Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun avasin naapurin tosi arkaluontoisen kirjeen vahingossa?

Vierailija
18.06.2018 |

Varmaan joku helkutin kesäharjoittelija oli postissa laittanut sen minun luukustani.

Repäisin automaattisesti auki ja siinä vaiheessa vasta huomasin, että olikin muualle tarkoitettu. Olen asunut yksin jo kymmenen vuotta ja oletusarvo oli, että minulle.

On tosiaan henkilökohtaisia terveystietoja. Hautaanko koko kirjeen? Vai lähetänkö takaisin lähettäjälle, josta hoitavat eteenpäin?

Ainakin vihonviimeinen vaihtoehto on viedä se näin avattuna naapurille.

Miten olette toimineet, jos näin on käynyt?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle naapuri toi häpeissään joskus pankin kirjeen, jossa taisi olla uusi tunnuslukulista. Pyyteli anteeksi kun oli mennyt näin henkilökohtaisen postin. Arvostin elettä ja ymmärsin kyllä että vahingossa teki näin.

Vierailija
82/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä tuli 2eri naapurin lasku itelle.

Kirjotin vaan että tuli väärään osotteeseen ja tiputin naapurien luukuista kirjeet. Mitä sitä sen enempää miettimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kerran edellisen asukkaan koulustaeroamislappu, jonka vaa automaatilla avasin ja kun näin sen tajusin ettei oo mulle. Olin aukassu kirjekuoren niin että sen sai suljettua takasin palalla teippiä, ja kirjotin teipin päälle hennosti lyijykynällä että anteeks, avasin vahingossa. Sitten vein sen postiin ja käsin jonkun aikaa omantunnontuskista. Jonkun aikaa sitten mulle tuli kirje joka oli aukaistu, ei nyt silleen arkaluontoinen, mutta oli siinä henkilötunnus ym. Se kyllä herätti vähemmän tunteita ku eka tapahtuma.

Vierailija
84/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt kaikki kuoressa olleet henkilökohtaiset tiedot yleiseen levitykseen, aloita vaikka tuomalla ne tälle palstalle.

Vierailija
85/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei ole mitään sen arkaluontoisempaa kuin terveystietoja, niin minä menisin pimpottamaan oikean vastaanottajan ovelle ja kertoisin mitä tapahtui.

Mutta, jos oikeasti arkaluontoista, niin on viisainta hävittää kirje vähin äänin. Minua nolottaa vieläkin kun joskus 30 vuotta sitten kun postipankista vielä tuli päivittäin tiliote kirjeessä kotiin minä avasin vahingossa naapurin kirjeen joka oli tiputettu meille. Vein sen siis anteeksipyyntöjen kera ovelle, mutta ei varmaan olisi pitänyt koska vieläkin nolottaa. Raha-asiat ovat arkaluontoisia.

Vierailija
86/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita vaan naapurin luukusta sisään. Eihän se tiedä kuka sen on avannut.

Ei tiedä ja sehän onkin kaikkein kauheinta. 

Joutuu kulkemaan naapurustossa seiniä pitkin. Kuten sanoin, että asiat olivat erittäin arkaluonteisia. 

Käsittämätöntä, että tällaisia asioita lähetetään postitse. Ihan sinänsä olisi aihetta ottaa yhteyttä iltapuluun. 

Kirjesalaisuuden rikkomisesta saisit syytteen. Ei naapurin kirjettä ole lupa avata vaikka se väärään osoitteeseen tulisikin.

Ei ole rikos jos vahingossa avaa.  Mikä on asunnon haltijan luukusta tullut, kuuluu hänelle.  Viety on sekä postilaatikkoon että luukkuun toisen postia, en avannut.  Myös omaa postia mennyt muualle ja saatu avaamattomana takaisin.

Vierailija
87/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni osoitettu ja väärään postilaatikkoon jaettu kirje oli avattu ja parhaan taidon mukaan suljettu uudelleen ilmeisesti Erikeeperiä käyttäen, koska en millään tahtonut saada sitä auki. Verenpaineeni nousi hetkellisesti, koska kirje oli lääkärikeskuksen kuoressa ja mielikuvitukseni laukkasi, kuinka joku utelias naapuri sen käsiinsä saatuaan oli varmaan miettinyt, että "mikähän sillä nyt on". Kirjeessä ilmoitettiin uudesta käyntiajasta eli ei mitään arkaluonteista. Päätin rauhoittua, mutta siitä huolimatta asia on jäänyt kaivelemaan ja totean, että tämä ei ollut oikea tapa kirjeen perille saattamiseksi.

Vierailija
88/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaan ennen nettiä tiliotteet tuli vielä postissa ja veikkauksessa sai ilmoittaa pankkitilin, mutta nettilottoa ei vielä yleisesti tehty. Innostuin kerran että oho, nyt on tullut iso lottovoitto kun katsoin vain loppusaldoa. Sen jälkeen vasta katsoin vientejä että eihän mulla tämmöisiä laskuja ole ollut, joten katsoin vasta tässä vaiheessa tiliotteen yläreunasta, että se olikin naapurin tiliote, sama pankki vain. Mulla oli kotona vastaavia uusia ikkunakirjekuoria, laitoin sellaiseen ja vähin äänin naapurin postiluulusta sisään. Kuoressa ei ollut onneksi pankin tunnuksia. 

Vierailija
89/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita vaan naapurin luukusta sisään. Eihän se tiedä kuka sen on avannut.

paitsi jos sattuu näkemään kuka kirjeen tuo.

Kukaan ei näe mitään klo 23.20 kerrostalossa kun naapurille vie äänettömästi

Aika moni kuulee kerrostalossa jokaisen postiluukun rapsahduksen ja saattaa rynnätä portaikkoon katsomaan kuka se oli jos tuo tapahtuu outoon kellonaikaan. Sieltä voi tulla joku mt-potilas kirves kädessään.

Vierailija
90/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka itse soisit toimittavan vastaavassa tilanteessa ?

Toivoisitko rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä kirjeesi sinulle toimittamisessa vai sinulle kuuluvan hävittämistä ?

Vierailija
91/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta katoavat säännöllisesti kaikki terveystietojani sisältävät kirjeet. Vaikea tietää onko jätetty postittamatta lupauksista huolimatta vai jaettu väärin.

Vierailija
92/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni kävi sama homma. Laitoin avattuna naapurin postilokeroon ja lapun mukaan, että avasin vahingossa. Terveiset laitoin naapuri nimimerkillä. Onneksi oli iso kerrostalo niin ei tiennyt, että kuka sen oli repinyt auki. Ei kyllä ollut mitään kovin henkilökohtaista, mutta kyllähän se voi silti harmittaa.

Vierailija
93/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka itse soisit toimittavan vastaavassa tilanteessa ?

Toivoisitko rehellisyyttä ja suoraselkäisyyttä kirjeesi sinulle toimittamisessa vai sinulle kuuluvan hävittämistä ?

Mulle tuli tuon kaltainen kirje kun olin ollut umpisuolen leikkauksessa, ja totesin koko kirjeen aivan turhaksi roskapostiksi. Mulle olisi ollut aivan sama mitä sen vahingossa avannut olisi sillä tehnyt enkä olisi tiennyt sitä kaivata vaikka olisi jäänyt tulematta. Mutta mieluummin valitsisin kirjeen hävittämisen kuin sen että se laitetaan taloyhtiön ilmoitustalulle tai muualle kaikkien töllisteltäväksi.

Vierailija
94/100 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä V I T T U on epikriisi?😂🤣

Joku mehiläispesän tuhoutuminen?

Oletko 13-vuotias?

Vierailija
95/100 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ns nolo kirje avattiin naapurissa ja sitten tuotiin mun luukkuun teipattuna. En tiiä kuka sen oli tuonut ja nyt hävettää kun en tiedä kuka sen oli avannut.

Liittyy gynekologisiin ongelmiin.

Paljonko sun pillussa on siis hiekkaa?

Sä oot ymmärtäny ton sanonnan väärin

Vierailija
96/100 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin tulee väärää postia, mutta olisiko kerran näin käynyt. Kävin tiputtamassa naapurin postiluukusta ja palasin kotiin.

Se siitä.

Kerrostalo (eli aika helppo homma).

Vierailija
97/100 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta katoavat säännöllisesti kaikki terveystietojani sisältävät kirjeet. Vaikea tietää onko jätetty postittamatta lupauksista huolimatta vai jaettu väärin.

Tämä kannattaa itse tarkistaa. Soita ja kysy onko kirjeitä lähetetty. Kyllä vastaus löytyy heti, kun annat hankilötunnuksesi.

Vierailija
98/100 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa itse tarkistaa. Soita ja kysy onko kirjeitä lähetetty. Kyllä vastaus löytyy heti, kun annat hankilötunnuksesi.

Käyn yksityisellä eivätkä he edes osaa sanoa onko postitettu vai ei, mutta sovittu ainakin oli, ja näin käynyt toistuvasti. Nyt huolestuttaa kun taas on tulossa käynti ja tarvitsisin lausunnon itselleni tarkastettavaksi ettei taas mene puuta heinää vakuutusyhtiön lääkäreille. MUR!

Vierailija
99/100 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin postiluukkuun ja lappu päälle että pahoittelut, tämä tuli väärään osoitteeseen ja avasin vahingossa.

Vierailija
100/100 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up