Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?

Vierailija
23.06.2018 |

Olen kohdannut paljon vihapuhetta sukupuoleni vuoksi. Olen siis bisukupuolinen eli olen sekä mies että nainen. Minun mielestäni on hyvin törkeää, miten ihmiset mollaavat minua sukupuolellisen kompeksisuuteni vuoksi. En ole ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. Olen aina kohdellut ihmisiä niin, kuin itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Se ei ole muiden tehtävä asettaa sukupuolelleni rajoja tai sanoa, miten minun kuluu elämääni elää. Sen sijaan, se on muiden tehtävä kunnioittaa päätöksiäni ja omaksua minut tärkeänä yksilönä osana yhteiskuntaa. Niinhän minä teen heidänkin suhteen.

Jo pienenä lapsena koin, etten ole biologista sukupuoltani. Bisukupuolisuus tuntui oikealta, sillä biologinen sukupuoli antoi minulle pohjan, mutta sen pohjan päälle muodostuikin vastakkaista sukupuolta omaavia piirteitä sen verran paljon, että voin iloisin mielin identifioida itseni bisukupuoliseksi. Näin ollen kun esimerkiksi virallisissa lomakkeissa kysytään sukupuoltani, rastitan sekä mies ja nainen. Onneksi Suomessa tästä ei joudu ongelmiin ja etenkin sosiaalityöntekijä on ollut kriisini keskellä varsin ymmärtäväinen.

Minun mielestäni Suomessa pitäisi alkaa enemmän valvomaan vihapuhetta ja ennen kaikkea laatia vihapuhelakeja, jotka suojelisivat meitä vähemmistöryhmiä. Syrjintä on vakava ongelma, johon tulisi löytää ratkaisuja. Jos ihmiset eivät lopeta syrjimistä vapaaehtoisesti, niin sitten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi on
rangaista heitä lailla.

Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinhan mä mennä sinne alapään mukaiseen vessaan, mutta hieman vaikeaa, kun vartija tulee heittämään ulos. Henkkareiden näyttäminen ei auta, kun on miehen nimi ja hetu että kai sitten pitäis vetää housut alas vartijan edessä? Tai ehkä sittenkin menen sinne "väärään" vessaan kenekään ihmettelemättä...

Vierailija
102/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaako täällä yksi ja sama ihminen vai onko Suomessa todella näin paljon transmiehiä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaako täällä yksi ja sama ihminen vai onko Suomessa todella näin paljon transmiehiä??

Minä olen transtaustainen nainen. Eli siis (MtF) miehestä naiseksi. Toinen kirjoittaja ilmeisesti oli naisesta mieheksi transtaustainen eli (FtM)

Vierailija
104/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten olin kahdella suomalaisella transmiesten ja muunsukupuolisten transmaskuliinisten foorumilla, joilla oli yhteensä noin 1000 jäsentä. Toki osa oli samoja henkilöitä, jotka olivat molemmilla. Nyt toinen foorumi on jo lakkautettukin, mutta kuulemma on perustettu joku uusi. Että kyllähän transmiehiä on, kuten naisiakin, ja varmasti suurin osa ei edes ole näillä foorumeilla. Miehet blendaavat yleensä lähes poikkeuksetta ja monet elävät ihan taviksina, kuten itsekin. Homojahan meissä on aika paljon :D testo kun tunnetusti homouttaa :D

Vierailija
105/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin köyn miesten vessassa jos siel on tilaa ja naisten vessaan jono. Ja olen siis NORMAALI nainen.

Vierailija
106/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan sinun tapauksessasi bigenderistä.

Se, että rastitat mies sekä nainen, ei ole oikea tapa. Papereissa yms. puhutaan nimenomaan biologisesta sukupuolesta. Silloin sinun tulee rastittaa se, mikä vastaa haaraväliäsi riippumatta siitä mitä olet sosiaalisesti. Niitä ei tule yhdistää keskenään ja muunnella papereita sen mukaan.

Se, mikä tässä muunsukupuolisuudessa on ongelma yhteiskunnassa, on se, että nämä vähemmistöt tuovat sitä omaa poikkeuksellisuuttaan joka paikassa esiin todella aggressiivisesti. Ette hyväksy sitä tosiasiaa, että se biologinen sukupuoli on olemassa halusitte tai ette ja sillä todellakin on merkitystä yhteiskunnassa. Kehosi toiminnot toimivat sen mukaan kummaksi synnyit biologisesti, sinun terveydenhoitosi jne. määräytyvät myös sen mukaan. Jos olet biologisesti nainen, sinä et mene urologille tutkimuksiin.

Toki sosiaalisesti minun puolestani kukin saa olla mitä haluaa. En vain ymmärrä sitä miksi sitä pitää niin vahvasti tuoda aina esille. Se ärsyttää ihmisiä. Toki ketään ei saa haukkua ja syrjiä sen vuoksi mitä on, mutta pitäisi ymmärtää sekin ettei sitä jaksa kuunnella kuinka sinä et ole mies etkä nainen ja kuinka ahdasmielistä on ajatella että biologialla on jotain tekemistä sukupuolen kanssa (tämä on ehkä pimein väite ikinä etteikö biologialla olisi tekemistä asian kanssa).

En ole täysin samaa mieltä tuosta ylemmästä kirjoituksesta, että tulisi rastittaa haaravälin mukaan. Esimerkiksi kirjastoissa tilastoidaan lukeminen sukupuolen mukaan. Olen haaroväliltäni nainen, identiteetiltäni poika/mies eikä haarojeni väli kerro mitään naisten lukemisesta. Juridisesti olen myös ollut mies jo 10 vuotta, joten olisi aika outoa rastittaa haarojen välin mukaan.

Virallinen paperi on hiukan eri asia kuin kirjaston tilastot. Vaikka kuinka olisit psyykkisesti jotain muuta kuin kehosi on, sinun kuuluu vastata virallisiin papereihin sen mukaan mikä kehosi on.

Öö, niin siis olen tosiaan väestörekisterin mukaan ollut juridinen mies tässä nyt sen 10 vuotta ja mun kuuluu kyllä vastata ihan sen mukaan. Kun sitä kroppaa ei todellakaan tule tarkastamaan. :D ja meillä transihmisillä on toi lakikin puolellamme.

Se on toki eri asia. Pointti nyt olikin se ettei vastata että olen sekä mies että nainen ja lapsi ja hirvi koska minä nyt päätin niin. Vastataan se yksi sukupuoli joka olet juridisesti, yleensä myös biologisesti. AP ei ole juridisesti mies sekä nainen.

Vierailija
107/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin köyn miesten vessassa jos siel on tilaa ja naisten vessaan jono. Ja olen siis NORMAALI nainen.

No sepä kiva, että sinä olet NORMAALI nainen. Miltä kuulostaisi kommentti, että olen normaali nainen enkä lesbo?

Vierailija
108/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen näyttää joltain sukupuolelta ja ihmisllä on sen sukupuolen sukupuolielimet, niin miksei sitä sukupuolta voi hyväksyä? Mitä ovat ne toisen sukupuolen ominaisuudet, jos ne eivät ole fyysisiä? Ovatko ne jotain psyykkisiä? Ovatko ne jotain, mikä on stereotypisesti naisrllista tai miehekästä? Miksei mieluummin taistelisi näitä stereotypioita vastaan?[/quote

Miten mammat täällä palstalla ovat näin tietämättömiä muunsukupuolisista? Eli ihminen ei henkisesti koe olevan se, johon kehon on syntynyt. Ei sitä vastaan taistella tahdonvoimalla.

Okei, ei ole se joksi on syntynyt. Mutta miksi hän ei sitten selkeästi myöskään pukeudu, käyttäydy, ole (onpa sitten hoitanut fyysiset puolensa toiseksi) se toinen sukupuoli joka tuntee olevansa? Miksi esim mieheksi syntynyt muunsukupuolinen ei sitten pukeudu, käyttäydy, toimi kuin nainen (onpa korjauttanut tai ei fyysisen sukupuolensa). Miksi hän edelleen on kuin mies?

Eihän muunsukupuolinen koe olevansa mies eikä nainen, vaan juuri se muu.

Mikä muu? Mitä tarkoittaa muu? Kaiken yläpuolella?

Kuule, joskus se tuntuu juuri siltä. T.transmies, joka tuntee useita muunsukupuolisia

Joo ja me jotka tiedämme mitä sukupuolta olemme, olemme heidän mielestään tyhmiä lampaita koska tyydymme luokitteluun?

Jotain sen suuntaista, joo. En enää juuri viihdy vertaistukifoorumeilla, koska siellä ei ole tilaa meille tavallisille transihmisille.

Ikävää, että olet kokeilut asian näin t.foorumeilla viihtyvä binäärinen ftm

Vierailija
109/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta sitten olin kahdella suomalaisella transmiesten ja muunsukupuolisten transmaskuliinisten foorumilla, joilla oli yhteensä noin 1000 jäsentä. Toki osa oli samoja henkilöitä, jotka olivat molemmilla. Nyt toinen foorumi on jo lakkautettukin, mutta kuulemma on perustettu joku uusi. Että kyllähän transmiehiä on, kuten naisiakin, ja varmasti suurin osa ei edes ole näillä foorumeilla. Miehet blendaavat yleensä lähes poikkeuksetta ja monet elävät ihan taviksina, kuten itsekin. Homojahan meissä on aika paljon :D testo kun tunnetusti homouttaa :D

Että ne kaikki ovat tällä palstalla juuri tänään?

Vierailija
110/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaan sinun tapauksessasi bigenderistä.

Se, että rastitat mies sekä nainen, ei ole oikea tapa. Papereissa yms. puhutaan nimenomaan biologisesta sukupuolesta. Silloin sinun tulee rastittaa se, mikä vastaa haaraväliäsi riippumatta siitä mitä olet sosiaalisesti. Niitä ei tule yhdistää keskenään ja muunnella papereita sen mukaan.

Se, mikä tässä muunsukupuolisuudessa on ongelma yhteiskunnassa, on se, että nämä vähemmistöt tuovat sitä omaa poikkeuksellisuuttaan joka paikassa esiin todella aggressiivisesti. Ette hyväksy sitä tosiasiaa, että se biologinen sukupuoli on olemassa halusitte tai ette ja sillä todellakin on merkitystä yhteiskunnassa. Kehosi toiminnot toimivat sen mukaan kummaksi synnyit biologisesti, sinun terveydenhoitosi jne. määräytyvät myös sen mukaan. Jos olet biologisesti nainen, sinä et mene urologille tutkimuksiin.

Toki sosiaalisesti minun puolestani kukin saa olla mitä haluaa. En vain ymmärrä sitä miksi sitä pitää niin vahvasti tuoda aina esille. Se ärsyttää ihmisiä. Toki ketään ei saa haukkua ja syrjiä sen vuoksi mitä on, mutta pitäisi ymmärtää sekin ettei sitä jaksa kuunnella kuinka sinä et ole mies etkä nainen ja kuinka ahdasmielistä on ajatella että biologialla on jotain tekemistä sukupuolen kanssa (tämä on ehkä pimein väite ikinä etteikö biologialla olisi tekemistä asian kanssa).

En ole täysin samaa mieltä tuosta ylemmästä kirjoituksesta, että tulisi rastittaa haaravälin mukaan. Esimerkiksi kirjastoissa tilastoidaan lukeminen sukupuolen mukaan. Olen haaroväliltäni nainen, identiteetiltäni poika/mies eikä haarojeni väli kerro mitään naisten lukemisesta. Juridisesti olen myös ollut mies jo 10 vuotta, joten olisi aika outoa rastittaa haarojen välin mukaan.

Virallinen paperi on hiukan eri asia kuin kirjaston tilastot. Vaikka kuinka olisit psyykkisesti jotain muuta kuin kehosi on, sinun kuuluu vastata virallisiin papereihin sen mukaan mikä kehosi on.

Öö, niin siis olen tosiaan väestörekisterin mukaan ollut juridinen mies tässä nyt sen 10 vuotta ja mun kuuluu kyllä vastata ihan sen mukaan. Kun sitä kroppaa ei todellakaan tule tarkastamaan. :D ja meillä transihmisillä on toi lakikin puolellamme.

Se on toki eri asia. Pointti nyt olikin se ettei vastata että olen sekä mies että nainen ja lapsi ja hirvi koska minä nyt päätin niin. Vastataan se yksi sukupuoli joka olet juridisesti, yleensä myös biologisesti. AP ei ole juridisesti mies sekä nainen.

Helsingin kirjastoissa saa nykyisin vastata myös muu. Ja sehän on ihan korrektia, koska ap:n kaltaiset ihmiset vääristäisivät miesten ja naisten tilastoja, kun eivät ole kumpaakaan tai ovat molempia henkisesti.

Vierailija
111/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen bisukupuolisuus kuitenkaan samaa kastia transsukupuolisuuden kanssa, vai ovatko he vain niin kiinni stereotyyppisessä jaottelussa tyyliin nainen - hame ja huulipuna, mies - housut ja autot, että kaikki, mikä ei itsessä ei istu stereotypiaan tarkoittaa automaattisesti että ollaan muuta sukupuolta?

Joidenkin mielestä transsukupuolisuuskin johtuisi tällaisista sosiaalisista rajoitteista sukupuolien suhteen, mutta uskon kyllä, että transsukupuolisuus voi olla ihan fyysinen kokemus (ja siitä on tehty tutkimuksiakin).

Itseä aina pohdituttaa nämä asiat, kun itse kuitenkin kokee itsensä edelleen naiseksi, vaikka pukeutuisikin miesten vaatteisiin tai käyttäytyisi "miehisesti", mitä ikinä se tarkoittaakaan.

Vierailija
112/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne on kirjoittanut joku neljä tai viisi transihmistä...

Vierailija
113/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän meitä on. Yllättävä paljon ja varsinkin pk-seudulla ja Tampereella. Toissa vuonna istuttiin töissä kahvilla ja joku murjaisi jotain transsukupuolisista ja eräs mies naurahti, että kyllähän "sukupuolenvaihdosleikkauksia" (niin kuin siinä olisi kyse jostain yhdestä leikkauksesta...) on tehty Suomessa monta vuotta, että emmehän me tiedä, vaikka hänellekin olisi sellainen tehty. Siinä me istuttiin meidän työporukka naureskelemassa sille pienelle vähemmistölle, joka oli olemassa siellä jossain kaukana, joka ei koskettanut meitä henkilökohtaisesti millään tavalla. Itsehän toki olen transtaustainen, mutta kenellekään ei tule se vaihtoehto mieleenkään - ja hyvä niin.

Vierailija
114/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolista kompleksisuutta on vaikea ymmärtää, jos ei siitä ole omaa kokemusta. Perusnaisena tai -miehenä on jotenkin niin sisäänrakennettuna se sukupuolisuus, ettei sitä tarvitse mitenkään miettiä, sitä vain on mikä on. Ja ehkä jonkin suvunjatkovietin vuoksi automaattisesti huomioi jokaisen vastaantulijan sukupuolen. Ei tietoisesti, vaan jossain taustalla. Sukupuolen huomioiminen tulee esiin vain silloin, jos ei tunnista sukupuolta ja silloin on tahtomattaan hämmentynyt.

Nykymaailmassa tietysti pitäisi laajentaa omaa ajattelutapaansa.

Vierailija
115/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolista kompleksisuutta on vaikea ymmärtää, jos ei siitä ole omaa kokemusta. Perusnaisena tai -miehenä on jotenkin niin sisäänrakennettuna se sukupuolisuus, ettei sitä tarvitse mitenkään miettiä, sitä vain on mikä on. Ja ehkä jonkin suvunjatkovietin vuoksi automaattisesti huomioi jokaisen vastaantulijan sukupuolen. Ei tietoisesti, vaan jossain taustalla. Sukupuolen huomioiminen tulee esiin vain silloin, jos ei tunnista sukupuolta ja silloin on tahtomattaan hämmentynyt.

Nykymaailmassa tietysti pitäisi laajentaa omaa ajattelutapaansa.

Siksi aika moni ei transihmisiä ymmärräkään, kun peruskokemus sukupuolesta on olla kokematta sitä ollenkaan ja se menee monilla niin, että no, kun on pimppi niin olen nainen, en erikseen koe asiaa. Osa on myös aivopesty aika pahasti siihen, että sukupuolilla ei ole mitään eroja, androgyyneille naisille tämä menee helposti läpi. Ei tälle asialle oikein miten voi tehdä, tuntuuhan se toivottomalta, kun itsekin prosessin läpikäyneenä olen alkanut ymmärtää cissejä - eihän sukupuoli todella tunnu miltään, nyt kun se oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan