Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
141/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla ap.n kanssa.

Sekasaunominen on tekosyy tirkistelylle.

Rentoudesta ei ole tietoakaan.

Jostain kumman syystä erityisesti miehet ovat aina painostamassa.

Eihän ap näin väittänyt? ”Tekosyy tirkistelylle” - aika harhainen näkemys mielestäni.

Jokainen saunokoot just niin kuin tykkää, ap:n suku/kaverit outoja jos tuollaisesta mieltä osoittavat.

Vierailija
142/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Char kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat itse päättää. Ahdistuneita ihmisiä ei saa painostaa sellaiseen, mitä he eivät kestä. Toisaalta yhteissaunassa ei "esiinnytä", eikä "esitellä" itseään. Siellä saunotaan. Olen joskus ollut yleisessä saunassa yhtä aikaa "rintapuolen" naisen kanssa, eikä kukaan pudonnut lauteilta tai juossut huutaen pois. Aikuistuessa turhat estot yleensä vähenevät.

M60

Hei, hyvin kirjoitit, enkä ymmärrä saamiasi alapeukkuja. Hurjasti voimia ja terveisiä sille naiselle, joka selätti syövän! Pikkusiskon mies puolestaan puhuu "rakkausarvista" kun viittaa kaksostensa äidin synnytyksen jälkeiseen vartaloon. Silti sisko on ujo. Minun kanssani tulee nykyään saunaan - hassua oli tuo välinpito, en näe mitään ilman silmälaseja!

Mutta tärkeintähän on se, että kaikilla on mukava olo. Alasti, uikkareissa, pyyhe päällä... Mikä nyt kenellekin sopii.

Minä saunon monella tapaa - paras on yksin, ja alasti. Toisaalta sekasaunat uikkareissa, lapset mukana, ja eräät aikuiset laulavat upeasti oopperaa - sitä juhannusta en unohda!

Kiitos toivotuksesta, mutta tuskin enää tapaan naista, jonka näin saksalaisessa kylpylässä 15 vuotta sitten. Harmi, että kirjoitin epäselvästi. Tarkoitukseni oli tuoda julki, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä useinkaan photoshopattuja nälkiintyneitä mannekiineja. Se täältä vielä puuttuukin, lihavien haukkuminen. Kun meni vähän OT:ksi minullakin, niin syövän kanssa ei taistella eikä sitä selätetä, päihitetä eikä voiteta. Ei muuten flunssaakaan. Sitä sairastetaan, siitä toivutaan tai siihen kuollaan. Olen joskus tehnyt kahta ensimmäistä.

Muuten kirjoitat asiaa. Itsekin nautin saunassa laulamisesta, siis kuuntelen mielelläni kaunisäänistä laulajaa. Itse en juuri laula, kuorossa ei kuulemma ole tarvetta toisen soraäänen esittäjälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole salattavaa, ei liene syytä kieltäytyäkään. Ja jos salattavaa on, lienee järkevämpi tunnustaa se suoraan, eikä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa. Rehellisyys maan perii. Sen jälkeen on helpompi saunoakin. 

Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste. Tuskinpa meillä on yksilöinä oikeutta käydä tätä perinnettä vastaan, kuten varmasti hyvin ymmärrät. Älä siis valita, vaan ole ja elä - liity yhteisöön kuten esivanhempasi tekivät jo satoja vuosia sitten.

Hahhahhaa ! Tässä taas joku historoitsija joka ei tiedä yhtään mistä puhuu ! Salli mun nauraa !!!

Perhesaunat on perhesaunoja ja ennenvanhaan lauantaisin työviikon jälkeen lämmitettävät yhteissaunat olivat erikseen miehille ja naisille ja lapsille, jotka myös yhdessä pesivät pyykkiä siellä.

Sekasaunoja, muka !

Sallin sinun nauraa, mutta väärässä olet. Mielenkiintoista, miten täällä ihmiset esittävät luulojaan varmoina tosiasioina. Historian tuntemus näillä ulottuu parhaimmillaan (19)60-luvulle.

Älä puhu potaskaa ! Mun tiedoilla puhuin n. 1920 luvulta alkaen ja, kun kävin googlailemassa, niin yhtään väärässä en ollut ! !800-1900 luvulla oli hetken aikaa sekasaunoja olemassa työväelle , mutta keskiluokka ja ylempi keskiluokka ( mitä tää palstakin pitäisi olla pullollaan ) halusivat kylpeä omissa oloissaan joko perheen kesken tai yksin. Kaupungissa oli nuo sekasaunat , joista mainitsin, eivät esim. maaseudulla.1910 jälkeen sekasaunat poistuivat ja olivat sitten erikseen nais-tai miesväestöille. Ylempi luokka kylpi omissa oloissaan. Lue itse historiasi paremmin.

Vierailija
144/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi vaan hyväksyä, että joku ei vaan tykkää saunoa minkäänlaisessa porukassa ja se tuntuu vain epämukavalta. Ei tarvitse olla kyse siitä ettei halua tulla tirkistellyksi tai tirkistellä. Mieluummin jättäytyy siitä pois.

Saunominen on rentouttavaa silloin, kun sitä aidosti itse haluaa tehdä. Rauhassa ja omaan tahtiin. Saunomisen jälkeen saa rauhassa kuivatella ja mennä vaikka nukkumaan. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Vierailija
145/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kavereilla ei ollut mitään oikeutta luimistella kun ap kieltäytyi sekasaunasta. Yhtä vähän ap:lla oli oikeuksia vaatia muita käyttämään saunassa uimapukua. Järki-ihmiset saunovat niin kuin parhaaksi näkevät, eivätkä vaatimalla vaadi että muut noudattavat heidän mieltymyksiään ja tapojaan.

Mulla ei ole sekasaunoissa ongelmaa jos saan pitää uimapuvun ylläni. Muut saa puolestani sitten hoitaa asiansa ilkosillaan tai vaikka kelkkahaalari niskassa. Jos jotakuta mun uikkari häiritsee, voin saunoa myös yksin muiden jälkeen.

Vierailija
146/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ole oikeita suomalaisia, kun ette uskalla mennä muiden kanssa alasti saunaan. Menkää pois Suomesta!

Ei ole kysymys uskaltamisesta vaan valinnanvapaudesta.

Jo kommenttisi perusteella tiedän, etten tulisi kanssasi sekasaunaan tai mihinkään muuallekaan.

Vierailija
147/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Char kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat itse päättää. Ahdistuneita ihmisiä ei saa painostaa sellaiseen, mitä he eivät kestä. Toisaalta yhteissaunassa ei "esiinnytä", eikä "esitellä" itseään. Siellä saunotaan. Olen joskus ollut yleisessä saunassa yhtä aikaa "rintapuolen" naisen kanssa, eikä kukaan pudonnut lauteilta tai juossut huutaen pois. Aikuistuessa turhat estot yleensä vähenevät.

M60

Hei, hyvin kirjoitit, enkä ymmärrä saamiasi alapeukkuja. Hurjasti voimia ja terveisiä sille naiselle, joka selätti syövän! Pikkusiskon mies puolestaan puhuu "rakkausarvista" kun viittaa kaksostensa äidin synnytyksen jälkeiseen vartaloon. Silti sisko on ujo. Minun kanssani tulee nykyään saunaan - hassua oli tuo välinpito, en näe mitään ilman silmälaseja!

Mutta tärkeintähän on se, että kaikilla on mukava olo. Alasti, uikkareissa, pyyhe päällä... Mikä nyt kenellekin sopii.

Minä saunon monella tapaa - paras on yksin, ja alasti. Toisaalta sekasaunat uikkareissa, lapset mukana, ja eräät aikuiset laulavat upeasti oopperaa - sitä juhannusta en unohda!

Kiitos toivotuksesta, mutta tuskin enää tapaan naista, jonka näin saksalaisessa kylpylässä 15 vuotta sitten. Harmi, että kirjoitin epäselvästi. Tarkoitukseni oli tuoda julki, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä useinkaan photoshopattuja nälkiintyneitä mannekiineja. Se täältä vielä puuttuukin, lihavien haukkuminen. Kun meni vähän OT:ksi minullakin, niin syövän kanssa ei taistella eikä sitä selätetä, päihitetä eikä voiteta. Ei muuten flunssaakaan. Sitä sairastetaan, siitä toivutaan tai siihen kuollaan. Olen joskus tehnyt kahta ensimmäistä.

Muuten kirjoitat asiaa. Itsekin nautin saunassa laulamisesta, siis kuuntelen mielelläni kaunisäänistä laulajaa. Itse en juuri laula, kuorossa ei kuulemma ole tarvetta toisen soraäänen esittäjälle.

Hei,

Asetin sanani huonosti tuossa. Oma isosisko on selvinnyt syövästä kerran, nyt on taas uudet kokeet.

En tarkoittanut vähätellä, minusta on upeaa, ja yhtä aikaa normaalia, että olette ns rintapuolen kanssa samassa klubissa. Ilman vaiheita. Niin itsekin haluaisin. Olen N50

Minusta kuule tuntuu, että täällä kirjoittelee ja peukuttaa aika nuoria ja kokemattomia ihmisiä.

Jokainen menee saunaan tai ei mene. Pukee uikkarin tai sitten ei. Uimahallissa saa rintaproteesin omaava pitää uikkaria myös saunassa, sen verran vaikeaksi rintaleikkaukset koetaan - ihan oikein!

Nosta hattua itsellesi, ja kavereillesi, kun olette saaneet ystävänne mukaan elämään, viis nyt yhdestä rinnasta! - Vaikka ei se hänestä siltä tunnu.

Tämän kouhotuksen keskellä oli kiva lukea inhimillinen kirjoitus. Hyvää kesää sinulle,

Char

Vierailija
148/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kavereilla ei ollut mitään oikeutta luimistella kun ap kieltäytyi sekasaunasta. Yhtä vähän ap:lla oli oikeuksia vaatia muita käyttämään saunassa uimapukua. Järki-ihmiset saunovat niin kuin parhaaksi näkevät, eivätkä vaatimalla vaadi että muut noudattavat heidän mieltymyksiään ja tapojaan.

Mulla ei ole sekasaunoissa ongelmaa jos saan pitää uimapuvun ylläni. Muut saa puolestani sitten hoitaa asiansa ilkosillaan tai vaikka kelkkahaalari niskassa. Jos jotakuta mun uikkari häiritsee, voin saunoa myös yksin muiden jälkeen.

Eihän Ap vaatinut muita käyttämään uima-asuja. Ehdotti vaan, kun muut niin ruinaamalla ruinasivat sinne sekasaunaan. Ap ei halunnut saunaan, jossa kukaan on alasti ja oli oikein tyytyväinen siihen, että menee sinne yksin, mutta tästähön juuri herrasväki veti herneet nenään, että Ap menee tyytyväisesti saunomaan muiden jälkee itsekseen.

Vierailija
149/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Ja tietysti yhden illan alfa-urosten kanssa.

Vaikka niinkin - mutta minulla on oikeus päättää, kuka tuo partneri on.

Vierailija
150/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Ap vaatinut muita käyttämään uima-asuja. Ehdotti vaan, kun muut niin ruinaamalla ruinasivat sinne sekasaunaan. Ap ei halunnut saunaan, jossa kukaan on alasti ja oli oikein tyytyväinen siihen, että menee sinne yksin, mutta tästähön juuri herrasväki veti herneet nenään, että Ap menee tyytyväisesti saunomaan muiden jälkee itsekseen.

Ap asetti sekasaunomisen ehdoksi että kaikilla on uimapuvut. Oli yhtä väärässä ehdotuksensa kanssa, kun muut olivat vaatiessaan ap:tä saunomaan kanssaan vaikka ap toi selkeästi esiin halunsa yksityisyyteen.

Vierailija
151/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et laittanut itse pyyhettä tai uimapukua päälle, vaikka muut olisivat olleet alasti? 

Siis pidän lähtökohtaisesti oikeutenani päättää itse, kenet ja missä haluan nähdä alasti.

Vierailija
152/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmeellinen tuo tarve näyttää elin ja alastomuus kaikille tässä maassa. Vähitellen voitaisiin luopua noista perversioista - sekä tietysti insestin alalajista: perhesaunasta jossa sitten teinejä pakotetaan sekä näyttämään että katselemaan.

Vierailija
153/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on noloa.

Miksi sen täyttyy olla noloa, jos ei tykkää olla alasti muiden seurassa tai myrkyttää aivojaan hermomyrkyllä? Ihmiset ovat ihan samallaisia apinoita joka puolella maailmaa.

Vierailija
154/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole salattavaa, ei liene syytä kieltäytyäkään. Ja jos salattavaa on, lienee järkevämpi tunnustaa se suoraan, eikä kierrellä kuin kissa kuumaa puuroa. Rehellisyys maan perii. Sen jälkeen on helpompi saunoakin. 

Suomalaiset rakastavat yhteissasaunaa, niin se vain on. Sille on vuosisataiset kulttuuriset perinteet, joita noudatetaan ja piste. Tuskinpa meillä on yksilöinä oikeutta käydä tätä perinnettä vastaan, kuten varmasti hyvin ymmärrät. Älä siis valita, vaan ole ja elä - liity yhteisöön kuten esivanhempasi tekivät jo satoja vuosia sitten.

Hahhahhaa ! Tässä taas joku historoitsija joka ei tiedä yhtään mistä puhuu ! Salli mun nauraa !!!

Perhesaunat on perhesaunoja ja ennenvanhaan lauantaisin työviikon jälkeen lämmitettävät yhteissaunat olivat erikseen miehille ja naisille ja lapsille, jotka myös yhdessä pesivät pyykkiä siellä.

Sekasaunoja, muka !

Sallin sinun nauraa, mutta väärässä olet. Mielenkiintoista, miten täällä ihmiset esittävät luulojaan varmoina tosiasioina. Historian tuntemus näillä ulottuu parhaimmillaan (19)60-luvulle.

No linkkaapa historiallisiin lähteisiin perustuvia tutkimuksia siitä, että sekasauna on ollut koko Suomessa normi joskus.

Tosin - lasten pieksäminenkin kai oli joskus täällä normi, että sinänsä en ymmärrä mitä historialla on tässä tekemistä.

Vierailija
155/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap asetti sekasaunomisen ehdoksi että kaikilla on uimapuvut. Oli yhtä väärässä ehdotuksensa kanssa, kun muut olivat vaatiessaan ap:tä saunomaan kanssaan vaikka ap toi selkeästi esiin halunsa yksityisyyteen.

Sehän oli vain puolustautumisen tuottama ehdotus - ei vaatimus.

Itse olen vastaavan puolustautumistarpeen edessä tiettyjen henkilöiden mökkibileissä, kun en ole vielä kehdannut sanoa suoraan, etten tule kanssanne paljuun, koska en missään nimessä halua liota samassa ahtaassa lätäkössä, missä illan mittaan puljaa 10-20 ihmistä.

Vierailija
156/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli vain puolustautumisen tuottama ehdotus - ei vaatimus.

Itse olen vastaavan puolustautumistarpeen edessä tiettyjen henkilöiden mökkibileissä, kun en ole vielä kehdannut sanoa suoraan, etten tule kanssanne paljuun, koska en missään nimessä halua liota samassa ahtaassa lätäkössä, missä illan mittaan puljaa 10-20 ihmistä.

Tuttu tilanne! En tiedä joudunko kertomaan ääneen: että siellä lämpimässä vedessä lilluu ja likoaa vanhan ihon, hilseen ja hien lisäksi kaikki mahdolliset sieni-infektiot ja alapään eritteet. Siihen vähän irtohiuksia ja parit ruvet ja haavat.

Joo ei.

Vierailija
157/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et laittanut itse pyyhettä tai uimapukua päälle, vaikka muut olisivat olleet alasti? 

Koska en halua sekasaunaan, jossa muut ovat alasti tai itse olen. Kyse on yksityisyydestä ja en kokisi oloani mukavaksi tuollaisessa tilanteessa. Ap

Minullekin aina hoetaan, että ei kukaan katso, miltä näytän. Aivan yks ja hailee, sillä minua ei erityisemmin häiritse ajatus alasti näyttäytymisestä. Enemmän minua häiritsee ajatus kyhjöttämisestä alastomien ihmisten kanssa tehden asiaa, jonka merkitystä en ymmärrä ja josta en nauti. En ole saunaihminen, en ole koskaan ollut, ja muiden ihmisten alastomuus häiritsee minua.

Vierailija
158/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Vaikka itse sekasaunon tutussa porukassa, ei tulisi kuuloonkaan olla niin mulkku että loukkaantuisin sellaiselle joka ei tee samaa kuin minä. Jos itse kieltäytyisin, niin kuin olen tuntemattoman miehen kanssa saunomisesta kieltäytynytkin, ja tämä mies siitä loukkaantuisi, niin olettaisin hänelle olleen tärkeää saada nähdä juuri minut alasti, ja sehän ei sovi sekasaunomiskulttuuriin semmoinen mitenkään.

Vierailija
159/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aikamoiselta tunnelmanpilaajalta, jos suoraan sanotaan. Ymmärrän toki, että sekasauna saattaa jollakin tasolla jännittää, mutta onko yhdellä oikeutta pilata viiden muun mökkiviikonloppua diivailemalla? Mielestäni ei. Helposti vaan tulee fiilis, että kieltäytyjä on ylimielinen. 

Sekaan vaan ja saunomaan. Ei voi olla niin vaikeaa.

Kiteytät loistavasta saunadiktaattorin (naseva termi, jota joku täällä käytti) kuvauksen. Eli et kunnioita pätkääkään toisen ihmisen rajoja ja itsemääräämisoikeutta, koska SINUN mielestäsi kaikkien pitäisi vaan tulla saunaan mukaan. Ihan yhtälailla tuollainen asenne kuin sinulla pilaa sen ihmisen viikonlopun, joka kokee sekasaunomisen epämiellyttäväksi. Voisitko nyt ihan rautalangasta vääntää mitä se sinun persettäsi kutittaa, että joku menee sinne saunaan sitten vaikka yksin tai kaksin muiden jälkeen eikä kaikkien kanssa!? Hirveää toisten ihmisten painostamista ja aliarvioimista tuollainen, hyi helvetti!

Kuten totesin, kun ollaan ryhmässä, ryhmässä myös tehdään. Sinäkin ja piste. Turha urputtaa. Muista se kun seuraava mökkireissu tulee ja sinut painostetaan riisumaan ponchosi. Ja kun alastomana astelet kohti lauteita, tunnet, miten vartalollasi on muiden intensiivinen tuijotus.. 

Mukavia saunomisia!

Minä vain pistäydyn saunassa uimisten välillä. Ja harrastan avantouintia. Jos ryhmässäni olet, marssit myös avantoon kanssani, näin kun yhdes ollaan. Ei mikään syy kelpaa kieltäytymiseen avannosta, koska se on minusta kivaa, minulle hyväksi, on se sitä muillekin.

Vierailija
160/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene saunaan enää koskaan, viimeisen kymmenen vuoden aikana ehkä kerran. Repikää siitä pelihousunne, sekasaunojairstailijat. Omapahan on syynne.