Kokemuksesi TT-kuvauksesta?
Millainen kokemus oli kokonaisuudessaan? Sattuiko kanyylin laitto tai pois ottaminen? Aiheuttiko varjoaine joitakin haittavaikutuksia? Oliko laite ahdas? Kestikö kuvaus kauan? Itselläni ensi viikolla edessä ja stressaa hieman, olen kova jännittämään tällaisia juttuja.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei laitettu varjoainetta, mutta kuvaus oli helppo. Ilmastoitu, valoisa ja leveä putki niin hyvin siinä saattoi olla koko sen lähes 2 tuntia mikä mun kuvaus kesti. Kuvasivat koko selkärangan, kun epäilivät skolioosin pahentuneen ja aiheuttaneen hermovaurion samalla.
Tuo sinun kuvauksesi kuulostaa enemmän magneettikuvaukselta. TT-kuvauksessa laitetaan suoneen varjoainetta ja kuvaus kestää lyhyen aikaa.
Kyllä mulle laitettiin varjoaine magneettikuvauksessa.
Miksi tätä on alapeukutettu? Kyllä sitä käytetään magneettikuvauksessakin, ei ole pelkkä TT-kuvauksen apuväline. Esim. täältä voi lukea, jos ei muuten usko. https://fi.wikipedia.org/wiki/Varjoaine
Koska puhut eri asiasta. Tt-kuvassa käytetään varjoainetta. Tuo, joka oli ollut ilman varjoainetta kuvattavana 2 tuntia oli magneettikuvauksessa.
Kanyylin laitto sattu mulla tosi paljon :( En haluais pelotella mutta se on totuus.
Minulla on kanyyli ollut joskus kämmenselässä ja joskus kyynärtaipeessa. En enää muista mikä oli mikä tutkimus.
Minulla on tutkittu aivoverenkiertohäiriöön liittyen mm.sydämen ohivirtausta.
Vierailija kirjoitti:
Ne laitteet taitaa nykyään pääosin olla sellaisia donitseja, varmaan aika harva joutuu suljettuun tuubiin.
TT/CT (sama asia eri kielillä) on ilmava donitsi, magneettikuva on se ahdas tuubi.
Raajojen pitkiin luihin saattaa tulla murtumia
Pallit ja kikuli kuumottivat jonkun aikaa. Ei muuta mainittavaa.
Olin toissapäivänä ct-kuvauksessa. Kuvattiin lantion luut kivun syyn selvittämiseksi. Ei varjoaineita ja nopea keikka. Donitsissa ajelin hetken aikaa.
Tt-tutkimus kestää yleensä vain pari minuuttia. Jos pidempiä aikoja niin tuolloin kuvataan virtsateitä ja varjoaineen kulkeutumista elimistössä. Tuolloin tulee kuvaus pari min varjoaineineen sen jälkeen n.10 min odotus ja viimeisenä kuvaus uudelleen. Nämä suht harvinaisia kuvauksia joten parissa minuutissa yleensä kuvauksesta selviää. Ikinä Tt kuvaus ei kestä pidempiä aikoja esim puolta tuntia tms.
Uusintakuvauksia voi tulla varjoaineen käytön jälkeen.
Varjoainetta voidaan käyttää ja kanyylin paikka riippuu tutkimuksesta ja siitä millä nopeudella ja mikä määrä jodipohjaista varjoainetta onnistunut tutkimus tarvitsee. Painolla on myös merkitystä varjoaineen määrään.
Kortit eivät tt:ssä mene epäkuntoon. Magneettitutkimus on eri asia.
Omissa vaatteissa voi olla, jos kuvausalueella ei ole metallia. Metalli tekee kuvaan häiriötä siksi pitää poistaa ennen kuvausta ettei kuvat mene pieleen. Siksi myös korut ja vyöt tms pitää ottaa kuvausalueelta pois. Metallit ei haittaa jos eivät ole kuvausalueella. Esim rintaliiveissä kaarituen ovat haitaksi keuhkojen tms. alueella tai silmälasit pään alueen kuvauksessa, jolloin rintaliivit eivät taas haittaakaan.
Kanylointi voi toisilla tuntua kurjalta, toisilla ei millekään. Jokaisen suonisto on erilainen, toisella isot hyvät suonet ja toisilla pienet mutkaiset. Jokainen myös kokee neulat eri tavalla.
Säteilyannokset ovat maltillisia ja kuvaukset tehdään 2 lääkärin varmistuksen jälkeen. Lähettävä lääkäri miettii onko tarpeellinen tutkimus, röntgenlääkäri antaa ohjeen potilaskohtaisesti, jossa mahdollisimman pienellä säteilyannoksella saadaan tarvittava asia esiin.
Ihminen saa säteilyä elämänsä aikana ihan taustasäteilynä sekä esim lentäessään. Suomessa säteily on tarkkaan valvottua lääketieteessä ja annokset hyvin matalia.
Magneettitutkimus on aivan eri asia, eli voivat sekoittua tutkimuksina keskenään.
Magneetti ei pohjaudu säteilyyn, tutkimusajat ovat pidempiä ja varjoaine eri. Magneetissa pitkä turvallisuuslista. Korut, vaatteet, irtonaiset tavarat, vartalon sisäiset lääkintälaitteet kuten tahdistimet pitää ottaa huomioon tarkasti. Ennen MRI tutkimusta nämä käydään jokaisen kanssa läpi tarkasti.
nousiko munuaisarvot teillä tutkimuksessa
Muita kokemuksia?
Menossa lähiaikoina.
Kaikki meni muuten ihan hyvin, paitsi että ei muistettu kertoa, että olisi pitänyt lopettaa yksi lääke. Onneksi ei munuaiset mennyt paskaksi sen takia.
Kävin tietokonetomografissa pään alueen kuvantamisen vuoksi. Jännitin aika paljon koska minulle on usein vaikea olla paikallaan, mutta itse kokemus oli ihan Ok eikä minun kohdallani kestänyt kuin 10-20 min.
Hoitajat olivat mukavia ja tunnelma leppoisa. Lisäksi helpotti etten ollut kokonaan koneen sisällä vaan ainoastaan pää oli kuin suuren uimarenkaan sisällä.
En muista saiko pitää omat vaatteet vai pitikö vaihtaa sairaalan kamppeet. Joka tapauksessa poislähtiessä oli sellainen oli että ”tässäkö tämä olikin, odotin paljon pahempaa”..
Jos kuvaus jännittää niin kannattaa kertoa siitä etukäteen henkilökunnalle.
Kuvaus myös kannatti koska kuvista löytyi selitys vuosikausia piinanneelle vaivalle joka myös pystyttiin sen jälkeen hoitamaan.
Huoli pois, ei tarvitse pelätä, olen myös jännittäjä ja pelkääjä, ja voin sanoa että tt/ct-varjoainekuvaus menee kivuttomasti - kanyylikaan ei satu kuin normaalin piston (esim verikoe) verran ja se varjoaine ei satu vaan tuntuu lämpimältä ja tulee pissaamisen tunne. Voit myös kommunikoida ennen ja myös operaation aikana, käteesi saat kutsuntanapin ja ennen varjoaineen laittoa hoitaja tulee vielä asioimaan kanssasi. Juttelet vaikka silloin kun menet operaatioon ja sanot jännityksestä, niin ottavat huomioon ja kertovat vaihe vaiheelta jne.
Kyl se menee. Tsemppiä!
Varmasti helpoimpia tutkimuksia mitä on olemassa. Kanyyli ei tietenkään ole kiva mutta ei tarvi kauaa pitää. Varjoaine ei juurikaan tuntunut. Ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Vaikeinta oli makoilla liikkumatta se muutama minuutti. Kuvauslaite on iso rinkula joka liikkuu, tai varmaan se peti liikkuu. Ei ahdista koska tilaa on eikä tarvi olla minkään laitteen sisällä.
Mulle tehtiin 10.1.2025 kaularangan ja kokovartalon alue tt kuvaus kanyylin laitto ei koskenut ollenkaan alkuun jännitti mennä tietokotomografia putkeen jalat edellä ja tutkimus kesti minulla 10-15min.,pääsin kuvattavaksi 14.43 vaikka mun aika olisi ollut 14.45 ja 2 asiakasta oli ennen minua mahduin hyvin putken sisään kun olen 172,5cm pitkä ja paino 66,4kg kaikki meni hyvin
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei laitettu varjoainetta, mutta kuvaus oli helppo. Ilmastoitu, valoisa ja leveä putki niin hyvin siinä saattoi olla koko sen lähes 2 tuntia mikä mun kuvaus kesti. Kuvasivat koko selkärangan, kun epäilivät skolioosin pahentuneen ja aiheuttaneen hermovaurion samalla.
CT ei kestä kahta tuntia
Ahdashan se vähän on, mutta olenkin iao mies 197/115.
Vaatteissa ei saa olla metallia. Vaatteet mielellään puuvilla. Muuten saa vaatteistä sähköiskuja jälkeennpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tehtiin 10.1.2025 kaularangan ja kokovartalon alue tt kuvaus kanyylin laitto ei koskenut ollenkaan alkuun jännitti mennä tietokotomografia putkeen jalat edellä ja tutkimus kesti minulla 10-15min.,pääsin kuvattavaksi 14.43 vaikka mun aika olisi ollut 14.45 ja 2 asiakasta oli ennen minua mahduin hyvin putken sisään kun olen 172,5cm pitkä ja paino 66,4kg kaikki meni hyvin
Eiköhän se AP:n kuvaus ole tehty, kun 7 vuotta sitten kokemuksia siitä kyseli.
Kannattaa muuten kertoa sille hoitajalle, jos jännittää ja pelottaa paljon esimerkiksi se kanyylin laitto tai se itse kuvauslaite, jos se on ahdas tms. Osaavat yleensä olla rauhoittavia ja kannustavia ja selittää tarkemmin mitä tapahtuu milloinkin jne, se voi helpottaa oloasi. Itselläni ainakin siitä oli apua, kun hoitaja oli empaattinen ja tsemppasi, että hyvin menee ja pian on ohi sun muuta. Vähän kuin lapselle olisi puhunut, mutta siinä tilanteessa auttoi oikeasti kun olin paniikkikohtauksen partaalla :D