Miksi ette auta!?
Luin juuri keskusteluja googlen hakusanoilla "Ei rahaa nälkä " ja keskustelut olivat lohduttamia. Monta, eri elämäntilanteissa olevaa ihmistä kysyy neuvoja mitä tehdä kun kaapit ovat tyhjänä ja rahaa on tilillä euro.
Järkytyin siitä kuinka monta kommenttia näissä keskusteluissa oli tyyliin "menikö viinaan ja röökiin, syö pullonkorkkeja!" Miten ihminen voi olla toiselle noin julma!!?
Tarkoittaako tämä sitä, että jos olet uhkapeliriippuvainen/alkoholisti/päihderiippuvainen niin kanssaeläjien mielestä kohtalosi saa olla nälissään. En itsekään rahaa syytäisi, mut eikö voi edes leipäpakettia antaa?
Osa avunpyytäjistä oli perheellisiä eikä mikään tekstissä kielinyt, että olisivat itse tilanteensa aiheuttaneet. Meidänkin perhe on ollut ongelmissa ihan koska tuli hankittua talo ja lapsia aikana kun kuvittelin, että 2 insinöörintutkintoa toisi mulle työn. Toisin kävi, pääsin vuoden työnhaun jälkeen yksityiseen siivousfirmaan, nollatuntisopparilla. Sain työtunteja noin 20/2vk ja ositeltuun päivärahaan en päässyt kiinni, koska olin opiskelija, jolla opinnäytetyö kesken. Onneksi miehen tulot riittivät. Pari kuukautta sitten pääsin kunnalle siivoamaan ja nyt, Jumalan kiitos, saan tehdä täysiä tunteja ja tuntuu, että talous elpyy viimein.
Miten joku voi olla tarjoamatta avuksi edes parin euron ruokatarviketta, jos avuntarvitsija asuu samassa kaupungissa? Kun meillä oli vaikeaa niin meitä autettiin, jopa ihan vieras ihminen toi ilotulitteita ja herkkukassin, kun kysyin paikallisessa faceryhmässä, että saako mies ja poika tulla jonkun pihalle katselemaan ilotulitteita, kun ei ollut niitä varaa itse ostaa. Oltiin pojalle luvattu, mutta sitten iso vesilinjan saneerauslasku tuli... Kuvitelkaa, vieras ihminen toi rakettipaketin ja sipsiä ja limpparia meille uuden vuoden aattona!! Koetin kyllä estellä, mutta hän oli päättänyt. Kassista löysin kirjekuoren, jossa oli 50e. Itkin tunnin ja näköjään rääyn vieläkin kun ajattelen tuota.
Miettikääpä tätä. Nyt kun meillä menee alkuvuoteen nähden hyvin, niin etsin kohteita, josko voisi jotenkin auttaa, edes ihan vähän. Tuon saamamme lahjan ainoa ehto oli "Pistäkää hyvä kiertoon, kun pääsette jaloillenne" En mä nytkään voi enempää tehä, kun maksaa esim. vieraan lapsen ostokset kaupassa, kun raha ei riittänyt, mutta kyllä meiltä löytyisi tarvitsevalle rahaa vaikka ruokakassiin. Jossakin, tässäkin kaupungissa on joku nälissään. Jos nään niin autan, auttakaa tekin!
Kommentit (49)
Haluaisin auttaa omaa veljeäni, mutta on niin päähän hänen peliriippuvuutensa, etten auta. Jos annan hänelle ruokaa viikoksi, hän menee heti pelaamaan omat ruokarahansa, kun ei tarvitse ostaa itse. En ole kiinnostunut tukemaan RAY:tä, koska itsellänikin on isot lainat ja perhe elätettävänä. Opetelkoot käyttämään vähät rahansa oikeisiin asioihin. Niin me muutkin tehdään, eikä lyödä euroja huoltoaseman koneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
On sosiaalitoimisto?
On omat turvaverkot?
Vittuako kerjäät tuntemattomilta?[/quot
1: Ymmärrä lukemasi
2: Ei auta kaikkia ja juuri sillä hetkellä, kun on nälkä niin 3 viikon käsittelyaika tuntuu aika pahalta.
3: Kaikilla ei ole, meillä kyllä on.
4: Koska omalla tukiverkostollamme ei ollut ilotulitteita ja emme olisi halunneet 8v pojalle kertoa, että meillä ei olekaan rahaa vaikka lupaisimme, vaan sensijaan koetin tehdä jutusta kivan tapaamisen jonkun toisen perheen kanssa. Apu mitä saimme ei ollut pyydetty, vaan tuon kyseisen perheenäidin oma, yllättävä ja ihmeellisen kaunis teko.
Wau upeaa. Maailma ei toimi noin. ^
Kyllä mä joskus autoin mutta sitten huomasin, että ne ihmiset olivat aina vaikeuksissa. Se oli niiden elämäntyyli.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
On sosiaalitoimisto?
On omat turvaverkot?
Vittuako kerjäät tuntemattomilta?
Sosiaalitoimisto ei aina auta. Aika usein kuulee, että kaikki tulo menee laskuihin ja velkoihin suoraan. Silti sossu ei auta, koska laskelmiensa mukaan tuloista jää riittävästi eivätkä ota huomioon noita laskuja mitenkään.
Kaikilla ei ole omia turvaverkkoja. Ei perhettä eikä kavereita. Ihmiset menettävät perheensä, tai ovat ainoita hengissä olevia ja yksinäisiä.
Olen itse lapseton ja perheetön ja tulen toimeen vähällä, mutta voin kuvitella että jos rahatilanne on tiukka, niin sitä vaikka alentuu kerjäämään tuntemattomilta. Joka ikinen ihminen haluaa lapselleen sen tunteen, että mitään ei puutu. Aina ei voi kääntyä rikkaiden isovanhempien tai sukulaisten luo. On jopa ihailtavaa, että apua pyydetään eikä kärvistellä yksin, se voi asettaa lapsen tosi huonoon asemaan eikä anna mitään eväitä eteenpäin.
Sitäs vittua.
Ymmärrän tuonkin, omat vanhempani olivat alkoholisteja. Makselin joskus teininä mutsin puhelinlaskuja ym, kunnes lopetin. Sun tilanteessa vaan tarjoaisin yhteyksiä auttaviin tahoihin ja tarkkailisin, että pysyy jotenkin kiinni elämänsyrjässä ja syö. En rahoittaisi, vaan antaisin ymmärtää että pyytää apua kun on valmis muutokseen.
Tilanteet harvoin on mustavalkoisia.
Tiedän aika paljon näitä hätää kärsiviä, joista yhdellekin vein tässä ruokakassillisen. Ei sanonut kiitos, mutta sanoi, että miksei tullut tupakkia.
Ap. kirjoitti:
Ymmärrän tuonkin, omat vanhempani olivat alkoholisteja. Makselin joskus teininä mutsin puhelinlaskuja ym, kunnes lopetin. Sun tilanteessa vaan tarjoaisin yhteyksiä auttaviin tahoihin ja tarkkailisin, että pysyy jotenkin kiinni elämänsyrjässä ja syö. En rahoittaisi, vaan antaisin ymmärtää että pyytää apua kun on valmis muutokseen.
Tilanteet harvoin on mustavalkoisia.
Tää oli siis kakkoselle.
Jos sinä haluat kustantaa jonkun viinat ja pelailut niin antaa mennä.
Monesti oikeasti tarvitsevat ovat niin nöyriä, etteivät pyydä mitään. Eli auttaa pitäisi spontaanisti, kuten sinunkin tapauksessa. Ne käsi ojossa olijat ovat monesti tuhlanneet jo muuhun. Olen myös törmännyt siihen, että "nälkä ajaa leipäjonoon", mutta sitten kassista puolet menee roskiin.
Isompi palvelus olisi hoitaa henkilö yleisen edunvalvonnan pariin kuin lapioida lisää rahaa takkaan. Karu totuus, mutta toisilla vaan raha polttaa aina taskuissa.
Täällä ei auteta kuin perhettä, muut kuolkoot ojaan
Vierailija kirjoitti:
Monesti oikeasti tarvitsevat ovat niin nöyriä, etteivät pyydä mitään. Eli auttaa pitäisi spontaanisti, kuten sinunkin tapauksessa. Ne käsi ojossa olijat ovat monesti tuhlanneet jo muuhun. Olen myös törmännyt siihen, että "nälkä ajaa leipäjonoon", mutta sitten kassista puolet menee roskiin.
