Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt miksi te kuvittelette että teitä katsotaan? Katsotaan kaduilla, saunassa, kaupassa yms. Kannattaa mennä hoitoon se voi olla nimittäin paranoidinen skitsofrenia?
On jäänyt semmoinen kuva, että (jotkut) miehet katselevat naisia sillä silmällä kaikkialla, siksi kuvittelen. En itse kiinnitä ihmisiin mitään huomiota vaan huolehdin omista asioista, mutta kuvittelen, että muut eivät näin tee. (kiitos tämän sivuston! Mielellään saat kumota tämän luulon).
Ensinäkin nykypäivän Suomalaiset miehet on hyvin asiallisia eikä todellakaan katsele naisia sillä silmällä joka puolella, eihän tuo ole sallittuakaan kiitos meetoon yms. Kannattaa mennä enemmän ulos ja ihmisten sekaan ja miksei vaikka sekasaunoihinkin niin toteat saman.
Minä en ole tavannu varmaan yhtäkään naista joka ei vilkuilisi toisten alastomia vartaloita, saunassa tai muualla. Näistä saa sitten kuulla seksuaalissävytteisiä kommentteja tai arvosteluja. Miehetkin tekee tätä, mutta harvempi myöntää. Jos joku pitää asianaan tuijottaa tissivakoani tai haarojani jo silloin kun on bikinit päällä, niin millähän todennäköisyydellä jätetään tapittamatta kun minulla ei niitä olisi?
Sitten joku vielä kysyy miksen suostu alasti sekasaunaan. Jopa on miettiminen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on narsismi huipussaan jos kuvittelette että joitakin kiinnostaa teidän siiderin turvottama kroppa, roikkuva perse ja tissit, rumat tatuoinnit. Näitä on 9/10 nykypäivän suomalaisista naisista.
Eli jos omistaisin tuollaisen kropan, saisin olla ilman katseita sekasaunassa? No siinä tapauksessa voin jonain päivänä sekasaunaan mennä. Näköjään vielä en.
Fakta on se että Suomalaisista miehistä ja naisista 98 / 100 on helvetin rumia alasti. Todennäikösesti kuulut tuohon porukkaan niin älä pelkää että kukaan sua katsoisi.
Toivottavasti olet oikeassa. Vaikka vähän oudolta kuulostaa alkaa sanomaan ihmisiä rumiksi tai kauniiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Random-mies saa p-anna sinua kovaa p-eppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?"
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ei ihme, että miehet eivät naisten ystävyydestä niin paljon perusta. Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Mitä hel-vettiä😁
Miten tämä liittyy saunaan? Olisiko se ystävyydenosoitus, että pääsisit vähän tiirailemaan intiimipaikkoja? Haistelemaan kuin koira? Sekö olisi läheisen ystävyyden osoitus?
No olisi se edes tyhjää parempi.
Jos kukaan ei halua sulle pildeä antaa, ja sinulle ei kelpaa ystävyys, vaan haluat vähintäänkin elimenhaistelusuhteen (!), olet varmalla nollavyöhykkeellä - ja siellä tuollaisella asenteella pysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas nyt miksi te kuvittelette että teitä katsotaan? Katsotaan kaduilla, saunassa, kaupassa yms. Kannattaa mennä hoitoon se voi olla nimittäin paranoidinen skitsofrenia?
On jäänyt semmoinen kuva, että (jotkut) miehet katselevat naisia sillä silmällä kaikkialla, siksi kuvittelen. En itse kiinnitä ihmisiin mitään huomiota vaan huolehdin omista asioista, mutta kuvittelen, että muut eivät näin tee. (kiitos tämän sivuston! Mielellään saat kumota tämän luulon).
Ensinäkin nykypäivän Suomalaiset miehet on hyvin asiallisia eikä todellakaan katsele naisia sillä silmällä joka puolella, eihän tuo ole sallittuakaan kiitos meetoon yms. Kannattaa mennä enemmän ulos ja ihmisten sekaan ja miksei vaikka sekasaunoihinkin niin toteat saman.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi! Sekasaunat jätän kuitenkin kokematta, en ainakaan toistaiseksi luota ihmisiin niin paljoa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentistasi! Sekasaunat jätän kuitenkin kokematta, en ainakaan toistaiseksi luota ihmisiin niin paljoa. :)
Ei tässä ole luottamuksesta kyse vaan itsevarmuudesta. Itsekin olen pitkä mies ja kohtuu lihaksikas niin useasti huomannut että katsotaan mutta mitä sitten? Maailmassa on suurempiakin ongelmia kun jos joku vähän vilkaisee saunassa.
Ehkä he suuttuivat, jos jollakulla ajatuskokoonpanolla saivat päähänsä ajatuksen, että pidät itseäsi ns. parempana etkä sen vuoksi voi tulla? tai jos loukkaantuivat ajatuksesta, että sinä pidät heitä pervoina tirkistelijöinä? Ei näistä aina ota selvää.
En itsekään viihdy tosin sekasaunassa, enkä ymmärrä mitenkään, miksi kukaan siitä loukkaantuisi. Olen siis 37v mies. Mieluiten saunon muutenkin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yli 50 vuotiasta naista ei katso kukaan
reva levälleen ja saunaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yli 50 vuotiasta naista ei katso kukaan
reva levälleen ja saunaan
Väärin. 50+ mies katsoi koirankin revaa sillä silmällä. Ja lurpsukka haisee.
Taitaa mammapalstalaisia vituttaa kun ei ole päässeet komeiden miesten kanssa saunomaan :D
Mä käyn sekasaunassa kavereiden kanssa. Mulle on luontevaa olla alasti. En ole kiinnostunut siitä, miten ihmiset päänsä sisällä reagoivat vartalooni. Jos joku miettii jälkikäteen vartaloani eroottisissa merkeissä, se ei ole minulta pois tai vaikuta minuun mitenkään. Sanoessani sekasaunassa en ole koskaan kokenut mitään eroottisia tunnetiloja tai vaistonnut toisista sellaisia.
En ole kaunis eikä vartaloni ole erityisen "esittelykelpoinen". Sekasaunominen on osittain vaikuttanut keholliseen itsetuntooni. Jotenkin se, että kaveriporukalla keräännytään yhteen ja jokainen on keholtaan sellainen kuin on, on vaikuttanut siihen, että en koe enää vartalostani häpeää.
Ihmisillä on eri tapoja suhtautua omaan kehoonsa ja omaan ja toisten alastomuuteen, ja jokainen saa rauhassa ajatella asiasta kuin haluaa. Sekasaunaan painostaminen (kuten aloittajan tapauksessa) on moukkamaista ja toisten henkilökohtaisten tuntemusten yli kävelyä, enkä ihmettele, että aloittaja on loukkaantunut niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mammapalstalaisia vituttaa kun ei ole päässeet komeiden miesten kanssa saunomaan :D
Jep. Yksihän tuolla jo totesi, että nuorten (ja epäilemättä komeiden) miesten kanssa saunoo mielellään, mutta ei vanhempien. :D
Vierailija kirjoitti:
Saako sekasaunassa istua rennosti pillu levällään?
Miksei saisi? Kunhan ei haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole luottamuksesta kyse vaan itsevarmuudesta. Itsekin olen pitkä mies ja kohtuu lihaksikas niin useasti huomannut että katsotaan mutta mitä sitten? Maailmassa on suurempiakin ongelmia kun jos joku vähän vilkaisee saunassa.
No ei ole itsevarmuudesta kyse minun kohdallani, olen oikein tyytyväinen itseeni. Tottahan toki, tuppaa vaan olemaan päässä kaikki(nomelkeinkaikki) ikävät asiat yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tavallaan. Meillä käydään tutulla isommalla porukalla sekasaunassa, ne ketkä haluaa voi olla uikkarit päällä. Ei katsota kieroon ketään. Toki jos on pienempi porukka tai ei niin tuttuja ihmisiä, niin sitten mennään vieraiden mukaan, joko kaikki alasti tai kaikki uikkarit päällä. Oishan se vähän outoa että isäntäpari istuu nakuna ja vieraat uikkarit päällä.
Ap:lle olisin ehdottanut, että tulee saunaan mukaan uikkarit päällä. Muiden tissejä ja takapuolia ei ole pakko katsoa.
N30
Ettekö te edelleenkään tajua ettei toiset halua saunaan, jossa muut on alasti vaikka itsellä olisi jotain päällä!? Miksi ette voi antaa toisten saunoa rauhassa muuna aikana, mikä siinä on niin helvetin vaikeaa ymmärtää!? Ymmärrän Ap:n ärsyyntymisen 100%!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla onkin itsetunto kunnossa, toisin kuin 99% mammoista.
Sinä ymmärrät ettei vartalosi siitä kulu jos joku sitä katselee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Random-mies saa p-anna sinua kovaa p-eppuun ja suuhun, mutta hyvät ja luotettavat ystävämiehet eivät saa olla samassa tilassa kanssasi, jos et ole visusti verhoutunut?"
Tätä olen itsekin ihmetellyt. Ei ihme, että miehet eivät naisten ystävyydestä niin paljon perusta. Toiset miehet saavat panot, naisystävät koetaan läheisenä ja luotettavana mutta itse saa olla joku vähän pervoksi ja vastenmieliseksi koettu turhake. Ystävämies on vain vesitetty versio niistä oikeista ihmissuhteista.
Mitä hel-vettiä😁
Miten tämä liittyy saunaan? Olisiko se ystävyydenosoitus, että pääsisit vähän tiirailemaan intiimipaikkoja? Haistelemaan kuin koira? Sekö olisi läheisen ystävyyden osoitus?
Se olisi, ettei minua nähtäisi jonain pervona ja limaisena kurkistelijana, jolta pitää piilottaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla onkin itsetunto kunnossa, toisin kuin 99% mammoista.
Sinä ymmärrät ettei vartalosi siitä kulu jos joku sitä katselee.
Ei kulu, mutta narsismiin tuo liittyy. Alitajuinen halu näyttää alaston vartalo ja elin. En haluaisi tuollaista miestä.
No olisi se edes tyhjää parempi.