Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
161/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sauno alasti kuin mieheni kanssa, syynä epävarmuudet vartalostani. Miksi vitussa kenekään pitäisi selitellä yhtään kenellekkään miksi ei halua sekasaunaan?! Voi olla ihosairautta, leikkausarpia tai sitten ei vaan huvita sekasaunoa.

Noloja nää jankkaajat jotka koittavat pakottaa kaikki porukassa samaan saunaan, taitavat vaan haluta päästä tirkistelemään. Eiköhän se ole jokaisen oma asia kenen seurassa haluaa olla alasti.

Vierailija
162/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin alkoholin kanssa. Kieltäytyminen ei kaikkia miellytä.

Voi sanoa tietysti, että on alkoholiongelma - ongelmahan se joillekin on kun porukassa on joku selväpäinen.

Ehkä näissä saunatilanteissa voi selittää, että on bi, jolla lisäksi taipumus nymfomaniaan ja pelkää, että eheytyshoito romahtaa jos on liikaa virikkeitä.

Ei niissä tilanteissa tarvitse selitellä yhtään mitään yhtään kenellekään. 

Ei tarvitse, mutta tivaamisen edessä ei usein pelkkä "ei kiitos" riitä. Silloin on hyvä olla plakkarissa sopivia vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja kyllä huomaa että Suomalaisia vaivaa vaan itsevarmuuden puute. Jos ei sekasaunassa pysty käymään niin et sä kyllä mitään muutakaan pysty tässä elämässä ja minkä takia joka asia pitää ylianalysoida nykyään? Voi ei mä en voi mennä saunaan kun joku näkee mun vartalon!

Vierailija
164/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä loukkaantuminen tuli esille? 

Meidän kaveriporukassa on tapana sekasaunoa. Porukkaan kuuluu yksi nainen, joka ei halua sekasaunoa, joten hän saunoo yksin muiden jälkeen. Minulle  vähän huono omatunto siitä, että tuo joutuu olemaan yksin, mutta en kyllä suoraan sanottuna ala saunoa sen kanssa kahdestaan. Tyyppi on aika kuivakka, eikä meillä ole juuri yhteistä, ja saunon mieluummin niiden hyvien kavereiden kanssa. 

Jos harmittelisin hänelle sitä, ettei tule saunaan, se johtuisi siitä, että minua jotenkin nolottaa se, että hän joutuu saunomaan yksin, ja tunnen huonoa omaatuntoa siitä. 

Sä olet arvatenkin taas yksi aivoton extrovertti joka ei millään kykene tajuamaan ettei kaikkia haittaa olla hetken yksin. Jotkut jopa pitävät siitä että saavat olla hetken omassa rauhassa, eikö ole käsittämätöntä?!

Vierailija
165/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Vaikka itse sekasaunon tutussa porukassa, ei tulisi kuuloonkaan olla niin mulkku että loukkaantuisin sellaiselle joka ei tee samaa kuin minä. Jos itse kieltäytyisin, niin kuin olen tuntemattoman miehen kanssa saunomisesta kieltäytynytkin, ja tämä mies siitä loukkaantuisi, niin olettaisin hänelle olleen tärkeää saada nähdä juuri minut alasti, ja sehän ei sovi sekasaunomiskulttuuriin semmoinen mitenkään.

Luulen, että Ap:n kaverit olivat niin pikkumaisia, että he loukkaantuivat kun juhannusta ei vietetykään sen käsikirjoituksen mukaan, joka oli heidän käsityksensä viikonlopusta eli että siihen kuuluu sekasauna. He eivät sietäneet sitä, että yksi haluaakin tehdä joukosta poikkeavasti, koska HE toimivat toisin. Todella lapsellista, vain uhmaikäiset ovat henkisesti sillä tasolla, että polkevat jalkaa, kun asiat eivät menekään kuten itse haluavat. Kuulostaa myös vähän siltä, että Ap:n kaverit eivät itse panostaneet ryhmähengen luomiseen asenteella "byhyy, ei saunottu yhdessä, me ei sitten leikitä sun kanssa" kun kerran ruinasivat ja mököttivät viikonlopun.

Mun mies ei tykkää myöskään sekasaunomisesta ja tollasissa tilanteissa se vaan viiteen itsevarmasti ilmoittaa, et hän menee sit vikana tai mun kanssa kahdestaan viimeisenä saunaan. Ei mitään selityksiä eikä korvaansa letkauta, jos joku siinä ihmettelee tai inisee. Yleensä kyllä fiksut ihmiset ymmärtää, moukat alkaa kitistä tai ihmetellä.

Vierailija
166/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja kyllä huomaa että Suomalaisia vaivaa vaan itsevarmuuden puute. Jos ei sekasaunassa pysty käymään niin et sä kyllä mitään muutakaan pysty tässä elämässä ja minkä takia joka asia pitää ylianalysoida nykyään? Voi ei mä en voi mennä saunaan kun joku näkee mun vartalon!

Miksi ihmiset olettaa, että jos ei halua näytellä itseään, on huono itsetunto? Olen hyvännäköinen kaikinpuolin, en silti koe tarvetta esitellä itseäni muille missään määrin, on se kumma. Vai olisiko pikemminkin niinpäin, että heikon itsetunnon omaavat on kovimpia esittelemään itseään ja kuvia itsestään?

Vierailija
167/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, varsin huvittuneena saa lukea näitä kommentteja täällä.

Jos ei halua mennä huonon itsetunnon takia sekasaunaan, niin sitten ei tarvitse mennä.

Mutta ei myöskään kannata alkaa keksimään mitä erikoisempia selityksiä. Tai ehkä se huono itsetunto estää myös olemasta rehellinen, jopa itselleen.

Vierailija
168/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki on lopulta libidopohjaista. Sehän uikkareissa jotakin kismittää, että ”sä näet mun, mä en näe sun!”

Ja vielä enemmän se, että jotakuta ei totta tosiaan sinun likaista ja haisevaa alastonta ruhoasi kiinnosta nähä, vuelä vähemmän elintäsi! Ajatella!

Vierailija
169/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää te mammapalstan luuserit miten haluatte, me ainakin käydään kaverien kanssa sekasaunassa ja ehkä katsellaankin toistemme vartaloita joskus mutta mitä sitten?

Vierailija
170/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kerralla vaan sanot että sulla on hirveät ja runsaat kuukautiset ni a vot, saat heti olla rauhassa :D

Vierailija
171/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et laittanut itse pyyhettä tai uimapukua päälle, vaikka muut olisivat olleet alasti? 

Koska en halua sekasaunaan, jossa muut ovat alasti tai itse olen. Kyse on yksityisyydestä ja en kokisi oloani mukavaksi tuollaisessa tilanteessa. Ap

Minullekin aina hoetaan, että ei kukaan katso, miltä näytän. Aivan yks ja hailee, sillä minua ei erityisemmin häiritse ajatus alasti näyttäytymisestä. Enemmän minua häiritsee ajatus kyhjöttämisestä alastomien ihmisten kanssa tehden asiaa, jonka merkitystä en ymmärrä ja josta en nauti. En ole saunaihminen, en ole koskaan ollut, ja muiden ihmisten alastomuus häiritsee minua.

Tämä. Olen miettinyt, pitääkö joskus oikeasti sanoa ääneen, että ei, en ole huolissani omasta kropastani ja sen "katseen kestävyydestä", en vain halua nähdä teidän muiden vartaloita. Harvan kroppa on niin kaunis, että sitä ilokseen katselee, päin vastoin, monen kroppa on suoraan sanottuna ruma.  

Vierailija
172/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset olettaa, että jos ei halua näytellä itseään, on huono itsetunto? Olen hyvännäköinen kaikinpuolin, en silti koe tarvetta esitellä itseäni muille missään määrin, on se kumma. Vai olisiko pikemminkin niinpäin, että heikon itsetunnon omaavat on kovimpia esittelemään itseään ja kuvia itsestään?

Taidat olla narsisti ja kuvittelet että kaikki katsoisi sua joka paikassa mihin menet?

Vierailija
173/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Huomaa kyllä ettet ymmärrä alkuunkaan erilaisuutta omien rajojen, yksityisyyden ja valinnanvapauden suhteen.

Olen itsevarma omasta vartalostani, en häpeä sitä yhtään ja mielestäni se on myös kaunis. Sillä etten halua olla alasti muiden miesten kanssa tai nähdä heitä alasti samassa huoneessa ei ole yhtään mitään tekemistä itsevarmuuden kanssa. Ketjun pointti ja asian sisältö on mennyt sinulta täysin ohi tai et vain kykene ymmärtämään että yksityisyyden

Ja omien rajojen käsite on toisilla erilainen ja sitä tulee kunnioittaa. Jokaisella on siihen oikeus! On jokaisen oma asia, mitä haluaa pitää itsellään. Ap

Vierailija
174/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkää te mammapalstan luuserit miten haluatte, me ainakin käydään kaverien kanssa sekasaunassa ja ehkä katsellaankin toistemme vartaloita joskus mutta mitä sitten?

Ja tässähän se tuli! Suora toteamus siitä, että sekasaunoissa katsellaan ja pyritään kiihottumaan! Terveisiä perhesaunatraditioon joihin teinit pakotetaan ”näyttämään”!

Vierailija
175/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla narsisti ja kuvittelet että kaikki katsoisi sua joka paikassa mihin menet?

Jaa, mistäs moinen?

Vierailija
176/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässähän se tuli! Suora toteamus siitä, että sekasaunoissa katsellaan ja pyritään kiihottumaan! Terveisiä perhesaunatraditioon joihin teinit pakotetaan ”näyttämään”!

Kävikö pomo juuri huutamassa korvaan vai onko muuten työstressiä kun olet niin vihainen?

Vierailija
177/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat jopa loukkaantuneet siitä, jos totean etten pidä saunomisesta (tai/ja että olen juuri eilen pessyt hiukset, en senkään takia halua sinne hikistämään ja kuluttamaan niitä), joten en tule. Kauhea ihmettely ja mökötys heti. En tosiaan sauno kuin pari kertaa vuodessa ja sekin nopeasti ja yksin. Kaikki ei voi ymmärtää tätä jostain syystä.

Vierailija
178/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en sauno alasti kuin mieheni kanssa, syynä epävarmuudet vartalostani. Miksi vitussa kenekään pitäisi selitellä yhtään kenellekkään miksi ei halua sekasaunaan?! Voi olla ihosairautta, leikkausarpia tai sitten ei vaan huvita sekasaunoa.

Noloja nää jankkaajat jotka koittavat pakottaa kaikki porukassa samaan saunaan, taitavat vaan haluta päästä tirkistelemään. Eiköhän se ole jokaisen oma asia kenen seurassa haluaa olla alasti.

Kukin tehkööt miten haluaa, mutta jotenkin kovin surullista tämä ihmisen itsensä kannalta, jos ihosairaus tai leikkausarpi nolottaa niin paljon, ettei halua niiden näkyvän.

Vierailija
179/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, varsin huvittuneena saa lukea näitä kommentteja täällä.

Jos ei halua mennä huonon itsetunnon takia sekasaunaan, niin sitten ei tarvitse mennä.

Mutta ei myöskään kannata alkaa keksimään mitä erikoisempia selityksiä. Tai ehkä se huono itsetunto estää myös olemasta rehellinen, jopa itselleen.

Miksi tässä oletetaan, että kyse on juuri sen henkilön omasta vartalosta? Onhan siellä ne kaikki muutkin alasti, enemmän se vaivaannuttaa.

Vierailija
180/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mistäs moinen?

Jos menet saunaan jossa on esim.10 ihmistä niin ajatteletko lähtökohtaisesti että kaikki siellä ovat katsomassa sun vartaloa eikä saunomassa?