Tämä on niin totta! En todellakaan ois kerjännyt keltään mitään. Meillähän on iso talo, elektroniikkaa ja muita statussymboleita. En todellakaan kuvitellut, että oisin oikeutettu mihinkään apuun. Kertomani tilanne toimi nyt esimerkkinä yhden äidin hyvyydestä. Tuommoinen teko pistää itsekin ajattelemaan, että sen hyvän on parasta kiertää! Ja kun nöyrä ei pyydä, on heitä vaikeampi bongata... Ei tässä nyt tarkoitettukaan jatkuvaa pummin elättämistä, vaan toisen ihmisen hätään reagoinnista. Vaikka herkässä mielentilassa olenkin, niin en mäkään menisi juopon puolesta viinakauppaan...
Arki tuo vastaan kaikenlaista. Tänään maksoin ulkomaalaisen miehen parin euron parkkimaksun kun hän oli sitä ennen oli pitkäjänteisesti yrittänyt turhaan kortilla ostaa lyhyempää parkkiaikaa. Häntä aiemmn auttanut suomalaismies ei osannut ratkaista ongelmaa...
..Koko ajan autan rakkaudesta rahallisesti ylivelkaantunutta läheistäni. Saan häneltä apua viikottain ja tiedän, että auttaa minua kun tilanne hänellä parempi ja minulla ehkä huonompi. Ilman apuani olisi todennäköisesti kuollut tai asunnoton ja työtön.
Olen anonyymisti auttanut viime vuosina myös tuntemattomia tavaralahjoituksilla useita kertoja.
Olen tuota miettinyt usein.
Olemme saaneet eu-ruokaavustuspaketteja ovellemme, useaankin otteeseen ja aivan hirvittävän määrän. Kaappimme notkuvat sika-nautasäilykkeistä, juustomakaroonipusseista, hapankorpuista ym.
Nissä olisi päiväystä pitkiksi ajoiksi. Itse emme niitä tarvitse, enkä ymmärrä miksi olemme niitä saaneet. En tiedä tällä paikkakunnalla ensimmäistäkää avun tarvitsijaa. Antaisin mieluusti ne jollekkin oikeasti tarvtsevalle.
Peliriippuvaisille ei kannata tuhlata rahojaan. Se on ihan itse hommattu pahe.
En minä ainakaan vaadi ketään maksamaan omia töppäyksiäni.
Jouluna täällä joku valitti nälkäänsä ja selvisi, että hän vielä asui lähistöllä. Ehdotin paikkaa minne olisin vienyt ruokakassin, eipä se sitten kelvannut. Rahaa oli ilmeisesti vailla, ei ruokaa.
Ehkä jotkut pitkäaikaissairaita lähellä olevat tahot voisivat jakaa apua tarvitseville. Kelakaan ei korvaa kaikkia lääkkeitä,niin rahapula voi olla todellinen.
Ite oon ihan täys noita ruinareita. Ensin pitää dokata kaikki rahat ja sitten se on muiden syy, kun on nälkä. Uhkapeliongelma on sitten kaiken huippu. Fyrkat syydetään johonkin hedelmäpeliin ja sitten sitä pitää ymmärtää ja se on muiden ongelma. Noi on ihan tietosia valintoja ja niihin saa apua jos haluaa. Mä autan yhtä yh naista välillä jos tarvitsee jotain ja se on sen takia, koska hän ei pelaa, juo, eikä ole muutenkaa tuhlaileva ihminen. Eli hän on aidosti pulassa välillä. Sit on näitä toisia. Saa kelarahat, niin ekana kauppaan hakee kaljaa, röökii jne jne. Sen jälkeen ne on handu ojossa ja itkee nälkäänsä. Minä en ainakaan ota vastuuta kenestäkään joka pistää vähäset fyrkat menemään lonkalta turhuuksiin.
Mitä vittua?
On sosiaalitoimisto?
On omat turvaverkot?
Vittuako kerjäät tuntemattomilta?