Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotko käyväsi "Tokmannilla" vai "Tokmannissa" ?

Vierailija
18.06.2018 |

Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.

Sanotko käyväsi "Tokmannilla" vai "Tokmannissa" ?

Vaihtoehdot

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että "meen tokmanniin" enkä käyn. Mut jos oon jo siellä sisällä ni sanoisin että oon tokmannissa.

Vierailija
22/31 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä kuopiolaisena menen myös Carlsonille, olen ostoksilla Carlsonulla ja olen mekon ostanut Carlsonilta. Sama Halosen suhteen Haloselle, Halosella ja Haloselta. Stokkalle Stokkalla Stokkalta. Sokkarille, sokkarilla, sokkarilta. Tokmannille, Tokmannilla, Tokmannilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella käydään Toksmannilla. Se on siinä Hämpillä.

Vierailija
24/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilla, Tokella, Toksulla tai Stokmannilla sanon käyväni. En ole muuten koskaan käynyt Stokmannilla oikeasti.

Vierailija
25/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ainoat, joissa käytän ulkopaikallissijoja, ovat Stockmann ja Clas Ohlson. Yhteistä noissa on, että ovat ulkomaalaisia ihmisen nimiä. Varmaan sanoisin myös Louis Vuittonilla, jos sanoisin.

Muutoin aina sisäpaikallissijoissa.

Vierailija
26/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ainoat, joissa käytän ulkopaikallissijoja, ovat Stockmann ja Clas Ohlson. Yhteistä noissa on, että ovat ulkomaalaisia ihmisen nimiä. Varmaan sanoisin myös Louis Vuittonilla, jos sanoisin.

Jaa joo, Halosella myös. Ja Vepsäläisellä. Nekin on ihmisen sukunimiä. Tokmanni ei ole.

Vierailija
27/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanotte "Tokmannilla", sanoitteko myös "Tarjoustalolla", "Vapaa Valinnalla", "Robin Hoodilla" ja mitä niitä edeltäjiä kaikkiaan oli? Jos ette, miksi ette?

Vierailija
28/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa joo, Halosella myös. Ja Vepsäläisellä. Nekin on ihmisen sukunimiä. Tokmanni ei ole.

No siitä Stockman- nimen mallistahan se kuitenkin oli otettu, ikäänkuin 'kansanomaistetussa'  tai tarkemmin 'savolaistetun' ääntämismallin mukaisessa äänne- ja kirjoitusasussa.

Olihan (ja taitaa olla vieläkin jonkun hallussa) Helsingin  Viiskulmassa  sellainen levykauppa kuin 'Digelius', joka sekin oli vain luotu, muodostettu ja  keksitty liikenimi (= 'electric `+ 'digital'+ 'Sibelius'). mutta säilytti silti sukunimenkaltaisuutensa, tai siis loi sellaisen vaikutelman siitä nimestä .

Eli käytiin siis tietysti 'Digeliuksella' (...tai -ssa ) sillä sehän oli joka tapauksessa ainakin sen liikkeen nimi.

Vierailija
29/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon "Tokmannissa". Samoin sanon "Sittarissa, Prismassa, (Super)marketissa, Alkossa, Verkkokauppacomissa, Minimanissa, Motonetissä, Lidlissä, Stadiumissa/Steidiumissa, Intersportissa, K-raudassa, Powerissa/Pauöössa, Gigantissa,..." Tietenkin.

Vierailija
30/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan, käyn Stockmannissa

T. 60-kymppinen minkkiturkkirouva Eiralta

Ei porvoolainen osannut lukea kysymystä: Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.

Ai niin, hän onkin Eirasta. Minä tosin asioin Stockmanilla.

Vierailija
31/31 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan, käyn Stockmannissa

T. 60-kymppinen minkkiturkkirouva Eiralta

Ei porvoolainen osannut lukea kysymystä: Nyt ei kysytä, käytkö koskaan ko. liikkeessä, vaan miten sanoisit/sanot sen.

Ai niin, hän onkin Eirasta. Minä tosin asioin Stockmanilla.

Pitää ymmärtää. 600-vuotiaalla ei aina enää kakki hoksottimet pelaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi