Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?

Vierailija
23.06.2018 |

Olen kohdannut paljon vihapuhetta sukupuoleni vuoksi. Olen siis bisukupuolinen eli olen sekä mies että nainen. Minun mielestäni on hyvin törkeää, miten ihmiset mollaavat minua sukupuolellisen kompeksisuuteni vuoksi. En ole ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. Olen aina kohdellut ihmisiä niin, kuin itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Se ei ole muiden tehtävä asettaa sukupuolelleni rajoja tai sanoa, miten minun kuluu elämääni elää. Sen sijaan, se on muiden tehtävä kunnioittaa päätöksiäni ja omaksua minut tärkeänä yksilönä osana yhteiskuntaa. Niinhän minä teen heidänkin suhteen.

Jo pienenä lapsena koin, etten ole biologista sukupuoltani. Bisukupuolisuus tuntui oikealta, sillä biologinen sukupuoli antoi minulle pohjan, mutta sen pohjan päälle muodostuikin vastakkaista sukupuolta omaavia piirteitä sen verran paljon, että voin iloisin mielin identifioida itseni bisukupuoliseksi. Näin ollen kun esimerkiksi virallisissa lomakkeissa kysytään sukupuoltani, rastitan sekä mies ja nainen. Onneksi Suomessa tästä ei joudu ongelmiin ja etenkin sosiaalityöntekijä on ollut kriisini keskellä varsin ymmärtäväinen.

Minun mielestäni Suomessa pitäisi alkaa enemmän valvomaan vihapuhetta ja ennen kaikkea laatia vihapuhelakeja, jotka suojelisivat meitä vähemmistöryhmiä. Syrjintä on vakava ongelma, johon tulisi löytää ratkaisuja. Jos ihmiset eivät lopeta syrjimistä vapaaehtoisesti, niin sitten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi on
rangaista heitä lailla.

Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tarvitset sosiaalityöntekijän?

Vierailija
2/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Suomi on niin takapajuinen maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitset sosiaalityöntekijän?

Koska ahdistaa ja hän ymmärtää minua. Hän esimerkiksi kuuntelee tilannettani ja sen pohjalta yhdistää minut järjestöihin, joista saan tarvittavaa vertaistukea. Tämä on tärkeä vaihe kriisin keskellä. ap

Vierailija
4/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta sun kompleksis niin kauan kun et vaadi muita kutsumaan itseäs hatusta heitetyillä termeillä. 0/5

Vierailija
5/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, toivon todella että olet teini.

Vierailija
6/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tilanteessa sukupuoli tulee puheeksi muiden kanssa? Itse kun en cis-naisena oikein ymmärrä, kun en ole oikein kiinnostunut muiden sukupuolista tai edes koetusta sukupuolesta.

Missä tilanteissa tämä syrjintä näkyy käytännössä ja oikeassa elämässä ja kuinka se ilmenee?

Vierailija
7/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta olet nainen.

Vierailija
8/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tilanteessa sukupuoli tulee puheeksi muiden kanssa? Itse kun en cis-naisena oikein ymmärrä, kun en ole oikein kiinnostunut muiden sukupuolista tai edes koetusta sukupuolesta.

Missä tilanteissa tämä syrjintä näkyy käytännössä ja oikeassa elämässä ja kuinka se ilmenee?

Siten, että minulla ei esimerkiksi ole naisten ja miesten vaatteita. On vain vaatteita. Ja sitten pukeudun joidenkin ihmisten mielestä väärin ja saan paljon syrjintää ja outoja katseita sen vuoksi. ap

Vierailija
9/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole cis-nainen, olet nainen.

Vierailija
10/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohdannut paljon vihapuhetta sukupuoleni vuoksi. Olen siis bisukupuolinen eli olen sekä mies että nainen. Minun mielestäni on hyvin törkeää, miten ihmiset mollaavat minua sukupuolellisen kompeksisuuteni vuoksi. En ole ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. Olen aina kohdellut ihmisiä niin, kuin itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Se ei ole muiden tehtävä asettaa sukupuolelleni rajoja tai sanoa, miten minun kuluu elämääni elää. Sen sijaan, se on muiden tehtävä kunnioittaa päätöksiäni ja omaksua minut tärkeänä yksilönä osana yhteiskuntaa. Niinhän minä teen heidänkin suhteen.

Jo pienenä lapsena koin, etten ole biologista sukupuoltani. Bisukupuolisuus tuntui oikealta, sillä biologinen sukupuoli antoi minulle pohjan, mutta sen pohjan päälle muodostuikin vastakkaista sukupuolta omaavia piirteitä sen verran paljon, että voin iloisin mielin identifioida itseni bisukupuoliseksi. Näin ollen kun esimerkiksi virallisissa lomakkeissa kysytään sukupuoltani, rastitan sekä mies ja nainen. Onneksi Suomessa tästä ei joudu ongelmiin ja etenkin sosiaalityöntekijä on ollut kriisini keskellä varsin ymmärtäväinen.

Minun mielestäni Suomessa pitäisi alkaa enemmän valvomaan vihapuhetta ja ennen kaikkea laatia vihapuhelakeja, jotka suojelisivat meitä vähemmistöryhmiä. Syrjintä on vakava ongelma, johon tulisi löytää ratkaisuja. Jos ihmiset eivät lopeta syrjimistä vapaaehtoisesti, niin sitten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi on

rangaista heitä lailla.

Sori vaan, mutta ihmisellä ei ole aistia, joka kertosi kumpaa sukupuolta hän on. Se selviää jalkojen välistä. Olet vain reilusti se mitä kromosomisi ja henkilötunnuksesi kertovat äläkä vaivaa päätäsi sukupuolikomplekseillasi.

Vierailija
11/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että nostat itsesi jalustalle kaikessa kompleksisuudessasi ja odotat erikoiskohtelua. 

Vierailija
12/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että minulla ei esimerkiksi ole naisten ja miesten vaatteita. On vain vaatteita. Ja sitten pukeudun joidenkin ihmisten mielestä väärin ja saan paljon syrjintää ja outoja katseita sen vuoksi. ap

:DDDD 

- Miten syrjintä näkyy käytännössä?

- Saan paljon syrjintää.

Vierailija
13/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen näyttää joltain sukupuolelta ja ihmisllä on sen sukupuolen sukupuolielimet, niin miksei sitä sukupuolta voi hyväksyä? Mitä ovat ne toisen sukupuolen ominaisuudet, jos ne eivät ole fyysisiä? Ovatko ne jotain psyykkisiä? Ovatko ne jotain, mikä on stereotypisesti naisrllista tai miehekästä? Miksei mieluummin taistelisi näitä stereotypioita vastaan?

Vierailija
14/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rangaista heitä lailla.

Sori vaan, mutta ihmisellä ei ole aistia, joka kertosi kumpaa sukupuolta hän on. Se selviää jalkojen välistä. Olet vain reilusti se mitä kromosomisi ja henkilötunnuksesi kertovat äläkä vaivaa päätäsi sukupuolikomplekseillasi.

Ei pidä paikkaansa. Onhan se tieteellisesti todistettua, että jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Joten sukupuoletkin ovat ainutlaatuisia yksilöön linkitettäviä konstruktiota. Näitä asioita opetaan koulussa nykyään, sillä tieteet ja eri tutkimustulokset muuttavat oppeja jatkuvasti. ap

Vierailija
15/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun sitten pitää tehdä sukupuolestasi numeroa? Jos sinulla on penis, käytät miesten vessoja jne.

Vierailija
16/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun sitten pitää tehdä sukupuolestasi numeroa? Jos sinulla on penis, käytät miesten vessoja jne.

En tietenkään käytä vain miesten vessoja, kun olen bisukupuolinen. Käytän sitä vessaa, missä sattuu olemaan tilaa. Jos kummassakin on tilaa, arvon tai menen mielen mukaan. ap

Vierailija
17/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta minäpä olen non-binary lesbian trans-queer-nainen, joten mä olen enemmän opressed kuin sä, koska sulla on ainakin 50% male privilegestä ja todennkösesti myös 100% white privilegestä!

Vierailija
18/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös bi tarkoita henkilöä joka on seksuaalisesti kiinnostunut molemmista sukupuolista. Sille että on mies ja nainen on oma nimitys.

Vierailija
19/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta minäpä olen non-binary lesbian trans-queer-nainen, joten mä olen enemmän opressed kuin sä, koska sulla on ainakin 50% male privilegestä ja todennkösesti myös 100% white privilegestä!

Male privilege pätee vain niihin, jotka ovat miehiä. Se ei päde bisukupuolisiin, sillä bisukupuolinen ei ole mies. ap

Vierailija
20/115 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite kans maailman etuoikeutetuimpana olentona (valkoinen heteromies) välillä miettinyt näitä hommia, mutta mun on ihan uskomattoman vaikea päästä siihen ajatukseen et ylipäätään miettisin mun omaa sukupuolta jotenkin. Mä vaan oon tällanen ja that's it. En oo koskaan miettiny et oonko mies vai nainen vai mikä, ja sen takia se on varmaan niin vaikeaa välillä koittaa ymmärtää että mistä ne ajatukset kumpuaa. Noh, toisaalta mun elämä on muutenkin ylivoimaisen huoletonta kun en ylipäätään ajattele paljon mitään. Helpolla pääsee kun ei vaivaa päätään millään asioilla.

Mut ylipäätään oon aatellut et vaikka sit tuntis olevansa mies naisen keholla, niin onko se sit niin erikoisen tuntuista käydä kuitenkin siellä biologisen sukupuolen mukaan jaetussa wc-tilassa esim.? Tai rastittaa siihen lomakkeeseen se "nainen" jos sellainen virallisesti on, vaikka omat fiilikset ois mitä.. En tiä, en vaan pääse sisään siihen miltä se tuntuu. Pahoittelen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi