Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttavat sukulaiset ajokortin suhteen

Vierailija
22.06.2018 |

Tällä viikolla uusi palstahullu on riehunut miehensä ajokorttiasiaa, josta tuli mieleen aloittaa tämä oma keskustelu.

Olen yli 20v, enkä ole hankkinut ajokorttia, koska minulla on sen verran ongelmia näön kanssa, etten uskalla. En usko, että olisin turvallinen kuski liikenteessä. Minulla on ensinnäkin todella huono näkö, vaikka siihen vaivaan onkin linssit. Näköni huonontuu silti todella nopeasti, vuodessa menee todella paljon huonommaksi. Lisäksi kun istun mieheni kyydissä, monesti "näen" ihmisen tien reunassa, mutta pian huomaan, että näin ominani. En tiedä miksi aivoni rekisteröivät liikkeen ihmiseksi, kaupungissa tätä en ole huomannut käyvän, ainoastaan kun on puita, pensaita jne.

Sitten minulla on koko ikäni ollut enemmän tai vähemmän ongelmia hahmottamisen kanssa, enkä hahmota kauhean hyvin auton kokoa tai kaistaa. Tämä saattaa selittyä jo ihan silläkin, etten ole ajanut omaa suljettua mökkitietä enempää. Minun on kuitenkin aina ollut vaikea hahmottaa asioita ja syvyysnäköni heittelehtii välillä.

Sitten vielä kolmantena syynä on hämäränäköni, jota on tuskin nimeksikään. Jos on hämärää/pimeää, en voi olla oikein lainkaan ulkona edes kävellessä, kerran meinasin hämärällä kävellä ojaan. Hämärällä syvyysnäköni alkaa heittelehtiä entistä enemmän, en enää hahmota kunnolla tietä.

Nyt tiedätte miksen uskalla hankkia korttia, en edes tiedä saisinko hankkia. Sitten sukulaisiin. Oma sukuni on todella pieni, enkä ole kovin läheisissä väleissä heidän kanssaan, joten heistä ei ole ongelmassa kyse, vaan miehen sukulaiset ovat se ongelma.

Aina kun näemme/soitamme/olemme puheissa, kysyvät milloin aion hankkia ajokortin. Vuosia selitin nuo samat syyt heille, mutta aina sama jankkaus jatkuu ja kyllä minä sitten opin kun ajan vaan ja ajan hiljaa niin ei käy mitään jne. Olen yrittänyt selittää, etten uskalla vaarantaa muita, niin siihen saan ohjeen, etten aja kaupungissa alkuun vaan sivussa jossa ei ole muita. Näköön kuulemma auttaa, kun syön vain paljon porkkanaa, se parantaa kuulemma näköä.

Olenkin alkanut valehtelemaan, että olen käynyt lääkärillä ja silmälääkärillä, jotka molemmat ovat todenneet, että näköni on sellainen, etten saa korttia terveydellisistä syistä. Tämä on mielestäni kamalin, mitä he tähän ovat kommentoineet. He kuulemma tietävät lääkärin, joka ei katso niin tarkkaan silmiä ja kehottavat menemään tälle.

En ymmärrä, aikuisia ihmisiä ja puhuvat tuollaisia. Kun kysyn miksi minun pitäisi hankkia kortti, vastaus on että mitä jos miehelleni käy jotain, millä käydään kaupassa, mitä jos eroamme, se nyt vaan kuuluu aikuisella ihmisellä olla. Olen saanut jotenkin hillittyä tuota jankutusta kortista sillä, että kun joku edes avaa suunsa asiasta, ärähdän että en sitä hanki eikä syyt hänelle kuulu. Nämä sukulaiset eivät ole tottuneet siihen, että sanon heille "rumasti".

Onko muilla raivostuttavia sukulaisia samantyyppisessä asiassa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtenä syynä voi olla ajankäyttö. Ajokorttittomat ja autottomat harvoin suostuvat käyttämään julkistaliikennettä, jos auto on käytettävissä ja muut joutuvat sopeuttamaan ajankäytönsä heidän pillin mukaan, joka on yhtä odotusta ja ajan haaskausta, kun kortiton/autoton hoitaa omia asioitaan.

Nytkin odotan kaupan parkkialueella autossa kun odotan milloin kortiton kaverini suvaisee saada paluukyyydin. Onhan tässä jo ajeltu ja tärvelty aikaa.

Tämänkin ajan olisin voinut käyttää tehokkaammin ja mukavemmin, kun ajella pitkin kaupungia ja istua autossa.

Joskus tuntuu kuinka korttittomat/autottomat varastavat aikani, tajuamatta sitä edes itse. Ja sitten ihmetellään.

Vierailija
42/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ristiriitainen aloitus. Olet 20v ja yhden lapsen vanhempi. Käytte miehen sukulaisissa kerran kahdessa vuodessa. Ja näitä erimielisyyksiä ajokortista on ollut jokaisen vierailun yhteydessä.

Ethän sä olet edes monta kertaa ehtinyt edes käydä miehesi sukulaisissa, jos käytte 2 vuoden välein, vain seurustelitko miehesi kanssa jo lapsena. Ja tuskin lapsilta edes anopit odotavat ajokorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette tekemisissä vittupäiden kanssa? Ihan oikeasti, niitä välejä voi katkoa jos ihmissuhteet ei ole antoisia. Itsekunnioitusta nyt!

Vierailija
44/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tästä tulee anoppi mieleen, joka pelkäsi kaikenlaista ja kuvitteli olevansa aivan erityisen huono hahmottamaan mitään, eikä siksi voinut kuvitellakaan hankkivansa ajokorttia. Se kulki lisäksi suvussa hänen mukaansa, ja hän tartutti ajatuksen lapsiinsakin. Tietenkään kenenkään ei ole pakko hankkia ajokorttia, mutta onko ap:n ongelma oikeasti silmissä vai pään sisällä?

Vierailija
45/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on lievä kehityshäiriö, ei osaa esimerkiksi suunnistaa vaan eksyy nopeasti. Muuten aika tavallinen tyyppi. Ei saa ajokorttia tuosta syystä, joten ei tuo ap:kaan tarina niin uskomattomalta kuulosta.

Autoista ja ajokorteista intoilu on junttia.

Vierailija
46/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kummallista, että jotkut eivät hae korttia, vaan ovat puolison varass.

Ap:n pitäisi mennä lääkärille ja selvittää tuo silmäasiansa perusteellisesti. Voihan olla, että oikeesti mitään häikkää ei edes ole. Tai jos on, niin saataisiin selvyys.

Miksi sinä tet ongelman siitä jos ap  ei  halua ajaa autoa? Koita tajuta, ap EI  halua ajaa autoa, koska näkee huonosti.Se on ihan ok ja jopa järkevä päätös kun kokee näkevänsä huonosti eikä  halua ajaa autoa eikä myöskään tunne tarvetta hankkia korttia.

Ap ei  halua. Koita tajuta se ja kunnoittaa hänen päätöstään ja lopeta jankkaaminen.

Vierailija
47/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen järkeä on maksaa liittymästä hirveä hinta, jos sitä ei tarvitse? Vaikka saisin liittymän 5e/kk, prepaid tulee silti meille halvemmaksi.

En ole se sama, joka oli anoppilassa jouluna, olimme kotona.

En uskallakaan ajaa, en halua riskata muita. Varsinkin kun näkö voi olla ihan hyvä ja kesken jonkin tekemisen syvyysnäkö kadota tmv.

No minä en haaskaa kenenkään aikaa, vaikkei korttia olekaan, en laita muita odottamaan itseäni.

Olen yli 20v, jos luet aloituksen tarkemmin huomaat sanoneeni tämän.  Asuimme seurustellessamme samassa kaupungissa sukulaisten kanssa, mutta muutimme n.3-4vuotta sitten pidemmälle. Olemme olleet yhdessä teineistä asti.

Olenkin pistänyt välejä poikki ihmisiin, joiden seura ei tee hyvää mielenterveyttä ajatellen. Sitten minua tästä kivitetään. Olen jotekin vain mieltänyt tämän asian aika "pieneksi", vaikka paljon ärsyttääkin. Enkä miestä kiellä pitämästä yhteyttä sukulaisiinsa, jos häneltä kyselevät asiasta niin mies kyllä sanoo sen verran rumasti että eivät häneltä ole kysyneet enää pitkään aikaan. 

Minulla on ollut aina vaikea hahmottaa asioita, enkä mielestäni keksi sitä, että syvyysnäköni voi kadota kun leikkaan vaikka perunaa ja leikkaan siksi sormeeni ja voi kestää hyvän aikaa, ennenkuin se palautuu. Lisäksi näköni oli huonontunut viime vuodesta oikeasta silmästä 1.75 yksikköä ja vasemmasta 2.50, joten eiköhän tämä silmissä ole.

Ap

Vierailija
48/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä syynä voi olla ajankäyttö. Ajokorttittomat ja autottomat harvoin suostuvat käyttämään julkistaliikennettä, jos auto on käytettävissä ja muut joutuvat sopeuttamaan ajankäytönsä heidän pillin mukaan, joka on yhtä odotusta ja ajan haaskausta, kun kortiton/autoton hoitaa omia asioitaan.

Nytkin odotan kaupan parkkialueella autossa kun odotan milloin kortiton kaverini suvaisee saada paluukyyydin. Onhan tässä jo ajeltu ja tärvelty aikaa.

Tämänkin ajan olisin voinut käyttää tehokkaammin ja mukavemmin, kun ajella pitkin kaupungia ja istua autossa.

Joskus tuntuu kuinka korttittomat/autottomat varastavat aikani, tajuamatta sitä edes itse. Ja sitten ihmetellään.

Oletko  sä  kuullut sellaisesta kätevästä  ei-sanasta. Itse mahdollistat kortittoman kaverisi lokkeilun joten voit syyttää vain itseäsi.

Vierailija
49/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, musta teet ihan oikein. Liikenteessä on ihan liikaa sellaisia kuskeja, joille pitäisi antaa elinikäinen ajokielto. Autolla ei pidä lähteä mihinkään jos tuntuu siltä että on vaaraksi itselleen tai muille. Älä välitä siitä mitä sukulaiset sanoo. Omani ovat samanlaisia itsepäisiä viisastelijoita, joiden mielestä jotkut asiat vaan pitää tehdä koska kaikki muutkin tekee niin.

Vierailija
50/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla lääkäri päätti aikoinaan etten tarvitse ajaessa silmälaseja, vaikka tarvitsin niitä muutenkin. Nykyään en voi itsekään ajella, kun ei ole varaa hommata oikeanlaisia laseja. Pimeys on pahin. Silloin en näe yhtään muuta kuin heijastuvia valoja tuulilasissa.

Pelkän myös muuta liikennettä jo auton kyydissä ollessani niin paljon että hankalaa on välillä itsekin ajaa. Ottaa vain liikaa voimille. Ja jouduin joskus ajelemaan todella paljon, mutta pelkään silti.

Vierailija
51/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavia sukulaisia. Jossain Lieksan amiksen röökipaikalla voisi kuvitella vastaavaa rillausta noin turhasta asiasta. 

Kyllä samaa kummastellaan täällä pääkaupunkiseudullakin, jossa mahtavan hyvät julkiset liikennepalvelut. Tuntuu kuin ajokortti olisi joidenkin mielestä kansalaisvelvollisuus. Minulla on huono koordinaatio ja en halua tien tukkeeksi. Silti ihmetellään miksi en halua ajokorttia. Pitää vähän samaan tapaan puolustella kuin niiden, jotka ei käytä alkoholia. Ja en ole kerjäämässä muilta kyytejä. Jos ei muu liikenne kulje, menen taksilla.

Vierailija
52/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kummallista, että jotkut eivät hae korttia, vaan ovat puolison varass.

Ap:n pitäisi mennä lääkärille ja selvittää tuo silmäasiansa perusteellisesti. Voihan olla, että oikeesti mitään häikkää ei edes ole. Tai jos on, niin saataisiin selvyys.

Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi, kannattaisiko hankkia lukiopetusta. Vai oletko ap:n anoppi.

Vierailija
53/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteessä on jo nyt paljon vaarallisia kuskeja, mitä miehen kyydissä katselen. En todellakaan halua olla yksi heistä, ovat meinanneet aiheuttaa niin monta kolaria. 

Aion ottaa käyttööni muutaman vinkin tästä ketjusta, jos ei rumasti sanominen ala hillitä sitä jankuttamista. Harmi kun sukuaan ei voi valita.

Lääkärit tekevät välillä outoja päätöksiä, jos on jokin arvo juuri ja juuri viitearvoissa, se ei kyllä tarkoita sitä että kaikki on hyvin. Onneksi useammat kuitenkin käyttävät omaa järkeään. 

Tuntuu kyllä sukulaisten kanssa vängätessä, että teen väärin tai rikon jotakin velvollisuuttani, kun en korttia hanki. Minusta pelottavinta on, että he ovat sitä mieltä, että voin kaikesta huolimatta ajaa ja minun pitäisikin ajaa.

Tuosta alkoholista tulikin mieleeni, että en käytä kauheasti alkoholia, mutta silloin kun otan, minulla on paha tapa polttaa tupakkaa. Siksi en oikein ota lapsen aikana, kun ei ole tottunut siihen, että haisen tupakalta. Muutenkin hiukan häpeän tuota tapaani, joten en tykkää ottaa muiden seurassa vaan kotona lapsen nukkuessa. Tästäkin sain vängätä anopin kanssa tädin synttäreillä, että kyllä pitää ottaa, olenko raskaana kun en juo, miksi en ota, on rumaa käytöstä jos en ota, olenko absolutisti, on loukkaavaa jne. Miksi jotkut ihmiset eivät ymmärrä sanaa ei ja kunnioita sitä, vaikka syy olisi mikä? Minusta omia päätöksiään ei kyllä tarvitse sen kummemmin puolustella tai selitellä muille.

Lopetti sen vänkäämisen kun sanoin, että menepä tenttaamaan samaa "Jarkolta", joka on toipuva alkoholisti, joka ei tietenkään ottanut. No eihän siltä voi, ihan eri asia, sillä on hyvä syy jne.

Ap

Vierailija
54/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v. eikä korttia, en ole vielä koskaan elämässäni autoa tarvinnut. Itsekään en nimenomaan näön ja migreenien takia halua ajaa.

Vierailija
55/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En ole ikinä kysynyt kaverilta kyytiä, vanhemmiltani kyllä.

2. Sano EI jos et halua kuskata kaveriasi.

Vierailija
56/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lääkäri antaisikin luvan ajaa, viimeistään silloin kun saa ajo-opettajan huono näkö paljastuu. Hänellä on myös täysi oikeus kieltää sinulta ajo-koe jos kokee sinut liikenteessä vaaralliseksi tai ajotapasi puutteelliseksi. Siinä vaiheessa on mennyt jo pari tonnia rahaa hukkaan.

Ja mies tukemaan sua päätöksessäsi ettei sun yksin tarvi tapella asiasta.

Vierailija
57/57 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi ihmeessä pitäisi nykyään perustella kaikille omia päätöksiään. Mies tukee minua asiassa ja häntä ei haittaa, ettei minulla ole korttia.

Enää sukulaisethan eivät kysele mieheltä kortistani kun on sen verran kärkkäästi sanonut asiasta muutaman kerran. Nyt sitten sukulaiset milloin milläkin verukkeella yrittävät saada minua puhelimeen, mutta muutaman kerran jälkeen sovittiin miehen kanssa, että olen aina ulkona, vessassa, suihkussa tai muuten vain kiireinen etten ehdi puhelimeen. Sitäkin kuulemma vänkäävät, viimeksi kun mies sanoi että olen kipeänä nukkumassa niin "kyllä nyt ihan äkkiä vaan voi, kyllä sen nyt voi herättää." Jessus mitä ihmisiä. 

Sitten jos tavataan ihan kasvokkain, juttelevat ihan oikeista asioista, mutta odotapas kun mieheni menee vessaan tai jonnekin muualle, johan alkaa jankutus. Mieheni sanoo kuitenkin aika nopeasti tuosta asiasta, siksi eivät miehen aikana asiasta puhukaan.

Ap