Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laihoilla ihmisillä aina kova nälkä?

Vierailija
19.06.2018 |

Tälläistä olen pohtinut viime aikoina, itse olen lihava ja on aina nälkä.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ap :) En nyt osaa puhua kuin omasta puolestani, mutta kyllä on nälkä usein ja tuntuu, että syön suurempia annoskokoja kuin muut samassa pöydässä istuvat. Olen niin kutsuttu läpip*ska, eli kaikki syömäni tulee suht nopeasti ulos, osa jopa sulamattomana. Olen miettinyt, että sairastan varmaan jotain tulehduksellista suolistosairautta :/ T: n30 174/58

Olet ihan nornaalipainoinen.

Vierailija
22/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön 2-3h välein ja terveellisesti. Mulla on suolistotulehdus. Kaikki ei sopiva tulee p.nä ulos nopeasti. Liikun myös paljon. Jos oon liian pitkiä aikoja syömättä, niin alkaa heikottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoni on vaihdellut ja välillä tavallaan oon paastonnut. Oon huomannu että silloin kun tuli mätettyy ruokaa paljon ja tietokoneen ääressäkin aina jotain syötyä iltamyöhään..aamulla oli aina niin nälkä että tuli oikein huono olo. Ei normaalia. Sitten kun oon ns paastonnu, niin tuntuu että puolikaskin pizza pizzeriassa esimerkiksi on hyvin vaikea saada alas,kun on niin TÄYNNÄ. Mikähän tämän tekee? Vatsalaukku paisuu ja kutistuu syödyn määrän mukaan? Näin sen täytyy olla. Nesteiden juominen kannattaa. Nimittäin täyttää. Ei tee mieli syödä. Yksi paastoamiskonsti.

Vierailija
24/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut on laihoja sen takia, että tuntevat harvoin nälkää.

Vierailija
25/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikahko enkä laiha, mutta mulla on todella usein nälkä. En tiedä mikä siihen on syynä. Jos joskus tulee syötyä liian kevyt ateria tai jos ei syö riittävästi rasvaa ja proteiinia aterialla, niin nälkä on kova, sellainen laadullinen nälkä. Esimerkiksi en voi syödä pelkkää puuroa, koska sen jälkeen mulla on melkein heti nälkä. En kuitenkaan liho kovin helposti.

Vierailija
26/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Sen voi haistaa jo hengityksestä (pahanhajuinen nälkähengitys eli ketoosi). Moni on vain opetellut sietämään nälkää ja syö rutiininomaisesti tietyn väliajoin pari ateriaa vuorokaudessa. Usein ruokavalio on tästä johtuen melko köyhä ja veriarvot pielessä.

Toinen vaihtoehto on syödä pieniä aterioita useammin, mutta se on taas hampaille kuluttavampaa vaikkakin muuten terveellisempi vaihtoehto.

Vierailija
27/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Mitä tekemistä laihuudella/hoikkuudella/lihavuudella on suoranaisesti nälän tuntemisen kanssa. Olen hoikka 175/57 kg nainen ja ihan samalta minusta tuntuu nytkin kuin silloin kun painoin hieman yli 70 kg.

Vierailija
28/72 |
25.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan koskaan, lääkitys vie ruokahalut.

Vierailija
29/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on aina nälkä, syöt sellaista ruokaa, joka ylläpitää sitä nälkää ja saa sinut syömään liikaa, siksi olet lihava. Laihat syö ruokaa, joka pitää kylläisenä, joten ruokamäärä pysyy kohtuullisena.

Väärin. Lihavien hormonit ovat sekaisin ja vaikuttavat ruokahaluun.

Vierailija
30/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihoilla ihmisillä mahalaukun koko on myös pienempi/normaalimpi entä lihavilla, jotka ovat venyttäneet sen isoksi runsaalla syömisellä. Olenkin huomannut että monet laihat syövät tosi pieniä annoksia, eivät mässäile.  Olen itse normaalipainoinen. 

Vierailija
31/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero hoikan ja ylipainoisen välillä on se että hoikka syö pelkästään nälkään, ylipainoiselle taas ruoka on riippuvuus josta saa nautintoa. Ylipainoinen ei syö pelkästään nälkään vaan syö nautinnon takia.

Vierailija
32/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa myös juoda vettä. Joskus voi käydä niin, että syö janoon, mikä ei tietenkään oikein toimi kun lihomiseen.

Vierailija
33/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laihduttanut 20 kg ylipainon pois viime vuoden lopulta laskettuna, ja ainakin mulla on hirvittävä nälkä edelleen. Sellainen, mikä kiertää mahassa ja sattuu, siis ihan kipuna tuntuu. Ei mitään kuolan erityksiä, tekis mieli-nälkää tai murinoita, vaan sattuu. Noita muita nälän muotoja on helppo vastustaa. Toivottavasti tää lähtee joskus pois, ei näin voi elää loppuelämää. Ns. järkevä ruoka ei vie nälkää pois. Toivon, että vuosikymmenien ylipaino on vain vinksauttanut hormonit, ja ne palaavat joskus ennalleen. Pystyn vastustamaan syömistä edelleen enkä herkuttele, mut kipu on paha. En haluis elää loppuelämääni näin. Toki peilikuva on nykyään todella miellyttävä ja nautin siitä miltä näytän ja tunnun, mut henkisesti en voi hyvin. Onnea laihtuminen ei tuonut, vei oikeastaan vain pois mielenrauhan. Oispa ihana syödä maha täyteen kuten ennenkin, mutta en sitä tosiaan tee.

Vierailija
34/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on sillä tavalla normaalisti, ennen ateriaa. Aikuinen terve ihminen ei kuitenkaan nälkään kuole. Ei tarvitse olla koko ajan jotain välipaloja vaan ruokaa syödään ruoka-aikoina.

Vierailija
35/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkähormonit toimivat luontaisesti eri tavalla, toisilla on jatkuvasti nälkä ja toiset taas kärsivät ruokahaluttomuudesta. Siksi on aina vähän omituista, kun monien on vaikea ymmärtää että joku toinen on erilainen kuin itse ja vaikka itsellä olisi jatkuvasti nälkä niin kaikilla ei ole tai päinvastoin jos itse kärsii ruokahaluttomuudesta niin jotkut voivat kärsiä liiallisesta ruokahalusta.

Itse kuulun niihin, jotka voivat syödä niin paljon kuin ikinä vain tekee mieli ja pysyn silti laihana. Lapsena vanhempani joutuivat tekemään vaikka mitä taikatemppuja, että ylipäätään saivat minut syömään. En näin aikuisenakaan tunne suorainaisesti nälkää, syön koska pitää syödä ja tulee heikko olo, jos en syö.

Ja tässähän on ihan eläimilläkin eroja, esim. joillain kissoilla voi pitää jatkuvasti raksuja tarjolla ja ne osaavat säännöstellä syömistään, toiset kissat taas ahmivat heti kaiken ruoan mitä niille antaa ja yrittävät varastaa ihmistenkin ruoat ja tämä käytös jatkuu vaikka olisivat miten pulskia.

Vierailija
36/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vielä olin laiha, nälän tunne oli aika kivulias silloin kun nälkä ehti tulla kunnolla. Nyt kun olen lähempänä ylä- kuin alipainon rajaa, suolien kurnaisu on paljon siedettävämpi. En kyllä tiedä liittyykö tämä enemmän ikään kuin painoindeksiin.

Jotenkin muistelisin että en ollut oikeasti kiinnostunut ruoasta vielä alipainoaikoina. En vahdannut syömisiäni, ruokahalu oli yksinkertaisesti pienempi. Söin käytännössä melkein täysin kellon mukaan, ruokaa ei varsinaisesti tehnyt koskaan mieli.

Vierailija
37/72 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 jatkaa: kun olin laiha, olin sitä mieltä että pystyin syömään ihan mitä halusin, ihan niin paljon kuin halusin ilman että painoa tuli. Olen kuitenkin jälkikäteen hoksannut että mahalaukkuni oli tuolloin varsin pieni kooltaan, ei ollut puhettakaan esim. jonkun perus-kotipizzapizzan syömisestä kerralla. Nykyään voin syödä varmaan kaksinkertaisia annoksia verrattuna niihin aikoihin.

Vierailija
38/72 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on aina nälkä, syöt sellaista ruokaa, joka ylläpitää sitä nälkää ja saa sinut syömään liikaa, siksi olet lihava. Laihat syö ruokaa, joka pitää kylläisenä, joten ruokamäärä pysyy kohtuullisena.

Lihavuus sekoittaa nälkähormonit, sama se mitä ne syö.

Vierailija
39/72 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön säännöllisesti (2 lämmintä ateriaa / vrk) ja suht terveellisesti, eli katson, mitä suuhuni laitan. Lisäksi aterioilla täytyy syödä oikeasti kunnolla kasviksia, sillä omalla kohdallani ne tuntuvat pitävän nälän parhaiten poissa. Ei siis ole koko ajan nälkä, kun syö säännöllisesti ja katsoo, mitä syö.

Herkutellakin osaan kyllä, esim. eilen käytiin lasten kanssa Hesessä. Mutta niin se vaan on, että tuon heseaterian jälkeen tuli tosi huono olo ja jo 1,5 tunnin päästä oli nälkä. Se juuri osoittaa tuollaisen ruuan ravintoköyhyyden.

Mä taas en allekirjoita tätä lainkaan. Kyllä sellainen 1000 kcal hamppariateria pitää itselläni nälkään ihan vähintään 6 tuntia. Tuntuu että kroppani ensinnäkin sulattelee sitä valtavaa ruoan määrää pitkään, mutta myös pikaruoan rasva pitää tuntikausia kylläisenä.

Vierailija
40/72 |
05.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiha ja tuskin koskaan nälkäinen. Syön ihan mitä haluan, milloin haluan. Tosin ruuat ja niiden määrät eivät enää ole samoja kuin ollessani lihava. Silloin oli koko ajan nälkä. Uskon tämän johtuvan suolistobakteereista ja mielen nälästä.

Jos söin eilen enemmän, minun ei tänään tee mieli niin paljon ruokaa enkä koe nälkää. Tämä vaisto ei lihavana toiminut ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä