Miksi lihavuusleikkaukseni herättää vihaa läheisissäni?
Tämä ja siitä seurannut ja yhä jatkuva laihtuminen kuitenkin ovat pelastaneet elämäni. Olen yhä mittavasti ylipainoinen, joten en ole hetkessä vievämässä minkään kaveriporukan kuumimman misun paikkaa..
Voisiko joku anonyyminä kertoa, jota ärsyttää leikkauksen avulla laihduttaneet? Miksi se ärsyttää? Ymmärrättehän, ettei tämä todellakaan ole mikään helppo ratkaisu. Leikkaus oli kivulias ja tuo loppuelämäksi paljon rajoitteita.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin vihaa, mutta ärtymystä herättää se, että et edes yrittänyt itse laihduttaa. Siis oikeasti laihduttaa syömällä vähemmän ja liikunnalla.
Mistä tiedät, kuinka monta kertaa ylipainoiset on jo ehtineet laihduttaa? Eikä leikkaukseen pääse, jos itse ei ensin pudota kiloja. Tupakasta ja lakoholista pääsee eroon kokonaan, kun vain lopettaa niiden käyttämisen, ruuan kanssa se ei onnistu.
Samaa tahdonvoimaa vaaditaan kermavaahdon syömisen lopettamiseenkin. Ja siihen, ettei aloita uudestaan. Olen laihduttanut pysyvästi kerran, tupakoinnin olen lopettanut kahdeksan kertaa.
Olet aloittanut tupakoinnin kahdeksan kertaa, miksi? Eikö sinulla itsekuri ole riittänyt? Olen minäkin polttanut yksittäisiä savukkeita nuorempana, mutta ei se tupakointi jäänyt tavaksi. Ilman alkoholiakin pärjää eikä tee tiukkaakaan.
Ärsyttää se, että ihmiset SYÖVÄT itsensä lähes hengiltä aiheuttaen lukemattomia sairauksia itselleen ja rasittavat terv.huoltojärjestelmää hoidattamalla itseään. Touhun pääkliimaksi kulminoituu yhteiskunnan varoin tehtävään luhavuusleikkaukseen! Jotain rajaa nyt ihan oikeesti. Onko siitä suusta ihan pakko mättää sitä "ravintoa" ihan hullun lailla? Maksakaa omasta pussistanne elämäntapojenne aiheuttamat viulut!
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle tuttavalleni tehtiin tämä leikkaus ehkä viisi vuotta sitten ja hänestä tuli ihan eri näköinen nainen. Eihän pelkkä leikkaus vielä mitään, mutta järkevä ruokavalio sen jälkeen saivat hänestä esiin hyvän näköisen naisen. Joka ikinen hänet tunteva oli hyvin iloinen muutoksesta ja kannusti pitämään siitä kiinni. Leikkaus ja sen jälkeen kunnolla mukaan tulleet elintavat pelastivat varmasti myös avioliittonsa ja perhe on vieläkin onnellinen.
En siis tiedä ap minkälainen ihminen olet, jos sinulle asiasta ollaan näreissään. Oletko siis minäminä tyyppi, joka pitää itsestään meteliä ja jos ei kehuja saa tarpeeksi, niin kääntää asian muita vastaan ja kateudeksi?
Tämä. Peilistä näkyy syypää. Ap syyttää kaikkia muita, mutta eiköhän hän itse ole syyllinen siihen, että kohtelu on tuollaista. Eli väännetään rautalangasta: harvoin "kaikki muut" ovat syyllisiä, vaan yhdistävä tekijä on ap. Hänen ikävä käytös on saanut aikaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
No kuvittelisin omalla kohdalla, että ärsyttäisi toisessa, et on lihonut niin paljon, et hoitona ihan lihavuusleikkaus.
Ja lisäksi, et on laihtunut, joo, leikkauksen takia.
Nää nyt tämmöset negatiivisia juttuja.
Lihavuus voi johtua monista eri asioista. Ihmisestä voi tulla lihava jos hän syö vaikkapa joka päivä vuosien ajan yhden kevytlevitteellä sivellyn ja leikkeleellä päällystetyn voileivän liikaa suhteessa omaan kulutukseensa. Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta seurauttaa omia kilpirauhasarvojaan montaa kertaa vuodessa. Ihminen voi kärsiä vuosia tietämättään kilpirauhasen vajaatoimintaa ja joutua syömään siihen monenlaisia masennuslääkkeitä, joista osa lihottaa. Kilpirauhasen vajaatoiminnassa voi aineenvaihdunta hidastua.
Aineenvaihdunta hidastuu myös jokaisen dieetin jälkeen ja body setting pointin vuoksi ihminen lihoo herkästi korkojen kera laihduttamansa kilot takaisin. Noidankehä on valmis kun ihminen jojottelee vuosia yrittäen laihduttaa suurimman osan ajastaan. Monesti kun tiukoissa laihdutuskuureissa lähtee myös sitä kaloreita polttavaa lihasmassaa.
Toisin kuin kuvitellaan kaikki lihavat eivät ole ahmijoita tai muita syömishäiriöisiä. Suomessa heitä ja energiansa alkoholin muodossa nauttivia ei edes leikata. Ennen leikkausta nuo asiat tutkitaan huolella.
Miksi ärsyyntyä toisten kiloista kun toinenhan ne tuntee nahoissaan? Suurin osa ihmisistä haluaa olla hyväkuntoisia, terveitä ja saada vaatteensa normaaleista vaatekaupoista. Tutkimusten mukaan julkisella puolella tehty lihavuusleikkaus maksaa itsensä viidessä vuodessa takaisin.
Itse leikkaus ei laihduta. Leikkauksen jälkeinen ravitsemusterapeutin antama ruokavalio laihduttaa eli käytännön työ jää leikatulle. Joku laihtuu enemmän ja toinen vähemmän riippuen edellä mainitsemistani tekijöistä sekä siitäkin minkälaiset ravitsemustottumukset leikatuilla ovat olleet ennen leikkausta. Lihavuusleikkaus on vain apuväline.
Miksikään missiksi ei leikkauksen avulla muutu. Minä olen saanut jättää pois kaikki aiemmin tarvimani lääkkeet ja edessä on paljon työvuosia terveempänä. Kaikki voittavat! T. Toinen lihavuusleikattu
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei sinun tarvitse enää nähdä vaivaa laihtuaksesi vaan saat kaiken tekemättä mitään.
Tuo on aivan naurettava väite. Juuri ennen leikkaukseen pääsyä ja etenkin leikkauksen jälkeen niitä töitä joutuu tekemään loppuikänsä. Esim. on sidottu annettuun ruokavalioon eikä siitä voi lipsua ilman että terveys kärsisi. Keittiövaaka ja desin mitta ovat käytössä ainakin kotioloissa koko loppuelämän ajan.
T. Toinen lihavuusleikattu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on harhakuvitelma, että lihavuusleikatusta tulee yhdessä yössä hento keijukainen. Uskokaa pois, ei tule. Siskolleni tehtiin tälläinen operaatio 2v sitten kun painoi 110 kg, nyt painaa noin 95 kg eli on edelleen selvästi ylipainoinen.
Minkä takia siskosi meni leikkaukseen? Tuon 15kg:n oisi saanut muutenkin pois, ilman loppuelämää kestäviä rajoitteita (kuten tässä leikkauksessa tulevat rajoitteet)
Oon muutenkin yllättynyt, että leikkaukseen pääsee 100kg painavat henkilöt. Se saisivat painoa vlcd-dieeteillä helposti alast. +140kg leikkaukset ymmärrän.
-asiaan perehtymätön
Mistä ihmeen loppuelämän kestävistä rajoitteista puhut?
Jos ylipainoa on vain vähän, leikkaukseen pääsee vain vakavien terveydellisten syiden vuoksi. Mieheni diabetes ei kaikista yrityksistä ja kolmesta eri lääkkeestä (kaksi eri piikitettävää+tabletti) huolimatta ollut mitenkään hallinnassa. Hänen elämänsä olisi ollut ilman leikkausta aika loppusuoralla. Lääkäri sanoikin hänelle, että sait 10 vuotta lisää aikaa. Nyt verensokerit ovat tasaisia, ja mikä parasta, kaikki lääkkeet on voinut jättää pois. Kumpikohan tuli yhteiskunnalle halvemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen jälkeenhän on pysyvästi todella tiukka ruokavalio. Ei siinä mitään telemättä laihduta. Ehkä ystäväsi eivät tiedä tätä, kun eivät tämän ketjun kommentoijatkaan näytä tietävän.
Mikä ihmeen ruokavalio? Itse kävin leikkauksessa pari vuotta sitten HUSsissa, eikä mulle ainakaan mitään ruokavaliota annettu. Toki täytyy kiinnittää huomiota siihen, että saa tarpeeksi esim. proteiinia ja kaikkia vitamiineja, mutta ei noiden saanti kovin varmaa roskaruualla eläessäkään ole.
