Aivan järkyttävää palvelua Hki keskustan Zarassa! Olen pöyristynyt.
Asioimme tänään tyttäreni kanssa tyttöjen osastolla. Olimme ostamassa kasaa vaatetta, kassalla kysyin yhdestä tuotteesta vaihtoa toiseen tahrattomaan. Myyjä sanoi että katsoo onko sitä varastossa ja tämän jälkeen soitti jonnekin. Sanoi, että tuotetta etsitään varastosta ja tuodaan kohta. Jäimme lapsen kanssa seisomaan kassalle. Myyjä jätti muut tuotteet kasaan eteemme ja lähti itse pois. Ei siis ottanut hälyttimiä tai viikannut tuotteita. Pyysi meitä väistämään kun tuli muita asiakkaita, mikä tietysti meille oli ok. Muut tuotteet olivat mytyssä siinä vieressä. Noin 7-10minuutin seisomisen jälkeen kysyi , meneekö vielä kauan. Tähän myyjä tokaisi (siis oikeasti tokaisi), että varasto on ”jossain metron alla eli saattaa vähän kestää”. Jäimme siis edelleen odottamaan. Seisoskelimme ja lopulta sanoin tyttärelle että aletaan katsoa, josko löytyisi muuta ostettavaa. Noin 15 minuutin odottelun jälkeen kysyin myyjältä, olisiko minun mahdollista ostaa tahrainen tuote alennuksella, jotta ei enää tarvitsisi odottaa. Tähän myyjä totesi heti että ei. Vaikutti tässä vaiheessa jo hermostuneelta hänkin. Sanoin, että tämä on melko huonoa asiakaspalvelua. Hän sanoi, että hän ei voi sille mitään ettei se varasto ole lähempänä, että voimme ostaa muut tuotteet ja lähteä. Tämä tietysti on totta, mutta myyjä sanoin asian todella ikävästi. V-maisesti. Olin niin järkyttynyt tuosta kommentista, etten osannut sanoa mitään. Lopulta noin 25 minuutin odottelun jälkeen toinen myyjä toi takin. Pahoitteli, että aikaa oli kulunut. Toinen (kassalla oleva) myyjä ei pahoitellut tilannetta missään vaiheessa.
Kysymys kuuluu, mitä tekisitte tilanteessani? Soittaisitteko liikkeeseen ja vaatisitte puhua esimiehelle? Loukkaannuin ja jotenkin ihan järkytyin tästä todella tylystä asiakaspalvelukokemuksesta. Ja siis myyjä ei kertaakaan tervethtinyt tai ollut ystävällinen palvelussaan. Lisäksi varastosta tuotu tuote oli vielä likaisempi ja huomasimme sen vasta kotona. Myyjä ei esimerkiksi tätäkään tarkistanut kassalla. Olen järkyttynyt, auttakaa minua selviämään tästä nyt jotenkin ja saamaan oikeutta.
Kommentit (208)
Voit halutessasi antaa palautetta, mutta kannattaa myös varautua siihen, että sen jälkeen voi myös harmittaa vielä enemmän. Suomen palvelukulttuuri nyt vain on aivan surkeaa ja monissa yrityksissä se esimies kohtelee ihan yhtä huonosti kuin se tiskillä ollut alainenkin. On siis hyvin mahdollista, että palautteen antamisen jälkeen koet saaneesi vielä huonompaa palvelua esimieheltä... ja sitten ottaa vielä enemmän pattiin.
Olen aiemmin kannattanut palautteen antamista tilanteissa, joissa olen kokenut saaneeni todella huonoa palvelua. Valitettavan usein esimiehistä huomaa, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa palautteesi eikä heillä ole mitään aikomusta tehdä asialle mitään, myötäilevät juuri sen verran, että pääsevät sinusta eroon. Sen jälkeen ottaa vielä enemmän pattiin... En siis nykyään anna palautetta, vaan ennemmin äänestän jaloillani.
Myymälät ovat muutenkin jäämässä nettikauppojen jalkoihin, joten tilaan tuotteita myös paljon netistä. Asennevammainen henkilökunta vai nopeuttaa toiminnallaan tätä siirtymää.
Mitä tulee kuvailemaasi tilanteeseen, vaikuttaa minusta siltä, että myyjä ei ollut kovin kokenut. Enpä jaksaisi tuosta asiasta hirveän suurta meteliä nostaa, vaan säästäisin energiani muihin asioihin. Elämässä pääsee muutenkin helpommalla kun joskus vain antaa olla. Kaikkea ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zaran palvelukonsepti on todennäköisesti vähän sama kuin Mäkkärin tai minkä tahansa paikan, joka on määritellyt, että niukoilla resursseilla voidaan maksimoida tuotto, eli se, että vaikka pari prosenttia (kuten kermapeppu ap) joutuukin karusti pettymään, niin riittävän edulliset hinnat, hyvät katteet, suuret volyymit kuitenkin takaavat sen, että homma toimii riittävän hyvin ja asiakkaita riittää. Luultavasti Zaran keskivertoasiakas ei odota palvelua juuri ollenkaan eikä välitä, jos se on töksähtelevää. .
Anteeksi kuinka?
Zaran keskivertoasiakas on tottunut asialliseen palveluun ja kivoihin tuotteisiin.
Mukavia myyjiä on pilvin pimein työttöminä tällä hetkellä kortistossa.....
Keskivertoasiakas todennäköisesti ei kommunikoi siellä juurikaan myyjien kanssa. Saa myyjältä sovituslapun ja kassalla rahastuksen. Itse kuulun niihin, jotka ei edes muista millaisia myyjiä tuolla on. Kuten en muista monen muunkaan paikan myyjiä, koska ainoa palvelu, mitä tarvitsen on rahastus kassalla.
Nuo kortistossa olevat mukavat myyjät on niitä, joille pitäisi maksaa korkeampaa tuntipalkkaa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Ihan tuolla palkalla työ kelpaisi. Ja mukavia oltaisiin.
Uskon, että puhut lämpimiksesi. Tositilanteessa menisi sitten pupu pöksyyn koko asiakaspalvelussa. Mutta mukavahan se on näppiksen ääressä haaveilla.
Sinuna pysyisin kotona, ja tilaisin jatkossa vaatteet netistä., koska KUKAAN ei jaksa ei kestä katella sun ruttunaamaas.
Sulle on jumalauta etitty vastaavaa takkia kissojen ja koirien kanssa jostain kellarista, ja sä vinoilet siinä vieressä. Enkä muuten usko YHTÄÄN että se toinen takki oli likaisempi kuin ensimmäinen sovituksessa jo ollut.
Minun mielestäni ap on täysi ääliö! Pysy kotona äläkä ikinä poistu sieltä!
Jaa-a, minulle Zaran myyjä on tuhahtanut ja sanonut "onkohan sulla sit kuitenkaan yhtään rahaa tilillä" kun pankkikorttini ei toiminut ostaessani jotain halpaa riepua. Ei mennyt päivä piloille, lähinnä vaan huvitti.
Hyvällä kokemuksella voin kertoa, ettei vika niinkään ole suomalaisessa asiakaspalvelukulttuurissa, vaan enemmänkin asiakaskulttuurissa. Sitä voi kukin kohdallaan miettiä, kuinka kiva jaksat olla siinä kohtaa, kun olet kuunnellut kymmenien/satojen ihmisten ulinaa ja v*ttuilua koko päivän. Kokeilkaa ihmeessä. Tämä ei koske vaatemyymälää, mutta itse olen ollut töissä puhelinvaihteessa, jossa päivän mittaan otin vastaan satoja puheluita ja voin kertoa, että suomalaisilla ei ole ylipäätään mitään käytöstapoja asiakaspalvelutilanteessa, aina pitää päästä pätemään, valittamaan ja v*ttuilemaan, mutta jos puhelu tuli muualta Euroopasta, oli asiakaskin kohtelias. Eikö se ole näin, että sitä saa mitä tilaa?
Ymmärrän harmituksesi ap, mutta tällaista tapahtuu valitettavasti jatkuvasti. Minä olen saanut usein tympeää palvelua niin Zarassa kuin muissakin kaupoissa, mutta en jaksa enää ottaa itseeni. Lähinnä ajattelen, että onneksi minun ei tarvitse tehdä sellaista työtä, joka vetää noin nyrpeäksi.
Siis joku lähtee kaukaa hakemaan sinulle toista samanlaista tuotetta, mikä olisi löytynyt myös hyllystä, mutta ei kelvannut sinulle? Pitäisihän siitä olla hyvin kiitollinen. Kiitit varmaan myyjää ja hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla ongelmat elämässä. Voi tulla vielä aika kun muistelet entistä Zaran traumatisoimaa elämääsi kaiholla.
Tiedätkö mitä, tämä ongelma on minulle totta. Niin kuin totta voi olla esim syöpä tai läheisen kuolema. Miksi en nyt voi kokea tätä niin kuin koen? Mikä sinä olet moralisoimaan minun kokemaa ongelmaa?
Ap
Laitoin kerran oman kokemuksen huonosta palvelusta ja sain pelkkää alapeukkua
Menimme virastoon virallistamaan 30 vuoden parisuhdetta.
Olimme hieman etuajassa(ehkä 30-20 min)
Nainen tiskillä kysyi olemmeko todistajia?
Änkytin ei morsianhan minä...
Vilaukselta näin yhdessä huoneessa nuoren naisehn upeassa hääpuvussa.
Minulle tuli paha mieli..mutta olen kuulemma erityisherkkä idiootti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla ongelmat elämässä. Voi tulla vielä aika kun muistelet entistä Zaran traumatisoimaa elämääsi kaiholla.
Tiedätkö mitä, tämä ongelma on minulle totta. Niin kuin totta voi olla esim syöpä tai läheisen kuolema. Miksi en nyt voi kokea tätä niin kuin koen? Mikä sinä olet moralisoimaan minun kokemaa ongelmaa?
Ap
Meet toisten vihkiajalla työrytkyissä ja tuut tänne ihmettelemään?
Vierailija kirjoitti:
No yhtä kaikki, kiitos vastauksista. Yhteenvetona kai voisi todeta, että olen pikkuisen herkkänahkaisena ollut tänään. Olisin voinut toimia jo aiemmin toisin, itse tilanteessa. Soitan liikkeeseen huomenna ja kerron tapauksesta. Katsotaan, miten he hoitavat asian. Olenhan sentään kuitenkin oikeassa, asiakas kun olen:-)
Asiakas on AINA oikeassa
Menee varmaan koko Zara konkkaan kun menettää sut asiakkaana.
Huutonaurua
Mieti asiaa myyjän kannalta, hänellä on kova kiire ja hän lähtee silti etsimään sinulle tuotetta. Tästä aiheutuu se, että jonot ruuhkautuu ja muilta asiakkailta jää palvelu saamatta.
Olet typerä ja ajattelematon kun kiukuttelet siitä, että toinen ihminen palveli sinua niin hyvin, että käytti puoli tuntia hakeakseen sinulle tuotteen. Ja tilannetta vielä pahoiteltiin sinulle.
Jos haluat, että sinua kohdellaan kuin prinsessaa, sinun täytyy maksaa siitä ja asioida kalliimissa liikkeissä.
Voit olla varma, että sinulle ja valituksellesi nauretaan taukohuoneessa. Aiheesta tehdyt palautteet sen sijaan otetaan yleensä tosissaan myymälöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
YYHOO äiditkö siellä alapeukuttaa???:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisithan sä voinut äänestää jaloillasi ja jättää ostamatta.
Minä kun mieleni niin pahoitin.....Ja anteeksi vaan nyt vielä, mutta mielestäni me suomalaiset aivan liian usein ”äänestetään jaloillamme”. Ketään ei todellakaan kiinnostanut siellä, otammeko tuotteet vai ei. Onko sinusta ok, että ihmisiä yleisesti kohdellaan näin? Eikö tästä pitäisi tehdä valitusta eteenpäin, jotta asiat joskus muuttuisivat?
Ap
Tästä olen kyllä samaa mieltä, että tuo jaloilla äänestäminen ei tosiaankana ole hyvä keino ainakaan muuttaa yhtään mitään, jos oikeasti siihen on aihetta. Palaute on se keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä syystä sinulle tuli paha mieli?
Näissä tilanteissa on tehokasta, kun käyttäytyy koko ajan hyvin ystävällisesti. Kassalla sitten maksun yhteydessä kysyt henkilön esimiehen nimeä. Ei muuta, kysy nimi ja laita puhelimeen muistiin. Tyhmempikin pissaliisa tajuaa, että teet hänestä reklamaation. Nimen kysyminen yleensä aiheuttaa välitöntä hyvittelyä.
Kerran olin Zarassa ja näin kivan lompakon ja päätin ostaa sen. En muista paljon maksoi, sanotaan vaikka 9,90€. Kassalla myyjä sanoi, että lompakkoon on tullut vahingossa väärä hintalappu, että lompakon oikea hinta on 13,90€. Hintalappu 9,90€ oli vielä kiinni tuotteessa, lompakko ei ollut mistään 9,90€ korissa.
Sanoin myyjälle, että tuote pitäisi myydä hintalapun hinnalla kun se kerran oli tuotteessa. Myyjä ei suostunut, hinta on 13,90€.
En ostanut enkä ole sen jälkeen Zarassa käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä syystä sinulle tuli paha mieli?
no kun häntä luultiin todistajaksi...
Ei muuten pidä paikkaansa. Ihan tuolla palkalla työ kelpaisi. Ja mukavia oltaisiin.