kun kutsu tuli.
Ei mitään seuraamuksia. Ja niissä on nettiosoite, jossa voi perua ajan. Mieluummin peru, jos et mene. Mutta suosittelen menemään. Inhoan niitä itsekin, mutta pakotan itseni menemään.
Miten tilaatte yksityiseltä ajan? Sanotteko jo tilatessa että pelkkä papa? Menettekö labraan vai lekurin vastaanottohuoneeseen? Voisin käydä pelkän papan ottamassa, muu ei innosta.
Kannattaisi mennä vaikka yksityiselle ja sanoa että jännittää, niin voivat samalla käynnillä hoitaa pelkoasi. Eli selittävät mitä tehdään jne. Seuraavalla kerralla et pelkää, kun muistat, ettei se ollut kamalaa. Tuosta pelosta kannattaa yrittää hankkiutua eroon.
Eihän se satu, paremminkin pikkuisen raapaisee (ehkä saman verran kuin miehen sormettaessa kynsi joskus vahingossa) . Mene ihmeessä.
Suosittelen menemään, jos sinulla on ollut minkäänlaista seksielämää.
Itse kävin täysin toisen syyn takia papassa 26v ekan kerran ja oli syövän esiaste joka hoidettiin sähkösilmukkahoidolla.
Nyt käyn joka vuosi papa seurannassa.
Nuo muutokset kun ei edes aiheuta mitään oireita ja kohdunkaulansyöpä on kivulias tapa kuolla.
Näitä muutoksia on ollut useammallakin tutulla ja etenkin tupakointi sekä huonot ruokailutottumukset lisäävät riskejä.
Tee itsellesi ja läheisillesi palvelus ja käy papassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei oikeasti, siihen kokeen ottoon menee ehkä 15sek. Raapaisee vähän ikävästi, mutta siinä kaikki. Todella jännittävä kokemus...
Tämä on kyllä ihan ihmiskohtaista, että kuinka paljon sattuu. Eri ihmisillä menee eri tavalla hermoja siellä kohdun alueella. Mutta ohi se on tosi nopeasti, vaikka kokisikin kovempaa kipua.
Vierailija kirjoitti:
Ei seuraamuksia. Et saa muistutusta tai muutakaan, jää vain väliin.
Kannattaa kyllä mennä, se voi pelastaa sinut että syöpä löytyy varhaisessa vaiheessa.
Voiko olla solumuutoksia tai syöpä jos on neitsyt eikä ole koskaan käynyt gynekologilla?
Seulonnat ovat tärkeitä, mutta inhoan myös näitä ylimielisiä hoitajia, jotka eivät välitä edes teeskennellä ystävällisyyttä. Ovat kuin tunteettomia robotteja.
Tilaa hpv testi kotiin ja ota näyte itse ja lähetä se. Tein näin. Ei hpvtä joten voin olla 5 vuotta tai pikemminkin loppuelämäni rauhassa jos en vaihda miestä.
Ei ole iso juttu.Pelkäätkö kenties sitä mitä sieltä löytyy? Itse toimitus kestää alle minuutin. Jos ei halua mennä, niin tulee uusintakutsu. Eihän ne pakollisia ole, kenenkään ei ole pakko käydä jos ei halua. Eihän lääkärillä ole pakko käydä jos ei halua, kuten ei hammaslääkärilläkään tms. Ei ole pakko ottaa mitään hoitoja sairauksiinsakaan, jos ei halua...
Tuleeko lasku perumattomasta ajanvarauksesta, jos ei peru käyntiä ajoissa ja jättää menemättä?
Minä peruutin ajan, koska olin jo kuukautta aiemmin käynyt. Yllättävää kyllä, löysin sairaskertomuksesta, että ei tule sovitulle näytteenotto ajalle. Ei siis mitään mainintaa siitä, että olin peruuttanut ajan tai että olin jo käynyt papassa kuukautta ennen. Aika mielenkiintoinen tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että sinulle on tullut 30v täyttäville lähetetty papa-seulontakutsu? Etkö siis todellakaan ole vielä aiemmin käynyt papakokeessa, saati sitten gynellä ollenkaan? Kannattaisi mennä sinne hoitamaan papa alta pois, ihan jo oman mielenrauhan takia. Voit tilata ajan vaikka ehkäisyklinikalta missä ainakin itselläni on paremmat kokemukset kuin labran papa-kokeista. Tai tosiaan yksityiseltä. Kun pelostaan kertoo niin osaavat kyllä ottaa sen huomioon ja tekevät toimenpiteen hellästi.
Minä kävin gynellä ensimmäistä kertaa 35-vuotiaana. Ei ollut yhtään minkäänlaista tarvetta sitä ennen. Meitä ihmisiä on erilaisia.
ILMOITA, ETTET MENE.
Joku, jota kiinnostaa varmistaa, ettei ole syöpää, tai joka haluaa saada sen varhaisessa vaiheessa kiinni niin, että sen pystyy vielä hoitamaan, pääsee sinun asemestasi.
Ihmiset jotka ilmoittamatta jättää menemättä mammografioihin ja papa-kokeisiin on %((&##" !!