Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi neuvolassa kirjataan jos isä tuo käynnille?

Vierailija
18.06.2018 |

Ihmettelen, miksi neuvolassa kirjataan jos isä tuo neuvolaan?

Meillä sama tuttu neuvola jo 5 vuotta, sama Th. Aina, jos mies vie toisen lapsista neuvolakäynnille/ rokotukseen, on omakantaan kirjattu ”Isä tuomassa”/ ”Isä tuo”. Miksi?

Samoin kun lapsi kävi hammaslääkärissä tapaturman vuoksi (itse olin lääkärissä samaan aikaan), kirjattiin ”isä tuo”.
Miksi?

Ihmetyttää, koska yleensä minä vien ja tuon, eikä koskaan lue että ”äiti tuomassa” / ”äiti tuo”!

Tasa-arvo? Mies yhä outo lintu neuvolassa? What? Valistakaa...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyvät ammattia niin sano että isä on lentäjä ja äiti aivokirurgi.

Vierailija
2/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti alkoi ihmetyttää, kun selailin oma kannan käyntejä kun etsin yhtä tiettyä käyntiä ja huomasin tämän! :O

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, edelleen on jostain syystä voimissaan tuo, että lapsi on enemmän äidin kuin isän vastuulla. Ja äidissä tietenkin jotain vikaa, kun ei lähtenyt tuomaan lastaan neuvolaan ja isä taas joku Vuoden isä, kun yhden kerran lastaan neuvolassa käyttää.

Vierailija
4/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, edelleen on jostain syystä voimissaan tuo, että lapsi on enemmän äidin kuin isän vastuulla. Ja äidissä tietenkin jotain vikaa, kun ei lähtenyt tuomaan lastaan neuvolaan ja isä taas joku Vuoden isä, kun yhden kerran lastaan neuvolassa käyttää.

Jep, vähän sellainen kuva tuosta tulee, :D

Ap

Vierailija
5/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota myös. Asutaan nykyään toisessa eu-maassa jossa neuvolaa vastaavat lastenlääkärikäynnit. Milläänlailla ei koskaan täällä noteerattu että kumpi tuo mutta Suomessa kyllä!

Vierailija
6/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen takia jotta tarvittaessa käy ilmi kuka on sanonut ja mitä. Ihan sama jos veljeni vie äitini lääkäriin ja kertoo muorin syövän ainoastaan villiyrttejä ja pettua. On se vissi ero kirjataanko asian kertoneen äiti itse, veljeni vai ehkä joku muu perintöä vaaniva omainen. Esim näkemykset lapsen kehityksestä voi erota äidillä ja isällä keskenään.

Vierailija
7/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sen takia jotta tarvittaessa käy ilmi kuka on sanonut ja mitä. Ihan sama jos veljeni vie äitini lääkäriin ja kertoo muorin syövän ainoastaan villiyrttejä ja pettua. On se vissi ero kirjataanko asian kertoneen äiti itse, veljeni vai ehkä joku muu perintöä vaaniva omainen. Esim näkemykset lapsen kehityksestä voi erota äidillä ja isällä keskenään.

Silloinhan siellä pitäisi myös kirjata että "äiti tuo". Nyt tosiaan meilläkin lukee että "isä tuo" jos isä tuo. Jos minä tuon, ei lue mitään. Itsekö se lapsi sinne on lennähtänyt?

Vierailija
8/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten pitäisi kirjata samalla lailla että "äiti tuo". Meilläkin on kirjattu tuo niinä kahtena kertana kun isä on vienyt.

Niillä kerroilla kun ollaan molemmat, on kirjattu että vuorovaikutus perheen kesken luonnollista, tms.

Harvemmin myös kysytään neuvolassa että miten isä voi (jos on äiti käyttämässä lapsia), mutta isältä kyllä kysytään äidin voinnista.

Vierailija
9/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Lisäksi meillä neuvolassa seuraavalla kerralla kysyttiin, että miksen ollut viime kerralla mukana, kun isä käytti lasta yksin. Kysyin, että oliko käynti sellainen, että molempien olisi pitänyt olla mukana ja mistä syystä. Mieheltä ei ole kysytty kertaakaan, että miksei ollut mukana niillä kerroilla kun minä käytin lasta yksin.

Esikoisen kanssa käytiin monesti yhdessä, kun asiat oli uusia ja molemmat halusi ja pääsi käymään neuvolassa. Usein huomasimme, että kysymykset esitettiin vain minulle ja ohjeet yms kerrottiin vain minulle, ihan kuin ei olisi huomannut miehen olevan paikalla myös.

Vierailija
10/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä terveydenhoitaja on ollut ihan innoissaan miehen käyttäessä lapsia. Tosin en kyräillyt käynneillä epäluuloisena siihen malliin että terveydenhoitaja kuvittelisi mun poissaollessa olevan vetävän viinaa, ranteita auki tai muuta omituista.

Kirjataan sinne muitakin positiivisia juttuja kuten hyvä turvaverkko, vauva nukkuu hyvin jne., miksei sitten että isä toi =osallistuu perheen arkeen normaalisti.

Vierailija
11/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että oletus on näköjään, ettei isä osallistu. Siitä ajattelumallista pitää päästä pois ja miehille ei pidä uskotella, että ovat jotenkin erinomaisia jos tietävät lapsen vaatekoon, allergiat tai jopa hoitavat joskus, kun äiti käy kaupassa.

Vierailija
12/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä terveydenhoitaja on ollut ihan innoissaan miehen käyttäessä lapsia. Tosin en kyräillyt käynneillä epäluuloisena siihen malliin että terveydenhoitaja kuvittelisi mun poissaollessa olevan vetävän viinaa, ranteita auki tai muuta omituista.

Kirjataan sinne muitakin positiivisia juttuja kuten hyvä turvaverkko, vauva nukkuu hyvin jne., miksei sitten että isä toi =osallistuu perheen arkeen normaalisti.

Miksi miehen osallistuminen on positiivinen juttu, mutta naisen osallistuminen on itsestäänselvyys? Miksi ei kirjata, että äiti toi, eli osallistuu perheen arkeen normaalisti?

Miksi oli innoissaan miehen käyttäessä lapsia neuvolassa, eikö ollut innoissaan naisen käyttäessä?

Ymmärrätkö nyt mistä tässä keskustelussa on kyse?

Vierailija
13/13 |
18.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset