Rescue eläintoiminta arveluttaa eläinystävää
Olen ehdottomasti eläinten ystävä. Itsekkin omistan lemmikin ja pidän ylipäätään eläimista. Autan aina kun on tarve luonnon eläintäkin ja eläinten kaltoin kohtelu saa itseni vihaiseksi.
Mutta minua silti arveluttaa tämä kasvava rescue toiminta.
Kenen parasta siinä ajatellaan. Eläimen vai ihmisen ? Onko tämä enemmänkin ihmisten halua hankkia jonkinlaista sädekehää.
Varsinkin ulkomailta tuodut rescue eläimet ?
Itse olen sitä mieltä että eläimelle olisi aivan hyvä vaihtoehto sen päästäminen eläimen taivaaseen monessa tapauksessa.
Kuljetukset ja paikan vaihdokset on usein eläimelle raskasta. Lisäksi sairaudet kulkeutuvat näiden mukana rajojen yli jne..
Samoin kun kerran kävin eläinsuojeluyhdistuksen tiloissa katsomassa kissoja. Toki joidenkin kohdalla varmasti asia on ok. Saavat pian uuden kodin ja niin päin pois. Mutta jotkut odottavat kauan ja kauan pienessä häkissään että joku huolisi- Eikö olisi eläimelle paljon parempi päästää se pois kärsimästä.
Onko eläinten suojelu mennyt jo liian pitkälle jolloin eläimet kärsivät siitä monesti.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ulkomailta tuodut rescue koirat on pelkkää bisnestä. Luullaan tekevän hyvin ja pönkitetään omaa paremmuutta ja egoa ulkomaisella rescue koiralla kun Suomessakin on paljon lemmikkieläimiä vailla rakastavaa kotia
Koirallani oli vuosia perhe Espanjassa. Perhe vei sen tarhalle. Tarha ylläpiti koiraa joitain kuukausia. Maksoin siitä muutaman satasen, mikä sisälsi lennon, lemmikkipassin, steriloinnin, punkkikarkotteen, rokotteet, lääkärintarkastuksen, verikokeet sydänmadosta ja erlichiasta. Kuka teki tuossa bisnestä? Lentoyhtiö vai lääkäri?
Eläinsuojeluyhdistys, joka saa rahaa ja hyötyjä yksityisiltä ja luultavasti myös valtiolta?
Minä ihmettelen aina sitä, kun niin monet vouhkaavat siitä, että eläinsuojeluyhdistyksille jää rahaa, että kulukorvaus rescuesta onkin jonkun kympin suurempi kuin todelliset kulut. Millä ihmeellä ne yhdistykset kustantaisivat vuosittain suuren määrän sterilointeja ja tonneittain ruokaa tarhoille, jos ei mistään kertyisi rahaa?
Seuraan kiinteästi yhden yhdistyksen työtä, ja kyllä nostan hattua sille vapaaehtoistyön määrälle, millä he rahaa keräävät, erilaisin tempauksin jne ja antavat valtavasti omaa aikaansa tähän tärkeään työhön.
Olen miettinyt aivan samaa kuin aloittaja. Esim koirat joita kerätään jossain Romaniassa kaduilta pieniin häkkeihin odottamaan ja KÄRSIMÄÄN. Olisi paljon armollisempaa päästää eläimet pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä ottaisin muuten rescuen, mutta kun en halua steriloitua tai kastroitua, niin ei onnistu. Rescueyhdistykset yleensä edellyttää leikkauttamaan, ja omasta mielestäni se taas on julmaa ja tarpeetonta, estää koiraa kehittymästä täydeksi aikuiseksi itsekseen henkisesti.
Ei hyvää päivää 🙄
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuo ulkomailta raahatut rescuekoirat on puhdasta bisnestä ja suomalaisille omistajilleen puhdasta sädekehän kiillotusta. Huomaa netissä kun tuovat aivan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa esiin että koira on muuten Espanjan/Romanian/Venäjän/etc rescue vaikka koiran lähtökohdat eivät mitenkään liittyisi aiheeseen.
Suomessakin riittää kodittomia koiria, jopa ihan samoja rotumixejä mitä ulkomailta tänne tuodaan.
Ai jaa, minä taas haluaisin ottaa seuraavaksi koiraksi rescuen, mutta kun edelliset on olleet rotukoiria, vähän pelottaa, että saan kuraa niskaan, jos niistä piireistä tutut kuulevat, että koira olisi rescue.
Että riippuu varmaan piireistä, missä liikkuu, onko se meriitti vai aiheuttaako jopa pelkoa siitä, että tulee mollatuksi omissa piireissään.
Tämä on yksi niistä aiheista, jossa liikkuu edelleen ihan valtavati vääriä käsityksiä. Esim. tuo, että rescue-toiminta olisi hyvä bisness. Aina kun joltain näin väittävältä kysyy miten se bisness sitten toimii, tulee hiljaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin nuo ulkomailta raahatut rescuekoirat on puhdasta bisnestä ja suomalaisille omistajilleen puhdasta sädekehän kiillotusta. Huomaa netissä kun tuovat aivan jokaisessa mahdollisessa tilanteessa esiin että koira on muuten Espanjan/Romanian/Venäjän/etc rescue vaikka koiran lähtökohdat eivät mitenkään liittyisi aiheeseen.
Suomessakin riittää kodittomia koiria, jopa ihan samoja rotumixejä mitä ulkomailta tänne tuodaan.
Ai jaa, minä taas haluaisin ottaa seuraavaksi koiraksi rescuen, mutta kun edelliset on olleet rotukoiria, vähän pelottaa, että saan kuraa niskaan, jos niistä piireistä tutut kuulevat, että koira olisi rescue.
Että riippuu varmaan piireistä, missä liikkuu, onko se meriitti vai aiheuttaako jopa pelkoa siitä, että tulee mollatuksi omissa piireissään.
Vähän riippuu tosiaan siitä millaisissa koirapiireissä on liikkunut aiemmin. Kasvattamista, näyttelyitä, metsästystä ja sitten näitä toko- ja suojeluhommia harrastavat saattavat suhtautua melko kopeasti. Sitten taas jäljestystä, vesipelastusta, raunioetsintää jne. harrastavat toivottavat yleensä ihan hyvillä mielillä mukaan.
Viestiin 67 (ei lainaus toimi):
No nimenomaan palveluskoiria olen harrastanut, sellaisia joita kasvatetaan enemmän käyttöön kuin näyttöön.
Nyt kiinnostaa tutustua ihan erilaiseen koiratyyppiin, vinttareihin. Ja rescue-calgo tuntuisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Someseinäni ainakin räjähtäisi, kun ekan kuvan siitä postaisin. Ja vaikka en itse mainostaisi, että rescue, koiran taustaa taatusti kysyttäisiin.
Ja joo, en someta hirveästi, mutta silloin tällöin olen arkisia kuvia aiemmistakin koirista jakanut.
68:
Siinä on melkoinen täyskäännös hypätä palveluskoirista vinttareihin ja vielä calgoihin :D
Minulla on ollut rescueita viimeiset 15-vuotta ja asenteet ovat muuttuneet todella paljon. Esim. eläinlääkäriin kun menee on miltei harvinaisempaa nykyään törmätä rescue-vastaiseen lääkäriin. Ainoa minkä olet tosiaan huomannut, niin nämä tietyt rotupiirit ja valitettavasti palveluskoiraporukka on ehkä pahimpia keihin itse olen törmännyt.
Toisaalta, calgo ei välttämättä ole muutenkaan mikään ideaalein palvelukoiraharrastuskaveri, joten jos haluat jatkaa koiraharrastusta, voi kylkiäisenä tulla uusi laji ja uudet piirit. Itsekin omat koirapiirit muuttuivat hiljalleen näihin esy-piireihin ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen asian tilaan.
Vierailija kirjoitti:
68:
Siinä on melkoinen täyskäännös hypätä palveluskoirista vinttareihin ja vielä calgoihin :D
Minulla on ollut rescueita viimeiset 15-vuotta ja asenteet ovat muuttuneet todella paljon. Esim. eläinlääkäriin kun menee on miltei harvinaisempaa nykyään törmätä rescue-vastaiseen lääkäriin. Ainoa minkä olet tosiaan huomannut, niin nämä tietyt rotupiirit ja valitettavasti palveluskoiraporukka on ehkä pahimpia keihin itse olen törmännyt.
Toisaalta, calgo ei välttämättä ole muutenkaan mikään ideaalein palvelukoiraharrastuskaveri, joten jos haluat jatkaa koiraharrastusta, voi kylkiäisenä tulla uusi laji ja uudet piirit. Itsekin omat koirapiirit muuttuivat hiljalleen näihin esy-piireihin ja olen kyllä ollut ihan tyytyväinen asian tilaan.
Eläinten erilaisuus on asia, joka minua kiinnostaa. Olen paitsi koira-, myös kissa- ja hevosihminen. :)
Varmasti piirit muuttuisivat. Calgon kanssa harrastukset olisivat taatusti aivan erilaiset kuin aiempien koiren. En kuitenkaan haluaisi polttaa siltoja siinä, jos haluaisin joskus palata palveluskoiraharrastuksen pariin siihen sopivan koiran kanssa. Käyttökoirakasvatus on sitä harvaa mielestäni perusteltua koiranjalostusta ja ois kurja, jos omistetun rescuen takia en vaikkapa saisi pentua hyvältä kasvattajalta tmv., mitä voi sitten käydä.
https://areena.yle.fi/1-77066845
Yle Areenaan tullut Ronja Salmen aiheeseen liittyvä podcast. Varastettuja, kaltoin kohdeltuja koiria pitkin Baltiaa ja eniten niitä myydään Suomeen. Myöskin täälläkin esitettyyn kysymykseen siitä, miten tämä muka on kannattavaa bisnestä saa vastauksia.
Tämä on ylivoimaisesti typerintä ja turhinta hommaa mitä voi ajatella. Rahdataan katukoiria suomeen?! Jos ei niitä kohdemaassa voi hoitaa, on hävittäminen helppoa ja edullista, kun tuollapäin maailmaa ei ihmishengelläkään kovin isoa arvoa ole.
On kyllä typeryyden huippu!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi niistä aiheista, jossa liikkuu edelleen ihan valtavati vääriä käsityksiä. Esim. tuo, että rescue-toiminta olisi hyvä bisness. Aina kun joltain näin väittävältä kysyy miten se bisness sitten toimii, tulee hiljaisuus.
Onhan se bisnestä. Sitten kun tulee tuo koti koiralle ohjelma siinäkin on näitä etsimässä kotia, miksi ? Tuoda Suomeen jos ei ole varmaa loppuelämän kotia odottamassa ? Yks tuttu hankki tälläisen, kun oma pennusta asti ollut koira sairastui niin vakavasti että piti lopettaa, no tämä koira oli yhden vuorokauden ja selvisi että hampaat on niin mädät ettei koiralla ole tulevaisuutta, maksoi siis koiran kulut ja matkan Suomeen ja piti lopettaa se koira.
Koiraihmisillä ei kaikki inkkarit ole kanootissa, ja näillä koirien hyysääjillä kanootti on täysin tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
800€ /koira. Välivarastot ahtaita turkistarha tyyppisiä kidutuskoppeja ja kuskataan jollain ilmastoimattomalla pakettiautolla 20 koiraa yhdessä lastissa. Kulut ehkä just pari tonnia ja tulot 16 000 euroa. Kaikki ongelmat koiran kanssa voidaan kuitata sillä että no sehän on rescue ja kokenut niin kovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se bisnestä. Sitten kun tulee tuo koti koiralle ohjelma siinäkin on näitä etsimässä kotia, miksi ? Tuoda Suomeen jos ei ole varmaa loppuelämän kotia odottamassa ? Yks tuttu hankki tälläisen, kun oma pennusta asti ollut koira sairastui niin vakavasti että piti lopettaa, no tämä koira oli yhden vuorokauden ja selvisi että hampaat on niin mädät ettei koiralla ole tulevaisuutta, maksoi siis koiran kulut ja matkan Suomeen ja piti lopettaa se koira.
Ja kauaa ei mennyt kun oli uusi koira hommattu.
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-77066845
Yle Areenaan tullut Ronja Salmen aiheeseen liittyvä podcast. Varastettuja, kaltoin kohdeltuja koiria pitkin Baltiaa ja eniten niitä myydään Suomeen. Myöskin täälläkin esitettyyn kysymykseen siitä, miten tämä muka on kannattavaa bisnestä saa vastauksia.
Tästä dokumenttisarjasta ei saa vastausta tuohon kysymykseen. Oletko edes kuunnellut sitä? Sarjan kuuntelemalla kyllä saa selville sen mikä on entuudestaankin ollut tiedossa, eli on rescue-toimijoita ja sitten "rescue-toimijoita", jotka naamioivat pentutehtailun hyväntekeväisyydeksi. Pentutehtailua on sitten taas ihan joka puolella, eniten rotukoirabisneksessä.
Tuossakin sarjassa se "rescue-toimija" josta oli aloitettu poliisitutkinta, oli siis pentutehtailija ja kyseisestä toimijasta oli useat rescue-yhdistykset vinkanneet Ronja Salmelle, että näillä ei ole kaikki kunnossa.
Ap miksi terve eläin pitäisi lopettaa? Et kuulosta eläinten ystävältä. Eläimilläkin on oikeus elää.
Auttakaa niitä sinne lähtömaihin, jos haluatte, mutta älkää rahdatko niitä tänne ongelmineen, tauteineen ja loisineen. Tämä on oikeasti ehkä vielä vähän aikaa lintukoto koiranpidossa, mutta tällä menolla ei enää kauaa.
Kohta joudutaan antamaan ylimääräisiä vaarallisiakin rokotuksia ja loislääkityksiä, mitä ei tähän asti ole tarvittu. Joihinkin tauteihin ei ole edes mitään ehkäisyä, esim. leptospiroosi on zoonoosi ja rokote ei estä sen tarttumista, se suojaa vain sitä koiraa. Suomi on rabiesvapaa maa, mutta ei kauaa, ja sitten ei päästäkään enää helposti omien koirien kanssa Ruotsiin ja Norjaan. Myös ekinokokki uhkaa. Sitten ei enää syödä luonnonmarjoja kypsentämättä.
Minusta kaiken muun tuonnin voisi kieltää, paitsi harkitun pentujen tuonnin rotukoirakasvattajien toimesta ja ihmisen muuttaessa tietysti lemmikit pitää saada ottaa mukaan. Mutta näihinkin pitäisi tulla jokin kontrolli lähtömaasta riippuen.
Matkaillessa voisi tietyin edellytyksin ottaa lemmikin mukaan, maasta riippuen. Tällä hetkellä EU-rajoilla ei taida olla oikein mitään valvontaa.
Kansainväliset näyttelyt voitaisiin lopettaa tai edes muuttaa pienemmiksi kutsunäyttelyiksi.
Syy ulkomaisen rescuen ottamiseen ei voi olla se, ettei Suomesta löytynyt sopivaa. Jos se koiran tarve on niin suuri, ettet jaksa odottaa, niin kyllä tämänkokoisesta kennelmaasta koira löytyy. Muutenkin kannattaa miettiä sitä motiivia vielä. Nuo Espanjan galgot nyt vielä jotenkin menee, jos ovat kunnolla tutkittuja ja lääkittyjä. Mutta älkää nyt helkkarissa tuoko niitä itäeurooppalaisia kulkukoiria tänne.
Sille on syynsä, miksi Suomessa ja Norjassa jne. on maailman paras tautitilanne koirilla. Ei nyt pilata tätä!
Mäkään en oikein tajua tota rescue-juttua mitä mullekin on ehdotettu. Puhutaan että on niin tärkeää olla lemmikinhankinnassa vastuullinen, oikeanlainen koira oikealle omistajalle, tutustu huolella rotuihin ja myytävien koirien elinolosuhteisiin, jne.... Ja sitten näillä rescue-saiteilla meno näytti siltä että nappaa se minkä kerkeät söpön kuvan ja lyhyen kuvauksen perusteella. Just joo.