Miksi ette auta!?
Luin juuri keskusteluja googlen hakusanoilla "Ei rahaa nälkä " ja keskustelut olivat lohduttamia. Monta, eri elämäntilanteissa olevaa ihmistä kysyy neuvoja mitä tehdä kun kaapit ovat tyhjänä ja rahaa on tilillä euro.
Järkytyin siitä kuinka monta kommenttia näissä keskusteluissa oli tyyliin "menikö viinaan ja röökiin, syö pullonkorkkeja!" Miten ihminen voi olla toiselle noin julma!!?
Tarkoittaako tämä sitä, että jos olet uhkapeliriippuvainen/alkoholisti/päihderiippuvainen niin kanssaeläjien mielestä kohtalosi saa olla nälissään. En itsekään rahaa syytäisi, mut eikö voi edes leipäpakettia antaa?
Osa avunpyytäjistä oli perheellisiä eikä mikään tekstissä kielinyt, että olisivat itse tilanteensa aiheuttaneet. Meidänkin perhe on ollut ongelmissa ihan koska tuli hankittua talo ja lapsia aikana kun kuvittelin, että 2 insinöörintutkintoa toisi mulle työn. Toisin kävi, pääsin vuoden työnhaun jälkeen yksityiseen siivousfirmaan, nollatuntisopparilla. Sain työtunteja noin 20/2vk ja ositeltuun päivärahaan en päässyt kiinni, koska olin opiskelija, jolla opinnäytetyö kesken. Onneksi miehen tulot riittivät. Pari kuukautta sitten pääsin kunnalle siivoamaan ja nyt, Jumalan kiitos, saan tehdä täysiä tunteja ja tuntuu, että talous elpyy viimein.
Miten joku voi olla tarjoamatta avuksi edes parin euron ruokatarviketta, jos avuntarvitsija asuu samassa kaupungissa? Kun meillä oli vaikeaa niin meitä autettiin, jopa ihan vieras ihminen toi ilotulitteita ja herkkukassin, kun kysyin paikallisessa faceryhmässä, että saako mies ja poika tulla jonkun pihalle katselemaan ilotulitteita, kun ei ollut niitä varaa itse ostaa. Oltiin pojalle luvattu, mutta sitten iso vesilinjan saneerauslasku tuli... Kuvitelkaa, vieras ihminen toi rakettipaketin ja sipsiä ja limpparia meille uuden vuoden aattona!! Koetin kyllä estellä, mutta hän oli päättänyt. Kassista löysin kirjekuoren, jossa oli 50e. Itkin tunnin ja näköjään rääyn vieläkin kun ajattelen tuota.
Miettikääpä tätä. Nyt kun meillä menee alkuvuoteen nähden hyvin, niin etsin kohteita, josko voisi jotenkin auttaa, edes ihan vähän. Tuon saamamme lahjan ainoa ehto oli "Pistäkää hyvä kiertoon, kun pääsette jaloillenne" En mä nytkään voi enempää tehä, kun maksaa esim. vieraan lapsen ostokset kaupassa, kun raha ei riittänyt, mutta kyllä meiltä löytyisi tarvitsevalle rahaa vaikka ruokakassiin. Jossakin, tässäkin kaupungissa on joku nälissään. Jos nään niin autan, auttakaa tekin!
Kommentit (49)
Miksi ei kelpaa apu lasten vahtimiseen sillävälin kun vanhemmat hakevat töitä? Miksi ei siivousapu, koiran ulkoiluttaminen, kaupassakäyntiapu kelpaa? Ei kelpaa, kun pitää olla rahaa tai tavaraa, jonka voi myydä. Tämä on selvinnyt joka vuosi jouluapuruinausten yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Peliriippuvaisille ei kannata tuhlata rahojaan. Se on ihan itse hommattu pahe.
En minä ainakaan vaadi ketään maksamaan omia töppäyksiäni.
Kun läheisenä näät tällaisen jälkeen ko. Ihmisen masennuksen ja itsetuhoisuuden sekä yrittämisen normaaliin elämään et voi olla auttamatta jos jättänyt pelaamisen taakseen. Myös sen kun ei pyydä mitään apua, ei henkistä eikä taloudellista ja kieltäytyy kaikesta taloudellisesta avusta kaiken maalisen omaisuuden menettämisen uhallakin. Kulkee rikkinäisissä vaatteissa ja kengissä,, kieltäytyy kaikesta, kaikista menoja aiheuttavasta.
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannut elämässään saavansa.
Auttaja mahdollistaa jatkuvan velttoilun, uhkapelaamisen , ryyppäämisen yms. Senttiäkään en kerjääjille anna. Hoitaisivat asiansa kyntoon. Eikä käy sääliksi niitäkään ,jotka pitävät liian hyvää eluntasoa suhteessa tuloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun läheisenä näät tällaisen jälkeen ko. Ihmisen masennuksen ja itsetuhoisuuden sekä yrittämisen normaaliin elämään et voi olla auttamatta jos jättänyt pelaamisen taakseen. Myös sen kun ei pyydä mitään apua, ei henkistä eikä taloudellista ja kieltäytyy kaikesta taloudellisesta avusta kaiken maalisen omaisuuden menettämisen uhallakin. Kulkee rikkinäisissä vaatteissa ja kengissä,, kieltäytyy kaikesta, kaikista menoja aiheuttavasta.
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannut elämässään saavansa.
VMP
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä auttanut tuntemattomia ja puolituttuja ja tuttuja. Ei ole kiva, jos lapset eivät saa joululahjoja tai joutuvat jäämään pois jutuista, koska vanhemmilla ei ole rahaa. Rahattomuuden syy ei kiinnosta minua, vain lopputulema eli lasten syyttömyys tilanteeseen.
Olisivat miettineet ennenkuin tekevät muksuja, joita ei ole vara kynnolla elättää. Ihmisten ongelma on se, ettei ajatella nenäänsä pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostit rakkautta? Kertyy kivasti pelirahaa, amen.
Näin läheltä teiniäidin joka sai ja osasi hakea kaiken avun.Hänen lapsensa ei hopen lahoja nähnyt,kun äiti jo realisoi rahaksi ne,osteli kaikenlaista kivaa itselleen ja tuhlasi itseensä lapsilisistä lähtien kaiken.Nälkä oli lapsilla aina.Sydämeni ei kestänyt jäädä katsomaan.
Kun on muutaman kerran auttanut, ja sitten nähnyt, miten autettavat elävät, on auttamishalut lähteneet.
En halua auttaa ihmisiä, jotka ovat parempituloisia, mutta eivät osaa hoitaa talouttaan.
En halua myöskään auttaa ihmisiä, jotka apua saatuaan, haukkuvat auttajat kitsaiksi (esim. 100 euroa oli liian vähän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannut elämässään saavansa.Ostit rakkautta? Kertyy kivasti pelirahaa, amen.
Ehkä ilmaisin väärin niille, joilla ei näytä olevan elämästä kokemusta. Auttamisen edellytys ei ole ollut saada mitään vastineeksi, mutta tälle ihmiselle on herännyt ihmimmillisen kanssakäymisen ja tunteiden kokemukset uudessa ulottuuvuudessa. Ei ole kysymys kiitollisuudesta, vastalahjoista tai vaihdantataloudesta. Tutustu pyyteettömään rakkauteen, rakkauteen filosofisessa mielessä- lue vaikka Alberonin Rakkaus- kirja.
En ymmärrä miksi jotain rkkaita vlallisia pitäs auttaa. Velalla on ostettu omaisuutta realispikoon sen ensin
Vierailija kirjoitti:
Kun on muutaman kerran auttanut, ja sitten nähnyt, miten autettavat elävät, on auttamishalut lähteneet.
En halua auttaa ihmisiä, jotka ovat parempituloisia, mutta eivät osaa hoitaa talouttaan.
En halua myöskään auttaa ihmisiä, jotka apua saatuaan, haukkuvat auttajat kitsaiksi (esim. 100 euroa oli liian vähän).
En kanssa auta parempitulosia. Naurattaa kun omassa kaveripiirissä on muutama, jotka hommannut kaikkea ja rakentanut päälle ison talon. Kaikki pitää olla, mutta ei ole varaa koko touhuun. Silti ne kehuskelee joka paikassa kuinka iso talo on ja uutta autoa jne. Todellisuudessa niillä ei ole varaa edes kuukausilippuun. Ne ei käy missään ikinä. Aina selityksiä jos pyydetään näitä esim leffaa ja safkaa. EI nyt ei nyt, kun on huomenna niin kiire. Yhden uusi bemari seiso pihalla, kun ei ollut varaa ostaa bensaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannut elämässään saavansa.Ostit rakkautta? Kertyy kivasti pelirahaa, amen.
