Joukkoseulontakutsu - mitä tapahtuu jos ei mene?
Otsikossa kysymys. Ja syy menemättä jättämiseen on lamauttava pelko gynekologisia toimenpiteitä kohtaan.
Kommentit (80)
Ei mitään muita seuraamuksia ole kuin se että mahdollinen syöpäsi jää havaitsematta.
Ei mitään. Saat uusintakutsuja jonkin aikaa jos et ole käynyt seulonnassa. Se riski tietysti on, että sinulla voi olla solumuutoksia, jotka jäävät löytymättä.
Eihän se mikään pakollinen ole :-)
Ei seuraamuksia. Et saa muistutusta tai muutakaan, jää vain väliin.
Kannattaa kyllä mennä, se voi pelastaa sinut että syöpä löytyy varhaisessa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Sut raahataan sinne poliisisaattueessa.
Tämä. Ja lisäksi saat jättisakot ja 6 harjoittelijaa tulee ronkkimaan paikkojasi. Ja kaikki kuvataan seiskaan.
En minä ainakaan ole saanut mitään muistutuskirjeitä.
Vierailija kirjoitti:
No onpas. Kieltäytymisestä voi saada jopa 20v linnaa.
Siinä kutsussa kerrotaan myös miten ajan saa helposti peruttua, jos et itse aio mennä anna aika jollekkin joka sen haluaa käyttää. Jos kyseessä papa testi niin voin kertoa että se on nopeasti tehty, ei mitenkään kivalta tunnu muttei kyllä satukkaan. Kannattaa käydä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Mun yksi tuttu kieltäytyi ja kuoli sitten siellä vankilassa juuri kohdunkaulan syöpään. Aika karua.
Vierailija kirjoitti:
Ei seuraamuksia. Et saa muistutusta tai muutakaan, jää vain väliin.
Kannattaa kyllä mennä, se voi pelastaa sinut että syöpä löytyy varhaisessa vaiheessa.
Ja yksityisellä papa maksaa aika lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Mun yksi tuttu kieltäytyi ja kuoli sitten siellä vankilassa juuri kohdunkaulan syöpään. Aika karua.
Älkääs turhaan pelotelko toista, kun jo ennestään pelkää.
Siitä ei tule mitään seuraamuksia. Mikään pakko ei ole mennä. Jos haluat kuitenkin mennä, voithan tilata ajan vaikka yksityiselle lääkärille ja selostaa tilanteesi jo puhelimessa. Voit saada vaikka rauhoittavan lääkkeen. Pahasti pelkäävälle yksityislääkäri voi olla parempi vaihtoehto kuin joukkoseulontojen kiireinen/liukuhihnamainen tilanne.
Minusta tuosta pelosta olisi hyvä sanoa ääneen. Seulonta on sinua itseäsi varten ja mielestäni jokaisen kannattaa käydä seulonnoissa, sekä säännöllisesti (onko se nyt 3 vai 5 vuoden välein papassa.) Onko pelkosi taustalla huono gynekologikäynti, vai yleisesti ajatuskin tutkimuksista pelottaa itsessään? Sinuna avaisin suun ja kertoisin asiasta, silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä saat hieman "hellemän" käsittelyn, joka tehdään hyvin varovaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkääs turhaan pelotelko toista, kun jo ennestään pelkää.
No eikös se puolen minuutin labra ole vähän vähemmän pelottavaa kuin 20v linnassa?
Olet ilmeisesti neitsyt? Ja nyt en tarkoita horoskooppia.
Itseäni hävettää mennä mammografiaseulontaan. Häpeän rumia rintojani, vaikka tiedostan hoitajien nähneen kaiken. Siitä huolimatta. Olen 50+.😟
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja lisäksi saat jättisakot ja 6 harjoittelijaa tulee ronkkimaan paikkojasi. Ja kaikki kuvataan seiskaan.
Joo ettekö te ole katselleet sitä papasta kieltäytyjien kuvapalstaa? Parasta hupia pienessä nousussa.
Joskus minullekin tuli kutsu, ja siinä oli puhelinnumero, johon voi soittaa jos haluaisi siirtää ajan toiselle päivälle. Soitin siihen ilmoittaakseni, etten ole tulossa lainkaan. Automaatti vastasi ja kertoi, ettei ketään ole vastaamassa siihen numeroon ennen tiettyä päivämäärää, joka oli vasta minulle varatun ajan jälkeen. Siihen asia jäi eikä seuraamuksia tullut. :)