Miten toimia, kun avasin naapurin tosi arkaluontoisen kirjeen vahingossa?
Varmaan joku helkutin kesäharjoittelija oli postissa laittanut sen minun luukustani.
Repäisin automaattisesti auki ja siinä vaiheessa vasta huomasin, että olikin muualle tarkoitettu. Olen asunut yksin jo kymmenen vuotta ja oletusarvo oli, että minulle.
On tosiaan henkilökohtaisia terveystietoja. Hautaanko koko kirjeen? Vai lähetänkö takaisin lähettäjälle, josta hoitavat eteenpäin?
Ainakin vihonviimeinen vaihtoehto on viedä se näin avattuna naapurille.
Miten olette toimineet, jos näin on käynyt?
Kommentit (100)
Hyvä keino olisi tosiaan laittaa uusi kirjekuori ja viedä postiin. Toisaalta jos naapuri saa "kotitekoisen" kirjeen, jossa virallisia terveystietoja nii niin varmasti ihmettelee. Voi olla, että alkaa "selvittelemään" asiaa. Siinä kohtaa voi olla noloa, jos paljastuu, että joku naapuri on kyhännyt kirjeen hänelle. Jos vielä olet viereinen laatikko niin voi ajatella sun olevan asian. Ei välttämättä siinä kohtaa osaa ajatella, että olet vahingossa avannut kuoren, vaan mieleen voi tulla jotakin muuta.
Luultavasti itse voisin soittaa terveyskeskukseen ja selittää sinne tilanteen ja pyytää lähettämään naapurille uuden kirjeen. Tai sitten veisin kirjeen uuteen kuoreen ja kirjottaisin sisälle post- in- lapun, jossa selostaisin, kuinka epähuomiossa avasin väärän kirjeen, koska se oli laatikossa. Ehkä riippuen millaiset välit teillä on, terveyskeskukseen soitto voi olla varmempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Laita lähetys Postin keltaiseen kirjelaatikkoon ja Kirjoita päälle että toimitettu väärään osoitteeseen palautetaan lähettäjälle.
Jos tätä kirjoittelette, niin muistakaa laittaa se osoite mihin toimitettu siihen lisäksi!
Mielenkiintoista olisi kyllä lukea joku todella arka luonteinen kirje ja huomata että se ei koske minua vasta kun kirje on luettu loppuun.
Itse sain vähän vastaavan kirjeen (ei terveystieto ja kuitenkaan) joka osoitettu kaimalle mutta kuitenkin kirjeeseen oli jostakin onnistu minun osoitetietoni. Kyllä jo otsikosta selvisi se että kirje ei ole tarkoitettu minulle vaan jollekin toiselle. Yhteys lähettäjään, kirje sisältöineen hänelle ja hän hoiti asian jatkon, kirjeestä en itse lukenut kuin sen otsikon ja ehkä ekan virkkeen puoliväliin.
Miksi revit kirjeen auki? Miksi et katsonut kenelle kirje osoitettu? Se ei ole mikään syy että joku kesähessu vaan pudotti sen mun postiluukusta. Ei luulisi olevan vaikeaa nostaa kirje lattialta jonne se on pudonnut postiluukusta ja katsoa kenelle se on osoitettu. Sen sijaan että se vaan otetaan casuaalisti käteen ja revitään auki katsomatta kenelle se edes on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi revit kirjeen auki? Miksi et katsonut kenelle kirje osoitettu? Se ei ole mikään syy että joku kesähessu vaan pudotti sen mun postiluukusta. Ei luulisi olevan vaikeaa nostaa kirje lattialta jonne se on pudonnut postiluukusta ja katsoa kenelle se on osoitettu. Sen sijaan että se vaan otetaan casuaalisti käteen ja revitään auki katsomatta kenelle se edes on.
No eihän se kesähessukaan lukenut, kenelle kirje on tarkoitettu, vaan "casuaalisti" pudotti ap:n luukkuun, vaikka sille sentään maksetaan siitä että toimittaa postin oikealle vastaanottajalle. Vahinkoja sattuu, ikävä juttu että se sattui nyt sekä postin työntekijälle että aloittajalle.
Mulle kävi kerran sama juttu. Vähin äänin heitin roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se kesähessukaan lukenut, kenelle kirje on tarkoitettu, vaan "casuaalisti" pudotti ap:n luukkuun, vaikka sille sentään maksetaan siitä että toimittaa postin oikealle vastaanottajalle. Vahinkoja sattuu, ikävä juttu että se sattui nyt sekä postin työntekijälle että aloittajalle.
Ei se silti oikeuta jatkamaan virheiden ketjua jos kesähessu tekee virheen. Tottahan se on että vahinkoja sattuu mutta niitä pystyy välttämäänkin. Kesähessun virhe ei edes tässä ole oleellinen. Oleellista on että AP omalla ajattelemattomuudellaan rikkoi kirjesalaisuuden.
"Toisen postin avaaja rikkoo kirjesalaisuuden https://yle.fi/uutiset/3-5436676
Kirjettä ei kuitenkaan saisi avata, koska kirjesalaisuus koskee kaikkia, sanoo Itellan viestintäpäällikkö Ulla Parviainen.
Hänen mukaansa siinä vaiheessa, kun huomaa avanneensa väärään osoitteeseen tullutta postia, se on syytä pakata takaisin kuoreensa, teipata se kiinni ja toimittaa postin toimipisteeseen tai postilaatikkoon. Kirjeen päälle pitää kirjoittaa, että se on väärin jaettu."
Ihme juttu, kun näitä sattuu näköjään usein. Minulle myös on jaettu naapurin arkaluontoista postia. Ja avasin sen, koska lähtökohtaisesti laatikkooni tulee vain minun postiani, eli en katsonut kuorta sen tarkemmin. Minneköhän on omia kirjeitäni mahdettukaan kantaa? Ei hyvä.
Mulle ei tule mieleen mitään niin arkaluonteista että olisi maailmanloppu jos joku naapuri saisi tietää.
No poliisille menet ilmiantamaan itsesi, jos siis haluat toimia lain mukaan.
ja ajattelit vielä laittavasi roskiin? idiootti. mene nyt vielä googlettamaan naapurisi että miltä näyttää
Itse pudotin postiluukusta. Siinähän ihmetteli, kuka kirjeen on avannut.
Minulle tuli kerran viereisen rivitalon asukkaan paketti postilaatikkoon. Huomasin että oli hänelle mutta avasin silti 🤭 siellä oli joku ruma luisviitton feikki joten kiikutin postilaatikkoon pahoittelujen kera.
minäkin asun yksin mutta katson AINA ennenkuin avaan mistä kirje on lähetetty ja onko osoite oikea.
No haista nyt per**e! Mikäs velvollisuus se on tarkistaa lukeeko minun postiluukustani ja minun kotiini tulleessa kirjeessä varmasti oikea nimi. Todellakaan ei ole ap:n syy. Mitäs laittoi väärään luukkuun
Et ainakaan roskiin heitä. Ne tiedot ovat saajalleen tärkeitä. Mieheni kirje sairaalasta arkaluontoisine terveystietoineen oli myös jaettu väärään osoitteeseen. Onneksi postin saaja oli älynnyt palauttaa kuoren postilaatikkoon ja kirjoittanut kuoren päälle, että oli väärässä osoitteessa.
Ei postin saaja tiedä, kuka kuoren on avannut, eikä sillä edes ole merkitystä, kunhan vain saa kirjeen sisällön itselleen. Voit siis hyvin tipauttaa avatun kuoren luukusta sellaisenaan tai laittaa selitykseksi viestin, että oli väärässä osoitteessa ja vahingossa avasit. Omaa henkilöllisyyttäsi ei tarvitse paljastaa, eikä kirjeen saaja sitä voi mistään tietää. Toineen vaihtoehto on palauttaa kuori postiin, kuten meidän tapauksessakin oli tehty.
Just tänään tuli itselle naapurille tarkoitettu kuori. Ajoissa tajusin onneksi, ettei ole minulle, kun en kyseisen firman postia ikinä saa kirjeitse. Jos se olisi ollut jostakin, mistä postia yleensä saan, olisin hyvinkin saattanut vahingossa repäistä auki. Vein oikeaan osoitteeseen. Muutama kuukausi sitten sain avatun kuoren postiluukusta, saatteena oli lappu tyyliin "anteeksi kun avasin tämän vahingossa, en yhtään tajunnut ettei ollut minulle tarkoitettu". Ei kyllä haitannut, siellä nyt ei mitään arkaluontoista ollut, ja muutenkin - vahinkoja sattuu.
AP:nä teippaisin kuoren kiinni ja veisin takaisin postiin, taikka sitten oikealle ihmiselle pahoittelulappusen kera. Se on tietysti vähän riskihommaa, kun ei ikinä voi tietää, miten ihmiset asioihin reagoivat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tule mieleen mitään niin arkaluonteista että olisi maailmanloppu jos joku naapuri saisi tietää.
Esim. psykiatrin lausunto voisi olla aika ikävä,
Laita laatikosta vain, vaikka yöllä, mutta et voi hävittää sitä. Voit myös kirjoittaa päälle, "sori repäisin vahingossa auki" ei tarvi muuta selittää. Tai laitat vaan luukkuun vaikka heti.