Mies lähti eilen työkeikalle ja soitin hänen eksälleen hakemaan lapsensa pois meiltä - nyt mies raivoaa minulle
Miehen eksä soitti perjantaina, että voisiko isä ottaa lapset tänä viikonloppuna. Isä suostui kysymättä minulta, ja ilmoitin tiukasti, etten sitten vahdi lapsia koska lauantaina ja sunnuntaina miehellä oli iltavuorot. Siitä huolimatta muksut olivat pihassa kuudelta illalla ja mies lähti sinne töihinsa lauantaina hyvissä ajoin. Mikään puhe ei mennyt perille, joten soitin eksälleen että hakee nyt lapsensa takaisin, koska en ehdi itse olemaan lapsenlikkana.
Eks haki hiukan ihmetellen lapset ja sadatteli minulle kiireitään, mutta nyt mies raivoaa kun ei saa tavata lapsiaan. En silti sulata miehen käytöstä, että hän ottaa lapset ja olettaa että joku muu hoitaa.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparat 😢. Varmaankin heille tuli tunne, että kukaan ei heitä halua.
No sitä on aivan turha syyttää minua! Sanoin jo aluksi, etten lapsia ota ja mitä se eksäkin roudaaniitä muksuja joka paikkaan vaikka on itse kotona. Tiedän, että lapsilta haluaa välillä hengähtää, mutta jotain järkeä tähänkin touhuun. ap
En nyt sanoisi ihan noinkaan.
Kun otat miehen, jolla on lapsia ennestään, otat myös osan siitä vastuusta, mitä lasten kanssa aikuiselle ihmisille tulee. Ja se vastuu on myös sitä, ettet tee heille ei-toivottua oloa.
No tässä tapauksessa ap:n mies teki kyllä tuollaisen vastuunoton ap:lle täysin mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä on aivan turha syyttää minua! Sanoin jo aluksi, etten lapsia ota ja mitä se eksäkin roudaaniitä muksuja joka paikkaan vaikka on itse kotona. Tiedän, että lapsilta haluaa välillä hengähtää, mutta jotain järkeä tähänkin touhuun. ap
Kun otat miehen, jolla on lapsia ennestään, otat myös osan siitä vastuusta, mitä lasten kanssa aikuiselle ihmisille tulee. Ja se vastuu on myös sitä, ettet tee heille ei-toivottua oloa.
No tässä tapauksessa ap:n mies teki kyllä tuollaisen vastuunoton ap:lle täysin mahdottomaksi.
Niin teki, mutta tästä lähdin jokainen aikuinen keskustelee tämän jutun perin pohjin. Ap:n ei todellakaan tarvitse ottaa hoitovastuuta silloin kun ei halua (joskus voi joustaa, mutta ei silloin kun kaikki tavallaan kävelee vain yli). Mutta ylipäätään äitipuolena/isäpuolena oleminen tarkoittaa myös vastuuta lapsen hyvinvoinnista, halusi sitä tai ei.
Maailmassa on paljon rakastettuja ja hyviä puolikas-vanhempia, ei se niin vaikeaa ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin teki, mutta tästä lähdin jokainen aikuinen keskustelee tämän jutun perin pohjin. Ap:n ei todellakaan tarvitse ottaa hoitovastuuta silloin kun ei halua (joskus voi joustaa, mutta ei silloin kun kaikki tavallaan kävelee vain yli). Mutta ylipäätään äitipuolena/isäpuolena oleminen tarkoittaa myös vastuuta lapsen hyvinvoinnista, halusi sitä tai ei.
Maailmassa on paljon rakastettuja ja hyviä puolikas-vanhempia, ei se niin vaikeaa ole :)
Miksi sitten kommentoitut ylipäätään jos asia oli kunnossa? :D ap
Vierailija kirjoitti:
Mä niin en ymmärrä näitä tälläisiä iskähenkilöitä. Siis mitä ihmettä? En ole koskaan kuullut että joku äiti toimisi noin, että sanoisi exälleen että tuo vaan lapset meille, ja häipyisi omille teilleen jättäen lapsensa uuden miehensä hoitoon - ja parhaassa tapauksessa vielä kysymättä. Sen sijaan tälläkin palstalla näkee alvariinsa näitä tilanteita. Jotain vikaa päässä. Ei minkäänlaista vastuuntuntoa, vaan suhtaudutaan kaikkiin naisiin kuin omaan mutsiin.
Kyllä noita valitettavasti on. Se uusi nainen on muuten parempi vaihtoehto kuin kuka tahansa tuttu tai sukulainen joka sattuu olemaan kotona... juu on tuttua, koska oma isäni oli tuollainen. Välillä en edes tuntenut niitä ihmisiä joiden luona jouduin majailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta ongelma tässä on tasan lasten isä. Olisihan ap voinut jättää keikkansa väliin mutta minkä viestin se olisi lähettänyt itsekkäälle ja vastuuntunnottomalle isälle? Ko. tilanne ei nyt kuulostanut ihan hirveältä lapsille, ja saattoi ehkäistä pahemman tilanteen tulevaisuudessa, jos mies ottaa opikseen tai eroavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että vanhemman uusi puoliso ei ole vain joku vastuuvapaa aikuinen, vaan aivan yhtä lailla vaikuttamassa lasten hyvinvointiin - suuntaan tai toiseen. Sitä ei moni puolivanhempi millään suostu uskomaan, että hänen tapansa toimia saattaa ihan totta vahingoittaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisimme, minusta olisi ihan itsestäänselvää, että lapset tulevat silloin kun on sovittu ja jos jotain menee päällekkäin, sitten etsitään lapsenvahti. Missään tapauksessa en olisi lapsia viemässä äidilleen.
Tässä oli nyt kyse siitä, että lasten piti olla äidillään, mutta heitä oltiin tuomassa isälle äidin menotarpeiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että vanhemman uusi puoliso ei ole vain joku vastuuvapaa aikuinen, vaan aivan yhtä lailla vaikuttamassa lasten hyvinvointiin - suuntaan tai toiseen. Sitä ei moni puolivanhempi millään suostu uskomaan, että hänen tapansa toimia saattaa ihan totta vahingoittaa lasta.
Totta, mutta tämä elämänviisaus ei taida kuulua tähän ketjuun? Ei ap tehnyt mitään mikä viittaisi siihen, että hän ei ymmärrä voivansa vaikuttaa lasten hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö mies olisi voinut vain kysyä jonkun muun lapsenvahdin? Ja kyllähän tuossa vähän kommunikaatio-ongelmia tuntuu olevan, jos vasta pari iltaa ennen keikkaa kerrot siitä, vaikka lippu on kuulemma hommattu ajat sitten.
Ja asutteko siis yhdessä? Siinä tapauksessa kuulostaa, että koti ei ole lapsille koti, vaan joku epämääräinen hoitopaikka, koska he eivät ole sinne tervetulleita.
Itse olen eronnut ja exäni tyttöystävällä ei tietääkseni tällaista asennetta ole koskaan ollut lapsiamme kohtaan. Ja olen itse hiljattain alkanut seurustella miehen kanssa, jolla on omia lapsia ja iltavuoroja. Hän ei kyllä suoraan olettaisi, että perun menoni hänen lastensa takia, vaan on ilman muuta kysynyt lapsenvahtia ellen ole itse tarjoutunut olemaan lasten kanssa. Me emme tosin asu yhdessä. Jos asuisimme, minusta olisi ihan itsestäänselvää, että lapset tulevat silloin kun on sovittu ja jos jotain menee päällekkäin, sitten etsitään lapsenvahti. Missään tapauksessa en olisi lapsia viemässä äidilleen.
Jos miehen työvuorot ovat tiedossa aikaa sitten, niin miksi puolison pitää kertoa hänelle hyvissä ajoin, että tekee jotain just miehen työvuoron aikana? Senhän pitäisi mennä niin, että mies kysyy puolisoltaan, onko tällä menoja ennen kuin sopii tälle hommia työiltojen ajaksi. Niinhän tuo tuntuu menevän teilläkin.
Niin, tuossa kohtaa onkin minusta oleellista se, asutaanko yhdessä. Jos toinen ei ole ilmoittanut mistään menosta ja ollaan muutenkin uusioperhe, on minusta ihan perusteltua olettaa, että se avovaimo on kotona lasten kanssa, varsinkin jos ne tapaamiset ovat suht säännöllisiä. Jos ei ole muutettu yhteen, asia on eri, koska eihän se tyttöystävä siellä kämpillä muutenkaan yksinään hengailisi. Eli ennen kuin muutetaan yhteen, pitää ottaa huomioon sekin, että se on myös niiden lasten koti ja sinä otat heistä myös vastuun. Muuten en ymmärrä näitä kotileikkejä, jos ne lapset jätetäänkin sen ulkopuolelle.
Luitko aloituksen? Mikä meni ohi?
A. miehen lasten ei pitänyt olla tuona viikonloppuna tulossa vaan olla äidillään. Mies ja eksänsä olivat keskenään sopineet poikkeusjärjestelystä.
B. Aloittaja oli jo sanonut miehelle, että lapset voivat tulla vain siinä tapauksessa että mies peruu työnsä, koska aloittajalla itsellään on menoa.
Sinunko mielestäsi aloittaja tässä teki jotain väärin?
Kuulostaa tosin siltä, että miehen eksä on aika heikossa hapessa ja mahdollisesti sopimaton lähihuoltajaksi, ja olisi siitä syystä tuuppaamassa lapsia isälle vaikka kokonaan. Mikäli aloittaja tosiaan ei halua päätyä kokoaikaiseksi uusioperheen äidiksi, olisi syytä vetäytyä parisuhteesta takavasemmalle vähän sassiin.
Lapsiparat. Mutta lisääntymiselinten käyttöön ei valitettavasti ole mitään kypsyystestiä tai ajokorttia.
Ja sinä et lukenut ollenkaan, mitä minä kirjoitin. Minä kirjoitin, että mikäli asutaan yhdessä, voidaan olettaa, että toinen on kotona hoitamassa lapsia, ellei toisin ole ilmoitettu. Tuon, että toisen voi olettaa peruvan omat menonsa, keksit ihan omasta päästäsi.
Kun mies on töissä viikonloppuna, voisi ennemmin olettaa, että toisella ehkä on jotain suunnitelmia. Ei uusi puoliso ole koskaan samalla tavalla vastuussa lapsista kuin omat vanhemmat, vaikka heidän elämässään onkin. Ei häntä voi pyytämättä lapsenvahdiksi laittaa. Eihän hänellä mitään lapsiin liittyviä oikeuksiakaan ole.
Harvinaisen härski temppu mieheltä.
Eksä oli sopinut oman lapsensa meille tulosta, ja kaverinsa lapsen tulosta myös muttei muistanut kertoa mulle. En ollut käynyt kaupassa jne. No, sitten oli sopinut että kyllä sinne voi tulla vielä yksi kiltti koirakin hoitoon.
Parasta oli kun se sika sanoi äkkiä käyvänsä jossain, ja jätti meidät porukassa hämmästelemään. Siinä sitten oli kiinnostava miettiä miten lenkitetään koira ja samalla ulkoilutetaan tenavia niin ettei kellekään satu mitään. Toi nauratti jälkikäteen, muttei todellakaan silloin.
Mies ei vastannut enää sinä päivänä puhelimeen, oli lähtenyt dokaamaan ja ajatellut että perun menoni ja mä kyllä hoidan.
Mistä tommonen käytös sikiää? Oli ihmeissään kun olin ihan raivona. Ja hänen lapsensa äiti ei tiennyt miten tilanne meni, paitsi kun otin yhteyttä ja kerroin. Oltiin tuolloin just muutettu uuteen asuntoon, sitten siinä tuli uusi muutto perään, mun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä satu olisi totta, olisi aloittajalla edessään rättiensä pakkaaminen ja uuden osoitteen etsiminen.
Pisteet kuitenkin mielikuvituksesta, miesvihatarinoissa harvinaista.
Meillä siis mies saisi alottaa pyykkiensä roudaamisen toiseen osoitteeseen. Asutaan siis isäni omistamassa asunnossa vuokralla, että tervemenoa vain. Senkään takia en halua, että lapset mellastavat täällä koska yksi seinä on jo tuhottu kun isä hiukan mellasti lastensa kanssa.. ap
Siis. Olet ilmeisesti aika nuori. Ja nyt olet roudannut isäsi omistamaan kämppään kelvottoman wt-ukkelin, jolla on jossain kelvoton wt-eksä.
Teet parhaan siirton heittämällä sen sällin pihalle. Voit tehdä myös lastensuojeluilmoituksen niistä lapsista, koska ei niitä näytä kukaan oikein tahtovan.
74 jatkaa, että tosi hyvä että pistit vähän jotain rotia tuohon, kun muuten mies olisi olettanut jatkossa, että toimintamallinsa on ok. Siksikin itse erosin, kun sovittiin asioita joista ei puhuttu minulle, ja oletettiin että ne tietenkin automaattisesti sopivat.
Vierailija kirjoitti:
Eksä oli sopinut oman lapsensa meille tulosta, ja kaverinsa lapsen tulosta myös muttei muistanut kertoa mulle. En ollut käynyt kaupassa jne. No, sitten oli sopinut että kyllä sinne voi tulla vielä yksi kiltti koirakin hoitoon.
Parasta oli kun se sika sanoi äkkiä käyvänsä jossain, ja jätti meidät porukassa hämmästelemään. Siinä sitten oli kiinnostava miettiä miten lenkitetään koira ja samalla ulkoilutetaan tenavia niin ettei kellekään satu mitään. Toi nauratti jälkikäteen, muttei todellakaan silloin.
Mies ei vastannut enää sinä päivänä puhelimeen, oli lähtenyt dokaamaan ja ajatellut että perun menoni ja mä kyllä hoidan.
Mistä tommonen käytös sikiää? Oli ihmeissään kun olin ihan raivona. Ja hänen lapsensa äiti ei tiennyt miten tilanne meni, paitsi kun otin yhteyttä ja kerroin. Oltiin tuolloin just muutettu uuteen asuntoon, sitten siinä tuli uusi muutto perään, mun.
Se sikiää siitä törkeästä olettamuksesta, että muut siivoo hänen sotkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen eksä soitti perjantaina, että voisiko isä ottaa lapset tänä viikonloppuna. Isä suostui kysymättä minulta, ja ilmoitin tiukasti, etten sitten vahdi lapsia koska lauantaina ja sunnuntaina miehellä oli iltavuorot. Siitä huolimatta muksut olivat pihassa kuudelta illalla ja mies lähti sinne töihinsa lauantaina hyvissä ajoin. Mikään puhe ei mennyt perille, joten soitin eksälleen että hakee nyt lapsensa takaisin, koska en ehdi itse olemaan lapsenlikkana.
Eks haki hiukan ihmetellen lapset ja sadatteli minulle kiireitään, mutta nyt mies raivoaa kun ei saa tavata lapsiaan. En silti sulata miehen käytöstä, että hän ottaa lapset ja olettaa että joku muu hoitaa.
Hyvin on vakka kantensa valinnut taas.
Mies lähti siis töihin eikä mihinkään humputtelemaan? Hän varmaan toivoisi löytävänsä naisen, jonka kanssa voisi tarjota lapsilleen kodin. Kodin jossa lapset saavat olla omina itseinään niin kuin kotona ollaan. Sellaisen jossa on kaksi aikuista, jotka huolehtivat heidän tarpeistaan ja kunnioittavat sitä, että se koti on myös lasten koti eikä vain aikuisten. Nyt lapsilla ei ole sellaista kotia, vaan heidät ajetaan sieltä pois, jos isi on töissä, ja paikalla on vain karmiva äitipuoli, joka ei pysty edes piirrettyjä virittämään tai voitelemaan leipiä iltapalaksi. Sääliksi käy raukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mies lähti siis töihin eikä mihinkään humputtelemaan? Hän varmaan toivoisi löytävänsä naisen, jonka kanssa voisi tarjota lapsilleen kodin. Kodin jossa lapset saavat olla omina itseinään niin kuin kotona ollaan. Sellaisen jossa on kaksi aikuista, jotka huolehtivat heidän tarpeistaan ja kunnioittavat sitä, että se koti on myös lasten koti eikä vain aikuisten. Nyt lapsilla ei ole sellaista kotia, vaan heidät ajetaan sieltä pois, jos isi on töissä, ja paikalla on vain karmiva äitipuoli, joka ei pysty edes piirrettyjä virittämään tai voitelemaan leipiä iltapalaksi. Sääliksi käy raukkoja.
"Karmiva äitipuoli", jolla oli jo omia menoja kauan aikaa sitten suunniteltuna ja maksettuna, joista mieskin tiesi ennen typeryyttä tehdessään.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ja keskenkasvuinen mies, ei ole sisäistänyt vastuun käsitettä. Paljonko vetoa, että siksi se edellinenkin ero tuli.
Ja kun uusperheessä lapset ovat naisen entisistä suhteista, tulee miehen kuitenkin kantaa vastuu lapsista ja rahoittaa näiden eläminenkin, eikö niin?
Perheessä yleensä se, joka tienaa enemmän, maksaa enemmän. Tuntuisi oudolta, että elintaso perheen sisällä vaihtelee rajusti, toki jotkut elävät näinkin. Löisin vetoa sen puolesta, että tilanteessa, jossa nainen tienaa enemmän, hänellä on todennäköisesti silti suurempi vastuu metatyöstä kuin keskimääräisellä miehellä, kun enemmän tienaavalle miehelle raha on usein itseoikeutetusti vapaalippu metatyöstä.
Äläpä jaksa lässyttää jostain metatyöstä. Aiheutat lähinnä myötähäpeää olkiukkoilullasi.
Tällaisen tekstin näkeminen nostaa kyllä kiitollisuuden ihan huippuunsa. Kiitollisuuden siitä, että oma mies on ihanan empaattinen ja että hän ymmärtää myös minun näkökulmaani.
Sori jankkaus, mutta tuossa alkuperäisessä keississähän lapset olivat isällään tullessaan tautiin ja äitipuoli lähetti heidät äidilleen.