Miksi lihavuusleikkaukseni herättää vihaa läheisissäni?
Tämä ja siitä seurannut ja yhä jatkuva laihtuminen kuitenkin ovat pelastaneet elämäni. Olen yhä mittavasti ylipainoinen, joten en ole hetkessä vievämässä minkään kaveriporukan kuumimman misun paikkaa..
Voisiko joku anonyyminä kertoa, jota ärsyttää leikkauksen avulla laihduttaneet? Miksi se ärsyttää? Ymmärrättehän, ettei tämä todellakaan ole mikään helppo ratkaisu. Leikkaus oli kivulias ja tuo loppuelämäksi paljon rajoitteita.
Kommentit (181)
Kuka tahansa pystyy laihduttamaan, ei vaan tunge sitä lihottavaa roskaruokaa suuhunsa älyttömiä määriä.
En ota kantaa leikkauksen maksamiseen, moni muukin sairaus on itseaiheutettu, jopa anoreksia.
Mutta turhaa on väittää, ettei laihdu syömällä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ärsyttää se, että ensin syödään sairaaksi ja sitten kallis leikkaus yhteiskunnan varoilla. Vai maksoitko itse?
Sovitaan samalla, että urheilun yhteydessä tulleita vammoja ei hoideta yhteiskunnan varoista, koska oma syy. Ei hoideta myöskään mitään perinnöllisiä sairauksia, koska mitäs menivät lisääntymään p*skoine geeneineen. Ei hoideta syöpiä, kun aina on mahdollista että johtuvat elämäntavoista. Ja mikäli Virossa tehty tissileikkaushaava tulehtuu kotimaassa, on uhrin annettava kuolla. Mitäs läksi, oma vika.
Näin keski-iässä riittää lihomiseen se, että syö enemmän kuin 1500Kcal. Ainakin minulla. Siihen ei tarvita hirveää roskaruoan mättämistä.
Tottakai olisi parempi, että yhteiskunnan varoja ei tarvisi laittaa näihin leikkauksiin, mutta on aika ilmeistä että suurin osa lihavista ei ilman sitä laihdu pysyvästi, kun lihavuus vaan lisääntyy, vaikka kuinka fatsheimataan. On varmasti järkevämpää maksaa tuo yksi leikkaus, kun sitten ne kaikki muut leikkaukset ja hoidot, jotka johtuu sairaalloisesta ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin vihaa, mutta ärtymystä herättää se, että et edes yrittänyt itse laihduttaa. Siis oikeasti laihduttaa syömällä vähemmän ja liikunnalla.
Mistä tiedät, etten yrittänyt? Tai siis luulet tietäväsi, koska tuo ei ole totta.
Luulet yrittäneesi.
No silloinhan tuota luulosairautta voisi hoitaa leikkauksella.
Juu, niin voikin, en sitä kieltäisikään lihavilta. Muitakin itseaiheutettuja sairauksia on. Kaikki kolme tuttuani tosin lihoivat muutamassa vuodessa takaisin. Ja entistä lihavimmiksi. Turhia leikkauksia. Voihan syöpäkin uusia, siihen
tosin on vaikeampi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa pystyy laihduttamaan, ei vaan tunge sitä lihottavaa roskaruokaa suuhunsa älyttömiä määriä.
En ota kantaa leikkauksen maksamiseen, moni muukin sairaus on itseaiheutettu, jopa anoreksia.
Tuskin kukaan väittääkään, ettei laihtuisi, jos söisi vähemmän. Kysymys kuuluukin, miksi joku syö liikaa, vaikka tietää seuraukset. Jos joku tuohon osaa oikeasti vastata, yksi suuri ongelma maailmassa saataisiin ratkaistuksi.
En minäkään ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa avioliittojansa toimimaan (itsellä yli 20 v. takana), miksi ihmisten talous on kuralla (pitää vaan elää tulojen mukaan), miksi ihmiset eivät sitä ja tätä? Mutta kun ihmisten käyttäytyminen on monimutkainen kokonaisuus. Kaikki liittyy kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, kun minä olen lihava, ja syön "roskaruokaa" kuten pizzaa tai hampurilaisen, kerran kuukaudessa. Sipsejä en syö koskaan, en syö pullaa lainkaan, irtokarkkeja tai suklaata syön satunnaisesti pikkupussin tai 1-2 pientä patukkaa. Paino ei putoa. Syön ihan normaalia ruokaa, ilmeisesti liian suuria annoksia. Nälässä en halua olla. Tiedän kymmeniä hoikkia, jotka syövät enemmän herkkuja kuin minä. Lihavuustutkimukset osoittavat kiistattomasti, että lihomisen ja laihtumisen ja erityisesti hoikkana pysymisen mekanismit eivät ole niin yksinkertaisia kuin kuvitellaan. Kerran lihoneelle hoikkana pysyminen on moninkertaisesti vaikeampaa kuin koko ikänsä hoikkana olleelle. Ihan biologisista syistä. Ja sillä kuuluisalla itsekurilla ei kukaan laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Näin keski-iässä riittää lihomiseen se, että syö enemmän kuin 1500Kcal. Ainakin minulla. Siihen ei tarvita hirveää roskaruoan mättämistä.
No sehän on pelkästään hyvä, ei mene ruokaan rahaa niin paljoa. Tosin en laske kaloreita, syön hyvin. Laihdutin juuri 9 kg. Ja olen keski-iän ylittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai olisi parempi, että yhteiskunnan varoja ei tarvisi laittaa näihin leikkauksiin, mutta on aika ilmeistä että suurin osa lihavista ei ilman sitä laihdu pysyvästi, kun lihavuus vaan lisääntyy, vaikka kuinka fatsheimataan. On varmasti järkevämpää maksaa tuo yksi leikkaus, kun sitten ne kaikki muut leikkaukset ja hoidot, jotka johtuu sairaalloisesta ylipainosta.
Nämä leikkaukset itseasiassa säästävät yhteiskunnan rahoja pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta turhaa on väittää, ettei laihdu syömällä vähemmän.Tuskin kukaan väittääkään, ettei laihtuisi, jos söisi vähemmän. Kysymys kuuluukin, miksi joku syö liikaa, vaikka tietää seuraukset. Jos joku tuohon osaa oikeasti vastata, yksi suuri ongelma maailmassa saataisiin ratkaistuksi.
En minäkään ymmärrä, miksi ihmiset eivät saa avioliittojansa toimimaan (itsellä yli 20 v. takana), miksi ihmisten talous on kuralla (pitää vaan elää tulojen mukaan), miksi ihmiset eivät sitä ja tätä? Mutta kun ihmisten käyttäytyminen on monimutkainen kokonaisuus. Kaikki liittyy kaikkeen.
Ahmatti syö liikaa. Avioero- ja köyhyysleikkaus myös suositeltavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta turhaa on väittää, ettei laihdu syömällä vähemmän.Kumma juttu, kun minä olen lihava, ja syön "roskaruokaa" kuten pizzaa tai hampurilaisen, kerran kuukaudessa. Sipsejä en syö koskaan, en syö pullaa lainkaan, irtokarkkeja tai suklaata syön satunnaisesti pikkupussin tai 1-2 pientä patukkaa. Paino ei putoa. Syön ihan normaalia ruokaa, ilmeisesti liian suuria annoksia. Nälässä en halua olla. Tiedän kymmeniä hoikkia, jotka syövät enemmän herkkuja kuin minä. Lihavuustutkimukset osoittavat kiistattomasti, että lihomisen ja laihtumisen ja erityisesti hoikkana pysymisen mekanismit eivät ole niin yksinkertaisia kuin kuvitellaan. Kerran lihoneelle hoikkana pysyminen on moninkertaisesti vaikeampaa kuin koko ikänsä hoikkana olleelle. Ihan biologisista syistä. Ja sillä kuuluisalla itsekurilla ei kukaan laihdu.
Kyllä laihtuu, minä ja moni muukin. Kokeile hetken aikaa pienempiä annoksia. Vatsalaukku kutistuu normaaliksi ja tulet täyteen vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa leikatuista lihoo takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kova valittamaan ja vaatimaan huomiota. Olet tehnyt laihdutusleikkauksesta suuren haloon ja voivottelet leikkauksesta seuranneita kipuja ja rajoitteita. Kerrot joka välissä kuinka tarvitset erikoisruokavalion mukaiset ateriat, joita hitaasti mussutat toisten seuratessa vieressä. Ehkä elämäsi ja lähipiirisi elämä pyörii syömisesi ympärillä.
Tunnen tällaisen ihmisen. Vaatii paljon huomiota ja kokee kaiken hyvin henkilökohtaisesti. Häntä pitää huomioida, ylistää ja lohduttaa koko ajan. Jos et huomioi, tulkitsee sen negatiiviseksi eli juurikin kateudeksi tai hylkäämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta turhaa on väittää, ettei laihdu syömällä vähemmän.Tuskin kukaan väittääkään, ettei laihtuisi, jos söisi vähemmän. Kysymys kuuluukin, miksi joku syö liikaa, vaikka tietää seuraukset. Jos joku tuohon osaa oikeasti vastata, yksi suuri ongelma maailmassa saataisiin ratkaistuksi.
Ahmatti syö liikaa. Avioero- ja köyhyysleikkaus myös suositeltavia asioita.
:DDDD
Veikkaan kanssa syyksi sitä, että ap tuo lekkauksen ja laihtumisen jatkuvasti esille ja muut on kyllästyneitä aiheeseen. Jos siis oikeesti on läheisistä kyse, eiköhän sellaset ihmiset, jotka välittää, olis vaan ilosia.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta hidastuu yleensä iän myötä ja pitää alkaa vähentää syömisiään hyvissä ajoin. Ihminen ei kuluta enää samoja kaloreita kuin nuorempana. Tai vastaavasti pitää alkaa harrastaan kovia voimailulajeja jotka kuluttavat energiaa. Luonnonlaki.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on harhakuvitelma, että lihavuusleikatusta tulee yhdessä yössä hento keijukainen. Uskokaa pois, ei tule. Siskolleni tehtiin tälläinen operaatio 2v sitten kun painoi 110 kg, nyt painaa noin 95 kg eli on edelleen selvästi ylipainoinen.
Minkä takia siskosi meni leikkaukseen? Tuon 15kg:n oisi saanut muutenkin pois, ilman loppuelämää kestäviä rajoitteita (kuten tässä leikkauksessa tulevat rajoitteet)
Oon muutenkin yllättynyt, että leikkaukseen pääsee 100kg painavat henkilöt. Se saisivat painoa vlcd-dieeteillä helposti alast. +140kg leikkaukset ymmärrän.
-asiaan perehtymätön
Vierailija kirjoitti:
Vahingollisten ja itseaiheutettujen touhujen osalta verovaroin kustannettavan terveydenhuollon omavastuu suuremmaksi, ehdottomasti. Esim. läskit, juopot ja tupakoitsijat, jotka varsin hyvin tietävät toimintansa haitat. Tuha mussuttaa mistään sairauksista läskien taustalla, kun niistä on kyse max. 2 %:n kohdalla. Lääkärit voivat tämän arvioda. Liikuntaa harrastavista on teidän valaiden turha kitistä, koska liikunta on pääsääntöisesti terveyttä edistävää toimintaa ellei sitä jonkin harvinaisen poikkeuden perusteella ole arvioitu haitalliseksi.
No niin, ap, lienet saanut vastauksen kysymykseesi, kasapäin vihaa myös täällä, anonyymisti helppo tuulettaa. Läheisesi saattavat olla huolissaan siitäkin, että leikkaus korjaa vaivan, muttei ole pysyvä hoito, ellei ihminen opi uudenlaista suhtautumista ruokaan.
Lainaamalleni hlölle tiedoksi, että kehittyneen yhteiskunnan terveyspolitiikka lähtee siitä, että ihmisen on mahdollista tehdä myös terveyteen negatiivisesti vaikuttavia päätöksiä ja hänet hoidetaan julkisin varoin silti. Muutoin joudumme todella suurten eettisten ongelmien eteen. Lihavuus on riski, ja riskien arviointi taas perustuu ennusteisiin eli todennäköisyyksiin. Kukaan ei tiedä, mihin ap, tai sinä tai minä sairastumme tai kuolemme.
Oma lukunsa on muut "itseaiheutetut" sairaudet, mikä ero on lihavalla joka sairastuu DM2:een tai huippu-urheilijalla, jolla pysyvä nivelrikko? Hoidetaanko narkomaani, itsetuhoinen ihminen, ylinopeutta ajava autoilija loukaantuessaan, vuorikiipeilija ? Kuntoilla voi myös paikkojaan särkemättä ja ottamatta turhia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta kuin sen, että se saattaa harmittaa kutsuilla, että syöt eri tavalla kuin muut ja siitä on järjestäjälle vaivaa, jos haluaa olla kohtelias.
Muuta järkevää syytä en keksi.
Minä olen myös lihavuusleikattu ja sitä en voi käsittää ongelmaksi jos en syö yhtä paljon kuin muut. Lihavuusleikatun lounas ja päivällinen ovat käytännössä desi proteiininlähdettä ja desi hyvää hiilihydraatinlähdettä. Ei ole vaikeaa!
Mitään rasvaisia perunavirityksiä jne ja kastikkeita en syö. Ei luulisi olevan ongelmallista keittää edes muutama peruna vieraalle? Itse ruokavaliohan on erittäin yksinkertainen eli lihavuusleikattu ei harrasta vaihtuvia muotidieettejä jne. Jos ei ole rasvatonta hyvien hiilihydraattienlähdettä niin voin syödä vaikka höytytettyä kukka- tai parsakaalia. Joku muukin vieraista voi haluta myös ottaa lautaselleen samoja asioita.
T. Toinen lihavuusleikattu
No silloinhan tuota luulosairautta voisi hoitaa leikkauksella.