Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?
Olen kohdannut paljon vihapuhetta sukupuoleni vuoksi. Olen siis bisukupuolinen eli olen sekä mies että nainen. Minun mielestäni on hyvin törkeää, miten ihmiset mollaavat minua sukupuolellisen kompeksisuuteni vuoksi. En ole ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. Olen aina kohdellut ihmisiä niin, kuin itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Se ei ole muiden tehtävä asettaa sukupuolelleni rajoja tai sanoa, miten minun kuluu elämääni elää. Sen sijaan, se on muiden tehtävä kunnioittaa päätöksiäni ja omaksua minut tärkeänä yksilönä osana yhteiskuntaa. Niinhän minä teen heidänkin suhteen.
Jo pienenä lapsena koin, etten ole biologista sukupuoltani. Bisukupuolisuus tuntui oikealta, sillä biologinen sukupuoli antoi minulle pohjan, mutta sen pohjan päälle muodostuikin vastakkaista sukupuolta omaavia piirteitä sen verran paljon, että voin iloisin mielin identifioida itseni bisukupuoliseksi. Näin ollen kun esimerkiksi virallisissa lomakkeissa kysytään sukupuoltani, rastitan sekä mies ja nainen. Onneksi Suomessa tästä ei joudu ongelmiin ja etenkin sosiaalityöntekijä on ollut kriisini keskellä varsin ymmärtäväinen.
Minun mielestäni Suomessa pitäisi alkaa enemmän valvomaan vihapuhetta ja ennen kaikkea laatia vihapuhelakeja, jotka suojelisivat meitä vähemmistöryhmiä. Syrjintä on vakava ongelma, johon tulisi löytää ratkaisuja. Jos ihmiset eivät lopeta syrjimistä vapaaehtoisesti, niin sitten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi on
rangaista heitä lailla.
Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?
Kommentit (115)
Mäkin olen aikuinen nainen, mutta saan katseita kun kävelen kadulla vauvanvaatteissa ja tutti suussa :( kyllä muut ihmiset on pahoja ja julmia :((
Se, että joku katsoo pitkään tai sanoo pahasti, ei ole syrjintää vaan huonoa käytöstä. Vastaavaa kohtaavat lähes kaikki.
Jos et saa palvelua tai vaikka työpaikkaa sukupuolesi vuoksi, olet kokenut syrjintää. Mutta jos et saa työpaikkaa koska olet henkisesti epävakaa ja siksi soveltumaton k. o. työhön, et tullut syrjityksi.
Vadin, että minun pitää saada rastittaa virallisiin dokumentteihin sekä nainen, mies, hirvi että kanadanmänty.
Laske housusi/hameesi, ota alushousut pois, istu alas ja luo piiiitkä katse jalkoväliisi.
Jos sieltä löytyy pimppa, sinä olet nainen, vaikka pikkulinnut kertoisivat pääsi sisällä jotain muuta.
Jos sieltä löytyy pippeli, olet vastaansanomattomasti mies, vaikka sinusta ehkä tuntuu joskus hieman toisenlaiselta.
Pukeudu hameeseen, maastohousuihin, röllipukuun tai sadeviittaan, äläkä anna ihmisten häiritä keskittymistäsi pääsi sisäiseen kamppailuun.
Painu yleiseen vessaan ihan fiiliksen mukaan, tänään naisena ja huomenna mahdollisesti miehenä.
Jos käyt uimahalleissa tai muissa julkisissa paikoissa joissa olet alastomana muiden joukossa, mene sinne minne haarovälisi ulkoiset tunnusmerkit sinut määräävät.
Naiskentele ketäs tahdot, miestä naista tai naapurin lampaita, mutta älä yritä pakottaa muita toimimaan tavalla joka on heille vastenmielinen/outo/seksuaalisen moraalin vastainen ja elä ja anna muiden elää rauhassa omannäköistään elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun sitten pitää tehdä sukupuolestasi numeroa? Jos sinulla on penis, käytät miesten vessoja jne.
En tietenkään käytä vain miesten vessoja, kun olen bisukupuolinen. Käytän sitä vessaa, missä sattuu olemaan tilaa. Jos kummassakin on tilaa, arvon tai menen mielen mukaan. ap
Niin, no noin toki teet jos haluat tehdä asioista vaikeita (ja uhriutua tottakai kun tulee sanomista miehisessä ruumiissa naisten vessassa käymisestä). Jos taas haluisit vaan olla tekemättä numeroa sukupuolista ja saada sen rakon tyhjenettyä niin menet sinne penisvessaan ja hoidat homman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun sitten pitää tehdä sukupuolestasi numeroa? Jos sinulla on penis, käytät miesten vessoja jne.
En tietenkään käytä vain miesten vessoja, kun olen bisukupuolinen. Käytän sitä vessaa, missä sattuu olemaan tilaa. Jos kummassakin on tilaa, arvon tai menen mielen mukaan. ap
Niin, no noin toki teet jos haluat tehdä asioista vaikeita (ja uhriutua tottakai kun tulee sanomista miehisessä ruumiissa naisten vessassa käymisestä). Jos taas haluisit vaan olla tekemättä numeroa sukupuolista ja saada sen rakon tyhjenettyä niin menet sinne penisvessaan ja hoidat homman.
Se että elän oman sukupuoleni mukaan, ei minun mielestäni ole uhriutumsita tai asioiden tekemistä vaikeiksi. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että elän oman sukupuoleni mukaan, ei minun mielestäni ole uhriutumsita tai asioiden tekemistä vaikeiksi. ap
Kumpi sinun sukupuolesi nyt olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Laske housusi/hameesi, ota alushousut pois, istu alas ja luo piiiitkä katse jalkoväliisi.
Jos sieltä löytyy pimppa, sinä olet nainen, vaikka pikkulinnut kertoisivat pääsi sisällä jotain muuta.
Jos sieltä löytyy pippeli, olet vastaansanomattomasti mies, vaikka sinusta ehkä tuntuu joskus hieman toisenlaiselta.
Pukeudu hameeseen, maastohousuihin, röllipukuun tai sadeviittaan, äläkä anna ihmisten häiritä keskittymistäsi pääsi sisäiseen kamppailuun.
Painu yleiseen vessaan ihan fiiliksen mukaan, tänään naisena ja huomenna mahdollisesti miehenä.
Jos käyt uimahalleissa tai muissa julkisissa paikoissa joissa olet alastomana muiden joukossa, mene sinne minne haarovälisi ulkoiset tunnusmerkit sinut määräävät.
Naiskentele ketäs tahdot, miestä naista tai naapurin lampaita, mutta älä yritä pakottaa muita toimimaan tavalla joka on heille vastenmielinen/outo/seksuaalisen moraalin vastainen ja elä ja anna muiden elää rauhassa omannäköistään elämää.
Vaikka pikkulinnut laulaisivat pääsi sisällä että sukupuoli muodostuu ainoastaan genitaaleista niin näin ei ole. Älä pakota näkemystäsi vastaansanomattomasti ainoana totuutena.
Mielenkiintoinen kysymys. Olen siis itse ns. transtaustainen, mutta en enää koe mitään ristiriitaa. Ei mulla enää tunnu olevan mitään sukupuoli-identiteettiä. Hoidot on tehty ja olen jatkanut elämääni.
Eniten mua henkilökohtaisesti ärsyttää ehkä se, että ne, jotka tietävät mun olevan trans yhdistävät mut helposti näihin sukupuolisesti moninaisiin. Itse en vaan sitä ole. En ole ylpeä ja haluan vain sulautua muiden sukupuoleni edustajien sekaan. Jos voisin valita, en hakuaisi olla trans. Kumpikin sukupuoli kävisi, jos voisin vaan olla henkisesti terve.
Vaikuttaa siltä, että monet ajattelevat kaikkien transsukupuolisten olevan jotenkin erilaisia ja monininaisempia kuin muut. Omalla perheelläni on näitä käsityksiä ja pelkään heidän pilaavan elämäni sillä, että kertovat musta väärälle ihmiselle. Mä olen ihan vaan mitä olen. Juuri kukaan ei edes tiedä mun olevan trans.
Myönnän, että ap:n kaltaiset ihmiset ahdistavat mua. Ja myönnän, että se on ongelma. Koen itseni jotenkin uhatuksi ehkä. Pelkään, että mutkin sitten nähdään ei oikein miehenä eikä naisena, vaikka mulla on sukupuoli.
Uskon, että muunsukupuolisuus on ihan oikea ilmiö, ja niiden ihmisten pitäisi vaan amtaa olla. Ovat onnellisempia niin. Pelkään vain ehkä oman asemani puolesta. Useimmat ihmiset ei ymmärrä eroa transsukupuolisuuden ja muunsukupuolisuuden välillä.
Ja mua ei kyllä ole syrjitty. On ollut kuspäitä ja väärinymmärryksiä, mutta ei mua olla syrjitty.
Niin kauan kuin ihminen ei sekaannut uusfeministien kieroihin teorioihin niin sukupuolen toteaminen on hyvin yksinkertainen juttu. Senkun katsoo jalkoväliinsä tai henkilöllisyystodistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka pikkulinnut laulaisivat pääsi sisällä että sukupuoli muodostuu ainoastaan genitaaleista niin näin ei ole. Älä pakota näkemystäsi vastaansanomattomasti ainoana totuutena.
Jos työnnät peniksesi ihmisen sisään, sinä olet mies.
Jos sinun pimppaasi työnnetään penis, sinä olet nainen.
Pääsi sisässä voit tuntea jotain muuta, mutta se tunne on vain pääsi sisäinen ongelma, ei ympäröivän yhteiskunnan :-)
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen näyttää joltain sukupuolelta ja ihmisllä on sen sukupuolen sukupuolielimet, niin miksei sitä sukupuolta voi hyväksyä? Mitä ovat ne toisen sukupuolen ominaisuudet, jos ne eivät ole fyysisiä? Ovatko ne jotain psyykkisiä? Ovatko ne jotain, mikä on stereotypisesti naisrllista tai miehekästä? Miksei mieluummin taistelisi näitä stereotypioita vastaan?
Tämän lainauksen kirjoittajalla on varmaankin vaikeaa hyväksyä jotain sellaista, josta ei ole omaa kokemusta. Maailma olisi paljon helpompi paikka, jos asiat olisivat vain musta-valkoisia. Mutta kun kokemus omasta sukupuolestaan voi ollakin psyykkinen! Se on minullekin ollut aiemmin vaikea asia ymmärtää, mutta olen etsinyt tieteellisesti luotettavaa tietoa sekä keskustellut sukupuolivähemmistöön kuuluvien kanssa, ja vaikka minun on edelleen mahdotonta täysin eläytyä toisen ihmisen sisäiseen kokemusmaailmaan, niin hyväksyn asian.
Iän ja elämänkokemuksen tuoma viisaus auttaa ymmärtämään, että emme koskaan täysin voi antaa kivoja, helppoja patenttiratkaisuja toiselle. Voi, kun voisimmekin, me, joita asia ei kosketa, olla reippaita Puuha-Petejä! "Puuha-Pete kaiken korjaa, Puuha-Pete, tietenkin!" Puuha-Pete selvittää aina kaikki pulmat. Lelumaassa.
Jossain vaiheessa useimmat meistä joutuvat yllättävien tilanteiden ja moraalipohdiskeluiden eteen omassa elämässään, heiltäkin joilla on ollut yksioikoisen helppo lapsuus ja nuoruus. Vaikka itse kaikilta ongelmilta välttyisi ja eläisi siis mahdollisimman "yleisesti hyväksytysti" ja "oikein", on vaarallista lähteä linjalle: "Mä sanon vaan, että oo säkin silleen mahdollisimman normaali. Hyväksy ittes! Mä kato tiedän, miten elämää eletään!" Siitäkin huolimatta, että itsellään kokisi olevan monta hyvää life-hackia toisia varten tilauksesta ja ilman tarjottavina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen bisukupuolinen. Olen sekä mies ja nainen, mutta en mies tai nainen. Kaksi sukupuolta muodostavat siis yhden uuden kokonaisuuden, uuden sukupuolen. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohdannut paljon vihapuhetta sukupuoleni vuoksi. Olen siis bisukupuolinen eli olen sekä mies että nainen. Minun mielestäni on hyvin törkeää, miten ihmiset mollaavat minua sukupuolellisen kompeksisuuteni vuoksi. En ole ikinä halunnut kenellekään mitään pahaa, päinvastoin. Olen aina kohdellut ihmisiä niin, kuin itse haluaisin itseäni kohdeltavan. Se ei ole muiden tehtävä asettaa sukupuolelleni rajoja tai sanoa, miten minun kuluu elämääni elää. Sen sijaan, se on muiden tehtävä kunnioittaa päätöksiäni ja omaksua minut tärkeänä yksilönä osana yhteiskuntaa. Niinhän minä teen heidänkin suhteen.
Jo pienenä lapsena koin, etten ole biologista sukupuoltani. Bisukupuolisuus tuntui oikealta, sillä biologinen sukupuoli antoi minulle pohjan, mutta sen pohjan päälle muodostuikin vastakkaista sukupuolta omaavia piirteitä sen verran paljon, että voin iloisin mielin identifioida itseni bisukupuoliseksi. Näin ollen kun esimerkiksi virallisissa lomakkeissa kysytään sukupuoltani, rastitan sekä mies ja nainen. Onneksi Suomessa tästä ei joudu ongelmiin ja etenkin sosiaalityöntekijä on ollut kriisini keskellä varsin ymmärtäväinen.
Minun mielestäni Suomessa pitäisi alkaa enemmän valvomaan vihapuhetta ja ennen kaikkea laatia vihapuhelakeja, jotka suojelisivat meitä vähemmistöryhmiä. Syrjintä on vakava ongelma, johon tulisi löytää ratkaisuja. Jos ihmiset eivät lopeta syrjimistä vapaaehtoisesti, niin sitten ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi on
rangaista heitä lailla.Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?
Sori vaan, mutta ihmisellä ei ole aistia, joka kertosi kumpaa sukupuolta hän on. Se selviää jalkojen välistä. Olet vain reilusti se mitä kromosomisi ja henkilötunnuksesi kertovat äläkä vaivaa päätäsi sukupuolikomplekseillasi.
Ei pidä paikkaansa. Onhan se tieteellisesti todistettua, että jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Joten sukupuoletkin ovat ainutlaatuisia yksilöön linkitettäviä konstruktiota. Näitä asioita opetaan koulussa nykyään, sillä tieteet ja eri tutkimustulokset muuttavat oppeja jatkuvasti. ap
Mitä helvettiä. Ei sinun sosiaalisella kokemuksellasi ole yhtään mitään väliä jos kehoosi on muodostunut toimiva kohtu, munasarjat ja vagina. Ei valkoinenkaan voi päättää olevansa aasialainen koska kokee sen olevan itselleen sosiaalisesti samaistuttavampi rotu. Eikä kahden jalan kanssa syntynyt voi päättää olevansa oikeasti raajaton koska kokee invaliditeetin olevan itselleen sopiva yhteiskunnallinen lokero. Paitsi jos tietenkin poistaa kirurgisesti molemmat jalkansa, samalla tavalla kuin "sukupuolenkorjausleikkauksessa" poistetaan toimivat sukupuolielimet potilaan harhojen vuoksi.
Voit olla poikatyttö, androgyyni, tyttöpoika, miten ikinä haluatkaan pukeutua ja käyttäytyä, mutta biologinen sukupuoli on absoluuttinen eikä sitä voi muuttaa vaikka kuinka loukkaisi tunteitaan.
Miksi henkilöllisyystodistuksessa ei ole mies nainen ahven gategorioita.
Minua on syrjitty koko ikäni, esimerkiksi kalastuslupien myöntämisen suhteen.
Yksikään muunsukupuolinen ei uskalla lähestyä ilman kalastuslupaa.
- Kuulkka poja! Kuulkka mitä meijä Yrjö poika puhu! Nys sää vast oikke äläkän päästi. Nyt mää ole hämmästyny. Kuulkka, poja. Mää ole vissi ahvena ku mul on köyry hartia. Tulkka onkel poja... Et kirukse... Mää en ol mittä muut lukenu ku joskus Turu Sanomi seejälkken ku mää vaivasest kansakoulust pääsi, mut seeverra mää ain tierä ette mää tommotti usko. Mää ole ahvena! Mää ole hiilest tehty ahvena... Mää ihmettele kauhiast.
Miksi et vain voi olla naisellinen mies tai miehinen nainen pukeutumisellasi?
Kumpaa sukupuolta oikein haluat olla? Ihmisillä on tarve lokeroida toinen jompaan kumpaan lokeroon jo senkin vuoksi että he voivat ymmärtää mikä sinä olet, joten oikeasti sillä ei ole väliä kumpaa sinä oletp mutta se ettet ole kumpaakaan heidän silmissään aiheuttaa ongelmia ja hämmästystä. Jää kysymysmerkkinä heilumaan eivätkä he voi jatkaa eteenpäin seuraavaan asiaan (mikä ei siis enää liity sinuun).
Ei nekään, jotka ovat naisia tai miehiä, huutele ja korosta koko ajan omaa sukupuoltaan vaikka pukeutuisivatkin sille tyypillisesti. Eikä ketään (paitsi teitä jotka ette itse tiedä kumpaa olisitte) kiinnosta mitä sukupuolta he ovat koska se on kaikille selvää yhdellä vilkaisulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen bisukupuolinen. Olen sekä mies ja nainen, mutta en mies tai nainen. Kaksi sukupuolta muodostavat siis yhden uuden kokonaisuuden, uuden sukupuolen. ap
Tämä voi hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, mutta myös minussa on maskuliinisia ja feminiinisiä piirteitä, vaikka olen vastaansanomattomasti mies, munat ja kaikki ja pojan isä :-)
Ei kai omien naisellisten piirteiden tunnistaminen muuta sukupuoli-identiteettiä, sillä miehenä minä synnyin ja miehenä kuolen, vaikka omaankin kieltämättä kuonteenpiirteitä joita pidetään perinteisesti naisellisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rangaista heitä lailla.Miksi minun sukupuolellinen kompleksisuus on niin hankala asia monille sulattaa?
Sori vaan, mutta ihmisellä ei ole aistia, joka kertosi kumpaa sukupuolta hän on. Se selviää jalkojen välistä. Olet vain reilusti se mitä kromosomisi ja henkilötunnuksesi kertovat äläkä vaivaa päätäsi sukupuolikomplekseillasi.
Ei pidä paikkaansa. Onhan se tieteellisesti todistettua, että jokainen yksilö on ainutlaatuinen. Joten sukupuoletkin ovat ainutlaatuisia yksilöön linkitettäviä konstruktiota. Näitä asioita opetaan koulussa nykyään, sillä tieteet ja eri tutkimustulokset muuttavat oppeja jatkuvasti. ap
Mitä helvettiä. Ei sinun sosiaalisella kokemuksellasi ole yhtään mitään väliä jos kehoosi on muodostunut toimiva kohtu, munasarjat ja vagina. Ei valkoinenkaan voi päättää olevansa aasialainen koska kokee sen olevan itselleen sosiaalisesti samaistuttavampi rotu. Eikä kahden jalan kanssa syntynyt voi päättää olevansa oikeasti raajaton koska kokee invaliditeetin olevan itselleen sopiva yhteiskunnallinen lokero. Paitsi jos tietenkin poistaa kirurgisesti molemmat jalkansa, samalla tavalla kuin "sukupuolenkorjausleikkauksessa" poistetaan toimivat sukupuolielimet potilaan harhojen vuoksi.
Voit olla poikatyttö, androgyyni, tyttöpoika, miten ikinä haluatkaan pukeutua ja käyttäytyä, mutta biologinen sukupuoli on absoluuttinen eikä sitä voi muuttaa vaikka kuinka loukkaisi tunteitaan.
Harhat taitaa olla tässä tälläisten kirjoittajalla. Transsukupuolisuus tai intersukupuolisuus ei ole mikään sosiaalinen kokemus tai konstruktio. Molemmat ovat ihan biologisia tiloja. Siinä missä mieheksi tai naiseksi syntyminenkin
Kyllä se on bisukupuolinen. Googlaa 'bigender'.
Suomessa bisukupuolisista on vielä varsin vähän tietoa. ap