Alkoholistien lapset!
MTe, joiden äiti /isä ollut alkoholisti kun itse olit lapsi. Mikä sinun suhteesi alkoholiin on?
Kommentit (56)
molemmat alkkiksia. Isä kuoli viinaan.
Ite join teininä ihan ku kaikki muutki teinit, sit myöhemmin loppu humalahakuinen juominen ihan " itestään" , nykyään juon vaan saunasiiderit, kesällä vähän enemmänkin, ja muutaman kerran vuodessa käyn baarissa.
En oo mitään tietoista päätöstä tehnyt asiasta, ei vaan tuu enää mentyä kun on lapsia.
Itse juon silloin tällöin, enkä aina kovaan humalaan asti. Ehkä n. kerran kuukaudessa otan useamman, kun käydään kavereiden kanssa baarissa. Periaatteeni on, ettei meillä juoda kotona, ja siitä pidän kiinni. Meillä on yksi lapsi. Teininä join paljon melkein joka viikonloppu, kunnes tapasin ihanan mieheni ja saimme lapsen :)
Itse otan 2-3 vuodessa, enkä ole koskaan esim. sammunut.
Voin juoda saunasiiderin tai pari, mutta siinä on mun rajani.
Tiedän, ettei minusta tule ikinä alkoholistia!
Nuorena tuli todettua se alkoholin nurjakin puoli ja se että ei sovi minulle.
Nykyään 2 saunaolutta on ehdoton raja, enempää ei tee edes mieli.
En ole absolutisti, mutta jos mieleni tekee ottaa niin sitten lähden ulos. Missään nimessä kännissä lapseni eivät tule minua koskaan näkemään, sen verta kauhulla muistelen omaa lapsuuttani, millaista oli nähdä äiti ympäripäissään!
Toki yhden tai max 2 saunasiideriä tai ruuan kans lasin viiniä saatan lasten aikana ottaa mutta huolen olen pitänyt että se jää siihen!
Juon erittäin vähän. Keskimäärin kerran vuodessa siten, että otan esim. punaviiniä puoli pulloa. En ole viinan vihaaja, mutta olen nähnyt sen konkreettisesti mitä se saa väärin käytettynä aikaan. Hassu juttu, viime yönä näin unta lapsuudestani, kuinka isä heitteli äitiä humalapäissään pitkin seiniä. Ja tätä lapsuudessani ihan oikeasti jouduin todistamaan. En ole tällaista unta nähnyt pariinkymmeneen vuoteen.
Mies joskus ottaa viskiä kaverinsa kanssa. Mutta onneksi se viskipullo säilyy meillä avattunakin useamman kuukauden.
Jos mies rupeaisi ryyppäämään, se olisi avioero. En kestäisi.
että me olemme oppineet jotain, vaikkakin aika raskaalla tavalla!
Iloista vappua teille kaikille!
3
Joskus voin lasillisen olutta tai punaviiniä ottaa, todella harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa. Nuorempana kyllä kävin baareissa ja join humalaankin, mutta nyt, kun on lapsia, niin en ota, ei edes tee mieli. Lapsia on ollut jo 18 vuoden ajan, joten tuskin alkoholin käyttöni tulee muuttumaan. Lapseni eivät siis ole koskaan nähneet minua humalassa eivätkä tule näkemään.
Silloin tällöin muutaman kerran vuodessa saatan lasin viiniä juoda. Oma äiti ja isä olivat alkoholisteja, samoin isoveljestäni tuli alkoholisti. Minä ja sisareni ollaan pysytty raittiina:)
Mies juo harvoin mitään, lasin viiniä joskus ruoan kanssa mutta humalahakuisesti todella harvoin, ehkä joka toinen vuosi. Konjakki- ja viskipullot kyllä odottavat kaapissa ja joskus otetaan lasillinen, ehkä kerran-pari kuukaudessa.
Mies tietää, miten halveksun humalaan juomista, joten ei tee sitä juuri koskaan. Ihan yhden käden sormilla on laskettavissa ne kerrat kun on yhteisten 9 vuoden aikana ollut humalassa. Pari saunaolutta otttaa.
Olen sanonut miehelle heti suhteen alussa, että alkoholi on se, jota en sidä väärin käytettynä, joten mies on tiennyt, minkälaisen vaimon on ottanut.
t. 2
Vierailija:
Jos mies rupeaisi ryyppäämään, se olisi avioero. En kestäisi.
Varmasti paljon on niitäkin, joille se kodin malli on periytynyt, eli kun viinaa otetaan, sitä otetaan kunnolla.
Itsekään en koskaan voisi oplla humalassa lasteni nähden, sen verran pelottavat muistot omasta lapsuudestani jäi. Hyvää kevättä kaikille!
-4-
ole absolutisteja, emme vaan juo humalaan, emmekä usein edes mitään " saunakaljaa" ..
mä en juo koskaan humalahakuisesti ja hyvin harvoin muutenkaan, en esim. koskaan juo viiniä ruuan kanssa, en pidä mausta. saunan jälkeen joskus juon yhden tai 2 siideriä.
Vierailija:
kun viinaa otetaan, sitä otetaan kunnolla.
Joten kun tämän tiedostan en missään nimessä halua altistaa itseäni sille! Enkä halua että lapseni ikinä koskaan milloinkaan joutuvat näkemään minua tai isääänsä humalassa. Ne saunajuomat juodaan ihan lasten nähden, sen haluan opettaa lapsille, että alkoholi on ihan ok oikein käytettynä, eikä sitä tarvitse salata/piilotella.
Mukavaa vappua minunkin puolestani teille kaikille :)
t.2
ukki ja mummo (eronneita jo kauan sitten) on sairaita ja että ukille tai mummolle ei voi jäädä ilman vanhempia tai mennä yöksi kylään.
Kyllä sillä viinalla on niin kauaskantoiset vaikutukset! Todella ikävää kaikkien puolesta.
Tämä nyt oli vähän synkistelyä, mutta näiden ajatusten kanssa sitä meikäläinen joskus tarpoo.
-7-
Oma suhteeni siihen on että otan silloin tällöin mutta tiedän rajani, en koskaan enää aikuisiällä ota liikaa. Teininä tuli kyllä sitäkin tehtyä.. Ostan joskus viiniä yleensä nautiskelen siitä hyvien ystävien kanssa. Ongelmaa ei onneksi ole minulla. Isällä edelleen...