Ehkä ilmaisin väärin niille, joilla ei näytä olevan elämästä kokemusta. Auttamisen edellytys ei ole ollut saada mitään vastineeksi, mutta tälle ihmiselle on herännyt ihmimmillisen kanssakäymisen ja tunteiden kokemukset uudessa ulottuuvuudessa. Ei ole kysymys kiitollisuudesta, vastalahjoista tai vaihdantataloudesta. Tutustu pyyteettömään rakkauteen, rakkauteen filosofisessa mielessä- lue vaikka Alberonin Rakkaus- kirja.
Ei näin kokematon, paljon nähnyt vanhus jaksa enää lukea kirjoja. Rakkautta en ole tosin kertaakaan ostanut, en rahalla enkä palveluita vastaan.
Te useat olette nyt sekoittaneet avuntarvitsijan auttamisen ja pummin hyysääminen.
Siinä on iso ero, että käyt pulsulle kaupassa kerta toisensa jälkeen ja sitten sillä on mahkut ryypätä rahansa vai tarjoat kaupungilla vastaantulevalle pulsun näköiselle heebolle lounaan, sille joka sitä pyytää.
En mäkään enää osallistu esim. jouluapuun, koska kuulin liikaa juttuja huijareista. Ajattelin ite vaikka tarjoutua paikkakuntani keräyksiin avuksi tai jelppiä mun siskoa, joka saa loppuvuodesta ekan muksunsa. Mun rahkeilla ja, vielä alkuvuoden traumoista sekaisin olevalla, taloudella ei paljoa auteta ketään.
Peräänkuulutan nyt enemmänkin sitä mielentilaa, että oltaisiin ihmisiä toisillemme eikä aina nähtäisi toista negatiivisessa valossa. Tuo mulle sattunut tapaus muutti mun maailmaa ja musta tuli enemmän herkkä välittämään muista. Se ajatusmaailma jo itsessään tekee hyvän mielen ja jotenkin, jollain keinoin, parantaa myös mun maailmaa. Emmä osaa selittää, mutta välittäminen tuo mulle iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannutelämässään saavansa.
Ostit rakkautta? Kertyy kivasti pelirahaa, amen.
Ei näin kokematon, paljon nähnyt vanhus jaksa enää lukea kirjoja. Rakkautta en ole tosin kertaakaan ostanut, en rahalla enkä palveluita vastaan.
Oma käsitykseni rakkaudesta on pyyteetöntä toiselle hyvää haluamista niin että se herättää itsen sisällä lämpimän rakkauden tunteen, näin myös vastavuoroisesti
Vanhus sulla on sitten elämätöntä elämää jos et pyyteettömän rakkauden vastineeksi ole saanut rakkautta. Kas kun sitä ei tarvitse ostaa, vaihtaa eikä pyytää! Ymmärsitkö?
Sitä toivoisi avun menevän sellaisille joiden avuntarve johtuu muusta kuin elämänhallinnan puutteesta tms. On ihmisiä joille mikään apu ei ole tarpeeksi kun ne ongelmat on ihan muualla. Ei edes koiteta pyrkiä kohti valoisampaa tulevaisuutta.
Mä lähetän aina joka kuukausi Syyrian 1500€ jotta miesystävä voisi ostaa ruokaa.
Miksi minäkään en saa pinppiä nätiltä seksikäsvartaloiselta naiselta?
Vierailija kirjoitti:
Oletko pyytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pyytänyt?
Ei osteta,vaihdeta eikä,pyydetä , saa JOS saa. Olet väärässä ketjussa, joten mene pois runk- runk.
Minä olen kyllä auttanut tuntemattomia ja puolituttuja ja tuttuja. Ei ole kiva, jos lapset eivät saa joululahjoja tai joutuvat jäämään pois jutuista, koska vanhemmilla ei ole rahaa. Rahattomuuden syy ei kiinnosta minua, vain lopputulema eli lasten syyttömyys tilanteeseen.