Miksi ette auta!?
Luin juuri keskusteluja googlen hakusanoilla "Ei rahaa nälkä " ja keskustelut olivat lohduttamia. Monta, eri elämäntilanteissa olevaa ihmistä kysyy neuvoja mitä tehdä kun kaapit ovat tyhjänä ja rahaa on tilillä euro.
Järkytyin siitä kuinka monta kommenttia näissä keskusteluissa oli tyyliin "menikö viinaan ja röökiin, syö pullonkorkkeja!" Miten ihminen voi olla toiselle noin julma!!?
Tarkoittaako tämä sitä, että jos olet uhkapeliriippuvainen/alkoholisti/päihderiippuvainen niin kanssaeläjien mielestä kohtalosi saa olla nälissään. En itsekään rahaa syytäisi, mut eikö voi edes leipäpakettia antaa?
Osa avunpyytäjistä oli perheellisiä eikä mikään tekstissä kielinyt, että olisivat itse tilanteensa aiheuttaneet. Meidänkin perhe on ollut ongelmissa ihan koska tuli hankittua talo ja lapsia aikana kun kuvittelin, että 2 insinöörintutkintoa toisi mulle työn. Toisin kävi, pääsin vuoden työnhaun jälkeen yksityiseen siivousfirmaan, nollatuntisopparilla. Sain työtunteja noin 20/2vk ja ositeltuun päivärahaan en päässyt kiinni, koska olin opiskelija, jolla opinnäytetyö kesken. Onneksi miehen tulot riittivät. Pari kuukautta sitten pääsin kunnalle siivoamaan ja nyt, Jumalan kiitos, saan tehdä täysiä tunteja ja tuntuu, että talous elpyy viimein.
Miten joku voi olla tarjoamatta avuksi edes parin euron ruokatarviketta, jos avuntarvitsija asuu samassa kaupungissa? Kun meillä oli vaikeaa niin meitä autettiin, jopa ihan vieras ihminen toi ilotulitteita ja herkkukassin, kun kysyin paikallisessa faceryhmässä, että saako mies ja poika tulla jonkun pihalle katselemaan ilotulitteita, kun ei ollut niitä varaa itse ostaa. Oltiin pojalle luvattu, mutta sitten iso vesilinjan saneerauslasku tuli... Kuvitelkaa, vieras ihminen toi rakettipaketin ja sipsiä ja limpparia meille uuden vuoden aattona!! Koetin kyllä estellä, mutta hän oli päättänyt. Kassista löysin kirjekuoren, jossa oli 50e. Itkin tunnin ja näköjään rääyn vieläkin kun ajattelen tuota.
Miettikääpä tätä. Nyt kun meillä menee alkuvuoteen nähden hyvin, niin etsin kohteita, josko voisi jotenkin auttaa, edes ihan vähän. Tuon saamamme lahjan ainoa ehto oli "Pistäkää hyvä kiertoon, kun pääsette jaloillenne" En mä nytkään voi enempää tehä, kun maksaa esim. vieraan lapsen ostokset kaupassa, kun raha ei riittänyt, mutta kyllä meiltä löytyisi tarvitsevalle rahaa vaikka ruokakassiin. Jossakin, tässäkin kaupungissa on joku nälissään. Jos nään niin autan, auttakaa tekin!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minäkään en saa pinppiä nätiltä seksikäsvartaloiselta naiselta?
Oletko pyytänyt?
Ei osteta,vaihdeta eikä,pyydetä , saa JOS saa. Olet väärässä ketjussa, joten mene pois runk- runk.
Tolla tavalla jäät aina ilman.
Äläkä tuputa harrastustasi muille.
Ap, ne julmimmat ihmiset ovat huonosti voivia ihmisiä itse. Jos ihminen voi itse hyvin, se ei sano toiselle julmuuksia. Hyvin voivat ihmiset ovat empaattisia luonnostaan.
runk . Runk . sai. Mitä . Sai. Tais . Olla. 4900e. Verotonta. . Runk. Kateellisille. Runk.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ne julmimmat ihmiset ovat huonosti voivia ihmisiä itse. Jos ihminen voi itse hyvin, se ei sano toiselle julmuuksia. Hyvin voivat ihmiset ovat empaattisia luonnostaan.
Mitä yrität sanoa? Eikö huonosti voiville juuri pidä antaa ja hyvinvoivat empaattisuudessaan voivat luopua vaikka säästöistään, jotta julmille tulee hyvä vointi. ;D
Vierailija kirjoitti:
runk . Runk . sai. Mitä . Sai. Tais . Olla. 4900e. Verotonta. . Runk. Kateellisille. Runk.
Eikös tolla pitäisi tulla satoja miljoonia puhtaana käteen? Vai oletko steriili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peliriippuvaisille ei kannata tuhlata rahojaan. Se on ihan itse hommattu pahe.
En minä ainakaan vaadi ketään maksamaan omia töppäyksiäni.
Kun läheisenä näät tällaisen jälkeen ko. Ihmisen masennuksen ja itsetuhoisuuden sekä yrittämisen normaaliin elämään et voi olla auttamatta jos jättänyt pelaamisen taakseen. Myös sen kun ei pyydä mitään apua, ei henkistä eikä taloudellista ja kieltäytyy kaikesta taloudellisesta avusta kaiken maalisen omaisuuden menettämisen uhallakin. Kulkee rikkinäisissä vaatteissa ja kengissä,, kieltäytyy kaikesta, kaikista menoja aiheuttavasta.
Tiedättekö mikä tällaista ihmista auttaa? Pyyteetön rakkaus! Rakkaus ja ravinto! Tämä ihminen on alkanut eheytyä! Saanut motivaatiota elämään, osaa kieltäytyä paheesta kun saanut siihen tukea! Lomallaan kieltäytynyt useita vikkoja kaikesta menoista eheytymisen vuoksi. Vastavuotoisesti saanut tältä ihmiseltä rakkautta mitä ei olisi koskaan arvannutelämässään saavansa.
Ostit rakkautta? Kertyy kivasti pelirahaa, amen.
Ehkä ilmaisin väärin niille, joilla ei näytä olevan elämästä kokemusta. Auttamisen edellytys ei ole ollut saada mitään vastineeksi, mutta tälle ihmiselle on herännyt ihmimmillisen kanssakäymisen ja tunteiden kokemukset uudessa ulottuuvuudessa. Ei ole kysymys kiitollisuudesta, vastalahjoista tai vaihdantataloudesta. Tutustu pyyteettömään rakkauteen, rakkauteen filosofisessa mielessä- lue vaikka Alberonin Rakkaus- kirja.
Ei näin kokematon, paljon nähnyt vanhus jaksa enää lukea kirjoja. Rakkautta en ole tosin kertaakaan ostanut, en rahalla enkä palveluita vastaan.
Oma käsitykseni rakkaudesta on pyyteetöntä toiselle hyvää haluamista niin että se herättää itsen sisällä lämpimän rakkauden tunteen, näin myös vastavuoroisesti
Vanhus sulla on sitten elämätöntä elämää jos et pyyteettömän rakkauden vastineeksi ole saanut rakkautta. Kas kun sitä ei tarvitse ostaa, vaihtaa eikä pyytää! Ymmärsitkö?
Jos et ymmärrä ironiaa, etkä sarkasmia, olet ehkä sokea peliriippuvaisen vastikkeelliselle rakkaudelle.
Oikeasti apua tarvitsevia on kauhean vaikea löytää, usein ihmiset ovat itse aiheuttaneet ahdinkonsa, valitettavasti. Jos kysyt kirkosta tai sosiaalitoimistosta, ketä voisit auttaa, sieltäkään et todennäköisesti löydä ihmisiä, jotka oikeasti sen avun tarvitsisivat. Siellä on aina ne samat tyypit vinkumassa, jopa hyvätuloiset.
Meidän perheemme on köyhyysrajan alapuolella, vaikka aina lapsella on ollut kaikki, mitä tarvitsee. Emme käy ruokajonoissa, sosiaalitoimisossa tai kirkossa pyytämässä apua huonoon rahatilanteeseen, ellei ole aivan pakko. Kirkosta olemme muutaman kerran saaneet 40e:n lahjakortin K-kauppaan, kun on ollut oikein huono tilanne. Ei tukala tilanne meistä niin kauheasti ulospäin näy, ehkä vaatteet ovat hiukan kuluneet ja kaupasta ostamme pitkälti ketjun halpis merkkejä. Ei meitä varmaan muusta tiedä köyhiksi. Me oikeasti köyhät emme ole aina ensimmäisinä pomppimassa ja vaatimassa apua ja rahaa sieltä ja täältä. Me kitkutamme ja venytämme niin kauan kuin vain pystymme.
Monesti myös "köyhillä" menee tuhottomasti rahaa alkoon, rahapeleihin, meikkeihin, vaatteisiin, kampaamoihin, lehtitilauksiin, puhelimeen jne. Yleensä kun kysyy "köyhältä", mihin rahat menevät, kuulee tämän litanian ja sadattelua, miten niitä laskuja ei oteta huomioon. Tuollaiset pitäisi kaikki karsia pois ensimmäisinä, ihan hyvin pärjää ilman, mutta ei kuulemma pärjää. Meillä ei ole laskuja kuin vuokra, vesi, sähkö, netti ja puhelimissa on prepaidit, joihin ostetaan saldoa kun tarvitsee, eli 10e n. joka kolmas kuukausi. Minusta meidän laskumme on karsittu ja siinä on vain välttämättömät.
Suomalaiset ovat historiassaan olleet varsin köyhiä, ja vanhukset vielä muistavat se ajan ja siksi heitä on niin helppo huijata, uskotaan kun joku julistaa, että kaikki työttömät näkevät nälkää. Meidän työttömien kokouksessa on kyllä enimmäkseen varsin pulleaa väkeä, mutta nälästä hekin vain puhuvat. Se nälkä on joku ihme mantra sodan jälkeisiltä vuosilta ja sitä vain toistetaan jatkuvasti ja kun auttava ihminen lähtee ruokakassin kanssa etsimään niitä nälkäisiä, niin vastassa on valittaja, joka haluaisikin useammin istuskella lattella kesäkahvilassa-
Itse en enää osallistu edes oikeasti ulkomaisten nälkäisten lasten auttamiseen, koska internetin myötä on tullut selville, että ne rahat menee enimmäkseen byrokratiaan ja jopa paikallisten hallitusten aseiden ostoihin.
Vaatimaton apuni menee tuttaville opiskelijanuorille, ettei heillä olisi yhtä tiukkaa opintolainan maksun kanssa kuin itselläni oli aikoinaan.
Suojelkaa vanhuksianne huijareilta, kuten remonttikauppiailta ja valepoliiseilta.
Juurihan kerroit vaihtaneesi palvelusi ja ruokaa peliriippuvaisen rakkauteen.