150 000e vuodessa ansaitseva Matti itkee taas rahojen riittämättömyyttä lehdessä
Kommentit (119)
Matin yrityksen liikevaihto siis on 100 000-150 000 euroa.
Matin tulot siis lienevät jossain 20-30t tasolla, yrittäjällä voi tuostakin mennä vähennyskelvottomia kuluja kuten yritystoiminnan lainojen lyhennyksiä.
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Matin yrityksen liikevaihto siis on 100 000-150 000 euroa.
Matin tulot siis lienevät jossain 20-30t tasolla, yrittäjällä voi tuostakin mennä vähennyskelvottomia kuluja kuten yritystoiminnan lainojen lyhennyksiä.
Matin yrityksen liikevaihdosta ei edelleenkään puhuta yhtikäs mitään.
Lukekaa se juttu ennen kuin kommentoitte.
Täällä hyvätuloise nillittävät, että lyhennyksen jälkeen ei jää käteen oikein mitään. Mitäs se lyhennys onkaan? Ai niin, ihan omaa omaisuutta. Minäkin voisin pienituloisena nillittää, että käteen jää 1400 kuussa ja laitan siitä 1300 säästöön, joten elämiseen ei jää kuin 100 kuukaudessa. Voi, miten kurjaa.
Voivatpa tulot jäädä pienemmiksikin.
Taitamaton(tai huono-onninen) firman pyörittäjä helpostikin järjestää itselleen isot verotettavat tulot, vaikka viivan alle oikeasti ei niin paljon jäisikään.
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Voivatpa tulot jäädä pienemmiksikin.
Taitamaton(tai huono-onninen) firman pyörittäjä helpostikin järjestää itselleen isot verotettavat tulot, vaikka viivan alle oikeasti ei niin paljon jäisikään.
Kyllä juu, yrittäjän tulot voivat jäädä tosi pieniksi, blaa blaa. Nyt puhutaan kuitenkin Matista, jonka omat tulot ovat 150 000. Turha jankata nyt jostain yrittämisen vaikeuksista.
No kyllä se perheverotus olisi ihan hyvä juttu. Ihan hullua, että jos kaksi tienaa vähän, siitä jää enemmän käteen kuin että yksi tienaa paljon. Esim 2×2000 on enemmän käteen kuin 1×4000.
En ymmärrä tuossa jutussa sitä, että Matti sanoo itsekin, että yritysmuodon vaihtaminen keventäisi verotusta, mutta ei kuitenkaan sano, miksi sitä yritysmuotoa ei sitten voi vaihtaa. Olisiko syynä se, että muissa yritysmuodoissa ei saisikaan ottaa yhtäkkiä firman rahoja omiin menoihin ja laittaa omia menoja firman kuluiksi? Muutenhan esteitä ei näissä ole.
Täällä aina kiljutaan myötätuntoa pienituloisille, työttömille jne mutta eipä sitten riitä näillä myötätuntoa toisenlaisille ongelmille. Jos on vaikkapa talo, josta on velkaa ja talon arvo on kovasti laskenut, se on melkoinen loukku. Myy talo ja maksa velkaa tyhjästä ja silti jossain pitäisi asua. Elätä samalla työtöntä puolisoa jne.
Hienoa, ettei vanhuksille ylikalliita turhia remppoja luukuttavilla lahkolaisillakaan aina mene hyvin.
Olenkin miettinyt, ettei sillä sakilla ole kaikki kynät teräviä penaalissa.
Tuolla joku hyvätuloinen voivottelija käytti fraasia "muutama hassu satanen" kuukausittaiseen elämään.
Fraasista huomaa vieraantuneisuuden, sillä pelkkä satanenkin enemmän kuussa on köyhälle todella paljon. Se tuo lisää joustoa ja ennakoitavuutta. Jos se on jollekulle mitätön hassu parisataa, niin siitä jo tietää ettei tosi tiukilla ole oltu.
Mullekin uudet sukat on luksusta :) ja satanen on iso raha, etenkin säännöllisesti tulleena.
Näitä ihmettelen ketkä valittaa sitä, että toiset elättää lapsensa valtion tuilla. Tosiaanko haluaisitte tähän yhteiskuntaan absoluuttista lapsiköyhyyttä? Millä tapaa se palvelisi pienen Suomen tulevaisuutta?
Olen kyllä sitä mieltä että lapsen hoidosta kuuluisi kaikkien saada palkkaa ja eläkettä. Ratkaisuna epäreiluuteen ei ole se, että otetaan toisilta se vähä pois mitä niillä on, jotta itellä olisi edes suhteellisesti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kun itse tienasin murto-osan mitä Matti ja en pystynyt kuluttamaan kaikkea; rahaa kertyi ja kertyi. Koskaan ei mieleenkään tullut että köyhiä pitäisi jotenkin kadehtia.
Elävätkö puolison ja neljä lasta?
IS kantaa kortensa kekoon Kokoomuksen "vihaa köyhiä" -kampanjassa. Sehän tämänkin jutun tarkoitus on. Saada hyvätuloiset hermostumaan "köyhille sossupummeille", joiden syytä nämä suuret verot luonnollisesti ovat...
"hyvätuloinen" kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on, että ei noista kauheesti käteen jää. Persaukiset lusmut aina luulee, että joku 5 tonnia kuussa on valtava palkka ja olet rikas. Siitä kun alat itse maksamaan kaikki kulut ilman sossutukia yms, niin ei sii kauheesti enempää sitten käteen jää. Jos mies/ nainen tienaa vaikka 6 tonnia kuussa ja toinen on vaikka pienipalkkainen tai kotona, niin ei siitä nyt hirveitä summia käteen jää kaikkie ITSE MAKSETTUJEN kulujen jälkeen. Moni kadehtii jopa minua kun palkkani on 4 tonnia kuussa. Se mitä siitä jää käteen niin ei kauheasti ole enempää kuin sossuelätille.
Tää on niin totta mutta pienituloiset ei tätä ymmärrä. En itsekään uskoisi ellen jokaisena palkkapäivänä itse todistaisi, että kyllä se näin vaan on. Itse tienaan himpun vajaa 4000/kk ja mies 2200/kk. Mulla jää verojen ja muiden palkasta suoraan otettavien maksujen jälkeen muutama hassu satanen enemmän käteen.
Vaikka töissäolo aikana palkka on noussut melkein 1000 euroa niin käteen jäävässä osuudessa tämä ei näy.
Tätä on aika vaikea uskoa. Kerropa nyt ne nettopalkkanne. Luultavasti "muutama hassu satanen" on oikeasti tonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiasia on, että ei noista kauheesti käteen jää. Persaukiset lusmut aina luulee, että joku 5 tonnia kuussa on valtava palkka ja olet rikas. Siitä kun alat itse maksamaan kaikki kulut ilman sossutukia yms, niin ei sii kauheesti enempää sitten käteen jää. Jos mies/ nainen tienaa vaikka 6 tonnia kuussa ja toinen on vaikka pienipalkkainen tai kotona, niin ei siitä nyt hirveitä summia käteen jää kaikkie ITSE MAKSETTUJEN kulujen jälkeen. Moni kadehtii jopa minua kun palkkani on 4 tonnia kuussa. Se mitä siitä jää käteen niin ei kauheasti ole enempää kuin sossuelätille.
Tää on niin totta mutta pienituloiset ei tätä ymmärrä. En itsekään uskoisi ellen jokaisena palkkapäivänä itse todistaisi, että kyllä se näin vaan on. Itse tienaan himpun vajaa 4000/kk ja mies 2200/kk. Mulla jää verojen ja muiden palkasta suoraan otettavien maksujen jälkeen muutama hassu satanen enemmän käteen.
Vaikka töissäolo aikana palkka on noussut melkein 1000 euroa niin käteen jäävässä osuudessa tämä ei näy.
Tätä on aika vaikea uskoa. Kerropa nyt ne nettopalkkanne. Luultavasti "muutama hassu satanen" on oikeasti tonni.
Kuten aiemmin todettu, veroprosentti (ts ennakonpidätys) on päin pyllyä.
Suomessahan saa itse nostaa ennakonpidätysprosentin niin ylös kuin haluaa. Onneksi kohta tämäkin on historiaa ja aletaan elämään reaaliaikaista verotusta. Ei tule kenellekään palautuksia tai lisäveroja maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitti puhua shittiä. Mulla oli palkka nettona n. 1400e, vuokra 550e, en nostanut mitään tukia ja sain monta sataa säästöön joka ikinen kuukausi. Jokainen voi itse päättää pitkälti menonsa. Jos on pakko ostaa kämppä, auto ja purjevene sekä uusimman mallin elektroniikkaa, niin turha valittaa rahan menosta.
Heh. Jos yksinhuoltaja saa vaikka 4300-5000 kuussa palkkaa, niin käteen jää 2900-3400 euroa. Jos alat siitä maksaa esim.3-4 lapsen kulut, ruuat, asumiskulut jne, niin tilanne on hiukan erilainen kuin parikymppisellä sinkulla. Kyllähän sillä pärjää, mutta se ero siihen, että olet joka päivä työssä, maksat itse kaikki kulut ja mitä sen jälkeen jää, ei ole mitään luxusta. Lapsettomilla ihmisillä ei ole mitään tajua mitä kaikki maksaa, vaikka ei olisi mitään kalliita harrastuksia yms.
Ei mullakaan ole koskaan mitään luksusta ollut. Luksukset on sitten miljonääreille. Isompaan asuntoon saa kyllä menemään rahaa, mutta lapsiinkin voi kuluttaa rahaa pohjattomasti ja se on täysin oma valinta. Lapsista saa vielä lapsilisät. Kuulostaa hurjalta, jos nelihenkiselle perheelle jää asumiskulujen jälkeen lähes 3000€ ja valitetaan rahan puutteesta. Meillä mamma kävi osa-aikatöissä ja elätti yksin viisihenkisen perheen. Esimerkiksi iPhonen uusin malli jokaiselle lapselle ei ole pakollinen kulu. Opettele sanomaan ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Mulla liksa 4200, käteen 2800. Siitä kun maksat asumismenoja 1500 (ihan kerrostalokämppä peruslähiössä), pk-maksut jne, autot ym, niin eipä sillä kauheasti juhlita. Ja hintana työ, jota sitten tehdäänkin 24/7.
Mutta olenpa sitten saanutkin ilmaiseksi korkeakoulututkintoja 2, lapset koulunsa, hienot liikuntamahdollisuudet, leikkipuistot, terveydenhuollon tietty jne. Joten en valita. Tokihan loiset tämän kaiken saman saavat, mutta toisaalta pidän työstäni, joten koen kuitenkin olevani aika etuoikeutettu.
Tässäkin näkee, että kyse on valinnoista. Me asumme tunnin päässä Helsingistä omakotitalossa. Lainaan menee 550 euroa kuukaudessa, käteen jää verojen jälkeen yhteensä 3000 puolisolta ja minulta. Joka kuukausi saamme 700- 1000 euroa säästöön.
Miksi "Matti" kituuttaa eikä vaihda halvempaan asuntoon? Varmasti 5 henkiselle perheelle sellainenkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:Tosiasia on, että ei noista kauheesti käteen jää. Persaukiset lusmut aina luulee, että joku 5 tonnia kuussa on valtava palkka ja olet rikas. Siitä kun alat itse maksamaan kaikki kulut ilman sossutukia yms, niin ei sii kauheesti enempää sitten käteen jää. Jos mies/ nainen tienaa vaikka 6 tonnia kuussa ja toinen on vaikka pienipalkkainen tai kotona, niin ei siitä nyt hirveitä summia käteen jää kaikkie ITSE MAKSETTUJEN kulujen jälkeen. Moni kadehtii jopa minua kun palkkani on 4 tonnia kuussa. Se mitä siitä jää käteen niin ei kauheasti ole enempää kuin sossuelätille.
Herranen aika! Kannattaa kyllä korjata veroprosenttia, jos 4000 eurosta ei jää käteen ees 1700 euroa. Tai tuon verran mulle jäi ilman vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jos palkkasi on vajaa 4 tonnia kuukaudessa, eli lomakorvaukset huomioiden n. 52 000e/vuosi niin ilman mitään kummoisempaa vähennyksiä vero% on 24. Siis jos ei ole lapsia, ei asuntolainaa, kuulut kirkkoon, enkä huomioinut edes työpaikan ja asunnon välisiä matkakuluja. Niin vero.fi laskuri antaa tuon prosentin. Käteen sulla jää siis 2950e/kk joten "muutan hassun satasen ero" puolisoosi on todellisuudessa yli tuhat euroa
Unohdat että tuo ennakkovero ei ole ainoa pidätys. Lisäksi lähtee työttömyysvakuutusmaksu 1,9%, Tyel-maksu 6,35% Eli yhteensä 8,25%. Näin tuosta 4000 palkasta ei enää jääkään tuo 2950 vaan 2710.
Ja nuo lähtee muidenkin palkasta. Ihan jopa minun, jonka bruttopalkka jää n. tonniin kuussa.
No sittenhän sun on sama ehdottaa pomollesi että puolittaa palkkasi?
Kaikki tyytyväisiä 😉