Kenellä on OMA mökki, itse ostettu? Ei sukulaisten, ei peritty
Miten onnistuit sen hankkimaan, saitko lainaa, millä vakuuksilla?
Itse kovasti toivoisin mökkiä, mutta ovat kalliita. Asuntolainaa tällä hetkellä 150ke (asunnon arvo ehkä 290ke) joten voikohan talos vastaan saada lainaa?
Lapsille olisi ihana antaa mökkielämyksiä!
Vuokramökki ei samalla lailla tunnu omalta.
En tunne ketään joka olisi itse ostanut mökin, monella se ”meidän mökki” onkin vanhempien mökki.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on oma mökki, jonka ostimme säästöillä. Ostos kannatti, se on tuonut todella paljon iloa elämäämme kohta jo 4 vuoden ajan. Vuokramökki ei ole sama asia, paitsi jos se on pitkäaikaisesti vuokralla.
Jokainen tekee niinkuin itse tykkää.
Itse en ikimaailmassa suostuisi mökin omistajaksi.
Meillä on semmoinen pahamaineinen lomaosake.
Joka vuosi ei käydä millään mökillä, ja jonain vuonna käydään useammankin kerran mökkilomalla.
Itse tykkän siitä, että mökki on siivottu ja siellä on kaikki valmiina ja hyvässä kunnossa.
Enemmän käydään kaupunkilomilla. Mutta mökilläkin on välillä kiva käydä, kunhan joku muu hoitaa mökin kunnostuksen ja siivoamisen.
Mihinkään työleirimökille en lähde.
Sukulaisilla on näitä omia mökkejä, ja ovat jatkuvasti apua vailla, milloin mihinkin hommaan. Jatkuvalla syötöllä on jotain talkoita näillä mökin omistajilla.
Jotenkin pitävät itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tulevat innoissaan ja ihan ilmaiseksi tekemään heille ties mitä töitä ja remontteja.
Hirveän paljon ei niitä ihmisiä tule kesäisin nähtyä, sillä viettävät kesänsä mökeillään. Ja odottavat jokaisen mökkivieraan osallistuvan mökin kunnostukseen. Vähän niinkuin maksuna siitä että pääsevät siellä mökillä käymään.
Ap tässä, onko lomaosaketta myös mökkeihin? Olen käynyt joskus lomaosake kaupustelussa ja siellä oli vsin lomakyliä (huoneistoja luhtitalosta) ja jotain lomaresortteja (hotellinomaisia) joten en innostunut. Mutta jos olisi ihan ”mökki-mökkejä” (ei naapureita) niin tuohan voisi olla vaihtoehto tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä peritty mökki ei ole "oma", koska hän kadehtii sellaisia.
Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap
Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.
No en ole kihisevän kateellinen, tulen itsekin joskus perimään mökin mutta olen silloin yli 60 v, tarvisin sen mökin NYT. Ap
Niinpä, kadehdit niitä, joilla on se perintömökki NYT. Muuten et olisi heittänyt tuollaista aivopierua otsikkoosi. Kuulen tänne asti kateutesi kihisevän kuin juhannusmakkara perityn saaristohuvilani grillillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö,on se oma, muttakyselin neuvoja mökin OSTANEELTA.perintövero on vähän eri juttu kun kokonaan markkinahintaan ostaminen. Ap
Otsikossa muotoilit asian niin, ettet pidä perintömökkiä omana. Paljastit sisälläsi piilevän kihisevän kateutesi, vaikka nyt vedätkin sanojasi takaisin.
No en ole kihisevän kateellinen, tulen itsekin joskus perimään mökin mutta olen silloin yli 60 v, tarvisin sen mökin NYT. Ap
Niinpä, kadehdit niitä, joilla on se perintömökki NYT. Muuten et olisi heittänyt tuollaista aivopierua otsikkoosi. Kuulen tänne asti kateutesi kihisevän kuin juhannusmakkara perityn saaristohuvilani grillillä.
Lopetahan se jankkaaminen. Saan kyllä lainan pankista hyvillä tuloillani ja aikanaan sen pölhöjen vanhempieni mökinkin, silloun mökkejä on jo kaksi. Sinä voisit puolestaan olla kateellinen muiden mielenterveydestä, joka itseltäsi puuttuu. Ap
No yleisesti on niin että perintömökin saaminen ei vaadi juuri mitään. Itse mökin ostaminen omalla rahalla vaatii paljonkin. On näissä vähän eroa toisin kuin väitetään. Juridisesti toki peritty on oma niinkuin ostettukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
Joku ostaa mökin 40.000 €:lla ja joku toinen maksaa perintöveroa mökistä 80.000 €.
Mutta onhan se ihan itse ostettu mökki nyt eri asia kuin joku perintöveron maksaminen.
Vierailija kirjoitti:
No yleisesti on niin että perintömökin saaminen ei vaadi juuri mitään. Itse mökin ostaminen omalla rahalla vaatii paljonkin. On näissä vähän eroa toisin kuin väitetään. Juridisesti toki peritty on oma niinkuin ostettukin.
Mitä se itse ostaminen vaatii sellaista mitä perintömökin saaminen ei vaadi.
Siis sen lisäksi, että etsii netistä sopivaa mökkiä, käy paikanpäällä katsomassa ja tekee kaupat hyvän löydyttyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
Joku ostaa mökin 40.000 €:lla ja joku toinen maksaa perintöveroa mökistä 80.000 €.
Mutta onhan se ihan itse ostettu mökki nyt eri asia kuin joku perintöveron maksaminen.
No joo, puhun nyt mökeistä jotka on normistandardia ja ostohinnaltaan noin 150-200 000. Harva maksaa pelkästä mökistä 200ke perintöveroa. Paitsi toki jos on loistohuvila. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sen lisäksi, että etsii netistä sopivaa mökkiä, käy paikanpäällä katsomassa ja tekee kaupat hyvän löydyttyä?
Pankintäti kertoo: ostaminen vaatii vakuudet, lainaa ja hyvät tulot takaisinmaksukykyä arvioitaessa. Periä voi vaikka katuojan varaton juoppo. Sanoisin että ostaminen ei ole köyhien hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
No joo, puhun nyt mökeistä jotka on normistandardia ja ostohinnaltaan noin 150-200 000. Harva maksaa pelkästä mökistä 200ke perintöveroa. Paitsi toki jos on loistohuvila. Ap
Kiitos selvennyksestä.
Luulin että puhut ihan mistä tahans mökistä. Niitä kun on hyvin monen tasoisia ja hintaisia.
En voinut tietää että tarkoita jotain omaa normistandardiasi.
Se normistandardikin voi olla jollakin toisella erilainen kuin sinulla.
Minulla on oma mökki, lahjaveroilla maksettu eli tavallaan ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankintäti kertoo: ostaminen vaatii vakuudet, lainaa ja hyvät tulot takaisinmaksukykyä arvioitaessa. Periä voi vaikka katuojan varaton juoppo. Sanoisin että ostaminen ei ole köyhien hommaa.
Katuojan varaton juoppo ei pysty maksamaan perintöveroa, eikä todennäköisesti muitakaan mökin omistamisesta ja ylläpidosta aiheutuvia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ostimme tontin Saimaan rannalta ja rakennutimme sinne huvilan ja rantasaunan. Tulihan siinä velkaa aika paljon, mutta asuntolaina oli ehditty maksaa alta pois. Lainaa on vielä jäljellä jotain 190 000. Mutta rakentaminen kyllä kannatti, kämppä on upealla paikalla, luonto on mahtava ja kaikki mukavuudet löytyvät. Ja mikä parasta, myös jälkikasvu on ottanut huvilan omakseen ja viihtyy siellä sekä meidän että ystäviensä kanssa.
Tuo viesti ei oo tavallisille tallaajille. Tommonen velka! Järkkyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetahan se jankkaaminen. Saan kyllä lainan pankista hyvillä tuloillani ja aikanaan sen pölhöjen vanhempieni mökinkin, silloun mökkejä on jo kaksi. Sinä voisit puolestaan olla kateellinen muiden mielenterveydestä, joka itseltäsi puuttuu. Ap
Rauhoitu, muuten makkara kärventyy kokonaan! ;) Kateus on ihan normaali ja inhimillinen mielentila, joskus siitä jää kiinni. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä tietenkin.
Kiitos selvennyksestä.
Luulin että puhut ihan mistä tahans mökistä. Niitä kun on hyvin monen tasoisia ja hintaisia.
En voinut tietää että tarkoita jotain omaa normistandardiasi.
Se normistandardikin voi olla jollakin toisella erilainen kuin sinulla.
Totta, mutta eteläsuomessa ”rötiskötkin” maksaa yli 100ke ja keskitaso 200ke. Jossain maakunnissa taitaa saada mökin jo 50ke? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu, muuten makkara kärventyy kokonaan! ;) Kateus on ihan normaali ja inhimillinen mielentila, joskus siitä jää kiinni. :)
Tää kateusjankuttaja on muuten satavarmasti mies :)
Peritty, muta oma. Lainaa otettu. Perillisiä oli 4. Ostin mökin heiltä eli maksoin siitä käyvän hinnan ja heille osuutensa. Sain lainan, vaikka oli tuore asuntolaina. Nyt laina melkein jo maksettu. Tuplalainasta selvisin hyvinkin. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että mitä vanhempi mökki niin sitä enemmän kaikenlaisia kuluja on (korjauksia jne.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ei. Mökki meni muille sukulaisille... eikö mökin idea vähän niin kuin ole se että se on peritty, ja sijaitsee suvulle tärkeällä seudulla (poislukien hiihtokeskusmökit ym.)?
Tuo onkin mökin idea, mutta mulla valitettavasti sellainen lähisuku (vanhemmat) että niiden kanssa ei voi olla missään tekemisissä. Eivät voi muutkaan aikuisista lapsista.
Tän takia pitää aloittaa puhtaalta pöydältä ja ostaa itse se mökki, joka sitten aikanaan jää omille lapsille. ApAp. tiedostathan että huonot suhteen sukupolvien välillä ovat valitettavan periytyvä tilanne. Sun pitää toimia suunnitellusti erilailla kun edelliset sukupolvet muuten huomaat että olet tulevaisuudessa samassa tilanteessa omien aikuisten lastesi kanssa kuin olet nyt omien vanhempiesi kanssa.
Hah hah, kiitos päivän nauruista! Enköhän osaa kasvattaa lapseni toisin. Jätän väliin sen hakkaamisen, nälässäpitämisen, terveydenhoidon laiminlyömisen ja tunnevammaisen kaltoinkohtelun mitä omat vsnhempani harjoittivat. Kiitos välittämisestä ;)
Mökin ostaminen ei tähän liity mitenkään mutta ihailtava aasinsilta tällä kirjoittajalla. Ap
En ole toi edellinen kirjoittaja, mutta olen samaa mieltä hänen kanssaan, kokemuksesta. Jos omilla vanhemmillasi on tiettyjä ongelmia ollut, seuraavalla sukupolvella on todennäköisesti jotain muita eri ongelmia, joita siirtävät eteenpäin. Esim. meillä koko sukuhaara on jollain tavalla käyttäytymisessä epäterve ja häiriintynyt. Voi olla esim. niin että isovanhempi on narsistinen tyranni, seuraava sukupolvi ylidominoivaa, kritiikinsietokyvytöntä, välit sen takia katkaisevaa, kolmas sukupolvi sitten taas sosiaalisista peloista kärsivää tms.
Vierailija kirjoitti:
Viitsisikö joku vielä noita kuluja vähän avata? Toki lainakulut, vakuutukset ja sähkö, mutta mitä muuta tulee? Tiemaksu? Onko jätehuolto pakko ottaa? Ap
Vesi, jätehuolto on pakko, tiemaksu kyllä, kiinteistövero ja on kalliimpi loma-asunnosta kuin asunnosta, nuo tuli mieleen.
Viitsisikö joku vielä noita kuluja vähän avata? Toki lainakulut, vakuutukset ja sähkö, mutta mitä muuta tulee? Tiemaksu? Onko jätehuolto pakko ottaa? Ap