Tunteeko joku sohvalla makaavan työttömän?
Uusien aktiivimallikeskustelujen myötä on täällä taas tullut esiin se työttömien patistaminen sohvilta. Kertokaa nyt joku, millaisia ihmisiä nuo teidän tuntemanne sohvatyöttömät ovat. Miksi liikutte tuollaisessa seurassa? Makaisitteko itsekin sohvalla, jos jäisitte työttömäksi?
En vain ymmärrä, koska minun tuntemani työttömät ovat (itseni mukaan lukien) aktiivisia, tekeviä, luovia ihmisiä. Miksi kukaan haluaisi käyttää vapaa-aikansa sohvalla maaten? Vai onko niin suuri osa tänne kirjoittavista masentuneita?
Kommentit (50)
Olen ollut työttömänä, pätkätöitä lukuunottamatta, noin kymmenen vuotta. Olen lähettänyt kymmenisen työhakemusta ja muun ajan olen vain ollut. En makaa sohvalla aina, mutta jos sohvalla makoilua käytetään metaforana toimettomuudelle niin sitten kuulun tuohon joukkoon.
Kyllä. Minä pelaan nettipokeria joka päivä sohvalla maaten. Normi työpäivän pituus on 10-15 tuntia. Pokerivoitot saa verottomana ja samaan aikaan nautin tietenkin myös työttömyyskorvauksista. Massia tulee ja elämä hymyilee!
En tunne yhtäkään, vaikka työttömiä on lähipiirissä ollutkin. Kaikki ovat huhkineet työllistymisensä eteen niin paljon että vähempikin riittäisi.
Kyllähän tällä ahdinkopolitiikalla halutaan ajaa VÄHIMMÄISKORVAUSTA nauttivat ihmiset sellaisen lamaantuneisuuteen, että ainut vaihtoehto kohta on monelle käyttää jotain päihteitä, koska mikään tie ei aukea. Ja monella on kunto niin huonossa tilassa, mutta apua ei saa! Ehdotus ILMAISEKI työskentelystä ei kovin nosta kenenkään omanarvontuntoa tai naurettavat kahvittelukurssit, joissa pelkkä puhuttelu on jo hyvin holhoavaa termistöä käyttävä aikuisia monivaiheisen elämän jo eläneitä. Töissä olleita ja muualla maailmaakin asuneita. Ehkä taiteilijoita. Muita herkkiä sieluja, joita tämä korporaatioSuomi ei ota listoilleen, koska he ajattelevat liian paljon ITSE eivätkä ole näin tarpeeksi riistettävissä firmojen hyväksi orjapalkoilla.
NOUSKAA ÄÄÄNNEKKÄÄSTI HALLITUSTAMME VASTAAN JA VIEKÄÄ ULKOMAITA MYÖDEN TIETO SUOMALAISESTA PAKOTTAMISESTA ILMAISEKI TÖIHIN - muka kuntouttavan työn nmissä!! UUSLIBERAALINEN TERMISTÖ on kaikki valhetta - musta on valkoinen ja vs.
Veljeni vaimon, exäni, kaksi serkkuani ja heidän lapset.
Sängyllä makailen, samoin näin kesällä ulkona keinussa.
Ei nappaa työnhaku, itse asiassa on mulla yksi hakemus vireillä...
Olen masentunut, olen ollut työttömänä vasta 1,5 viikkoa. Prkl!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänä, pätkätöitä lukuunottamatta, noin kymmenen vuotta. Olen lähettänyt kymmenisen työhakemusta ja muun ajan olen vain ollut. En makaa sohvalla aina, mutta jos sohvalla makoilua käytetään metaforana toimettomuudelle niin sitten kuulun tuohon joukkoon.
Kohta loppuu sultakin makoilu.
Ei ole ollut varaa ostaa sohvaa joten makaan lattialla päivät.
no isäni oli sellainen sohvalla makoilija kun oli työtön ja on edelleen eläkkeellä ollessa. Kaverini mies ilmeisesti myöskin että katsoo tv:tä ja pelaa pelejä pitkälle iltapäivään ja lähtee liikkeelle kun kaverini palaa töistä. Ainakin kaveri sitä on valittanut kun joutuu tekemään kotityöt vaikka toinen on ollut kotona koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko perusteluja esittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hankkinut kirjoittajalle työpaikan? Kiva.
Jaa, ja vttuakos se sulle kuuluu.
Tunnen yhden. Ei halua olla töissä, kun on kuulemma niin vaikeeta herätä aamulla. Pari työpaikkaa jo jättänyt sillä verukkeella, kun ei viihdy. Kenellä tässä muka on sellainen työ, jonne mennään viihtymään? Mua kyllä ketuttaa tuollaiset tyypit ja toivon, että kaikenlaiset tuet lopetetaan näiltä viihtyjiltä.
En tunne kuin itseni, ja minäkin makaan vain öisin tai päiväunilla, koska petini on vuodesohvalla. Saatan siinä maata myös televisiota katsellessa.
Kattoon en syljeskele.
Miksi pitäisi olla masentunut? Ei tää elämä ny niin tylsää oo.
Minä :D Pääsin nyt yhteishaussa opiskelemaan oikeustieteelliseen, mutta opinnot alkaa vasta 1.8, joten oon nyt kuukauden ”sohvalla makaava työtön”
Poikaystäväni. Ei jumaliste... Työttömiä vastaan noin ylipäätään mulla ei ole mitään, mutta tämä herra on ihan ihme asenteella liikkeellä. Työttömänä nyt pari kuukautta. Nukkuu päivät ja valvoo yöt, ihmettelee ja valittaa kun en jaksa "ikinä" tehdä mitään kivaa hänen kanssaan, kuten katsoa leffaa keskellä yötä tai lähteä kaljalle lähiräkälään, kun aamulla pitäisi herätä seitsemältä töihin.
Jotkut ihmiset kai ovat vain sellaisia, että tarvitsevat työn tms säännöllisen menon, joka asettaa heille aikataulun ja säännöllisen päivärytmin. Ei se työttömyyden tai muiden työttömien vika ole.
Miksei sohvalla saisi maata, sohvahan on senverran pitkä, että siinä on oikein mukava maata ja katsoa vaikka töllöä tai lueskella. Siis jollei nuku.
Miksi makaaminenkin on synti, tai kai se suomalaiselle työholistille on. Aina on edes esitettävä että tekee jotain. Jotkut on sellasia nat$eja, etteivät anna ihmisten maata edes viikonloppuaamuisin, huutavat että "NYT YLÖS SIELTÄ, TÄÄLLÄ EI PERSE HOMEESSA MAATA!". Minä ainakin tykkään maata sillon kun haluan, aikuinen ihminen, onneksi en elä parisuhteessa, päätän makaamisistani ihan itse, s#atanap#rkele.
Olen työtön työkyvytönkin, amp*kaa nyt kun mieli tekee kumminkin, ei haittaa, on tää ihmisten pilaama maailma jo nähty.
n46
Kun ei ole rahaa, kuin vähimmäistarpeisiin, ei siinä paljon ole aktiviteetteihin varaa ja kirjastokävely nyt ei vuosikausiksi varmaan ole varsinkaan pitkälle kouluttautuneille se valtavan virkistävä vaihtoehto. Tai loputtomiin klooriviédessä kahlaaminen. Just näin
Ei kyllä ymmärrä, että jos on itsellä mielekäs duuni ja kohtuullinen palkka, että kadehtisi ihmisiä - joilla on ahdinko päällä. Ihan joltain juutalaisvainoltahan tämä vaikuttaa. Demhumanizing tactics.
Tunnen useamman koska olen kotoisin pienestä muuttotappiokaupungista jossa paljon työttömiä. Paljon on näitä mielenterveysongelmaisia ja päihteiden kanssa elämänsä pilaavia joiden missään suunnitelmissa ei ole töiden etsiminen. Osa makaa sohvalla ja osa välillä myös kaljakuppilassa tai kaupan edessä päissään pyörimässä. Ns normaaleita sohvalle jämähtäneitä työttömiä en tunne. Kesäisin näen vanhoja ystäviä ja luokkakavereita ja aina kuulee mitä näille ongelmaisille kuuluu. Viime vuodet on mennyt niin että vähitellen alkaneet poistua vahvuudesta.