Kenellä on OMA mökki, itse ostettu? Ei sukulaisten, ei peritty
Miten onnistuit sen hankkimaan, saitko lainaa, millä vakuuksilla?
Itse kovasti toivoisin mökkiä, mutta ovat kalliita. Asuntolainaa tällä hetkellä 150ke (asunnon arvo ehkä 290ke) joten voikohan talos vastaan saada lainaa?
Lapsille olisi ihana antaa mökkielämyksiä!
Vuokramökki ei samalla lailla tunnu omalta.
En tunne ketään joka olisi itse ostanut mökin, monella se ”meidän mökki” onkin vanhempien mökki.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Perintömökki maksaa maltaita kun joutuu ostamaan sisarukset pois.
Luuleeko joku että sen vaan saa.
Sitä paitsi ap.llä jo kova velka päällä että ei kannattais haaveilla.
150 000 euroa kova velka? :D :D Asutko perähikiällä ehkä missä asunnot maksavat 25 000 euroa?
Muutenkin typerää sanoa että jostain ei kannattaisi haaveilla. Tietenkin kannattaa. Pessimistit eivät saa elämässään mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä välttämättä joudun ostamaan ketään ulos sillä periminen ei mene sillä tavalla että jokainen saa jokaisesta omaisuuslajista tismalleen samankokoisen viipaleen. Se menee siten että ukin sää saman verran. Esimerkiksi yksi saa mökin, toinen käteistä pankkitililtä ja kolmas vakituisen asunnon. Sitten Joku saa auton jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä peritty mökki ei ole "oma", koska hän kadehtii sellaisia.
Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap
Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.
No en ole kihisevän kateellinen, tulen itsekin joskus perimään mökin mutta olen silloin yli 60 v, tarvisin sen mökin NYT. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin oma lähes täysin lainarahalla, 10% säästöistä mikä pitää vähintään löytyä. Muuta asuntolainaa vielä myös maksamatta. Laskettiin, että kannattaa ostaa mökki nyt, niin kerkee siitä nauttia sen 20 vuotta jo ennen eläkeikää. Meillä tosin pienet lainakulut suhteessa tuloihin, eli asuntolaina + mökkilainalyhennykset ovat yhteensä alle viidesosan bruttotuloista.
Kiitos, tämä oni hyvä ja informatiivinen vastaus. Näin haluaisin itsekin tehdä, sillä mökin käyttövuodet olisivat parhaat nyt eikä sitten vanhana eläkkeellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä välttämättä joudun ostamaan ketään ulos sillä periminen ei mene sillä tavalla että jokainen saa jokaisesta omaisuuslajista tismalleen samankokoisen viipaleen. Se menee siten että ukin sää saman verran. Esimerkiksi yksi saa mökin, toinen käteistä pankkitililtä ja kolmas vakituisen asunnon. Sitten Joku saa auton jne.
Kallis auto, jos se on vaikuuisen asunnon tai mökin hintainen.
Useimmissa kuolinpesissä _ei_ ole rahan arvoista omaisuutta kuin asunto ja mökki, tai niistäkin vain puolet. Yleensä siellä _ei_ ole suuria summia pankkitileillä eikä osakkeita, eikä missään tapauksessa asunnon hintaisia autoja, ja perillisiä usein on enemmän kuin kaksi. Tällöin se, joka ottaa näistä jomman kumman itselleen, joutuu ostamaan muut perinnöstä ulos, tai sitten koko roska myydään ulkopuoliselle ja rahat jaetaan.
Ei ole ei. Mökki meni muille sukulaisille... eikö mökin idea vähän niin kuin ole se että se on peritty, ja sijaitsee suvulle tärkeällä seudulla (poislukien hiihtokeskusmökit ym.)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa kuolinpesissä _ei_ ole rahan arvoista omaisuutta kuin asunto ja mökki, tai niistäkin vain puolet. Yleensä siellä _ei_ ole suuria summia pankkitileillä eikä osakkeita, eikä missään tapauksessa asunnon hintaisia autoja, ja perillisiä usein on enemmän kuin kaksi. Tällöin se, joka ottaa näistä jomman kumman itselleen, joutuu ostamaan muut perinnöstä ulos, tai sitten koko roska myydään ulkopuoliselle ja rahat jaetaan.
Eihän tuo kirjoittaja tuossa yllä väittänytkään auton olevan asunnon tai mökin hintainen. Vaan joku saa sen asunnon tai vaikkapa mökin LISÄKSI auton.
Kannattaa hetki aina ajatella ennen kuin ryntää pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kirjoittaja tuossa yllä väittänytkään auton olevan asunnon tai mökin hintainen. Vaan joku saa sen asunnon tai vaikkapa mökin LISÄKSI auton.
Ei siinä sanottu "lisäksi", vaan "sitten", joka nyt voi tarkoittaa mitä tahansa. joka tapauksessa, siinä lähdettiin siitä, että kuolinpesissä on runsaasti helppoa jaettavaa ja kaikille riittää pelkkää ongelmatonta saamista, vaikka yleensä, tilastojen mukaan asia on täsmälleen päinvastoin. Minä esimerkiksi olen "perinyt" mummolani, ja joku pitää sitä ilmaisena omaisuutena, mutta kun jouduin ostamaan siitä ulos sekä isäni sisarukset että omani, olen itseasiassa saanut perintönä vain kuudesosan sen arvosta ja ostanut loput.
Ostimme kesämökin 1.5 vuotta talo oston jälkeen. Lainarahalla rahoitettu molemmat, vaikka tietysti se käsiraha säästöistä. Hintataso riippuu siitä mistä ja millaisen mökin haluaa hankkia. Me kalastamme mökillä mielellämme lohta Suomen pisimmästä joesta :)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Mökki meni muille sukulaisille... eikö mökin idea vähän niin kuin ole se että se on peritty, ja sijaitsee suvulle tärkeällä seudulla (poislukien hiihtokeskusmökit ym.)?
Tuo onkin mökin idea, mutta mulla valitettavasti sellainen lähisuku (vanhemmat) että niiden kanssa ei voi olla missään tekemisissä. Eivät voi muutkaan aikuisista lapsista.
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä sanottu "lisäksi", vaan "sitten", joka nyt voi tarkoittaa mitä tahansa. joka tapauksessa, siinä lähdettiin siitä, että kuolinpesissä on runsaasti helppoa jaettavaa ja kaikille riittää pelkkää ongelmatonta saamista, vaikka yleensä, tilastojen mukaan asia on täsmälleen päinvastoin. Minä esimerkiksi olen "perinyt" mummolani, ja joku pitää sitä ilmaisena omaisuutena, mutta kun jouduin ostamaan siitä ulos sekä isäni sisarukset että omani, olen itseasiassa saanut perintönä vain kuudesosan sen arvosta ja ostanut loput.
Hinnat sukulaisten kesken on yleensä ihan eriasia kuin markkinahinnat vieraille. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä peritty mökki ei ole "oma", koska hän kadehtii sellaisia.
Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap
Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.
Olet varmasti niitä ihmisiä jotka lukevat lehdistäkin vain otsikon ja alkaavat melskaamaan ympäriinsä. Ja kun sinulle yritetään asiaa selittää, menee se toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, sillä tajuat pikkuhiljaa olevasi nolosti väärässä :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo onkin mökin idea, mutta mulla valitettavasti sellainen lähisuku (vanhemmat) että niiden kanssa ei voi olla missään tekemisissä. Eivät voi muutkaan aikuisista lapsista.
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. Ap
Ap. tiedostathan että huonot suhteen sukupolvien välillä ovat valitettavan periytyvä tilanne. Sun pitää toimia suunnitellusti erilailla kun edelliset sukupolvet muuten huomaat että olet tulevaisuudessa samassa tilanteessa omien aikuisten lastesi kanssa kuin olet nyt omien vanhempiesi kanssa.
Tontti on saatu lahjana vanhemmilta, mutta mökki, sauna, varasto ja piha on ihan itse tehty/teetetty eli rahaa on palanut noin 200te. Nuo rahat on saatu kasaan säästämällä ja lainaamalla. Ensin tehtiin saunamökki, jossa mökkeiltiin monta vuotta, sitten kun uskallettiin, niin otettiin lainaa ja rakennettiin muutama vuosi sitten päämökki. Kaikki raha ja aika tuohon menee, mutta ei niitä rahoja mukaansakaan saa, joten olemme olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Velkaa on edelleen sekä asunnosta että mökistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000. Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät. Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.
Kuulostaa ihanalta! Oliko teillä myös asuntolaina, eli selvisittekö ns tuplalainan maksusta? Tää tuplalaina minua vielä pelottaa eli kahden lainan lyhennykset.
Kuten tuossa jo kirjoitinkin, niin oltiin ehditty saada asuntolaina maksettua jo pois. Lainanmäärästä selviämiseen ei ole muuta ohjetta kuin että laskee tulot ja menot, laskee varmuusvaran ja justeeraa kk-erän sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. ApAp. tiedostathan että huonot suhteen sukupolvien välillä ovat valitettavan periytyvä tilanne. Sun pitää toimia suunnitellusti erilailla kun edelliset sukupolvet muuten huomaat että olet tulevaisuudessa samassa tilanteessa omien aikuisten lastesi kanssa kuin olet nyt omien vanhempiesi kanssa.
Hah hah, kiitos päivän nauruista! Enköhän osaa kasvattaa lapseni toisin. Jätän väliin sen hakkaamisen, nälässäpitämisen, terveydenhoidon laiminlyömisen ja tunnevammaisen kaltoinkohtelun mitä omat vsnhempani harjoittivat. Kiitos välittämisestä ;)
Mökin ostaminen ei tähän liity mitenkään mutta ihailtava aasinsilta tällä kirjoittajalla. Ap
Minä olen ostanut itse oman mökkini kolmekymppisenä. Sukumökkejä ei ole enkä sellaista haluaisikaan. Omaa rahaa sijoitin mökkiin noin 75 000 e ja loput rahoitin lainalla. Kuukausikulut mökistä kaikkineen on noin 600 e, sisältäen sähkön, vakuutukset, lainanlyhennyksen ja korot. Paras ostos ikinä.
Asuntolainaa kaikkineen on loppuelämäksi mutta onpahan joskus sitten jotain omaakin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettavaa omistaa mökki Suomessa. Niin tekevät vain typerykset. Viisaat menevät vuokraavat ulkomailta mökin ja nauttivat kunnon merestä, kunnon ruuasta ja aidosta lomasta vailla huolia.
Vielä naurettavampaa on sanoa, että vain yksi tapa viettää lomaa on se oikea! Kaikki eivät välitä mistään ruuhkapaikoista, osa tykkää puuhailla omalla mökillä, rakennella ja tehdä puutarhatöitä. Ei se ole vuokramökissä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tontti on saatu lahjana vanhemmilta, mutta mökki, sauna, varasto ja piha on ihan itse tehty/teetetty eli rahaa on palanut noin 200te. Nuo rahat on saatu kasaan säästämällä ja lainaamalla. Ensin tehtiin saunamökki, jossa mökkeiltiin monta vuotta, sitten kun uskallettiin, niin otettiin lainaa ja rakennettiin muutama vuosi sitten päämökki. Kaikki raha ja aika tuohon menee, mutta ei niitä rahoja mukaansakaan saa, joten olemme olleet tyytyväisiä ratkaisuun. Velkaa on edelleen sekä asunnosta että mökistä.
Kuulostaa järkevältä, siis että etenisi pienin askelin. Mutta jos ostaa tontin ja rakennuttaa, niin taitaa tulla jo kalliimmaksi kuin ”yhteispaketin”(mökki&tontti) ostaminen. Teillä toki eri asia kun tontin saitte omasta takaa. Ap
Ostettiin oma lähes täysin lainarahalla, 10% säästöistä mikä pitää vähintään löytyä. Muuta asuntolainaa vielä myös maksamatta. Laskettiin, että kannattaa ostaa mökki nyt, niin kerkee siitä nauttia sen 20 vuotta jo ennen eläkeikää. Meillä tosin pienet lainakulut suhteessa tuloihin, eli asuntolaina + mökkilainalyhennykset ovat yhteensä alle viidesosan bruttotuloista.