Sanotko käyväsi "Tokmannilla" vai "Tokmannissa" ?
Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.
Kommentit (31)
Entisenä kuopiolaisena menen myös Carlsonille, olen ostoksilla Carlsonulla ja olen mekon ostanut Carlsonilta. Sama Halosen suhteen Haloselle, Halosella ja Haloselta. Stokkalle Stokkalla Stokkalta. Sokkarille, sokkarilla, sokkarilta. Tokmannille, Tokmannilla, Tokmannilta.
Tampereella käydään Toksmannilla. Se on siinä Hämpillä.
Tokmannilla, Tokella, Toksulla tai Stokmannilla sanon käyväni. En ole muuten koskaan käynyt Stokmannilla oikeasti.
Varmaan ainoat, joissa käytän ulkopaikallissijoja, ovat Stockmann ja Clas Ohlson. Yhteistä noissa on, että ovat ulkomaalaisia ihmisen nimiä. Varmaan sanoisin myös Louis Vuittonilla, jos sanoisin.
Muutoin aina sisäpaikallissijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ainoat, joissa käytän ulkopaikallissijoja, ovat Stockmann ja Clas Ohlson. Yhteistä noissa on, että ovat ulkomaalaisia ihmisen nimiä. Varmaan sanoisin myös Louis Vuittonilla, jos sanoisin.
Jaa joo, Halosella myös. Ja Vepsäläisellä. Nekin on ihmisen sukunimiä. Tokmanni ei ole.
Te, jotka sanotte "Tokmannilla", sanoitteko myös "Tarjoustalolla", "Vapaa Valinnalla", "Robin Hoodilla" ja mitä niitä edeltäjiä kaikkiaan oli? Jos ette, miksi ette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa joo, Halosella myös. Ja Vepsäläisellä. Nekin on ihmisen sukunimiä. Tokmanni ei ole.
No siitä Stockman- nimen mallistahan se kuitenkin oli otettu, ikäänkuin 'kansanomaistetussa' tai tarkemmin 'savolaistetun' ääntämismallin mukaisessa äänne- ja kirjoitusasussa.
Olihan (ja taitaa olla vieläkin jonkun hallussa) Helsingin Viiskulmassa sellainen levykauppa kuin 'Digelius', joka sekin oli vain luotu, muodostettu ja keksitty liikenimi (= 'electric `+ 'digital'+ 'Sibelius'). mutta säilytti silti sukunimenkaltaisuutensa, tai siis loi sellaisen vaikutelman siitä nimestä .
Eli käytiin siis tietysti 'Digeliuksella' (...tai -ssa ) sillä sehän oli joka tapauksessa ainakin sen liikkeen nimi.
Minä sanon "Tokmannissa". Samoin sanon "Sittarissa, Prismassa, (Super)marketissa, Alkossa, Verkkokauppacomissa, Minimanissa, Motonetissä, Lidlissä, Stadiumissa/Steidiumissa, Intersportissa, K-raudassa, Powerissa/Pauöössa, Gigantissa,..." Tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan, käyn Stockmannissa
T. 60-kymppinen minkkiturkkirouva Eiralta
Ei porvoolainen osannut lukea kysymystä: Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.
Ai niin, hän onkin Eirasta. Minä tosin asioin Stockmanilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan, käyn Stockmannissa
T. 60-kymppinen minkkiturkkirouva EiraltaEi porvoolainen osannut lukea kysymystä: Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.
Ai niin, hän onkin Eirasta. Minä tosin asioin Stockmanilla.
Pitää ymmärtää. 600-vuotiaalla ei aina enää kakki hoksottimet pelaa.
Sanoisin että "meen tokmanniin" enkä käyn. Mut jos oon jo siellä sisällä ni sanoisin että oon tokmannissa.