Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksesi TT-kuvauksesta?

Vierailija
20.06.2018 |

Millainen kokemus oli kokonaisuudessaan? Sattuiko kanyylin laitto tai pois ottaminen? Aiheuttiko varjoaine joitakin haittavaikutuksia? Oliko laite ahdas? Kestikö kuvaus kauan? Itselläni ensi viikolla edessä ja stressaa hieman, olen kova jännittämään tällaisia juttuja.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen menossa ensi viikolla tt-kuvaukseen. Ohjeessa, jonka sain, sanotaan, että vartalon kuvaus olisi kyseessä. Tyhmä kysymys, saa nauraa: Kuvataankohan koko ihminen päästä varpaisiin, vai vain tuo "torso-osuus"? : D

Vierailija
42/48 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei laitettu varjoainetta, mutta kuvaus oli helppo. Ilmastoitu, valoisa ja leveä putki niin hyvin siinä saattoi olla koko sen lähes 2 tuntia mikä mun kuvaus kesti. Kuvasivat koko selkärangan, kun epäilivät skolioosin pahentuneen ja aiheuttaneen hermovaurion samalla.

Ei varmaan ollut TT-kuvaus vaan magneettikuvus, se kestää paljon kauemmin kuin TT.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanyylin laitto sattu mulla tosi paljon :( En haluais pelotella mutta se on totuus.

Mulla ei sattunut yhtään.

Vierailija
44/48 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt tutkimuksessa käyneenä itse itselleni, jos tästä tiedosta vaikka olisi iloa jollekin: vartalon tt-kuvassa kuvataan torso-osuus :)

Vierailija
45/48 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjoainetta käytetään ja ei käytetä sekä magneettikuvauksessa että TT-kuvauksessa. Riippuu lääkärin lähetteestä. 

Vierailija
46/48 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa ja jännittää kun ahtaat paikat ahdistaa.

onko tuo samantyylinen kuin magneettilaite?

Vierailija
47/48 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 25 alussa rintasyöpädiagnoosi. Nyt joulukuun lopulla menossa neljänteen vartalon TT-kuvaukseen kasvainten koon seurannan vuoksi (myös kaksi isotooppitutkimusta, luuston gammakuvausta ollut etäpesäkkeiden kartoittamiseen).

TT-kuvaukseen voi mennä rauhallisin mielin. Paino ja pituus kysytään. Vaatetus ilman metallia (mm. kaarituetut rintaliivit pois). Hiuksista otan varalta metallipinnit pois. Samoin korut. Tarvittaessa saat pehmeät sairaalavaatteet. Itse olen ollut vanhassa T-paidassa. Vartalon kuvauksessa lasketaan housut vain reisiin asti (itse kyllä ensimmäisellä kerralla koikkelehdin alusvaatteissa huoneeseen, kun en tiennyt). Varjoaine kanyylillä yleensä kyynärtaipeeseen. Saa olla makuulla jo tuolloin, mikä helpottaa jännittäjää. 

Hoitaja neuvoo, mm. tutkimuksen edetessä käsketään vetämään keuhkot täyteen, pidättämään hengitystä ja sitten "saa hengittää". Itse olen aina silmät kiinni, vaikka sillä ei taida olla merkitystä. Liikkumatta tulisi olla. 

Nopea tutkimus. 

Lastenlapsia en ole hoitanut pariin päivään, sillä ilmeisesti säteilyä jonkin verran. 

Vettä juodaan päivän mittaan, jotta varjoaine poistuu elimistöstä. 

Vierailija
48/48 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikkoa se oli TT:n aikaan. Agostini ja Hailwood ajoivat niin helvetin lujaa, että vaikea saada laadukasta kuvaa sen ajan kameroilla. RR-ajojen aikaan oli sitten jo paljon paremmat kamerat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan