Kenellä on OMA mökki, itse ostettu? Ei sukulaisten, ei peritty
Miten onnistuit sen hankkimaan, saitko lainaa, millä vakuuksilla?
Itse kovasti toivoisin mökkiä, mutta ovat kalliita. Asuntolainaa tällä hetkellä 150ke (asunnon arvo ehkä 290ke) joten voikohan talos vastaan saada lainaa?
Lapsille olisi ihana antaa mökkielämyksiä!
Vuokramökki ei samalla lailla tunnu omalta.
En tunne ketään joka olisi itse ostanut mökin, monella se ”meidän mökki” onkin vanhempien mökki.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Viitsisikö joku vielä noita kuluja vähän avata? Toki lainakulut, vakuutukset ja sähkö, mutta mitä muuta tulee? Tiemaksu? Onko jätehuolto pakko ottaa? Ap
-lainakulut
-vakuutukset
-(sähkö)
-(vesi)
-(tiemaksu)
-jätehuolto (meillä ainakin on pakollinen ja on muuten himskatin kallis)
-remontit (isoja ja pieniä remppoja vuosien varrella, pakko varautua, esim. katto, seinät...)
-kiinteistövero
Kuka hitto enää nykypäivänä haluaa makuutta pääomaa jossain puurotiskossa keskellä ei mitään?
Eivät kaikki mökit ole "rotiskoja keskellä ei mitään". 200 000 eurolla saa jo muutakin. Alle sadantonnin mökkiä taas ei voi laskea miksikään "pääoman makuuttamiseksi", kun kyse on aika pienistä rahoista ja harrastaminen nyt yleensäkin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Mökki meni muille sukulaisille... eikö mökin idea vähän niin kuin ole se että se on peritty, ja sijaitsee suvulle tärkeällä seudulla (poislukien hiihtokeskusmökit ym.)?
Tuo onkin mökin idea, mutta mulla valitettavasti sellainen lähisuku (vanhemmat) että niiden kanssa ei voi olla missään tekemisissä. Eivät voi muutkaan aikuisista lapsista.
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. ApAp. tiedostathan että huonot suhteen sukupolvien välillä ovat valitettavan periytyvä tilanne. Sun pitää toimia suunnitellusti erilailla kun edelliset sukupolvet muuten huomaat että olet tulevaisuudessa samassa tilanteessa omien aikuisten lastesi kanssa kuin olet nyt omien vanhempiesi kanssa.
Hah hah, kiitos päivän nauruista! Enköhän osaa kasvattaa lapseni toisin. Jätän väliin sen hakkaamisen, nälässäpitämisen, terveydenhoidon laiminlyömisen ja tunnevammaisen kaltoinkohtelun mitä omat vsnhempani harjoittivat. Kiitos välittämisestä ;)
Mökin ostaminen ei tähän liity mitenkään mutta ihailtava aasinsilta tällä kirjoittajalla. ApEn ole toi edellinen kirjoittaja, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan, kokemuksesta. Jos omilla vanhemmillasi on tiettyjä ongelmia ollut, seuraavalla sukupolvella on todennäköisesti jotain muita eri ongelmia, joita siirtävät eteenpäin. Esim. meillä koko sukuhaara on jollain tavalla käyttäytymisessä epäterve ja häiriintynyt. Voi olla esim. niin että isovanhempi on narsistinen tyranni, seuraava sukupolvi ylidominoivaa, kritiikinsietokyvytöntä, välit sen takia katkaisevaa, kolmas sukupolvi sitten taas sosiaalisista peloista kärsivää tms.
Tämä on mahdollista sillä geenien osuuskin asiaan on ikävä kyllä mahdollinen. Mutta voin vain huolehtia siitä että lapseni saavat rakastavan ja turvallisen lapsuuden ja hyvän itsetunnon. En suostu ottamaan pahojen vanhempieni käytöstä omalle vastuulle enkä suostu kokemaan huonommuutta. Lapsuuteni ei ole minun vikani.
Mutta mökinostoon nämä sivukommentit eivät juurikaan liity. Ps. Omat vanhempani sai sen hienon rantamökin lahjaksi omilta vanhemmilta ja molemmat isovanhempani olivat normaaleita ja lämminhenkisiä. Joten ei aina mene niin että julmuus kulkee suvussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Mökki meni muille sukulaisille... eikö mökin idea vähän niin kuin ole se että se on peritty, ja sijaitsee suvulle tärkeällä seudulla (poislukien hiihtokeskusmökit ym.)?
Tuo onkin mökin idea, mutta mulla valitettavasti sellainen lähisuku (vanhemmat) että niiden kanssa ei voi olla missään tekemisissä. Eivät voi muutkaan aikuisista lapsista.
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. ApAp. tiedostathan että huonot suhteen sukupolvien välillä ovat valitettavan periytyvä tilanne. Sun pitää toimia suunnitellusti erilailla kun edelliset sukupolvet muuten huomaat että olet tulevaisuudessa samassa tilanteessa omien aikuisten lastesi kanssa kuin olet nyt omien vanhempiesi kanssa.
Hah hah, kiitos päivän nauruista! Enköhän osaa kasvattaa lapseni toisin. Jätän väliin sen hakkaamisen, nälässäpitämisen, terveydenhoidon laiminlyömisen ja tunnevammaisen kaltoinkohtelun mitä omat vsnhempani harjoittivat. Kiitos välittämisestä ;)
Mökin ostaminen ei tähän liity mitenkään mutta ihailtava aasinsilta tällä kirjoittajalla. Ap
Anteeksi, ei ollut missään tapauksessa tarkoitus loukata sinua. Tuli vain ketjua lukiessa mieleen että huomioitkohan oman roolisi tässä sukupolvien jatkumossa.
Lämmöllä suosittelen terapiaa, terapia ei tarkoita että olisit hullu vaan se antaisi sinulle mahdollisuuden olla parempi äiti ja katkaista sukupolvien kierre. Terapia ei myöskään tarkoita että sinun pitäisi hyväsyä ja unohtaa vanhempiesi tekemiset. Ensisijaisesti se antaisi sinulle mahdollisuuden tutustua itseesi ja tunteisiisi. Antaisi sinulle esim. mahdollisuuden ohjata enemmän voimavarojasi muuhun kuin katkeruuten, suorittamiseen tai kulisseihin.
- edellinen
Onko ihmisllä oikeasti näin huono lukutaito? Ap kysyy vinkkejä mökin ostamiseen, niin ihmiset tulevat kertomaan, että peritty mökki on oma! Itse asiaan ei ole minullakaan sanottavaa, kun ei ole tulossa edes perintömökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleisesti on niin että perintömökin saaminen ei vaadi juuri mitään. Itse mökin ostaminen omalla rahalla vaatii paljonkin. On näissä vähän eroa toisin kuin väitetään. Juridisesti toki peritty on oma niinkuin ostettukin.
Mitä se itse ostaminen vaatii sellaista mitä perintömökin saaminen ei vaadi.
Siis sen lisäksi, että etsii netistä sopivaa mökkiä, käy paikanpäällä katsomassa ja tekee kaupat hyvän löydyttyä?
Pankintäti kertoo: ostaminen vaatii vakuudet, lainaa ja hyvät tulot takaisinmaksukykyä arvioitaessa. Periä voi vaikka katuojan varaton juoppo. Sanoisin että ostaminen ei ole köyhien hommaa.
Kateus haiskahtaa täälläkin. :D Sehän tässä juuri onkin kadehtimisen arvoista: toisen täytyy pistää rahansa mökin ostoon, kun toinen ostaa niillä samoilla rahoilla vaikka sijoitusasunnon, se mökki kun on jo.
Jännä, ettei pankkitäti tajua, että katuojan varaton pulsu tuskin kykenee maksamaan perintöveroa tai mökin ylläpitokustannuksia.
Minä!
Olin vielä naimisissa kun ostin yksin ja vain itselleni kesämökin. Tehtiin siinä samalla avioehto, koska minä sen mökin maksoinkin. Muutama vuosi myöhemmin tuli avioero eikä tarvinnut mökistä tapella.
Mulla oli säästössä rahaa, loput lainalla. Viidessä vuodessa maksoin lainan takaisin. Lapset ei hirveesti mökillä viihtyneet ja sainkin olla siellä paljon yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökin ostaminen ei tähän liity mitenkään mutta ihailtava aasinsilta tällä kirjoittajalla. ApAnteeksi, ei ollut missään tapauksessa tarkoitus loukata sinua. Tuli vain ketjua lukiessa mieleen että huomioitkohan oman roolisi tässä sukupolvien jatkumossa.
Lämmöllä suosittelen terapiaa, terapia ei tarkoita että olisit hullu vaan se antaisi sinulle mahdollisuuden olla parempi äiti ja katkaista sukupolvien kierre. Terapia ei myöskään tarkoita että sinun pitäisi hyväsyä ja unohtaa vanhempiesi tekemiset. Ensisijaisesti se antaisi sinulle mahdollisuuden tutustua itseesi ja tunteisiisi. Antaisi sinulle esim. mahdollisuuden ohjata enemmän voimavarojasi muuhun kuin katkeruuten, suorittamiseen tai kulisseihin.
- edellinen
Voi ihme, mitä lässytystä. Ketju käsittelee mökin ostoa, ei ylisukupolvisia suhteita. Minulle on ainakin selviö, etten voisi koskaan viedä lapsiani mummolaan yökylään, koska siellä ryypätään ja aiheutetaan vaaratilanteita. Kuten jo omassa lapsuudessani. Omat isovanhempani olivat normaaleja, kunnollisia ja raittiita ihmisiä. Varmaan ihan tavallinen tilanne. Kyseessä harvoin on mikään riita perintölusikasta, jos välit ovat täysin poikki. Meillä ei ole, mutta ymmärrän ap:ta. Sinäkö sen määrittelet, milloin mökin osto on pelkkää mökin ostoa ja milloin se onkin suorittamista? Taitaa ne kulissit olla vinossa siellä sinun puolellasi.
Av palsta on paras! Muistan ketjun, missä joku kysyi jotain jogurteista (mikä parasta tms) ja ketjussa haukuttiin ap, ruodittiin hänen menneisyyttään, ja syytettiin lopulsi hulluksi. Jos kysyy mökin ostosta niin pitää varautua että ap haukutaan, keksitään lisätarinoita tilanteeseen, ruoditaan ja arvostellaan. Av kun vastaa kysytyn asian lisäksi niihinkin asioihin joita ei kysytty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000. Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät. Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.
Tuo viesti ei oo tavallisille tallaajille. Tommonen velka! Järkkyä!
Suutut varmaan vielä enemmän kun kuulet että velkalukema alkoi kolmosella alun perin. Ja toteat meidän olevan hulluja. Ihan omilla palkkatuloillamme olemme kuitenkin itsemme ja perheemme elättäneet kaikki nämä vuodet.
Itse olen saanut lahjaksi järvenrantamökin puoliksi siskoni kanssa. Äidillä on hallintaoikeus, ja hän pääasiassa käyttää mökkiä. Miehelläni on vastaava tilanne oman perheensä mökillä. Molemmilla mökeillä pyörii myös meidän sisaruksia kavereineen.
En yhtään tykkää näistä kimppamökeistä, vaan haluaisin ostaa kokonaan oman merenrantamökin joko yksin tai mieluiten yhdessä miehen kanssa. Sukumökit voisi sitten aikanaan myydä.
Aika tahmealta näyttää, ongelmaksi tulevat sukuperinteet ja tunnepuolen asiat mutta myös kauppahinta, vakuudet ja muut rahajutut. Asuntolainaa on vielä reilusti, toisaalta nyt siitä mökistä voisi alkaa nauttia. Olen miettinyt että ostettaisiin tontti jossa on joku heikkokuntoinen rakennus, ja ollaan siinä ensimmäiset vuodet. Tai niin kuin ketjussa joku mainitsi, voisi ensin rakentaa pikku saunamökin ja myöhemmin sen varsinaisen.
Yksi kirjoittaja mainitsi, että 10% omarahoitusosuus riitti. Mites muilla?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut lahjaksi järvenrantamökin puoliksi siskoni kanssa. Äidillä on hallintaoikeus, ja hän pääasiassa käyttää mökkiä. Miehelläni on vastaava tilanne oman perheensä mökillä. Molemmilla mökeillä pyörii myös meidän sisaruksia kavereineen.
En yhtään tykkää näistä kimppamökeistä, vaan haluaisin ostaa kokonaan oman merenrantamökin joko yksin tai mieluiten yhdessä miehen kanssa. Sukumökit voisi sitten aikanaan myydä.
Aika tahmealta näyttää, ongelmaksi tulevat sukuperinteet ja tunnepuolen asiat mutta myös kauppahinta, vakuudet ja muut rahajutut. Asuntolainaa on vielä reilusti, toisaalta nyt siitä mökistä voisi alkaa nauttia. Olen miettinyt että ostettaisiin tontti jossa on joku heikkokuntoinen rakennus, ja ollaan siinä ensimmäiset vuodet. Tai niin kuin ketjussa joku mainitsi, voisi ensin rakentaa pikku saunamökin ja myöhemmin sen varsinaisen.
Meidän pankki suhtautuu nihkeästi mökkilainoihin ja vakuusarvot ovat matalia. Liikepankit ovat kuulemma ymmärtäväisempiä. Meidän piti hommata lisävakuus kun oli vain vajaa 20% säästettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000. Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät. Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.
Tuo viesti ei oo tavallisille tallaajille. Tommonen velka! Järkkyä!
Suutut varmaan vielä enemmän kun kuulet että velkalukema alkoi kolmosella alun perin. Ja toteat meidän olevan hulluja. Ihan omilla palkkatuloillamme olemme kuitenkin itsemme ja perheemme elättäneet kaikki nämä vuodet.
Tämä on hyvä. Luu kurkkuun vain nillittäjille, ja luja keskittyminen omaan suoritukseen. Lisää näitä!
Vierailija kirjoitti:
Vakuudet harkitaan jokaisen lainanhakijan kohdalla henkilökohtaisesti, eli ei oikein voi tässä asiassa ketään neuvoa. Riippuu kauppahinnasta, vakuuksista, tuloista, muista lainoista, asiakassuhteesta... Me halusimme maksaa käteisellä mökistä noin 35%. Tämä sopi pankille eikä muusta neuvoteltu. Mökin myyntihinta oli noin 200t.
50% omaa ja 50 % lainaa n. 100.000 euroa. Hanki lainalupaus ja ala etsiä sopivaa mökkiä. Tottakai onnistuu jos todella haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä peritty mökki ei ole "oma", koska hän kadehtii sellaisia.
Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap
Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.
No en ole kihisevän kateellinen, tulen itsekin joskus perimään mökin mutta olen silloin yli 60 v, tarvisin sen mökin NYT. Ap
Tulet perimään, jos elät kauemmin kuin hän, jota odotat periväsi.
Ei ole, eikä tule. Parin kolmen viikkonlopun takia ei kannata tuollaista rahareikää hankkia. Mieluummin vuokraan viikoksi mökin jos huvittaa mökkeillä. Viimeksi vuokrasin 4 vuotta sitten.
Me ostimme mökin Savosta, maksoi 140.000€ muutama vuosi sitten. Laitettiin siihen omaa rahaa 30.000€ ja loppu otettiin lainaa, jota on jäljellä 70.000€. Asunnostakin on vielä lainaa n.120.000€.