Miten kuvailla lihava ihminen jollekkin henkilölle?
Jos joku etsii jotakin henkilöä josta se ei tiedä kuin nimen, niin eikö se ole ihan ok sanoa, että "sellanen vaalee silmälasipäinen lihava nainen", kun onhan se ok sanoa "sellanen vaalee silmalasipäinen hoikka nainen"? Vai pitäskö se lihava jättää pois vaikka se ois merkittävin tuntomerkki? Pyöreäkin on vähän harhaanjohtava, jos ihminen on kunnolla ylipainoinen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on mielenkiintoinen juttu, itse olen luonnostani hoikka ja mulle on pomokin sanonut että ootpas sä luikku. On kutsuttu anorektiseksi, kukkakepiksi, tikuksi ja heinäksi ihan päin naamaa :D
Laihan haukkuminen on sallitumpaa, varmasti tulisi nenuun jos menisin kuvailemaan lihavaa ihmistä vastaavin tavoin. Tyytyisin sanomaan pyöreä tai isompikokoinen.
Ei ole yhtään sen sallitumpaa, lakkaa uhriutumasta noin että "nyyh meitä laihoja saa haukkua mut lihavia ei". Se ei pidä paikkaansa, vaikka kumpaakin tapahtuu ei kumpikaan ole oikein.
Eihän tuo sanonutkaan, että kumpikaan olisi oikein. Minä käsittäisin, että tuo "sallitumpaa" tarkoittaa eri asiaa kuin "sallittu" ja että hän puhui siitä millaiseen asennoitumiseen on muiden taholta törmännyt, eikä omasta asenteestaan. Itse kyllä uskon, että laihojen haukkumista pidetään usein "sallitumpana", ehkä siksi koska laihuutta myös ihannoidaan, niin ettei tajuta siihen ilmaisevien sanojen voivan olla myös loukkaus tai pidetään sitä vain harmittomana piikittelynä. Lihavuuden ihannointiakin on, muttei ilmeisesti samalla tasolla, koska lihavien haukkumiseen harvoin suhtaudutaan yhtä humoristisesti tai vähättelevästi kuin laihojen.
Ai lihava on negatiivinen. Näinhän se on nykyään lihavaa ei saa sanoa lihavaksi . Kyllä se on se läski joka on negatiivinen
Hmm. Jos kuitenkin tietää nimen, niin eikö voi sillä nimellä kysyä ilman kuvausta? Ymmärtäisin jos nimi ei ole tiedossa.
Pyöreä on miusta ihan ok, näytät minua etsivänkin ;)
Hänellä on hyvä iho ja sitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Horisontin suunnassa kehittynyt.
”Horisontaalisesti hyvin kehittynyt” on kyllä poliittisesti korrekti termi. 😂
Vierailija kirjoitti:
On teillä laivoilla ongelmat.
Joo meillä laivoilla on paljon ongelmia. 🚢
Lihava ihminen on lihava ihminen, sano niinkuin asia on neutraalisti. Lihava on minusta ihan hyvä sana, koska ylipainoinen on himppu verran lievempi ilmaisu.
Riitu kirjoitti:
Hmm. Jos kuitenkin tietää nimen, niin eikö voi sillä nimellä kysyä ilman kuvausta? Ymmärtäisin jos nimi ei ole tiedossa.
Pyöreä on miusta ihan ok, näytät minua etsivänkin ;)
Palaa kohtaan 41
"Nainen, joka ei ole mikään anorektikko... TODELLAKAAN." * merkitsevä katse *