Tunteeko joku sohvalla makaavan työttömän?
Uusien aktiivimallikeskustelujen myötä on täällä taas tullut esiin se työttömien patistaminen sohvilta. Kertokaa nyt joku, millaisia ihmisiä nuo teidän tuntemanne sohvatyöttömät ovat. Miksi liikutte tuollaisessa seurassa? Makaisitteko itsekin sohvalla, jos jäisitte työttömäksi?
En vain ymmärrä, koska minun tuntemani työttömät ovat (itseni mukaan lukien) aktiivisia, tekeviä, luovia ihmisiä. Miksi kukaan haluaisi käyttää vapaa-aikansa sohvalla maaten? Vai onko niin suuri osa tänne kirjoittavista masentuneita?
Kommentit (50)
Plyyshityynyinen sohvahan käy hienosti (sopivien isojen, leveiden tyynyjen avulla vahvistettuna) sängyksikin, mutta eihän siinä päivällä lötkötellä vaan sitten vasta kun on päivän kaikki työt tehty muutenkin taas nukkumaanmenoaika. Aamulla sitten se pussilakanan peittämä huopa taitellaan taas sohvantyynyjen päälle päiväksi.
Olin 3kk työttömänä viime vuonna. Kävin ahkerasti lenkillä, opettelin tekemään erilaisia ruokia, siivosin, kävin kaupassa (ei autoa) ja hain töitä kuin vimmattu! Mutta tunteja on työttömällä paljon käytössään ja toiset päivät ovat parempia kuin toiset. Välillä useampi hylkykirje veti mielen niin matalaksi, ettei edes lukeminen huvittanut. En kuitenkaan katsonut juurikaan televisiota. Itkin ennemmin sängyssä kurjaa elämääni. Karenssia oli siis koko tämä 3kk, en saanut tukia. Mutta päivääkään en ole katunut sen jälkeen kun töihin pääsin, etten jäänyt sinne firmaan nöyristelemään ja kuuntelemaan sitä p*skaa! Sain vakityön paljon paremmalla palkalla.
vartsu valtion rahoilla makoilee kaiket päivät torkkupeiton alla ja kirjoittaa muutaman paheksuvan tviitin tweet twet työööttömistä ja jatkaa uniaan. lintsaa eniten duuneistakin..... wtg
Tunsin. Sitten se poltti kännipäissään sen sohvan ja itsensä sen mukana. Tutuistuin häneen kaverin kautta kun oli vielä työelämässä, mutta alkoholi vei.
Minun työttömänä oleva tuttavani ottaa kyllä silloin tällöin päikkärit sohvalla. Muuten hän on hyvinkin aktiivinen, aina menossa. Kesät hän viettää pääosin mökillään saunoen, kalastellen, soudellen, uiden, jne. Ajaa kyllä useita kertoja kesässä tänne pääkaupukiseudun asuntoonsa itärajalla olevalta mökiltään. Töitä hän ei ole hakenut yli kolme vuotta kestäneen työttömyytensä aikana vielä kertaakaan.
Itseni tunnen. Minä viihdyn sohvalla, olen aina ollut laiska ja mukavuudenhaluinen.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä, koska minun tuntemani työttömät ovat (itseni mukaan lukien) aktiivisia, tekeviä, luovia ihmisiä. Miksi kukaan haluaisi käyttää vapaa-aikansa sohvalla maaten? Vai onko niin suuri osa tänne kirjoittavista masentuneita?
Tapaan jonkun verran työttömiä työni vuoksi (terveydenhuoltoala). Useimmilla työttömillä syynä siihen, että viettävät aikaa paljon kotona, on rahan puute. Ei siis ole rahaa mennä mihinkään /tehdä mitään.
Tekemättömyys myös passivoi. Ilmaisia /edullisia palveluita olisi, kuten kirjastot, uimahallit, lenkkipolut jne. mutta kokemukseni mukaan työtömät viihtyvät näissä todella vähän.
Missä kaupungissa on ilmaiset uimahallit? Meidän kaupungissa ei ainakaan.
Voitteko vielä kertoa sohvan mallin ja värin?
Tunnen pari työtöntä,jotka tekee pimeitä töitä ( toinen kirvesmies ja toinen metallityö-hitsariheppu), eivät jouda sohvalla makoilemaan.