Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
1/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus päättää, kiinnostaako sekasauna vai ei.

Minä saunon aina yksin.

Vierailija
2/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökerösti hoidettu tilanne. Älä tee numeroa asiasta tai ehdottele mitään uikkarisaunaa. Anna niiden mennä ketkä menee, voithan liittyä seuraan pyyhkeesi kanssa tai mennä yksin myöhemmin tai jättää saunonatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea tuollaista pötköä, mutta onhan se nyt perkele. Onko sulla jotain salattavaa? Ymmärrän jos esim rintasi on leikattu, ettet halua "esitellä" niitä. Muuten en. Turha odottaa kutsuja illanistujaisiin kerta olet tuollainen hapannaama. 

Vierailija
4/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin alkoholin kanssa. Kieltäytyminen ei kaikkia miellytä.

Voi sanoa tietysti, että on alkoholiongelma - ongelmahan se joillekin on kun porukassa on joku selväpäinen.

Ehkä näissä saunatilanteissa voi selittää, että on bi, jolla lisäksi taipumus nymfomaniaan ja pelkää, että eheytyshoito romahtaa jos on liikaa virikkeitä.

Vierailija
5/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on noloa.

Vierailija
6/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki-isäntien tyylillä mennään. Jos heidän mökillä on tapana sekasaunoa ja se kaikille muille paitsi sinulle on ok, niin olet vähän hankala jos alat ehdotella muutosta heidän tapaansa. Joko menet mukaan tai et. Luulen että ihan hyvin suhtautuu kaikki jos sanot vaikka että menet mieluummin yksin. Mutta älä ala pitää mitään saarnaa rajoista, alastomuudesta, jne. tai yritä pakottaa koko porukkaa sinun mielesi mukaiseen saunomiseen.

Vierailija
7/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vallitsee monta erilaista saunakulttuuria. Joku saunoo vain yksin, joku oman perheen kanssa, toinen vain samaa sukupuolta olevien, toinen kenen kanssa vain. Jokaisen tapa on yhtä oikea ja olet aivan oikeassa siinä, että jokaisen tapaa pitää kunnioittaa!

Kuulostaa kyllä aika erikoiselta tuon porukan suhtautuminen. Hyvä kuitenkin, kun pidit pääsi etkä painostuksesta huolimatta suostunut johonkin sinulle epämukavaan.

Kaikesta sitä toiset saakin näköjään ongelman.

Vierailija
8/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla ap.n kanssa.

Sekasaunominen on tekosyy tirkistelylle.

Rentoudesta ei ole tietoakaan.

Jostain kumman syystä erityisesti miehet ovat aina painostamassa.

Vierailija
9/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä, että miksei sinne saunaan passaa sitten mennä uikkarit päällä tms, niin jätän sitten omalta osaltani väliin.

Toisaalta minua ei muutenkaan uimahallin ulkopuolella voisi pätkääkään istua alastomien puolituttujen keskellä.

Vierailija
10/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kenenkään muun kanssa saunaan kuin mieheni, paras on yksin. En tee asiasta ongelmaa, joten pärjään.

Vierailija
11/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene kenenkään muun kanssa saunaan kuin mieheni, paras on yksin. En tee asiasta ongelmaa, joten pärjään.

Vierailija
12/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmikymppinen mies, jolla on pieni penis ja poikuus tallella. Lopetin kaveriporukan illanistujaisissa ja mökkireissuilla käymisen, kun siellä alettiin sekasaunoa ja katsoa kieltäytyjää pahalla silmällä. Saunokoot kauniit ihmiset keskenään.

Vierailija
13/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri niin toimin, että en tehnyt asiasta mitään numeroa. Ekana iltana sanoin, kun minua pyydettiin saunaan, että sekä saunominen ei ole oikein mun juttu, joten voin oikein hyvin mennä viimeisenä itse saunomaan. Toisena päivänä, kun sama toistui ja minulle ruvettiin valittamaan kun en nyt tule heidän mukaansa niin sanoin, että mitäs jos sitten menisimme pyyhkeet tai uikkarit päällä tai sitten voin mennä kuten edellisenä päivänä muiden jälkeen. Mielestäni en tehnyt asiasta minkäänlaista numeroa. Siinä, että sanoin yksin ei ollut minulle mitään vaikeuksia. Itseasiassa nautin siitä kovasti. Koin sen sijaan ahdistava ja ikävänä sen, että asia oli muille niin iso ongelma, kun en tule heidän kanssaan saunaan. On mielestäni aika tökeröä ja lapsellista ettei voi sen vertaa asettua toisen ihmisen asemaan, että ymmärtäisi ettei sekasauna vain ole kaikkien juttu. Minä en vaatinut heitä muuttamaan tapojaan niin miksi sitten minun tapaani ei voi kunnioittaa sen verran ettei painosteta ja valiteta siitä etten halua tulla yhteiseen saunaan. - Ap

Vierailija
14/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että joku uskaltaa tehdä oman halunsa mukaan. Tuollaiset laumasielusaunojat on vain typeriä, jotka tyhmistyvät joukossa.

Vierailija
15/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pervot nyt vain haluavat katsella toisten vartaloita ja suuttuvat jos eivät niin saa tehdä.

Vierailija
16/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) jokaisella meillä on persreikä, se kannattaa muistaa. ei siinä mitään häpeämistä ole

b) miksei miehesi ollut mukana? mikä se sellainen mökkiseurue oikein on?

Vierailija
17/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tökerösti hoidettu tilanne. Älä tee numeroa asiasta tai ehdottele mitään uikkarisaunaa. Anna niiden mennä ketkä menee, voithan liittyä seuraan pyyhkeesi kanssa tai mennä yksin myöhemmin tai jättää saunonatta.

Luitko Ap:n aloitusta ollenkaan? Juuri noinhan hän teki, että meni yksin, mutta se ei porukalle kelvannut.

Vierailija
18/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasaunat ovat usein niin perseestä. Hirveätä teeskentelyä, ettei muka joku katso toista sillä silmällä. Miehet vakuuttelevat, etteivät katso, ja jotkut naivit naiset jopa uskovat.  Kun tarpeeksi kuuntelee miesten rehellisiä juttuja, tajuaa, että osa heistä todellakin katsoo naisia sekasaunassa sillä silmällä. Minä ainakin olen niin eroottinen ihminen (nainen), että alaston vartalo saattaa herättää minussa eroottisia tunteita. En halua herättää sellaisia tuntemuksia miehissä, joita kohtaan en tunne mitään seksuaalista himoa. 

Lisäksi teeskennellään, että tilanne on tosi rento ja luonnollinen. Jos minä menen joskus mökille, jossa sekasaunotaan, voinkin vaikka seuraavana aamuna ilmestyä aamupalalle alasti ja syödä sen ilman rihmankiertämää. Jos joku nipottaa, aion vedota luonnollisuuteen. Ja jos päätyisin sekasaunaan, voisin oikein työntää tissejä törölle ja pyllistellä niin, että kaikki näkyy. Jos siitä valitetaan, vetoan siihen, että kukaanhan ei täällä katso ketään.

Vierailija
19/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Vierailija
20/579 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole oikeita suomalaisia, kun ette uskalla mennä muiden kanssa alasti saunaan. Menkää pois Suomesta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan