Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eroon selluliitistä (pepussa, reisissä ja pohkeissa)

selluliitti 1 /minä 0
23.06.2018 |

Tahtoisin päästä eroon selluliitista joka näkyy pepussa jo muhkuroina ja reisissä puristettaessa. Lisäksi minulla on sellua myös pohkeissa(?!) tästä en ole ennen kuullutkaan, että selluliittiä voisi tulla pohkeisiinkin varsinkin vaikkei ylimääräisiä kiloja olisikaan...mistäköhän sen kertyminen tuolle alueelle johtuu?
Eli koko mun alavartalo on selluliitin vallassa ja jotain tarttis asialle tehdä. Ongelma vaan tuntuisi olevan ettei mitään takeita sen pois saamiseksi taida olla olemassakaan, joten en tiedä millaisiin toimenpiteisiin kannattaisi nyt ryhtyä. Sikipä rakkaat kanssasisaret, kertokaa jos tiedätte mikä tepsii tai on teillä tepsinyt taistelussa selluliittia vastaan.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 39-v. ja mulla alkaa olla sellaria joka puolella. Se haittaa jo payykettäni!

Kaikki alkoi reisistä ja pepusta n. 10 v. sitten. Nyt sitä on pohkeissa, vatsassa, käsivarsissa. Joka paikassa.

Olen ns. laiha läski, eli paino normaalin rajoissa, ylärajoilla keikkuu. Rasvaprosentti on 35.

Miten saan rasvaprosenttia tehokkaasti alas? Täytän puolen vuoden päästä 40, enkä enää jaksa olla tässä kropassa.

Muuta syömisiäsi. Vähemmän hiilareita, enemmän rasvaa.

Vierailija
22/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on aika pätevän kuuloinen artikkeli aiheesta, vaikka lähde onkin vain epäluotettavana pidetty Ilta Sanomat: https://www.is.fi/mystyle/art-2000005250925.html

Artikkelin pointit pähkinänkuoressa:

1) Selluliittia on useimmilla naisilla mutta vain noin 10 prosentilla miehistä (vaikka miehet Suomessa ovat yhtä ylipainoisia kuin naisetkin).

2) Selluliitin syitä ei aivan tarkkaan tunneta, mutta hormonit vaikuttavat sen syntyyn, ja osittain se on perinnöllistä. Seluliittialueiden aineenvaihdunta on hidastunutta, joten aineenvaihdunnan tehostaminen esim. liikunnan avulla saattaa periaatteessa vaikuttaa.

3) Jo syntyneestä, pitkään olleesta selluliitista on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta päästä eroon.

4) Artikkelissa haastateltu kuntovalmentaja uskoo, että lihaskunnon ja aerobisen liikunnan yhdistelmä toimii selluliittiin parhaiten. Pelkkä aerobinen liikunta ei kuitenkaan auta (myös hyvin hoikilla maratoonareilla voi olla selluliittia), vaan lihaksia kasvattavalla voimaharjoittelulla on suurempi rooli. Saman henkilön mielestä liikuntakaan ei välttämättä auta, jos mitään kuntoilutaustaa ei ole lainkaan.

5) Lymfa-aineenvaihduntaa tehostavia hierontoja antavan yrityksen perustaja sanoo sarjahoitona annettavan lymfahieronnan auttavan selluliitin poistumiseen, mutta vain jos on valmis myös korjaamaan elintapojaan eikä samalla jatkuvasti lykkää kehoonsa lisää kuonaa mm. prosessoidun ruuan ja herkkujen muodossa.

6) Lymfahieronnan vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä, mutta artikkelissa haastatellun lääkärin mukaan lymfa-aineenvaihdunnan tehostaminen on yleisesti ottaen terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset elämäntavat sulla on nyt? Totuushan on se, että mitä pienempi rasvaprosentti niin sitä vähemmän selluliittiä, eli "laihaläskikin" voi selluliitistä kärsiä. Itsellä vähensi selluliittiä lihaksen kasvatus eli kropan kiinteyttäminen, joten jumppaa vaan. En kyllå myöskään nykyään juurikaan syö sokeria tai vehnää eli maustetut jogurtit, myslit ym karkkien, leivosten ja limsojen lisäksi pois ruokavaliosta ja kasviksia tilalle.

Taidan olla ruokavalion suhteen vähän sellainen "tuurijuoppo", että yritän syödä todella terveellisesti ja sitten jos sorrun/annan itselleni luvan johonkin ns. kiellettyyn, niin helposti lähtee vähän käsistä ja tulee sitten syötyä kaikkea muutakin sieltä kielletyltä listalta ketsupista riisiin tai suklaaseen.  Painoon tämä ei yleensä juurikaan vaikuta, mutta vuosien saatossa saattanut hyvinkin olla yksi tekijä selluliitin syntymisen suhteen. Lihaa en syö ollenkaan tai maitotaloustuotteita.

Liikunnan suhteen olen myös todella hankala tapaus ja on jo pelkästään todella haastavaa keksiä mitään sellaista liikuntamuotoa josta oikeasti pitäisin ja jota tulisin harrastaneeksi säännöllisesti. Koirien kanssa kyllä kävelen päivittäin ne pakolliset lenkit, mutta nekin talvisin jäävät aika lyhyiksi, kun palellaan koko sakki :D.

Ehkä saisin motivoitua itseni jonkinlaiseen kotijumppailuun, mutta liian usein olen kuullut sanottavan ettei sillä saada riittäviä tuloksia aikaan, vaan pitäisi käydä salilla ja kynnys lähteä salille on todella suuri.  Kuulostan kyllä kamalan hankalalta näiden mun vaatimusteni kanssa ja tavallaan ymmärrän kyllä ettei se selluliitti ole itsestään kertynyt eikä varmaan ilman mitään työtä sieltä maagisesti mihinkään katoa, mutten tiedä  miten suuria vaadittavia uhrauksia olisin valmis tekemään asian eteen.

-ap

Kyllä se kotitreenikin aina parempi on kuin ei liikuntaa ollenkaan :) En minäkään käy salilla, vaan jumppaan kotona vastuskuminauhoilla, kahvakuulalla ja käsipainoilla, sekä muutaman kerran viikossa kehon painolla kunnon HIIT-treenin ja about puolessa vuodessa vatsa on litistynyt huomattavasti ja mm. reisilihakset, sekä käsilihakset erottuu aika kivasti ja ulkomuoto on jo suht sporttinen, vaikka monta vuotta olin teini-iän jälkeen tekemättä mitään, mutta ylipainoa ei silti päässyt kertymään. Youtubesta löytyy paljon hyviä treenivideoita kotona tehtäväksi ja varsinkin noita HIIT-treenejä ihan "reaaliaikaisena" eli videon tekijä näyttää siinä samalla ja jumppa on kellotettu videolla valmiiksi. Muutamia omia lemppareitani noiden liikuntavideoiden saralta youtubessa on mm. Emi Wong, Sarah's day ja Hanna Öberg.

Kiitos näistä vinkeistä! Ja kiva kuulla että tulosta voi saada aikaan ihan kotosallakin jos salitreeni ei nappaa :). Jos tänne vielä eksyt, niin olisi mukava kuulla kuinka usein ja kauan jumpat kotona kestää.

-ap

Vierailija
24/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset elämäntavat sulla on nyt? Totuushan on se, että mitä pienempi rasvaprosentti niin sitä vähemmän selluliittiä, eli "laihaläskikin" voi selluliitistä kärsiä. Itsellä vähensi selluliittiä lihaksen kasvatus eli kropan kiinteyttäminen, joten jumppaa vaan. En kyllå myöskään nykyään juurikaan syö sokeria tai vehnää eli maustetut jogurtit, myslit ym karkkien, leivosten ja limsojen lisäksi pois ruokavaliosta ja kasviksia tilalle.

Taidan olla ruokavalion suhteen vähän sellainen "tuurijuoppo", että yritän syödä todella terveellisesti ja sitten jos sorrun/annan itselleni luvan johonkin ns. kiellettyyn, niin helposti lähtee vähän käsistä ja tulee sitten syötyä kaikkea muutakin sieltä kielletyltä listalta ketsupista riisiin tai suklaaseen.  Painoon tämä ei yleensä juurikaan vaikuta, mutta vuosien saatossa saattanut hyvinkin olla yksi tekijä selluliitin syntymisen suhteen. Lihaa en syö ollenkaan tai maitotaloustuotteita.

Liikunnan suhteen olen myös todella hankala tapaus ja on jo pelkästään todella haastavaa keksiä mitään sellaista liikuntamuotoa josta oikeasti pitäisin ja jota tulisin harrastaneeksi säännöllisesti. Koirien kanssa kyllä kävelen päivittäin ne pakolliset lenkit, mutta nekin talvisin jäävät aika lyhyiksi, kun palellaan koko sakki :D.

Ehkä saisin motivoitua itseni jonkinlaiseen kotijumppailuun, mutta liian usein olen kuullut sanottavan ettei sillä saada riittäviä tuloksia aikaan, vaan pitäisi käydä salilla ja kynnys lähteä salille on todella suuri.  Kuulostan kyllä kamalan hankalalta näiden mun vaatimusteni kanssa ja tavallaan ymmärrän kyllä ettei se selluliitti ole itsestään kertynyt eikä varmaan ilman mitään työtä sieltä maagisesti mihinkään katoa, mutten tiedä  miten suuria vaadittavia uhrauksia olisin valmis tekemään asian eteen.

-ap

Haluat päästä selluliitista eroon, mutta et halua tehdä sen eteen mitään. Syöty ruoka muuten vaikuttaa selluliittiin eniten.

Ei nyt ihan noinkaan...käytännössä vaan tullut huomattua etten mitä vaan ole valmis tekemään ainakaan tässä vaiheessa päästäkseni selluliitista. Olisi typerää huijata itseään väittämällä muuta, mutta olen kyllä valmis tekemään asioita ja tekemään jotain toisin, kunhan ne ovat sellaisia joihin olen valmis sitoutumaan pidemmäksi aikaa. Olisihan surullista ensin kaikkensa tehneenä saada sellut pois ja pian huomata palaavansa vanhoihin tapoihinsa ja sitten huomata selluliitinkin palanneen. Ei kiitos.

-ap

Vierailija
25/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on aika pätevän kuuloinen artikkeli aiheesta, vaikka lähde onkin vain epäluotettavana pidetty Ilta Sanomat: https://www.is.fi/mystyle/art-2000005250925.html

Artikkelin pointit pähkinänkuoressa:

1) Selluliittia on useimmilla naisilla mutta vain noin 10 prosentilla miehistä (vaikka miehet Suomessa ovat yhtä ylipainoisia kuin naisetkin).

2) Selluliitin syitä ei aivan tarkkaan tunneta, mutta hormonit vaikuttavat sen syntyyn, ja osittain se on perinnöllistä. Seluliittialueiden aineenvaihdunta on hidastunutta, joten aineenvaihdunnan tehostaminen esim. liikunnan avulla saattaa periaatteessa vaikuttaa.

3) Jo syntyneestä, pitkään olleesta selluliitista on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta päästä eroon.

4) Artikkelissa haastateltu kuntovalmentaja uskoo, että lihaskunnon ja aerobisen liikunnan yhdistelmä toimii selluliittiin parhaiten. Pelkkä aerobinen liikunta ei kuitenkaan auta (myös hyvin hoikilla maratoonareilla voi olla selluliittia), vaan lihaksia kasvattavalla voimaharjoittelulla on suurempi rooli. Saman henkilön mielestä liikuntakaan ei välttämättä auta, jos mitään kuntoilutaustaa ei ole lainkaan.

5) Lymfa-aineenvaihduntaa tehostavia hierontoja antavan yrityksen perustaja sanoo sarjahoitona annettavan lymfahieronnan auttavan selluliitin poistumiseen, mutta vain jos on valmis myös korjaamaan elintapojaan eikä samalla jatkuvasti lykkää kehoonsa lisää kuonaa mm. prosessoidun ruuan ja herkkujen muodossa.

6) Lymfahieronnan vaikutuksista ei ole tieteellistä näyttöä, mutta artikkelissa haastatellun lääkärin mukaan lymfa-aineenvaihdunnan tehostaminen on yleisesti ottaen terveellistä.

Kiitos linkistä!

-ap

Vierailija
26/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan näinkään mulla ainakin on todella hyvässä kunnossa, lihaksikkaat jalat, lihakset näkyvät selvästi ja silti sellua paljon. Perinnöllistä on.

Vierailija
27/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten? Älkää puristelko ja tuijotelko paikkojanne vaan opetelkaa nauttimaan elämästänne!

Jos olette terveitä niin miksi tuhlata aikaa tuollaisiin epäolennaisuuksiin?

No sitä vaan että se syö itsetuntoa ja olisi kiva edes kerran elämässään (ennen kuin on jo liian vanha) tuntea olevansa sinut oman kroppansa ulkomuodon kanssa. Eihän se selluliitti vaatteet päällä haittaa, mutta peilin edessä ei voi tuntea ylpeyttä itsestään...tuntuu että olisi pitänyt ja pitäisi tehdä enemmän...että oman kehon laiminlyönti näkyy sieltä peilistä.

Ja kuka sanoi että me selluliitin kauhistelijat ja puristelijat ollaan niitä muutoin terveitä? ettei heillä ole parempaa tekemistä tai suurempia murheita? Jos se vain menisikin niin...mutta elämästä kannattaa opetella nauttimaan, siitä olen kanssasi samaa mieltä :)

-ap

Vierailija
28/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla selluliitti ilmestyi, kun aloitin hormonaalisen ehkäisyn. Todella selvä yhteys :(

Vierailija
29/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vetämään viikonloppuna viinaa ja jatkat niin kauan, että se selluliitti on häipynyt asunnosta.

Vierailija
30/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla selluliitti ilmestyi, kun aloitin hormonaalisen ehkäisyn. Todella selvä yhteys :(

Sama täällä. E-pillerit + sellu.

Vierailija
31/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. E-pillerit + sellu.

Näköjään muutamalla muullakin sama kokemus. Itse en käytä hormonaalista ehkäisyä, mutta on tosiaan selluliittiä siitä huolimatta, ollut teinistä saakka mutta tuntuu että kolmen kympin jälkeen ihan vuoden sisään lisääntynyt ja muuttunut näkyvämmäksi...tiedä sitten mistä johtuu. Ehkä ne hormoonit tai sitten ruokavalion muutokset voisivat omalta kohdaltani olla syynä.

-ap

Vierailija
32/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selluliitista eroon kirjoitti:

Alat vetämään viikonloppuna viinaa ja jatkat niin kauan, että se selluliitti on häipynyt asunnosta.

Hmm, sama vitsi jo toistamiseen näin lyhyessä ketjussa...mahtaa miehillä olla vaikeaa sen oman selluliittinsa kanssa

Vierailija
33/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaharjauksesta ei pitäisi ainakaan haittaa olla, mikset kokeilisi sitä? Lisäksi lihaskuntotreeniä ongelma-alueille niin lihas kasvaa ja tasoittaa selluliittia sekä verenkierto vilkastuu.

Itse aloitin kuivaharjauksen jokunen viikko sitten ja ainakin on iho pehmeämpi ja kuivat karheat kohdat lähes kadonneet. Olen myös huomannut että vahvemmassa pakarassa ei selluliittia näy ilman puristamista, heikommassa pakarassa näkyy ihan luonnontilassa. :D Liekö näillä jokin yhteys, toisaalta istun myös usein nojaten heikompaan pakaraan, voisikohan heikentää jotain nestekiertoja tms...

Vierailija
34/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostapa kotiin vaikka pari kahvakuulaa/käsipainoja ja sitten vaan youtubesta treenivideoita etsimään. Niinhän se on että aerobisella et selluliitista eroon pääse vaan lihaksien kasvattaminen ja sitä kautta kiinteytyminen on parempi vaihtoehto. Tosin ei sekään ole mikään 100% varma keino, itse olen treenannut vuosia ja edelleen on selluliittia pepussa ja reisissä. Mutta kannattaa ainakin kokeilla, uskon että ainakin vähenee jossain määrin ja saatpahan ainakin kiinteän ja terveemmän kropan!

(ps. Sitä selluliittia on suunnilleen kaikilla ja sen kanssa on vaan opittava elämään jos treenikään ei auta.)

Vierailija
35/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellu on rasvaa= läskiä.

Olet mitä syöt.

Vierailija
36/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellu on rasvaa= läskiä.

Olet mitä syöt.

Eli ymmärränkö oikein, ei kannata syödä rasvaa?

-ap

Vierailija
37/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivaharjauksesta ei pitäisi ainakaan haittaa olla, mikset kokeilisi sitä? Lisäksi lihaskuntotreeniä ongelma-alueille niin lihas kasvaa ja tasoittaa selluliittia sekä verenkierto vilkastuu.

Itse aloitin kuivaharjauksen jokunen viikko sitten ja ainakin on iho pehmeämpi ja kuivat karheat kohdat lähes kadonneet. Olen myös huomannut että vahvemmassa pakarassa ei selluliittia näy ilman puristamista, heikommassa pakarassa näkyy ihan luonnontilassa. :D Liekö näillä jokin yhteys, toisaalta istun myös usein nojaten heikompaan pakaraan, voisikohan heikentää jotain nestekiertoja tms...

Siis apua! mulla just tuolla samalla tavalla oikea pakara muhkuraisempi ja vieläpä veltompi, selluliitti näkyy ihan jo seistessä ja siihen vasempaan taas voisin olla jopa suht. tyytyväinen kun siinä ei selluliitti näy läheskään yhtä selvästi. Olen miettinyt oisko lantio kiertynyt kun huomaan myös istuvani monesti jotenkin samaan suuntaan kiertyneenä. Olkapäät on kuitenkin samalla korkeudella seistessä.

En sitten tiedä tulisiko tuota oikeaa puolta treenata jotenkin enemmän vai tasoittuuko puoliero ihan tasapuolisella treenillä.

Kuivaharjausta olen joskus yrittänyt aloitella, mutta helposti unohtuu...voisi kyllä yrittää saada siitä taas rutiinia.

-ap

Vierailija
38/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostapa kotiin vaikka pari kahvakuulaa/käsipainoja ja sitten vaan youtubesta treenivideoita etsimään. Niinhän se on että aerobisella et selluliitista eroon pääse vaan lihaksien kasvattaminen ja sitä kautta kiinteytyminen on parempi vaihtoehto. Tosin ei sekään ole mikään 100% varma keino, itse olen treenannut vuosia ja edelleen on selluliittia pepussa ja reisissä. Mutta kannattaa ainakin kokeilla, uskon että ainakin vähenee jossain määrin ja saatpahan ainakin kiinteän ja terveemmän kropan!

(ps. Sitä selluliittia on suunnilleen kaikilla ja sen kanssa on vaan opittava elämään jos treenikään ei auta.)

Joo, peppua ainakin ois hyvä treenata ihan jo muutenkin vaikkei selluliitti sieltä häviäisikään, niin ainakin olisi muodoltaan nätimpi. Meinaa vaan usko helposti lopahtaa ennen kuin tuloksia alkaa näkyä, kun ei ole kukaan sanomassa onko joku tietty kotijumppa tarpeeksi tehokasta  jne.

-ap

Vierailija
39/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellu on rasvaa= läskiä.

Olet mitä syöt.

Eli ymmärränkö oikein, ei kannata syödä rasvaa?

-ap

Ei vaan nimenomaan rasvaa pitää syödä paljon! Voita ja oliiviöljyä. Ei sokeria.

Vierailija
40/62 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, peppua ainakin ois hyvä treenata ihan jo muutenkin vaikkei selluliitti sieltä häviäisikään, niin ainakin olisi muodoltaan nätimpi. Meinaa vaan usko helposti lopahtaa ennen kuin tuloksia alkaa näkyä, kun ei ole kukaan sanomassa onko joku tietty kotijumppa tarpeeksi tehokasta  jne.

-ap

Kävele portaita, tulokset näkyy jo parissa päivässä. Mielestäni helpompaa kuin joku kyykkäily.