Olen sairaanhoitaja ja luulin
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lentoemännäksi. Lyhyt muutaman viikon koulutus ja sh pätevyydestä on aivan valtava etu!
Lähtisin heti jos pääsisin!!!
Hain, mutta hakijoita oli niin paljon etten päässyt.T:sh, ei ap
EI oo hohdokasta sekään duuni
Ihmisen fiksuus ei ole kiinni koulutuksesta. Järkyttävää, että sairaalamaailma on vielä niin hierarkkinen.
Ihminen, joka kantaa vaikka työkseen kakkaa lakissaan paikasta toiseen, voi olla fiksumpi kuin henkilö, jolla on tohtorin arvo. Kaikenlaisia pissapäitä on tullut nähtyä, koulutus ei ole mikään tae arvostukseen eikä sydämen sivistykseen.
Järkyttää lukea näitä, että " kyllä meillä lääkäri keskustelee kahvipöydässä lähärin kanssa" … ei helv.
Luulisi olevan päivän selvää, että töissä keskustellaan kun työkaverin kanssa satutaan samaan pöytään, olkoon vaikka talkkari, siivooja tai ruoanjakelija. Eikun arvaan: ilmeisesti lääkäreillä on eri ruokapöytä.
En voisi päivääkään olla moisessa duunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Mitä on korkea-arvoisemmat kollegat?
Minä ainakin saan kiitosta lääkäreiltä, tunnen että minuun luotetaan, osaan työni ja yhteistyö sujuu 90% kollegoiden kanssa hyvin.
Joo, palkka ei osoita arvostusta, eikä todellakaan kata sitä vastuuta joka harteille on laitettu.
Kun olet aloittanut leikki-ikäisen elvyttämisen yksin, saat siihen monta lääkäriä ja jatkat sitä useita tunteja, kuitenkin koko ajan tunne että osaan ja tiedän mitä teen...
Voin luvata että enemmän kuin kuun puolenvälin palkkapäivä minua palkitsee se lapsen näkeminen seuraavassa vuorossa, ja tiedät että lapsi selviää sittenkin. Ja niiden itkevien vanhempien halaukset ja aidot kiitokset. Tietysti olisi kiva jos yhteiskuntakin osoittaisi palkassa sen kitoksen siitä että vaikken ehtinytkään taukojani pitää, se lapsi selvisi
kerran vuodessa pelastat lapsen ja lopun ajan kirjoitat 2pv saikkulappuja flunssaisille työssäkävijöille. Asiakkaat eivät todellakaan ole kiitollisia, kun ovat joutuneet kipeänä matkustamaan arvauskeskukseen jonottamaan jotain turhanpäiväistä paskpaperia.
Vierailija kirjoitti:
Palkkasi on korkeampi kuin palomiehillä ja poliiseilla. Huvittaa kun hoitajat itkevät palkastaan vuodesta toiseen.
Tämä! Poliisit ansaitsevat ehdottomasti palkankorotuksen. Lastentarhaopettajat ja sairaanhoitajavalittajat hiiteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkasi on korkeampi kuin palomiehillä ja poliiseilla. Huvittaa kun hoitajat itkevät palkastaan vuodesta toiseen.
Tämä! Poliisit ansaitsevat ehdottomasti palkankorotuksen. Lastentarhaopettajat ja sairaanhoitajavalittajat hiiteen.
Niin naiset ei saa valittaa palkastaan. Miehille lisää palkkaa eikö niin? Haistappa pitkää!
Lastentarhanopettajilla on ihan naurettava palkka koulutukseensa nähden. Yliopistokoulutus ja palkka on ihan naurettava 2400e kk tyyliin.. huhhuh. Varastolla ilman koulutusta voi tienata 50 tonnia vuodessa😂
Sairaanhoitajille myös palkkaus paljon vapaammin. Ihan naurettavaa ku jossain päivystyksessä saadaan palkkaa saman verran kuin jossain ei yhtään akuutissa paikassa. Miks hitossa kaikilla sh sama palkka?! Ihan naurettavaa. Jos olisin sairaanhoitaja niin en todellakaan menisi mihinkään päivystykseen töihin jos kerta saman rahan saa paljon letkeemmästäkin paikasta!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy hoitoalan palkkoja nostaa. Täytyy ehdottomasti nostaa!
Millä perusteella? Yllä on vain vaade, mutta ei mitään sellaista perustetta, minkä perusteella johtajat edes piittaisivat ajatusta käsitellä. Missä on business case, että palkkoja kannattaisi nostaa? Jos johonkin halutaan panostaa, kohteen täytyy myös tuottaa. Rahan syytäminen suorittavaan portaaseen ei tuota, ellei suorittava porras jotain kautta tuota liikevaihtoa. Hoitajat eivät tuota.
Julkishallinnon ja yksityisen sektorin välillä on yksi keskeinen ero, mikä käytännössä sanelee myös palkkapolitiikkaakin.
1. Osakeyhtiön tehtävä _lain_ mukaan on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, eli keksiä ne keinot, joilla esimerkiksi miljoona muutetaan mahdollisimman moneksi miljoonaksi ja voitoksi. Jos yritys keksii, miten sh:n osaamisesta saadaan myytävä palvelu, jota asiakkaat haluavat ostaa innokkaasti, voi palkankorotus tai muu etuuskin järjestyä, jos sen avulla saa generoitua lisää liikevaihtoa asiakkaista ja yritykselle voittoa. Huom, voittoa. Eipä noita sairaanhoitajakeskuksia näytä markkinoilla olevan, joten vähäistä on kuluttajien tarve hoitajien osaamiselle. En itse pysty keksimään yhtään syytä, miksi varaisin vastaanottoajan sairaanhoitajalta konsultaatiota varten. Kaikki tieto löytyy netistä ilmaiseksi ja nopeammin, jos nyt jokin nyanssi olisikin tarve tietää vaikka haavan hoitamisesta.
2. Julkishallinnon tehtävä on puolestaan saada käytettävissä olevalla rahamäärällä mahdollisimman paljon aikaan. Nyt sillä miljoonalla pitäisi saada hoidettua esimerkiksi 10 000 potilasta nopeasti prosessista läpi. Jos hoitajille annetaan tässä tilanteessa palkankorotus, lopputuloksena olisi, että tuhat jäisi hoitamatta, koska rahat loppuvat kesken. ellei palkankorotus saisi hoitajia mystisesti suoriutumaan ilman muita kehitystoimenpiteitä 20% tehokkaammin jatkuvasti ja pidemmällä tähtäimellä, mikä ei taas ole realismia useammastakin syystä.
Sairaanhoitajien esimiehet ovat sairaanhoitajia hekin. Lääkärit ovat sairaanhoitajien työtovereita eri ammattikunnasta, eivät näiden esimiehiä.
Olen lääkärinä eri työyhteisöissä törmännyt monen hoitajan kuvitelmaan, että lääkärinä olisin muka hänen esimiehensä ja voisin vaikuttaa hänen työnsisältöihinsä liittyviin asioihin. Toki osaston lääkärinä vastaan potilaiden lääketieteellisestä hoidosta, ja annan tämän vuoksi hoitoon liittyviä määräyksiä. Mutta työn järjestäminen on sitten hoitajien asia.
Ikävää, että aloittajalla on huono esimies ja työyhteisö. Terveystieteilijöiden johtamiskoulutuksessa varmasti on parantamisen varaa. Ei meillä lääkäreilläkään aina satu hyvä tuuri johdon suhteen, itselläni tosin mukava esimies on.
Vierailija kirjoitti:
Noin omasta puolestani voin vastata, miksi en arvosta sairaanhoitajia juuri ollenkaan, vaikka - tai juuri siksi että - olen viettänyt sairaalan vuodeosastolla yhteensä elämäni aikana parisen kuukautta ja lisää on luvassa.
Työt eivät ole vaativia, eivätkä vastuullisia. SH:t eivät vain itse ymmärrä sitä, koska eivät ole todellisessa vastuussa oikeastaan juuri mistään muusta kuin tehtävälistojen suorittmisesta. He eivät ymmärrä, mitä vastuullisessa asemassa oleva päätöksenteko edes tarkoittaa.
Älyllisesti hoitajat lienevät siellä keskimääräisen suomalaisen tasolla, eli karkeasti ilmaistuna puolet hoitajista ovat keskimääräistä tyhmempiä. Lääkelasku-itkujen perusteella siellä huonommalla puolella, kun ei peruskoulutason matikkakaan suju. Hoitajat eivät ilmeisesti itse kykene tunnistamaan omaa vajavaisuuttaan, koska äly ei siihen riitä. Ehkäpä tämä esimerkki voisi auttaa, millä tasolla aidosti älykkäät ja korkeakoulutetut ajattelussaan kulkevat. Minulle hoitajien terävyys on samaa tasoa kuin hoitajille kehitysvamman rajamailla olevien henkinen kapasiteetti. Ero älykkyydessä ja ymmärryksessä on niin merkittävä. Jos olet hoitaja, niin voit ihan itsekin miettiä, miltä tuntuisi, jos sinulle tehtävistä toimista vastaisi älyltään rajoittunut henkilö. Olisiko luottamus suuri, että homma hoituu ja henkilö tietää, mitä tekee?
Olen itse tuotantolaitosten, kuten sairaaloiden, ohjauksen, prosessien ja johtamisen osaaja, eli henkilö, joka kykenee suunnittelemaan ja ohjaamaan toimintaa tehokkaasti ja laadukkaasti. Edellinen ei tapahdu "hoitajien selkänahasta", vaan toteuttamalla laitoksiin sujuvia tuotanto- ja toimintamalleja oikeilla roolituksilla, jotka itse asiassa vähentävät hoitajien työtaakkaa ja poistavat turhaa sähellystä. Esim. https://yle.fi/uutiset/3-9757308
Alan ammattilaisena on välillä tuskaisaa katsoa henkilökunnan säheltämistä, kun tunnistaa selvästi, missä kohtaa logistisia prosesseja on selkeitä virheitä, minkä takia tehdään ylimääräistä työtä ja unohdetaan taas toisaalta tehdä osa niistä, mitä piti. Melko pienilläkin asioilla pystyisi tekemään esimerkiksi vuodeosaston toiminnasta huomattavasti tehokkaampaa ja laadullisesti varmennetumpaa. Mutta mikäs hätä julkissektorilla on olla tehokas. //sarkasmi
EI juma pitäis saada kaikki sairaanhoitajat taas lakkoon. Siis ihan kaikki sh:t lakkoon ja sinä tai lapsesi sillon sairaalaan niin katsotaanpa nouseeko kummasti arvostus taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sairaanhoitajat aina valittaa??? Kukaan arvosta valittajia.
Ajattelen, että sairaanhoitajat valittavat niin paljon siksi, kun hoitoalan työpaikoilla on niin paljon huonoa johtamista, toimimattomia käytäntöjä ja järjestelmiä, mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön ovat mitättömät, työpaikoilla on paljon epäoikeudenmukaisuutta ja jatkuvaa painetta. Moni olisi palkkaankin tyytyväinen, jos työolosuhteissa ei olisi niin paljon vikaa. Ei
sairaanhoitajan perustyö ole se syy, miksi sairaanhoitajat valittavat.Tämähän se syy on. Olen myös sitä mieltä, että peruspalkka on kunnossa. Resursointi sakkaa ja pahasti. Jos olisi mahdollista saada tehdä työnsä hyvin, niin palkkakin varmasti näyttäisi ihan sopivalta. Minulla ei ainakaan ole valittamista palkassani, yksinhuoltajana elätän perheeni oikein hyvin sairaanhoitajan peruspalkalla siististä päivätyöstä virka-aikaan. Mutta sitten kun pitäisi sillä samalla rahalla venyä olemaan 1,5 -3 sairaanhoitajaa, silloin alkaa tuntua hiukan pieneltä korvaukselta.
Voi hyvänen aika. Resursointi ei ole se ydinongelma. Tavan tallaajat vain kuvittelevat, että koetut kiireet ratkeavat helposti kaatamalla vain lisää ukkoja ja akkoja ongelmien päälle resursseiksi. Tämä ajattelu on vain tuhlausta.
Kyllä se sairaalan tehokkuus vaan perustuu siihen hierarkiaan, jokainen tekee hänelle kuuluvat hommansa ja toisten työtä kunnioitetaan. Kyllä minäkin menen ruokalassa istumaan oman ammattikuntani pöytään mieluummin, saa viettää rennosti ruoka/kahvituntinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin omasta puolestani voin vastata, miksi en arvosta sairaanhoitajia juuri ollenkaan, vaikka - tai juuri siksi että - olen viettänyt sairaalan vuodeosastolla yhteensä elämäni aikana parisen kuukautta ja lisää on luvassa.
Työt eivät ole vaativia, eivätkä vastuullisia. SH:t eivät vain itse ymmärrä sitä, koska eivät ole todellisessa vastuussa oikeastaan juuri mistään muusta kuin tehtävälistojen suorittmisesta. He eivät ymmärrä, mitä vastuullisessa asemassa oleva päätöksenteko edes tarkoittaa.
Älyllisesti hoitajat lienevät siellä keskimääräisen suomalaisen tasolla, eli karkeasti ilmaistuna puolet hoitajista ovat keskimääräistä tyhmempiä. Lääkelasku-itkujen perusteella siellä huonommalla puolella, kun ei peruskoulutason matikkakaan suju. Hoitajat eivät ilmeisesti itse kykene tunnistamaan omaa vajavaisuuttaan, koska äly ei siihen riitä. Ehkäpä tämä esimerkki voisi auttaa, millä tasolla aidosti älykkäät ja korkeakoulutetut ajattelussaan kulkevat. Minulle hoitajien terävyys on samaa tasoa kuin hoitajille kehitysvamman rajamailla olevien henkinen kapasiteetti. Ero älykkyydessä ja ymmärryksessä on niin merkittävä. Jos olet hoitaja, niin voit ihan itsekin miettiä, miltä tuntuisi, jos sinulle tehtävistä toimista vastaisi älyltään rajoittunut henkilö. Olisiko luottamus suuri, että homma hoituu ja henkilö tietää, mitä tekee?
Olen itse tuotantolaitosten, kuten sairaaloiden, ohjauksen, prosessien ja johtamisen osaaja, eli henkilö, joka kykenee suunnittelemaan ja ohjaamaan toimintaa tehokkaasti ja laadukkaasti. Edellinen ei tapahdu "hoitajien selkänahasta", vaan toteuttamalla laitoksiin sujuvia tuotanto- ja toimintamalleja oikeilla roolituksilla, jotka itse asiassa vähentävät hoitajien työtaakkaa ja poistavat turhaa sähellystä. Esim. https://yle.fi/uutiset/3-9757308
Alan ammattilaisena on välillä tuskaisaa katsoa henkilökunnan säheltämistä, kun tunnistaa selvästi, missä kohtaa logistisia prosesseja on selkeitä virheitä, minkä takia tehdään ylimääräistä työtä ja unohdetaan taas toisaalta tehdä osa niistä, mitä piti. Melko pienilläkin asioilla pystyisi tekemään esimerkiksi vuodeosaston toiminnasta huomattavasti tehokkaampaa ja laadullisesti varmennetumpaa. Mutta mikäs hätä julkissektorilla on olla tehokas. //sarkasmi
EI juma pitäis saada kaikki sairaanhoitajat taas lakkoon. Siis ihan kaikki sh:t lakkoon ja sinä tai lapsesi sillon sairaalaan niin katsotaanpa nouseeko kummasti arvostus taas.
Minä ja lapseni olemme olleet sairaalassa ja minkäänlaista arvostusta nuo käynnit eivät herättäneet. Koko touhu on lähinnä jonotusta ja byrokratiaa. Ainoa hoito, mitä mihinkään vaivaan voi saada, on burana. Silti kykenevät hoitovirheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan hoitajia. Työssä tarvitaan niin monia ominaisuuksia, ja ihan hillittömät paineet jatkuvasti. Voi kun näkyisi palkassa ja tuntuvasti. Halaus aloittajalle.
Joo, kyllä mä mielummin soisin tuntuvan palkankorotuksen sairaanhoitajille, kuin kansanedustajille.
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta lääkärit eivät ole sun kollegoitasi, eihän teillä ole sama ammattikaan.
Outo kommentti. Eikö myyntijohtaja ole toimistoapulaiselle kollega? Eikö toimistossa pyörivällä yksinäisellä siivojalla ole yhtään kollega?
Kollega- työtoveri - ei mitään tekemistä koulutuksen kanssa enään nykyään, urpo. Nykyään kaikki ovat kollegoita, ei enään eletä 1800 lukua.
Eikä ne lääkärit mitään ylijumalia ole, vaikka sulle näemmä ovat.
Samoin itse lääkärinä voin ilmoittaa, että arvostan hoitajien työpanosta suuresti, ja esimerkiksi osastokierrolla potilaan tilanteen hyvin tuntevan hoitajan raportit ovat lääkärille kullan arvoisia, kun hoitolinjoista, lääkitysasioista sun muista joutuu päättämään. Jos lääkäri käyttäytyy ylimielisesti tai moukkamaisesti hoitajaa kohtaan, kertoo se pelkästään ko. lääkärin omasta persoonasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lentoemännäksi. Lyhyt muutaman viikon koulutus ja sh pätevyydestä on aivan valtava etu!
Lähtisin heti jos pääsisin!!!
Hain, mutta hakijoita oli niin paljon etten päässyt.T:sh, ei ap
EI oo hohdokasta sekään duuni
Samaa mieltä, en tiedä mistä se hohdokkuus lentoemännän hommaan tulee? Tavallista tarjoilijan työtä epäkäytännöllisissä tiloissa.
Sh minäkin ja tyytyväinen työpaikkaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta lääkärit eivät ole sun kollegoitasi, eihän teillä ole sama ammattikaan.
Outo kommentti. Eikö myyntijohtaja ole toimistoapulaiselle kollega? Eikö toimistossa pyörivällä yksinäisellä siivojalla ole yhtään kollega?
Kollega- työtoveri - ei mitään tekemistä koulutuksen kanssa enään nykyään, urpo. Nykyään kaikki ovat kollegoita, ei enään eletä 1800 lukua.
Eikä ne lääkärit mitään ylijumalia ole, vaikka sulle näemmä ovat.
Kyllä kollegalla itse asiassa aivan täsmälleen tarkoitetaan samaa ammattikuntaa edustavaa ihmistä. Poliisin kollega on toinen poliisi, lääkärin kollega toinen lääkäri, sairaanhoitajan kollega on toinen sairaanhoitaja ja siivoojan kollega on toinen siivooja (siistijä nykyisin). Työtovereita voivat kaikki keskenään olla, mutta eri kollegion eli ammattikunnan edustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja lapseni olemme olleet sairaalassa ja minkäänlaista arvostusta nuo käynnit eivät herättäneet. Koko touhu on lähinnä jonotusta ja byrokratiaa. Ainoa hoito, mitä mihinkään vaivaan voi saada, on burana. Silti kykenevät hoitovirheisiin.
Ai. No mun lähipiirissä on hoidettu läheisiltä vaikka ja mitä valtavia sairauksia ja tapaturmien jälkiä erikoissairaanhoidossa enkä voisi olla kiitollisempi! En tiedä miten kapea maailmankuva sulla oikein on jos kuvittelet että terveydenhuolto on vaan joku terveyskeskus. Oletko koskaan ollut erikoissairaanhoidossa muuten kuin synnyttämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vaikka kaupanväki lakkoon. Joka ikinen marketti, kioski, huoltamo kiinni ihan tuosta vaan varoittamatta viikoksi kiinni. Siis ihan kaikki kauppaan liittyvät henkilöt lakkoon tuosta vaan ja sinä ja lapsesi silloin ihmettelemään tyhjää jääkaappia viikoksi kotiin. Katsotaanpa nouseeko kaupan henkilökunnan arvostus ja palkat.
Tai kaikki kuljettajat lakkoon huomisaamusta viikoksi ihan varoittamatta. Ei liiku junat, bussit, ratikat, taksit, eikä yksikään rekka/jakoauto joka kuljettaa ruokaa/bensaa tai ihan mitä tahansa myyntipisteeseen. Taitaisi sh lapsineen olla ihmeissään ja oppia arvostamaan kuljettajia ja toivoa heille palkankorotusta siihen kahteen tonniin?
Enpä todellakaan äänestä kokoomusta. En myöskään keskustaa. En muutenkaan usko, että kukaan poliitikko haluaisi/pystyisi vaikuttamaan sairaanhoitajan työhön tai palkkaukseen liittyvissä asioissa myönteisellä tavalla.