Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenellä on OMA mökki, itse ostettu? Ei sukulaisten, ei peritty

Vierailija
20.06.2018 |

Miten onnistuit sen hankkimaan, saitko lainaa, millä vakuuksilla?
Itse kovasti toivoisin mökkiä, mutta ovat kalliita. Asuntolainaa tällä hetkellä 150ke (asunnon arvo ehkä 290ke) joten voikohan talos vastaan saada lainaa?
Lapsille olisi ihana antaa mökkielämyksiä!
Vuokramökki ei samalla lailla tunnu omalta.

En tunne ketään joka olisi itse ostanut mökin, monella se ”meidän mökki” onkin vanhempien mökki.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi peritty mökki ei ole oma?

Vaarivainaa rakensi itse mökin, sekään ei varmaan ollut hänen oma kun ei ostanut.

Tunnen yhden pariskunnan joka osti mökin.

Vierailija
2/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä peritty mökkikin on oma :)

Olen maksanut siitä kovat perintöverot + ylläpito maksaa jatkuvasti.

Se muuten kannattaa miettiä mökkibudjettia suunniteltaessa - että siis vuotuiset ylläpitokustannukset + mahdolliset yllätykset pystyy maksamaan kohtuudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on oma, ihan vieraalta rahalla ostettu. Ja lainaa otettiin sitä varten noin kolmannes sen hinnasta. Tässä vaiheessa asuntolaina oli lähes maksettu, jäljellä oli parikymmentä tuhatta. Mökki oli pieni, melko huonokuntoinen, ja melko ankea, mutta hyvällä paikalla.  Sitä on sitten kunnostettu ajan saatossa omien tarpeiden mukaiseksi.

Mutta on se perittykin mökki oma siinä vaiheessa kun se on peritty, ja muut perilliset maksettu ulos. Samoin on sukulaiselta ostettu.

Vierailija
4/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo toki perittykin on oma, mutta kyselin kokemuksia juuri sellaisilta jotka itse ostameet lainalla, miten saivat rahoituksen järjestymään jne.

Sitä en oikein tajunnutkaan että maksaa se perintömökkikin kun perintöveroja maksetaan. Tosin halvemmaksi taitaa tulla silti kuin kokonaan itse uuden ostaminen. Ap

Vierailija
5/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä on oma, ihan vieraalta rahalla ostettu. Ja lainaa otettiin sitä varten noin kolmannes sen hinnasta. Tässä vaiheessa asuntolaina oli lähes maksettu, jäljellä oli parikymmentä tuhatta. Mökki oli pieni, melko huonokuntoinen, ja melko ankea, mutta hyvällä paikalla.  Sitä on sitten kunnostettu ajan saatossa omien tarpeiden mukaiseksi.

Mutta on se perittykin mökki oma siinä vaiheessa kun se on peritty, ja muut perilliset maksettu ulos. Samoin on sukulaiselta ostettu.

Lisään vielä. Toki taloaan vastaan saa lainaa, jos siitä ei ole enää itsestään lainaa ainakaan kovin paljon. Mutta mökkilaina on silti kalliimpikorkoista kuin asuntolaina: marginaali nousee helposti kolmeen tai viitee ja ylikin.

Perintöverojen lisäksi kannattaa muistaa, että jos ja kun ihmisellä on sisaruksia perintömökistä joutuu yleensä myös maksamaan muut ulos. Siis heidän osuutensa mökin käyvästä markkinahinnasta.

Vierailija
6/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Itse hirsistä rakennettukin.

Vierailija
7/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on oma, tontin perin. Miehellä on vanhemmiltaan peritty mökki. Yhtä omiksi koetaan kumpikin.

Vierailija
8/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettavaa omistaa mökki Suomessa. Niin tekevät vain typerykset. Viisaat menevät vuokraavat ulkomailta mökin ja nauttivat kunnon merestä, kunnon ruuasta ja aidosta lomasta vailla huolia.

Vierailija
9/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintömökki maksaa maltaita kun joutuu ostamaan sisarukset pois.

Luuleeko joku että sen vaan saa.

Sitä paitsi ap.llä jo kova velka päällä että ei kannattais haaveilla.

Vierailija
10/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oma mökki, jonka ostimme säästöillä. Ostos kannatti, se on tuonut todella paljon iloa elämäämme kohta jo 4 vuoden ajan. Vuokramökki ei ole sama asia, paitsi jos se on pitkäaikaisesti vuokralla.

Vierailija
11/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on oma mökki, jonka ostimme säästöillä. Ostos kannatti, se on tuonut todella paljon iloa elämäämme kohta jo 4 vuoden ajan. Vuokramökki ei ole sama asia, paitsi jos se on pitkäaikaisesti vuokralla.

Saanko udella että miten pitkään säästitte, ts minkä ikäisiä nyt olette?

Olen itse ihsn hyvätuloinen mutta tuntuu että jos säöstäisin nin olisin ehkä 65 v kun saisin sen mökin ostettua:). Ap

Vierailija
12/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mielestä peritty mökki ei ole "oma", koska hän kadehtii sellaisia.

Vierailija
13/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000.  Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät.  Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.

Vierailija
14/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap

Vierailija
15/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000.  Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät.  Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.

Kuulostaa ihanalta! Oliko teillä myös asuntolaina, eli selvisittekö ns tuplalainan maksusta? Tää tuplalaina minua vielä pelottaa eli kahden lainan lyhennykset.

Vierailija
16/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.llä liikaa velkaa.

Vierailija
17/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti osti mökin 57-vuotiaana, kaupunkilaistyttö oli haaveillut mökistä koko elämänsä ajan. Lapset oli siinä vaiheessa olleet jo pitkään maailmalla ja omakoti velaton. Nyt on neljästoista kesä menossa ja äiti kokee vieläkin että oli elämän parhaita päätöksiä. Eläkkeelle jäännin jälkeen äiti on viettänyt noin kolmanneksen vuodesta mökillä.

Rahareikähän mökki on, mutta kyllä mökki on antanut paljon iloa meille lapsille ja lapsenlapsillekin.

Vierailija
18/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap

Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.

Vierailija
19/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan oma, ostettu kuivan maan mökki, perittiin sisarusten kanssa isovanhempien merenrantapaikka, kaksi tonttia mökkeineen, ja sisarukset ostivat minut ulos kun olin perheen kummajainen joka ei välittänyt uimisesta. Mökki oli edullinen ja raha jäi vielä asunnon käsirahaankin. 

Toki ymmärrän että suurimmalle osalle uiminen on se juttu, meilläkin on osuus rantaan (matkaa noin kilometri) ja lasten ollessa pieniä meillä oli heille iso uima- allas, jonka paikallinen vpk kävi täyttämässä pientä korvausta vastaan.

Vierailija
20/81 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä perintömökistä joutuu sisarukset maksamaan ulos? Kuitenkin perittävien asunto ainakin meillä oli huomattavasti mökin arvoa korkeampi ja mökin halunnutkin sai vielä hiluja päälle.  Pieni tontti ja mökin arvo vain noin 150 000 joten ehkä meillä oli poikkeuksellisen halpa perintömökki ja tilanne useimmilla ehkä toinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän