Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat jopa loukkaantuneet siitä, jos totean etten pidä saunomisesta (tai/ja että olen juuri eilen pessyt hiukset, en senkään takia halua sinne hikistämään ja kuluttamaan niitä), joten en tule. Kauhea ihmettely ja mökötys heti. En tosiaan sauno kuin pari kertaa vuodessa ja sekin nopeasti ja yksin. Kaikki ei voi ymmärtää tätä jostain syystä.
Tämä. En ymmärrä ihmisiä, jotka pitävät saunomisesta (en tosin heitä siitä tuomitse). En vaan yksinkertaisesti ymmärrä, miten siitä voi nauttia. Kauhea työmaa pesupaikan valmistelusta, liian kuuma, vedenkin lämpötilaa saa hakea lotraamalla kylmällä ja kuumalla. En ole saunonut vuosiin, ja mökkeilenkin vain jos paikalla on varmuudella sähköt ja sisävessä ja pois pääsee viimeistään seuraavana päivänä.
Miksi yhdessä suihkuun meneminen on seksuaalista, muttei yhdessä saunominen? Sauna on peseytymispaikka.
"Random-mies saa p-anna sinua kovaa p-eppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?"
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ei ihme, että miehet eivät naisten ystävyydestä niin paljon perusta. Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Jos et ole ystävänaisillesi läheinen ja luotettava, et vaan ole tarpeeksi hyvä ystävä heille. Ovat todennäköisesti haistaneet katkeruutesi ja siksi pitävät etäisyyttä. Eivätkö sanat "vastenmielinen" ja "ystävä" vähän niinku sulje toisensa pois?
Vierailija kirjoitti:
"Random-mies saa p-anna sinua kovaa p-eppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?"
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ei ihme, että miehet eivät naisten ystävyydestä niin paljon perusta. Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Mitä hel-vettiä😁
Miten tämä liittyy saunaan? Olisiko se ystävyydenosoitus, että pääsisit vähän tiirailemaan intiimipaikkoja? Haistelemaan kuin koira? Sekö olisi läheisen ystävyyden osoitus?
Ööh ihmisten alkuasukasaikoina ei kyllä ollut mitään vaatteita kellään päällä ja alasti oltiin kaikki joten miksi nykyään se on niin kauhea numero? Ei eläimetkään vaatteita käytä saati tee alastomuudesta numeroa. Jokanen saa olla niinkuin tykkää mutta ei voi saarnata ja vaatia muita ajattelemaan samoin
Kertokaas nyt miksi te kuvittelette että teitä katsotaan? Katsotaan kaduilla, saunassa, kaupassa yms. Kannattaa mennä hoitoon se voi olla nimittäin paranoidinen skitsofrenia?
En mielelläni näytä alapäätäni tuntemattomille naisille, saati miehille.
Jokainen tavallaan. Meillä käydään tutulla isommalla porukalla sekasaunassa, ne ketkä haluaa voi olla uikkarit päällä. Ei katsota kieroon ketään. Toki jos on pienempi porukka tai ei niin tuttuja ihmisiä, niin sitten mennään vieraiden mukaan, joko kaikki alasti tai kaikki uikkarit päällä. Oishan se vähän outoa että isäntäpari istuu nakuna ja vieraat uikkarit päällä.
Ap:lle olisin ehdottanut, että tulee saunaan mukaan uikkarit päällä. Muiden tissejä ja takapuolia ei ole pakko katsoa.
N30
Mä inhoan saunomista muutenkin, se ei oo enää nykyaikaa. Kattokaa vaikka uusien kerrostalojen rakentamista, ei asuntoihin tehdä enää saunoja. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihmeellinen tuo tarve näyttää elin ja alastomuus kaikille tässä maassa. Vähitellen voitaisiin luopua noista perversioista - sekä tietysti insestin alalajista: perhesaunasta jossa sitten teinejä pakotetaan sekä näyttämään että katselemaan.
Luulet siis että ihmisten alkuaikoinakin ollaan oltu luolamiesaikoina vaatteet päällä " elimet piilossa". Myöskin sekasaunoja yms on ollut varmaan 1000 vuotta ja jo keskiajalla. Nykyään on tullut tämä trendi että se on pervoa ja epänormaalia kuinkahan moni näistä vauvalaisista syntyy adidakset jalassa tai pyyhe ympärilläm?
Itse haluan mennä myös kaverisaunaan bikineissä tai pyyhe päällä, koska täydestä alastomuudesta tulee epämukava olo. Edes paras ystäväni
ei ole nähnyt minua alasti eikä minua kiinnosta nähdä häntä alasti. Seksi on eri asia, silloin voin olla rennosti alasti.
Viime vuonna mökillä tämä selkeästi vi tutti kavereitani, kun sanoin että toivottavasti ei haittaa että haluan laittaa saunaan uikkarit. Siitä seurasi silmien pyörittelyä. Jossain vaiheessa saunaa käytiin uimassa, jota varten kuitenkin laitettiin uikkarit päälle. Joku tuli hetkeksi löylyihin myös bikineissä ja aika tarkoituksenomaisesti marmatti miten hiostava uikkari on löylyissä. Ihankuin pitäisi perustella minulle miksi itse haluaa olla alasti saunassa? Oli aika vaivautunut olo kun en halunnut jättäytyä saunasta pois sen takia että en halua nakuilla mutta en myöskään pystynyt nuivan ilmapiirin takia rentoutumaan. Ilmeisesti tähän ketutukseen liittyy siis se että he ajattelevat että jotenkin tuomitsisin heidät koska he haluavat mukamas pervoilla olemalla alasti. En muista enää tarkkaa sanamuotoa, mutta he myös kommentoivat tyyliin "Ok eli X ei itse näyttäydy alasti mutta voi sitten kurkkia meitä?". MITÄ IHMETTÄ :D
Vierailija kirjoitti:
Ööh ihmisten alkuasukasaikoina ei kyllä ollut mitään vaatteita kellään päällä ja alasti oltiin kaikki joten miksi nykyään se on niin kauhea numero? Ei eläimetkään vaatteita käytä saati tee alastomuudesta numeroa. Jokanen saa olla niinkuin tykkää mutta ei voi saarnata ja vaatia muita ajattelemaan samoin
Suomeen hakeutui se porukka, joka tykkää mieluummin olla vaatteet päällä.
Olen käynyt satoja kertoja sekasaunoissa ja aina ollut asiallista meininkiä. Mistä näitä harhoja tulee ihmisten päähän?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on narsismi huipussaan jos kuvittelette että joitakin kiinnostaa teidän siiderin turvottama kroppa, roikkuva perse ja tissit, rumat tatuoinnit. Näitä on 9/10 nykypäivän suomalaisista naisista.
Eli jos omistaisin tuollaisen kropan, saisin olla ilman katseita sekasaunassa? No siinä tapauksessa voin jonain päivänä sekasaunaan mennä. Näköjään vielä en.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt miksi te kuvittelette että teitä katsotaan? Katsotaan kaduilla, saunassa, kaupassa yms. Kannattaa mennä hoitoon se voi olla nimittäin paranoidinen skitsofrenia?
Lue ketju. Joku jo kirjoitti, että käy kavereineen sekasaunassa kyttäämässä toistensa ruhoja ja haisevia elimiä. Että kyllä ne vaan katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on narsismi huipussaan jos kuvittelette että joitakin kiinnostaa teidän siiderin turvottama kroppa, roikkuva perse ja tissit, rumat tatuoinnit. Näitä on 9/10 nykypäivän suomalaisista naisista.
Eli jos omistaisin tuollaisen kropan, saisin olla ilman katseita sekasaunassa? No siinä tapauksessa voin jonain päivänä sekasaunaan mennä. Näköjään vielä en.
Fakta on se että Suomalaisista miehistä ja naisista 98 / 100 on helvetin rumia alasti. Todennäikösesti kuulut tuohon porukkaan niin älä pelkää että kukaan sua katsoisi.
Vierailija kirjoitti:
On jäänyt semmoinen kuva, että (jotkut) miehet katselevat naisia sillä silmällä kaikkialla, siksi kuvittelen. En itse kiinnitä ihmisiin mitään huomiota vaan huolehdin omista asioista, mutta kuvittelen, että muut eivät näin tee. (kiitos tämän sivuston! Mielellään saat kumota tämän luulon).
Vierailija kirjoitti:
Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Jos et ole ystävänaisillesi läheinen ja luotettava, et vaan ole tarpeeksi hyvä ystävä heille. Ovat todennäköisesti haistaneet katkeruutesi ja siksi pitävät etäisyyttä. Eivätkö sanat "vastenmielinen" ja "ystävä" vähän niinku sulje toisensa pois?
Miksi pitäisi olla ”läheinen ja luotettava” kun joku muu korjaa kuitenkin ne hedelmät pois?
Mulla on näkö ilman laseja -7,5, joten olen täysin harmiton saunakaveri nakunakin, tosin minun ruman ruhoni ja haisevan elimeni joutuu kohtaamaan. En myöskään osu vedellä kiukaaseen - eli avustettava.