Laihtuminen perustuu siihen, että ei PYSTY syömään kovinkaan paljon leikkauksen jälkeen. Sitten myöhemmin tietysti normaali terveellinen ruokavalio, itse olen nyt tässä vaiheessa.
Aika erikoista, ettei rt ole antanut sinulle joko ennen leikkausta tai viimeistään ennen sairaalasta kotiuttamista Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen esitettä lihavuusleikatun ruokavaliosta! Vain niitä ohjeita seuraamalla pysyy mahdollisimman terveenä ilman ravitsemuspuutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ärsyttää se, että ensin syödään sairaaksi ja sitten kallis leikkaus yhteiskunnan varoilla. Vai maksoitko itse?
Myös lihavuusleikatut maksavat veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on harhakuvitelma, että lihavuusleikatusta tulee yhdessä yössä hento keijukainen. Uskokaa pois, ei tule. Siskolleni tehtiin tälläinen operaatio 2v sitten kun painoi 110 kg, nyt painaa noin 95 kg eli on edelleen selvästi ylipainoinen.
Minkä takia siskosi meni leikkaukseen? Tuon 15kg:n oisi saanut muutenkin pois, ilman loppuelämää kestäviä rajoitteita (kuten tässä leikkauksessa tulevat rajoitteet)
Oon muutenkin yllättynyt, että leikkaukseen pääsee 100kg painavat henkilöt. Se saisivat painoa vlcd-dieeteillä helposti alast. +140kg leikkaukset ymmärrän.
-asiaan perehtymätön
Jos ylipainoa on vain vähän, leikkaukseen pääsee vain vakavien terveydellisten syiden vuoksi. Mieheni diabetes ei kaikista yrityksistä ja kolmesta eri lääkkeestä (kaksi eri piikitettävää+tabletti) huolimatta ollut mitenkään hallinnassa. Hänen elämänsä olisi ollut ilman leikkausta aika loppusuoralla. Lääkäri sanoikin hänelle, että sait 10 vuotta lisää aikaa. Nyt verensokerit ovat tasaisia, ja mikä parasta, kaikki lääkkeet on voinut jättää pois. Kumpikohan tuli yhteiskunnalle halvemmaksi?
Loppuelämän voi syödä vain 1dl kerrallaan, ja sekin tarkkaan valittua ruokaa. Vitamiinit ja muut purkista, koska niitä ei saa tarpeeksi ravinnosta. Rasvaiset ruuat närästää yms.
Tai tietty voi täyttää sen 1dl kiintiön pizzalla, mutta keripukki sitten vie.
-asiaan perehtymätön
Vierailija kirjoitti:
Tuskin vihaa, mutta ärtymystä herättää se, että et edes yrittänyt itse laihduttaa. Siis oikeasti laihduttaa syömällä vähemmän ja liikunnalla.
Ainakin minä yritin laihduttaa kaikin mahdollisin, myös epäterveellisiä, keinoin ennen leikkausta yli kymmenen vuotta. Moni lihava tietää laihduttamisesta paljon enemmän kuin koko ikänsä normaalipainoisena pysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meitä normaalipainoisia vtuttaa läskien ihmisten ainainen valehtelu.
Läskeillä se lihavuus ei muka ikinä johdu siitä, että mätisäkki lappaa suuhunsa kaksin käsin kaikkea, minkä normaali ihminen ymmärtää lihottavaksi ja muutenkin epäterveelliseksi.
Olin eräänä iltapäivänä kahvilassa ja kiinnitin huomion naisseurueeseen, jonka jäsenet kaikki olivat todella ylipainoisia ihrakasoja. Heitä oli ehkä 10 henkilöä. Itse en kuunnellut mitä puhuivat, mutta naisystäväni oli kuullut, että puhuivat lihavuusleikkaukseen menosta ja nähtävästi olivat sitten tulleet kahvilaan "valmistautumaan" tuleviin leikkauksiin. Siinä ne ihratankit vetivät munkkeja pulleisiin naamoihinsa, kuin eivät ikinä olisi ruokaa nähneet.
Hitto, että oli puistattava näky. Mietin samalla, että on se omituista, miten tuollaisia ääliöitä vielä leikellään yhteiskunnan varoilla.
Taidat olla trolli? Ainakin minä harjoittelin rt:n valvonnassa leikatun dieettiä kuukauden ja sen lisäksi leikkausta edeltävän kuukauden aikana piti pudottaa 7% ENE- eli VLCD-valmisteilla leikkausta edeltävän kuukauden aikana. Jos se ei olisi onnistunut grammalleen niin en olisi myöskään tietenkään päässyt leikattavaksi. Kahvilassa olen käynyt viimeksi joskus 1990-luvulla mummoni kanssa ja olin silloin normaalipainoinen.
Miksi et laihduttanut syömällä järkevästi ja liikunnalla. ??? Yhteiskunnalle tuli iso lasku. Pitkä miinus myös itsellesi et voi syödä ku vähän kerrallaan. Jää hienot ateriat väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen jälkeenhän on pysyvästi todella tiukka ruokavalio. Ei siinä mitään telemättä laihduta. Ehkä ystäväsi eivät tiedä tätä, kun eivät tämän ketjun kommentoijatkaan näytä tietävän.
Mikä ihmeen ruokavalio? Itse kävin leikkauksessa pari vuotta sitten HUSsissa, eikä mulle ainakaan mitään ruokavaliota annettu. Toki täytyy kiinnittää huomiota siihen, että saa tarpeeksi esim. proteiinia ja kaikkia vitamiineja, mutta ei noiden saanti kovin varmaa roskaruualla eläessäkään ole.
Laihtuminen perustuu siihen, että ei PYSTY syömään kovinkaan paljon leikkauksen jälkeen. Sitten myöhemmin tietysti normaali terveellinen ruokavalio, itse olen nyt tässä vaiheessa.
Aika erikoista, ettei rt ole antanut sinulle joko ennen leikkausta tai viimeistään ennen sairaalasta kotiuttamista Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen esitettä lihavuusleikatun ruokavaliosta! Vain niitä ohjeita seuraamalla pysyy mahdollisimman terveenä ilman ravitsemuspuutostiloja.
Ei antanut, eikä antanut kyllä miehellenikään, joka leikattiin vähän myöhemmin. Puhuimme kyllä rt:n kanssa aterioiden koostamisesta yms, mutta en minä niitä minään rajoituksina pidä. Normaalia terveellistä ruokaa, joka täyttää tarpeeni. Siihenhän kaikkien pitäisi pyrkiä. Ei leikkaus mitään ihme tarpeita elimistöön tuo.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle tuttavalleni tehtiin tämä leikkaus ehkä viisi vuotta sitten ja hänestä tuli ihan eri näköinen nainen. Eihän pelkkä leikkaus vielä mitään, mutta järkevä ruokavalio sen jälkeen saivat hänestä esiin hyvän näköisen naisen. Joka ikinen hänet tunteva oli hyvin iloinen muutoksesta ja kannusti pitämään siitä kiinni. Leikkaus ja sen jälkeen kunnolla mukaan tulleet elintavat pelastivat varmasti myös avioliittonsa ja perhe on vieläkin onnellinen.
En siis tiedä ap minkälainen ihminen olet, jos sinulle asiasta ollaan näreissään. Oletko siis minäminä tyyppi, joka pitää itsestään meteliä ja jos ei kehuja saa tarpeeksi, niin kääntää asian muita vastaan ja kateudeksi?
Minä en edes halua puhua leikkauksesta perheeni ulkopuolisten kanssa. Miksi haluaisin? Jokaisella on oma elämänsä ja se riittää. Kehuja en ole odottanut keneltäkään. Minulle on riittänyt, että olen täyttänyt terveydenhuoltohenkilökunnan asettamat tavoitteet kontrolleissa olipa sitten kyse veriarvoista tai painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en edes halua puhua leikkauksesta perheeni ulkopuolisten kanssa. Miksi haluaisin? Jokaisella on oma elämänsä ja se riittää. Kehuja en ole odottanut keneltäkään. Minulle on riittänyt, että olen täyttänyt terveydenhuoltohenkilökunnan asettamat tavoitteet kontrolleissa olipa sitten kyse veriarvoista tai painosta.
Miksi moinen vihamielisyys? Ehkä aihe on arka, mutta ei se tappelemalla muuksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, kuinka monta kertaa ylipainoiset on jo ehtineet laihduttaa? Eikä leikkaukseen pääse, jos itse ei ensin pudota kiloja. Tupakasta ja lakoholista pääsee eroon kokonaan, kun vain lopettaa niiden käyttämisen, ruuan kanssa se ei onnistu.
Samaa tahdonvoimaa vaaditaan kermavaahdon syömisen lopettamiseenkin. Ja siihen, ettei aloita uudestaan. Olen laihduttanut pysyvästi kerran, tupakoinnin olen lopettanut kahdeksan kertaa.
Olet aloittanut tupakoinnin kahdeksan kertaa, miksi? Eikö sinulla itsekuri ole riittänyt? Olen minäkin polttanut yksittäisiä savukkeita nuorempana, mutta ei se tupakointi jäänyt tavaksi. Ilman alkoholiakin pärjää eikä tee tiukkaakaan.
Yhdeksän kertaa. Ei riitä tahdonvoima, ei. Vastasin siihen, että tupakanpoltostosta ja lakoholista (mitä sitten liekin) pääsee eroon kokonaan, kun vain lopettaa. Ylensyömisestä ei. Tästä asiasta olen eri mieltä. Yksittäiset tupakat ovat sama asia kuin ei ollenkaan tupakkaa, ole tyytyväinen itseesi. Ja niinhän sinä oletkin, eikö totta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kova valittamaan ja vaatimaan huomiota. Olet tehnyt laihdutusleikkauksesta suuren haloon ja voivottelet leikkauksesta seuranneita kipuja ja rajoitteita. Kerrot joka välissä kuinka tarvitset erikoisruokavalion mukaiset ateriat, joita hitaasti mussutat toisten seuratessa vieressä. Ehkä elämäsi ja lähipiirisi elämä pyörii syömisesi ympärillä.
Eihän niitä kipuja ole leikkauksen jälkeen kuin kuukauden ajan. Silloin syödään tietenkin annettujen ohjeiden mukaisia ruokia. Ei tullut edes mieleenkään lähteä kenenkään luokse kylään ja vaatia esim. velliä.
Minä olen kokenut omalla kohdallani ahdistavana sen, että ihmiset loukkaantuvat verisesti kun en halua heidän tyrkyttämällä tyrkyttämiä ruokia. Aiemmin söin kiltisti ja olin vaiti koska minun roolini olikin lihavana olla tavallaan kyläpaikan syöttöporsas, joka syö mitä tahansa mukisematta. Nykyään minulla on sentään kanttia todeta, että kiitos ei. Miksi söisin esim. epäterveellistä ruokaa liikaa jos se ei ole hyväksi terveydelleni? Suomalaisilla ruokatarjoilu ja tunteet menevät omituisesti sekaisin. Johtuuko se emännän tai isännän huonosta itsetunnosta? Ettei hän luota siihen, että hänen SEURANSA on riittävän mielenkiintoista? Että toisen ihmisen seuraa pitää ostaa kuten jotkut vanhemmat yrittivät lapsuudessani ostaa karkeilla jne kavereita lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani läskit eivät tosiaankaan ole yrittäneet laihtua, teot ja puheet ovat aina ristiriidassa ja tuo on yksi syy, miksi heitä pidetään yksinkertaisina ja laiskoina.
Monet läskileikkauksessa käyneet lihovat takaisin. Löytyykö Suomen osalta tilastoja. Entäs iholeikkaukset, nekin tehdään verovaroilla?
Laitapa linkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-asiaan perehtymätön
Loppuelämän voi syödä vain 1dl kerrallaan, ja sekin tarkkaan valittua ruokaa. Vitamiinit ja muut purkista, koska niitä ei saa tarpeeksi ravinnosta. Rasvaiset ruuat närästää yms.
Tai tietty voi täyttää sen 1dl kiintiön pizzalla, mutta keripukki sitten vie.
-asiaan perehtymätön
Eikö keripukki sitten vie leikkaamattomia, jos elävät vain pizzalla? Minä voin syödä huomattavasti enemmän kuin 1 dl kerrallaan, tosin useinmiten en halua, koska tulen kylläiseksi vähemmällä. Se tarkkaan valittu ruoka on sitä terveellistä ruokaa, mitä olisi jo aikaa sitten pitänyt alkaa syödä. Rasvaiset ruuatkaan eivät närästä ainakaan minua, tosin se ei olisi mikään ongelma, koska en ole koskaan tykännyt rasvaisesta. Eli onko se (kuviteltu) rajoitus nyt se terveellinen ruoka, mitä pitäisi syödä?
Kerrotko, mitä tuo "lihottava roskaruoka" on?