Olen sairaanhoitaja ja luulin
opiskellessani, että valmistun arvostettuun ja tärkeään ammattiin. Ajattelin, että minulla on tähän työhön sopivia ominaisuuksia ja olin motivoitunut opiskelemaan. Noin viidentoista vuoden urallani on vuosi vuodelta käynyt yhä selvemmäksi, että olen ammattini puolesta yhteiskunnam pohjasakkaa, vaikka teen työni huolella, potilaan parasta ajatellen, sääntöjä ja ohjeita noudattaen, pyrkien tehokkuuteen ja olemaan aina ystävällinen työyhteisön jäsenille. Tämän työn arvostus ei näy palkassa eikä työpaikalla päivittäisessä työssä. Ns. korkeampiarvoiset kollegat kohtelevat siten, kuin olisimme vaikeuttamassa heidän työtään. Esimiehiltä ei saa koskaan kiitosta mistään. Olen niin v*tun väsynyt tähän työhön.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat ovat ihan hyvät. Säännölisen työajan palkat siinä 3000 euroa ja ylityöt päälle...
Minkä säännöllisen? Epäsäännöllinen kolmivuorotyö ja kaikki viikonloput töissä että saa 3k.
Uskon kyllä ennemmin tilastokeskusta kuin sinua.
Ap, ehkä saisit enemmän muiden arvostusta, jos arvostaisit itse itseäsi enemmän. Eikö potilailtakaan tule koskaan kiitosta? Palkka-asiasta ei kannata valittaa, teillä on asialliset ja kilpailukykyiset palkat verrattuna moneen muuhun ammattikuntaan, joilla vastaavanlaiset vastuut ja koulutus.
Mä olen lääketieteen kandi ja tänä kesänä ekaa kertaa töissä lääkärin sijaisena. Arvostan hyviä hoitajia todella paljon, he ovat ihan kullanarvoisia tällaiselle aloittelevalle lääkärille ihan uudessa työpaikassa. Hoitajista on ollut apua useampaan kertaan, kun on meinannut mennä sormi suuhun.
Harmillisesti jotkut hoitajat purkaa meihin kandeihin(kin) tuota turhautumistaan työhön ja asemaansa sairaalan hierarkiassa, mutta yritän olla siitä välittämättä ja käyttäytyä silti itse aina ystävällisesti. Ylimielinen en varmasti ole ikinä. Iso kiitos asiansa osaaville hoitajille, ilman teitä ei sairaalassa mikään osasto pyörisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyrsii niin vaihda alaa, mitä muutakaan voit?
Ootko vähän tyhmä? Ennemmin kysymys ja iso sellainen on, että onkohan alanvaihtokaan mahdollinen?
Korkeakoulututkinnon kautta sosiaalialla , onko isommat liksat ja arvostettu? Siis sos-alalla.
Minä arvostan sairaanhoitajia ja myös lähihoitajia. Olen saanut hyvää hoitoa ja kohtelua ollessani potilaana. Kissat kiitoksella elää joten palkka voisi olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkat ovat ihan hyvät. Säännölisen työajan palkat siinä 3000 euroa ja ylityöt päälle...
Sairaanhoitajan peruspalkka HUS 2420€/kk. Päivätyö, ei tule mitään lisiä. Kiireisiä päiviä ja yhtään ei voi keskittyminen herpaantua päivän aikana. Pissalle ehtii ehkä kerran päivän aikana...
Peruspalkka ei ole sama kuin todellinen palkka. Yhä edelleen uskon että tilastokeskuksen luvut ovat luotettavampia kuin marttyyriä esittävän av-mammahoitajan, joka näppärästi unohtaa puolet lisistä kun se palvelee omaa marttyriyden rakentamista.
Miksi ihmeessä sairaanhoitajat aina valittaa??? Kukaan arvosta valittajia.
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan hoitajia. Työssä tarvitaan niin monia ominaisuuksia, ja ihan hillittömät paineet jatkuvasti. Voi kun näkyisi palkassa ja tuntuvasti. Halaus aloittajalle.
Minäkin arvostan sairaanhoitajia.
Onko sairaanhoitajienkin kohdalla samaa kuin omaishoitajilla.
”Teette arvokasta työtä” ja plääplääplää
Muuta arvostusta ei olekaan, tuokin on vaan tyhjää lässytystä.
Terveisin
Omaishoitaja
Palkkoja on pakko laskea, koska ilmasto. Tätä ei koulutuksessamme tuotu esiin.
Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa kärsimystä kuten sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Sairaala ympäristö on hyvin hierarkinen, lääkäri vaaan on ylempi arvoinen kun hoitsu, onhan lääkäri opiskellutkin enemmän. Tarvitaan moniammatillista yhteistyötä ja jos ei yhteistyöhön kykene niin on väärällä alalla.. tai sitten voi alkaa muuttamaan näkemyksiään, mutta se on vaikeampaa..
Kyllä tämä on työpaikastakin kiinni. Aika monta perusterveydenhuollon ja useampia erikoissairaanhoidon työpaikkoja ja harjoittelupaikkoja takana ja kyllä ne lääkäritkin kuulkaa ihmisiä on. Saattavat istua kahvihuoneessa jutustelemassa niitä näitä ihan vaikka lähihoitajankin kanssa, ja sen jälkeen lähteä yhdessä kierrolle. Ääliöitäkin on, mutta niitä on joka alalla. Kyllä ne lääkärit ihan työkavereita osastoilla on siinä missä muutkin.
t. Lähihoitaja ja sairaanhoitaja
Sairaanhoitajan työ on hyvin erilaista eri työpaikoissa. Jos nykyisessä on tuollaista, kannattaa ennen alan vaihtoa kokeilla samaa työtä toisessa paikassa.
huvittaisipa nähdä, mitä tapahtuisi jos me ihan kaikki sairaanhoitajat yhtenä päivänä emme ilmestyisikään työpaikoillemme!
Ei sairaaloihin, ei terveyskeskuksiin, ei mihinkään.
Mitä sanosi siihen potilaat? Entä lääkärit? Mitä sanoisit sinä joka kitset ja haukut, yhtäkkiä ei olisikaan ketään joka auttaisi kun hädän hetki koittaisi!
Sitten kyllä älämölö nousisi! Olisipa sitä hauska kuunnella, drinkki kourassa Etelämeren hiekkarannalla maatessa!
Koskee myös kymmeniä muita ammattialoja : roskakuskit, siivoojat, bussikuskit, ensihoitajat, sairaankuljettajat, hälytyskeskuksen työntekijät...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sairaanhoitajat aina valittaa??? Kukaan arvosta valittajia.
Ajattelen, että sairaanhoitajat valittavat niin paljon siksi, kun hoitoalan työpaikoilla on niin paljon huonoa johtamista, toimimattomia käytäntöjä ja järjestelmiä, mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön ovat mitättömät, työpaikoilla on paljon epäoikeudenmukaisuutta ja jatkuvaa painetta. Moni olisi palkkaankin tyytyväinen, jos työolosuhteissa ei olisi niin paljon vikaa. Ei
sairaanhoitajan perustyö ole se syy, miksi sairaanhoitajat valittavat.
Tule psykiatriaan. Meillä kahvittelee lääkäri ja sihteerikin saman pöydän ääressä. Ja lääkäri arvostaa hoitajia.
Muutenkin rentoilmapiiri, vaikka kiirettä on koko ajan ja valppaana pitää olla.
Mene teho-osastolle töihin, siellä ei ole hierarkioita. Itse olen käynyt ylilääkärin ja pomon kanssa viihteellä, hauskaa väkeä laikkarista lähtien.
Minä opiskelin sairaanhoitajasta terveydenhoitajaksi enkä voisi olla tyytyväisenmpi! Aivan eri työtä kuin sh:n työ. Tässä työssä oikeasti näkee arvostuksen, työ on enemmän ohjauksellista kuin hoidollista ja suoraan sanottuna siistiä sisätyötä täydellisillä työajoilla. Ja itsenäinen työ, pääosin terveet asiakkaat.
Sairaanhoitajan hommiin en enää palaisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyrsii niin vaihda alaa, mitä muutakaan voit?
Itse hain aikoinaan keskinkertaisilla lukion papereilla neljä kertaa sairaanhoito-oppilaitokseen ennenkuin pääsin.
Hommassa on se hyvä puoli, että työttömänä ei tarvi olla ikinä. Ja paikkaa vois vaihtaa kuin sukkaa. Olen itse loistomestassa ja kohta uudessa lastensairaalassa
Olen ollut päivystysosastolla töissä ja meillä ainakin oli ihan mahtava työporukka! Oltiin kaikki hyviä ystäviä sihteeristä ylilääkäriin asti. Tosi hyvä työilmapiiri ja kiitosta sai osastonhoitajalta JOKA PÄIVÄ! Ja tosiaan siis sairaanhoitajan töitä siellä tein. Nykyään olen muissa hommissa (eri ala), mutta toisinaan on vähän ikävä sinne työpaikkaan. Olen muutenkin viihtynyt sairaaloissa hyvin, eri osastoilla. Hierarkiaa en ole kohdannut oikeastaan ollenkaan.
Sairaanhoitajan peruspalkka HUS 2420€/kk. Päivätyö, ei tule mitään lisiä. Kiireisiä päiviä ja yhtään ei voi keskittyminen herpaantua päivän aikana. Pissalle ehtii ehkä kerran päivän aikana...