Miten kuvailla lihava ihminen jollekkin henkilölle?
Jos joku etsii jotakin henkilöä josta se ei tiedä kuin nimen, niin eikö se ole ihan ok sanoa, että "sellanen vaalee silmälasipäinen lihava nainen", kun onhan se ok sanoa "sellanen vaalee silmalasipäinen hoikka nainen"? Vai pitäskö se lihava jättää pois vaikka se ois merkittävin tuntomerkki? Pyöreäkin on vähän harhaanjohtava, jos ihminen on kunnolla ylipainoinen.
Kommentit (56)
Pyöreä lienee ihan kelpo sanavalinta. Kyllä jokainen tajuaa, että tuossa asiayhteydessä sillä ei tarkoiteta vain tight gapittomia reisiä ja pömppistä.
Ylipainoinen tai pyöreä on parempi sana kuin lihava. Lihava on halveksiva, kuten tiesitkin, mutta taisit vaan taas haluta haukkua ylipainoisia?
Lihava on vähän latautunut negatiivinen termi.
Sanoisin mieluummin "reilusti ylipainoinen". Isokokoinen ei minusta ole hyvä, jos henkilö on lyhyt.
Ei ole ok. Ensinnäkään et voi identifioida toista ihmistä naiseksi tai mieheksi ja myös kaikki etnisyyteen viittaavat määreet kuten tumma tai vaalea ovat kiellettyjä. Ruumiinrakenteen kuvailu on moukkamaista. Et voi kutsua ketään pitkäksi, lyhyeksi, hoikaksi, isoksi jne.
Keskity ulkonäön sijaan sisimpään.
Pysy asialinjalla, eli hlö on huomattavan ylipainoinen tai todella reilusti ylipainoinen. Pullukkakin on jotenkin halventava, parempi on lievästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Ensinnäkään et voi identifioida toista ihmistä naiseksi tai mieheksi ja myös kaikki etnisyyteen viittaavat määreet kuten tumma tai vaalea ovat kiellettyjä. Ruumiinrakenteen kuvailu on moukkamaista. Et voi kutsua ketään pitkäksi, lyhyeksi, hoikaksi, isoksi jne.
Keskity ulkonäön sijaan sisimpään.
"Tuo tuolla, jonka aura on selvästi ruskeankirjava, josta huokuu alemman tason energia ja epäluottamus meitä kristalli- ja indigolapsia kohtaan."
Muodokas tietenkin. Ja luonne on varmaankin räväkkä.
Sanoisin isokokoinen, kovin lyhyestä pyöreä.
Kannattaa muistaa käytöstavat ja sanoa; sellainen vaalea silmälasipäinen elämänhallinnan ja itsehillinnän kadottanut mätisäkki. Lihavaa ei kannata mainita.
Hyvä kysymys, itse sanon yleensä isompikokoinen. Ja mun korvaan kyllä pyöreä kuulostaa paljon pahemmalta kuin lihava :D
Sanon iso ja levitän hieman käsiä, että tarkottaa vaakasuuntaan. Pyöreä olisi varmaan myös ok. Hankalinta mielestäni silloin, jos se kelle kuvaillaankin on lihava. Harvemmin tälläistä tulee. Töissä tai muissa virallisissa en ikinä sanoisi mitään lihavuudesta. Tutuille vain.
Mä sanon että "sellainen iso kaveri" tai "isokokoinen nainen".
Olenko elänyt jossain tynnyrissä, kun en ole tiedostanut, että "lihava" on negatiivinen termi?
Itse kuvittelin, että lihava on neutraali sana, mutta esim läski olisi negatiivinen. Olen taatusti kuvaillut jotakuta sanalla lihava enkä ymmärtänyt, että sen voi ottaa haukkuna. Jotenkin rinnastan nämä samaan kuin pitkä ja lyhyt, neutraaleja ihmisen ulkomuotoa kuvaavia sanoja.
Onko ylipainoinen muka korrektimpi termi? Siinähän sanotaan, että paino menee yli (jonkin normin), mielestäni se on heti negatiivisesti virittynyt termi.
palstarölli taas aamuvauhdissa..
jokohan kysyttäisiin, kuinka pieni peenis on riittävä naisella ja onko ok, jos ei jaksa kauempaa kuin 3 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Ihravuori on minusta neutraali ja joka tilanteeseen sopiva kuvailu. Kuulostaa itse asiassa sukunimeltä.
*reps* kahvit nenän kautta näppikselle
Eihän lihavaa saa sanoa lihavaksi - paljon korrektimpaa valehdella, että on isoluinen tms paskaa.
Ihan mielenkiintoinen ero tosiaan on.
Sairaalloisen laihaakin voi kuvata miltei positiivisesti sanomalla: hyvin hoikka. Mutta ylilihavan ihmisen kohdalla on tilanne hankalampi.
Muistan kerran, kun vieras seminaarissa halusi tavata pomoni ja olin jo takki päällä lähdössä aulassa.
Hän on hyvin lihava rouva, niin lihava, että kysyjä olisi tämän erottanut juuri tällä perusteella helposti.
Mutta minä erittäin korrektina ihmisenä jätin takin uudestaan narikkaan, lähdin cokctail-tilaan ja näytin esimieheni.
En tuntemattomalle lähtenyt kuvaamaan ruumiinmuotoja ja asukin oli niin epämääräisen harmaa, ettei sillä olisi löytynyt parin sadan ihmisen joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Olenko elänyt jossain tynnyrissä, kun en ole tiedostanut, että "lihava" on negatiivinen termi?
Itse kuvittelin, että lihava on neutraali sana, mutta esim läski olisi negatiivinen. Olen taatusti kuvaillut jotakuta sanalla lihava enkä ymmärtänyt, että sen voi ottaa haukkuna. Jotenkin rinnastan nämä samaan kuin pitkä ja lyhyt, neutraaleja ihmisen ulkomuotoa kuvaavia sanoja.
Onko ylipainoinen muka korrektimpi termi? Siinähän sanotaan, että paino menee yli (jonkin normin), mielestäni se on heti negatiivisesti virittynyt termi.
No siinä ja siinä. ... Ei minustakaan lihava ole mikään haukkumasana todellakaan.
Obeesi olisi lääketieteeillinen termi, mutta se kyllä kuulostaisi arkikielessä varsin erikoiseslta.
"Menet vain sen obeesin tytön seuraan istumaan, kunnes tulen.." :D
Jalkautunut valas rilleissä ja kulahtaneessa peruukissa.
Siis kuinka isosta ihmismassasta tätä henkilöä lähdetään etsimään? Ihan hyvin voit sanoa pyöreä tai vaikka isokokoinen, pointti tulee varmasti ymmärretyksi.