Miten kuvailla lihava ihminen jollekkin henkilölle?
Jos joku etsii jotakin henkilöä josta se ei tiedä kuin nimen, niin eikö se ole ihan ok sanoa, että "sellanen vaalee silmälasipäinen lihava nainen", kun onhan se ok sanoa "sellanen vaalee silmalasipäinen hoikka nainen"? Vai pitäskö se lihava jättää pois vaikka se ois merkittävin tuntomerkki? Pyöreäkin on vähän harhaanjohtava, jos ihminen on kunnolla ylipainoinen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihravuori on minusta neutraali ja joka tilanteeseen sopiva kuvailu. Kuulostaa itse asiassa sukunimeltä.
*reps* kahvit nenän kautta näppikselle
Eihän lihavaa saa sanoa lihavaksi - paljon korrektimpaa valehdella, että on isoluinen tms paskaa.
Heh, mun alkuperäinen kommentti siis poistettiin. Se oli puhdasta ironiaa...
Ei sitten tajuttu?
Mä oon itse tosi läski, niin kai omasta viiteryhmästä saa vähän huulta heittää. Mutta ei sitten.
"ruoka-aikaan kotona ollut" - termi lienee kaikista käyttökelpoisin. Läski ei itse tajua kenestä puhutaan ja muut ymmärtävät hienovaraisen vihjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Ensinnäkään et voi identifioida toista ihmistä naiseksi tai mieheksi ja myös kaikki etnisyyteen viittaavat määreet kuten tumma tai vaalea ovat kiellettyjä. Ruumiinrakenteen kuvailu on moukkamaista. Et voi kutsua ketään pitkäksi, lyhyeksi, hoikaksi, isoksi jne.
Keskity ulkonäön sijaan sisimpään.
Tämä voi kyllä tehdä kadonneen henkilön löytämisestä haastavampaa.
Minä sanoisin pyöreä tai isokokoinen.
Mä käyttäisin ehkä termejä muodokas, pyöreä, runsas, isompi tai ylipainoinen... mutta tosiaan jos myös vastapuoli jolle kuvailen on myös lihava niin just käytän yleensä sanaa isokokoinen.
Tää on mielenkiintoinen juttu, itse olen luonnostani hoikka ja mulle on pomokin sanonut että ootpas sä luikku. On kutsuttu anorektiseksi, kukkakepiksi, tikuksi ja heinäksi ihan päin naamaa :D
Laihan haukkuminen on sallitumpaa, varmasti tulisi nenuun jos menisin kuvailemaan lihavaa ihmistä vastaavin tavoin. Tyytyisin sanomaan pyöreä tai isompikokoinen.
"Semmoinen vähän kookkaamman puoleinen"
Meille tulee töihin jatkuvalla syötöllä uutta porukkaa, ja minulle kouluttajana pomo aina sanoo että ”käypä hakemassa alakerrasta ”Niina”, sellainen lyhyt tumma tyttö.” tai ”Mirja”, sellainen vaalea jolla on silmälasit”. Välillä siellä on vastassa kaksi kuvaukseen sopivaa, lihava ja laiha, ja seivaan tilanteen huikkaamalla ovelta että kukas teistä on Mirja?
Samalla kiroan mielessäni pomoa joka ei viitsinyt sanoa sanaa ”isokokoinen” tms.
Asiakkaista puhuessa sama. ”Tää tilaus on sellaselle vaaleelle naiselle” ja jees, tilauksiaan odottamassa on Suomelle tyypillisesti 12 vaaleaa naista. Ulkonäön kuvailua vaan pelätään niin kovasti, siis ihan neutraaleja sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Tää on mielenkiintoinen juttu, itse olen luonnostani hoikka ja mulle on pomokin sanonut että ootpas sä luikku. On kutsuttu anorektiseksi, kukkakepiksi, tikuksi ja heinäksi ihan päin naamaa :D
Laihan haukkuminen on sallitumpaa, varmasti tulisi nenuun jos menisin kuvailemaan lihavaa ihmistä vastaavin tavoin. Tyytyisin sanomaan pyöreä tai isompikokoinen.
Ei ole yhtään sen sallitumpaa, lakkaa uhriutumasta noin että "nyyh meitä laihoja saa haukkua mut lihavia ei". Se ei pidä paikkaansa, vaikka kumpaakin tapahtuu ei kumpikaan ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee töihin jatkuvalla syötöllä uutta porukkaa, ja minulle kouluttajana pomo aina sanoo että ”käypä hakemassa alakerrasta ”Niina”, sellainen lyhyt tumma tyttö.” tai ”Mirja”, sellainen vaalea jolla on silmälasit”. Välillä siellä on vastassa kaksi kuvaukseen sopivaa, lihava ja laiha, ja seivaan tilanteen huikkaamalla ovelta että kukas teistä on Mirja?
Samalla kiroan mielessäni pomoa joka ei viitsinyt sanoa sanaa ”isokokoinen” tms.Asiakkaista puhuessa sama. ”Tää tilaus on sellaselle vaaleelle naiselle” ja jees, tilauksiaan odottamassa on Suomelle tyypillisesti 12 vaaleaa naista. Ulkonäön kuvailua vaan pelätään niin kovasti, siis ihan neutraaleja sanoja.
Entä jos siellä olisi ollut 12 lihavaa naista? Onko se niin vaikeaa huikata sitä neutraalia kysymystä sieltä ovelta? Että kukas teistä on Mirja, ei että kukas teistä lihavista on Mirja.
Kyllä minä lähtisin ihan sen henkilön nimi edellä etsimään häntä.
"Nii tosiaan hukassa olis semmone naikkone jonka runko on kun sotanorsulla ja limaisen näköisessä tukassa leimuaa häiriövärit, oks näkyny?"
Vierailija kirjoitti:
Mä käyttäisin ehkä termejä muodokas, pyöreä, runsas, isompi tai ylipainoinen... mutta tosiaan jos myös vastapuoli jolle kuvailen on myös lihava niin just käytän yleensä sanaa isokokoinen.
Muodokas? Sit se menee Virpin luo joka käy salilla 5 kertaa viikossa ja tekee vaan persettä ja keväällä hankki F-kupin silarit. Muodokas on sellainen jolla on iso perse ja isot tissit. Ylipainoinen plussapalloa muistuttava on kaukana muodokkaasta.
Sanoisin todennäköisesti ylipainoinen.
Minä kuvailen ihmisiä sanomalla, että "hän kirjoittaa virheellistä tekstiä, josta kärsin".
Ei haittaa virheellisen tekstin kirjoittajaa, koska hän ei käsitä mokanneensa.
Henkilö, jolla on enemmän leveyttä kuin pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä lähtisin ihan sen henkilön nimi edellä etsimään häntä.
Sulla on nimi tiedossa ja tulet 100 hengen toimistoon. Mitä teet? Yksitellen käyt porukkaa läpi? Ehkä kuitenkin kysyt joltain ja näin ollaankin kysymyksen alkujuurella. Miten vastaat itsellesi? Sulla on myös itsellä jäätävä kiire, joten et pääse näyttämään.
Jos on jostakin syystä pakko kuvailla ylipainoista ihmistä, käytän termiä "vähän isompi ihminen". Lihavaksi kuvaileminen menee mielestäni samaan osastoon kuin laihaksi sanominen, ei todellakaan korrektia.