Miten toimia, kun avasin naapurin tosi arkaluontoisen kirjeen vahingossa?
Varmaan joku helkutin kesäharjoittelija oli postissa laittanut sen minun luukustani.
Repäisin automaattisesti auki ja siinä vaiheessa vasta huomasin, että olikin muualle tarkoitettu. Olen asunut yksin jo kymmenen vuotta ja oletusarvo oli, että minulle.
On tosiaan henkilökohtaisia terveystietoja. Hautaanko koko kirjeen? Vai lähetänkö takaisin lähettäjälle, josta hoitavat eteenpäin?
Ainakin vihonviimeinen vaihtoehto on viedä se näin avattuna naapurille.
Miten olette toimineet, jos näin on käynyt?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vaan naapurin luukusta sisään. Eihän se tiedä kuka sen on avannut.
Niin ja sitten raukka luulee, että kuka tahansa vastaantuleva tietää hänen henkilökohtaisista asioistaan? Mieluummin niin, että ap lähettää takaisin lähettäjälle, ettei tarvitse toisen panikoida ja häpeillä, kuka tietää hänen aroista asioistaan.
Näin teen juuri parhaillaan. Soitin lähettävään yksikköön ja tarkistin tarkan palautusosoitteen.
Ei kukaan halua avattua epikriisiään. Nyt tyyppi ei saa koskaan tietäätapahtuneesta ja voi olla rauhallisin mielin.
-kiitos vastaajille
Mulle kävi noin. Odottelin itsekin kirjettä sairaalasta ja tottakai oletin että nyt se on minulle kun näin lähettäjän ja avasin sen ilman tarkisteluita. Sitten näinkin että ei hitto naapurin nimi! Vein sen hänelle henkilökohtaisesti pahoittelun kera, en nähnyt kyllä muuta vaihtoehtoa. Onneksi oli ymmärtäväinen naapuri. Tuossa naapuri tietää mitä on käynyt. Itselleni kun kävi niin että suht arkaluontoinen kirje oli avattu mutta ei pahoitteluita, ei mitään. Laitettu vain takaisin laatikkoon. Se tuntui tympeältä.
Vierailija kirjoitti:
Laita lähetys Postin keltaiseen kirjelaatikkoon ja Kirjoita päälle että toimitettu väärään osoitteeseen palautetaan lähettäjälle.
Tämä!!!
Teippaat tietty kirjeen sisällön arkit (siten että sisällön voi kätevästi lukea ohikulkiessaan) rapun ilmoitustaululle josta naapuri voi sen ottaa.
Minulle tuli tuossa kuukausi-pari sitten entisen asukkaan pöytälaatikkokonsulttifirman vero- ja taloustietoja. Oli siis unohtanut tehdä osoitteen muutoksen myös firmalleen, joten kirjekuoret olivat siellä omien laskujeni ja muiden joukossa. En sen tarkemmin edes katsonut, mitä kuorissa luki, kun niitä auoin. Vasta, kun olin hetken tavannut veroviranomaiselta tullutta kirjettä, ja ihmetellyt, että mitäs hittoa tämä nyt on, tajusin katsoa, mitä siinä osoitetiedossa luki. No, teipillä kuori kiinni ja toisen, avaamattoman kanssa takaisin postiin oikealla osoitteella. Ehkä tuon jälkeen tajusi tehdä osoitteenmuutoksen myös firmalle.
Tippaa kiinni ja vie naapurille. Sano asia niin kuin se on.
Homman nimihän on se, että on rikos avata muiden kirjeitä. Tässä se on vahinko, joten em. asia ei liity juuri tähän tapaukseen.
Missään nimessä väärin jaettuja posteja ei saa hävittää, se on rikos myös.
Väärät postit postilootaan, kuoreen ilmoitus että väärään luukkuun/laatikkoon jaettu ja itse kirjoittaisin myös, että avasin kuoren vahingossa. Ei sitä tiedä millaisia oman elämänsä poliiseja missäkin työskentelee.
Minulle on tullut tuntemattoman epikriisi ihan omalla nimelläni ja osoitteellani. Tottakai avasin kuoren, kun odotin sitä omaani ja ehdin vähän pelästyä, kun luin epikriisiä ennen kuin tajusin katsoa nimeä siinä paperissa. Minä vein sen takaisin sairaalaan. Sairaalan mokahan siinä oli, posti toimitti kirjeen minulle niin kuin kuoressa luki. Oman epikriisini sain ihan normaalisti pari päivää myöhemmin, mutta väkisinkin mietin, kenen luona se on käynyt ennen minua.
Mulle kävi kerran noin. Vein kirjeen henk.kohtaisesti ja kerroin mitä oli tapahtunut ja tietysti pyysin huolimattomuuttani anteeksi ja olin pahoillani kun en tarkistanut henkilötietoja.
Olin kirjeen avatessani vähän paniikissa, kun kirje oli käräjäoikeudelta.
No onpas kyllä.. Itse en kehtaisi lukea toisten kirjettä, kyllä sinäkin varmasti hyinkin pian tajusit mistä on kyse, mutta halusitpa ahmia tiedot, nyt tulet tänne nettiin jeesustelemaan.. Minua itseäni nolottaisi nähdä tätä naapuria, jos olisin ''urkkinut'' hänen henkilökohtaisia tietoja, ja joutuisin tavata häntä, vaikkei hän mitään tapauksesta tietäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi noin. Odottelin itsekin kirjettä sairaalasta ja tottakai oletin että nyt se on minulle kun näin lähettäjän ja avasin sen ilman tarkisteluita. Sitten näinkin että ei hitto naapurin nimi! Vein sen hänelle henkilökohtaisesti pahoittelun kera, en nähnyt kyllä muuta vaihtoehtoa. Onneksi oli ymmärtäväinen naapuri. Tuossa naapuri tietää mitä on käynyt. Itselleni kun kävi niin että suht arkaluontoinen kirje oli avattu mutta ei pahoitteluita, ei mitään. Laitettu vain takaisin laatikkoon. Se tuntui tympeältä.
Oisit vaan onnellinen että sait kirjeen. Mulla on Kalliossa jäänyt postia tulematta. Yks erittäin arkaluontoinen virallinen kirje, lähetetty tavallisessa postissa. Monta vuotta olen odottanut. Ei haittaa vaikka olis tullut revittynä, kun vaan olisi tullut. Haistakaa paskat kaikki jos ette vie postia eteenpäin. Jos samassa rapussa niin luukkuun ja muut sinne keltaiseen laatikkoon uudelleen
jaettavaksi.
Mun ns nolo kirje avattiin naapurissa ja sitten tuotiin mun luukkuun teipattuna. En tiiä kuka sen oli tuonut ja nyt hävettää kun en tiedä kuka sen oli avannut.
Liittyy gynekologisiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ihmettelette mikä nyt on niin arkaluontoista; sairaala lähettää aina hoitopalautteen/epikriisin esim. kaikista leikkauksista ja poliklinikkakäynneistä ja muista hoitojaksoista. Mistään päivystyksen "flunssa käynnistä" ei tule mitään lappuja kotiin.
Itse en ole vuosiin saanut yhtäkään epikriisiä kirjallisena postitse. Muutamia käyntejä poliklinikoilla on kuitenkin ollut, enkä usko että ne kaikki olisi jaettu väärin/jätetty palauttamatta.
Teippaa kiinni ja vie kirjelaatikkoon kirjoituksella varustettuna että jaettu väärin
Mulle käy usein noin ja roskiin ne menee. Kelan kirjeitä enimmäkseen. Joskus verotoimistosta.
Vierailija kirjoitti:
Mun ns nolo kirje avattiin naapurissa ja sitten tuotiin mun luukkuun teipattuna. En tiiä kuka sen oli tuonut ja nyt hävettää kun en tiedä kuka sen oli avannut.
Liittyy gynekologisiin ongelmiin.
Paljonko sun pillussa on siis hiekkaa?
Mikä V I T T U on epikriisi?😂🤣
Joku mehiläispesän tuhoutuminen?
Vierailija kirjoitti:
Et ainakaan roskiin heitä. Ne tiedot ovat saajalleen tärkeitä. Mieheni kirje sairaalasta arkaluontoisine terveystietoineen oli myös jaettu väärään osoitteeseen. Onneksi postin saaja oli älynnyt palauttaa kuoren postilaatikkoon ja kirjoittanut kuoren päälle, että oli väärässä osoitteessa.
Ei postin saaja tiedä, kuka kuoren on avannut, eikä sillä edes ole merkitystä, kunhan vain saa kirjeen sisällön itselleen. Voit siis hyvin tipauttaa avatun kuoren luukusta sellaisenaan tai laittaa selitykseksi viestin, että oli väärässä osoitteessa ja vahingossa avasit. Omaa henkilöllisyyttäsi ei tarvitse paljastaa, eikä kirjeen saaja sitä voi mistään tietää. Toineen vaihtoehto on palauttaa kuori postiin, kuten meidän tapauksessakin oli tehty.
"Eikä sillä edes ole merkitystä".... Sinulla ei ilmeisesti ole lainkaan käsitystä, mitä oikeasti arkaluontoiset asiat voivat olla. Kyllä niillä on vaan todella paljon merkitystä. Valitettavasti esim. mielenterveysongelmia ja niihin johtaneita asioita ei vielä nykyäänkään oikein ymmärretä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä V I T T U on epikriisi?😂🤣
Joku mehiläispesän tuhoutuminen?
Keski-ikäisille tädeille arkipäivää.
Te jotka ihmettelette mikä nyt on niin arkaluontoista; sairaala lähettää aina hoitopalautteen/epikriisin esim. kaikista leikkauksista ja poliklinikkakäynneistä ja muista hoitojaksoista. Mistään päivystyksen "flunssa käynnistä" ei tule mitään lappuja kotiin.