Miksi lihavuusleikkaukseni herättää vihaa läheisissäni?
Tämä ja siitä seurannut ja yhä jatkuva laihtuminen kuitenkin ovat pelastaneet elämäni. Olen yhä mittavasti ylipainoinen, joten en ole hetkessä vievämässä minkään kaveriporukan kuumimman misun paikkaa..
Voisiko joku anonyyminä kertoa, jota ärsyttää leikkauksen avulla laihduttaneet? Miksi se ärsyttää? Ymmärrättehän, ettei tämä todellakaan ole mikään helppo ratkaisu. Leikkaus oli kivulias ja tuo loppuelämäksi paljon rajoitteita.
Kommentit (181)
Ehkä nihkeyttä aiheuttaa se, että leikkaus maksetaan verorahoilla ja että ylipäätään ajoit itsesi siihen kuntoon että piti mennä leikkaukseen. Kaikin tavoin epäluonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ärsyttää se, että ensin syödään sairaaksi ja sitten kallis leikkaus yhteiskunnan varoilla. Vai maksoitko itse?
Siis, jos ihminen toimii väärin ja syö itsensä lihavaksi, sitten on vaan kärsittävä, armoa ei saa? Oletko itse koskaan tehnyt mitään väärää, mitä toisten avustuksella on sitten oiottu?
Aika helvetin kauan saa syödä ja paisua ja tietoisesti ummistaa silmänsä vuosikausiksi kaikelta terveysvalistukselta, ei se vahingossa tapahdu.
Tuskin vihaa, mutta ärtymystä herättää se, että et edes yrittänyt itse laihduttaa. Siis oikeasti laihduttaa syömällä vähemmän ja liikunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ärsyttää se, että ensin syödään sairaaksi ja sitten kallis leikkaus yhteiskunnan varoilla. Vai maksoitko itse?
Yhteiskunnan varoilla hoidetaan myös anorektikkoja, alkoholisteja ja huumeiden käyttäjiä. Ei se sen kummempaa ole lihavuusleikkausten suhteen, mutta ilmeisesti lihavuus koetaan vieläkin itsekurin heikkoudeksi.
Meitä normaalipainoisia vtuttaa läskien ihmisten ainainen valehtelu.
Läskeillä se lihavuus ei muka ikinä johdu siitä, että mätisäkki lappaa suuhunsa kaksin käsin kaikkea, minkä normaali ihminen ymmärtää lihottavaksi ja muutenkin epäterveelliseksi.
Olin eräänä iltapäivänä kahvilassa ja kiinnitin huomion naisseurueeseen, jonka jäsenet kaikki olivat todella ylipainoisia ihrakasoja. Heitä oli ehkä 10 henkilöä. Itse en kuunnellut mitä puhuivat, mutta naisystäväni oli kuullut, että puhuivat lihavuusleikkaukseen menosta ja nähtävästi olivat sitten tulleet kahvilaan "valmistautumaan" tuleviin leikkauksiin. Siinä ne ihratankit vetivät munkkeja pulleisiin naamoihinsa, kuin eivät ikinä olisi ruokaa nähneet.
Hitto, että oli puistattava näky. Mietin samalla, että on se omituista, miten tuollaisia ääliöitä vielä leikellään yhteiskunnan varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos ihminen toimii väärin ja syö itsensä lihavaksi, sitten on vaan kärsittävä, armoa ei saa? Oletko itse koskaan tehnyt mitään väärää, mitä toisten avustuksella on sitten oiottu?
Miten niin kärsittävä? Ei siihen mitään armoa tarvi vaan apua! Onhan nuo leikkaukset kalliita ja niitä ei tarvittaisi, jos ei tungettaisi kaksin käsin sitä ruokaa naamaan. Muitakin apuja on kuin leikkaus. Itseasiassa lihavuusleikkaus on huonoin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan varoilla hoidetaan myös anorektikkoja, alkoholisteja ja huumeiden käyttäjiä. Ei se sen kummempaa ole lihavuusleikkausten suhteen, mutta ilmeisesti lihavuus koetaan vieläkin itsekurin heikkoudeksi.
No joo, tämä on kyllä ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helvetin kauan saa syödä ja paisua ja tietoisesti ummistaa silmänsä vuosikausiksi kaikelta terveysvalistukselta, ei se vahingossa tapahdu.
No kauanko on "luvallista" tehdä vääriä valintoja, ennen kuin paluu on kielletty? Vanhassa virressä sanotaan: Joka päivä on armo uus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Lihavuus, siis sairaalloinen, on myös monimutkainen häiriötila, mutta asenne tuntuu olevan että hoida ongelmasi yksin. Ei anorektikollekaan sanota noin!
Lisäksi lihavuusleikkaus on erittäin kustannustehokas hoito lihavuuteen. Ja yhteiskunnan kustantamaan pääsyyn on erittäin tiukat kriteerit.
Eli jos yhtään järjellä ajattelee, mikä tahansa mikä saa pysyvän painonpudotuksen aikaiseksi kustannustehokkaasti, pitäisi ottaa riemuiten vastaan veronmaksajana.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin vihaa, mutta ärtymystä herättää se, että et edes yrittänyt itse laihduttaa. Siis oikeasti laihduttaa syömällä vähemmän ja liikunnalla.
Mistä tiedät, etten yrittänyt? Tai siis luulet tietäväsi, koska tuo ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, kuinka monta kertaa ylipainoiset on jo ehtineet laihduttaa? Eikä leikkaukseen pääse, jos itse ei ensin pudota kiloja. Tupakasta ja lakoholista pääsee eroon kokonaan, kun vain lopettaa niiden käyttämisen, ruuan kanssa se ei onnistu.
Luulen, että ärsyyttää, kun leikkaus tehdään yhteiskunnan varoilla sen sijaan, että tosissaan ja pitkäjänteisesti yritetään laihduttaa.
Kaverini laihdutti 30 kiloa 1,5 vuodessa ruokavalion ja liikunnan avulla. Hitaasti mutta varmasti.
Työkaverini on norsunkokoinen nainen. Joka ruokatunti selittää lautasmallista ja terveellisestä ruoasta. Ja siitä, ettei käytä valkoista sokeria juuri ollenkaan. Samalla mättää kolmatta annosta pannukakkua, hilloa ja kermavaahtoa. Nyt yrittää laihdutusleikkaukseen, kun ei millään keinolla laihdu. Ärsyttävää se on.
Minäkin veikkaan, että tuossa tapauksessa katsotaan että muka olet mennyt siitä missä aita on matalin.
Täällä on "kärsi, kärsi, niin kirkkaamman kruunun saat"-mentaliteetti, eli vain niitä asioita arvostetaan minkä edestä on kärsitty ja nähty vaivaa.
Lottovoitto? Et ansainnut sitä, onnenkauppaa.
Perintö? No rikkaat vanhemmat, ei kukaan voi valita vanhempiaan, on se niin väärin.
Lihavuusleikkaus? Laiskan ratkaisu, sillä pitää rehkiä ja syödä TERVEELLISESTI, etkö ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen jälkeenhän on pysyvästi todella tiukka ruokavalio. Ei siinä mitään telemättä laihduta. Ehkä ystäväsi eivät tiedä tätä, kun eivät tämän ketjun kommentoijatkaan näytä tietävän.
Mikä ihmeen ruokavalio? Itse kävin leikkauksessa pari vuotta sitten HUSsissa, eikä mulle ainakaan mitään ruokavaliota annettu. Toki täytyy kiinnittää huomiota siihen, että saa tarpeeksi esim. proteiinia ja kaikkia vitamiineja, mutta ei noiden saanti kovin varmaa roskaruualla eläessäkään ole.
Laihtuminen perustuu siihen, että ei PYSTY syömään kovinkaan paljon leikkauksen jälkeen. Sitten myöhemmin tietysti normaali terveellinen ruokavalio, itse olen nyt tässä vaiheessa.
No eikö siinä kuitenkin semmoinen näläntunne tule? Minua inhottaa nälkä ja pakko tuntea sitä vähän, jos meinaa laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kärsittävä? Ei siihen mitään armoa tarvi vaan apua! Onhan nuo leikkaukset kalliita ja niitä ei tarvittaisi, jos ei tungettaisi kaksin käsin sitä ruokaa naamaan. Muitakin apuja on kuin leikkaus. Itseasiassa lihavuusleikkaus on huonoin vaihtoehto.
Leikkaus on paras vaihtoehto silloin, kun ylipainoa on paljon, ja sairaudet vaativat nopeaa laihduttamista. Leikkausta on käytetty myös esim. vaikean diabeteksen hoitona, kun muilla konstein ei ole saatu sokeriarvoja kuriin. Tämä siis lähes normipainoisella potilaalla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ärsyyttää, kun leikkaus tehdään yhteiskunnan varoilla sen sijaan, että tosissaan ja pitkäjänteisesti yritetään laihduttaa.
Kaverini laihdutti 30 kiloa 1,5 vuodessa ruokavalion ja liikunnan avulla. Hitaasti mutta varmasti.
Ymmärrän hyvin. Minua ärsyttää Tallinnassa halvalle tehdyt kauneuskirurgiset leikkaukset, joiden komplikaatiot hoidetaan Suomessa veronmaksajien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hel*ettiä?!? Eihän se reilu ylipaino ihan hetkessä tule. Esim. Nyt olen lihava 78 kg/172 cm, niin alan laihduttaa. 76o
Yhdelle tuttavalleni tehtiin tämä leikkaus ehkä viisi vuotta sitten ja hänestä tuli ihan eri näköinen nainen. Eihän pelkkä leikkaus vielä mitään, mutta järkevä ruokavalio sen jälkeen saivat hänestä esiin hyvän näköisen naisen. Joka ikinen hänet tunteva oli hyvin iloinen muutoksesta ja kannusti pitämään siitä kiinni. Leikkaus ja sen jälkeen kunnolla mukaan tulleet elintavat pelastivat varmasti myös avioliittonsa ja perhe on vieläkin onnellinen.
En siis tiedä ap minkälainen ihminen olet, jos sinulle asiasta ollaan näreissään. Oletko siis minäminä tyyppi, joka pitää itsestään meteliä ja jos ei kehuja saa tarpeeksi, niin kääntää asian muita vastaan ja kateudeksi?
Näinpä. Kaikki urheiluvammat mm. on sitten maksettava kokonaan itse ja jos tarvitaan ambulanssia ja koko pelastuskalustoa merelle pelastamaan huviveneilijöitä, niin maksapa koko homma itse alusta loppuun.