Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa
HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.
Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.
HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin."
Sitten tuleekin hauskaa, kun realistiset paikat on käyty tuloksetta läpi...
Sitten laajennetaan hakualuetta tai unohdetaan se oma hypererikoinen koulutus jolla riittää töitä alle 10 hengelle koko suomessa.
Esim. helsingin lähistöllä riittää avoimia paikkoja huomattavan monella alalla paljon enemmän kuin tuo vaatimus ja avoimia hakemuksiahan voi lähettää lisäksi. Ennen kuin vastaat että pitääkö kaikkien muuttaa helsinkiin niin totean että suomessa on muitakin kaupunkeja ja käytän helsinkiä esimerkkinä kun asun lähistöllä.
Sinähän vasta työvoimaneuvoja olet, kun et osaa kirjoittaa suomea edes oikein!
Katkeralla muinaishistoriamaisterilla riittää näemmä aikaa nillittää netissä epäolennaisuuksista.
Ja sinä puhut täyttä paskaa: yhteenkään työpaikkaan ei kävellä sisään ja ruveta hommiin. Kyse on siitä, ettei haluta maksaa palkkaa, jolla eläisi.
Eli laitat halutun elintasosi edellyttämään 10 000 euron kuukausipalkkaa niin voit rauhassa lorvia kotonasi yhteiskunnan tuella lopun ikääsi? Kuulostaa aika vasemmistolaiselta.
Yllättävän moneen työpaikkaan vaaditaan just se että kävelee sisään (tavalla tai toisella) ja rupeaa hommiin. Pelkkä passiivinen hakemusten lähettely ei johda useimmiten mihinkään, vielä vähemmän jos kotonapönöttäjällä on järjettömän suuret luulot itsestään.
Mihin kävellään sisään ja ruvetaan hommiin? Menen heti, jos netto on ainakin vähän alle kolmen tonnin, niin ettei tarvitse mitään tukiaisia.
T. Työtön kahden lapsen äiti Helsingistä
Tämä! Helvetti mikä asenne! Palkka pitää samantien kun netto on kolme tonnia, jos tälläistä ei löydy makaan kotona ja nostan tukia!
En suostu tekemään mitään paska hommaa että tienaisin edes vähän ITSE sitä rahaa vaan poraan kun yhteiskunta ei enää maksakkaan niin paljon.Meilläkin olis tarve 10h/viikko mutta kukaan ei tietenkään tule kun sossusta saa saman.
Helvetin hyvä että asialle tehdään jotain muutakin kuin vaan nostetaan veroja! Alkaa se vähäinen määrä kiinostamaan kun yhteiskunta ei enää maksa.
Missä päin tuo teidän työpaikka sijaitsee? Millaista työtä? Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja tuo tuntimäärä olisi todella hyvä. Yleensä noissa osa-aikaisten töiden työpaikkailmoituksissa sanotaan, että tuntimäärä voi lisääntyä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Sen kusta vaan sitten menet sinne Cittarin kassalle ja alat purkaa ryysistä. Heh!
Ne kassat ei ole sen tähden tyhjänä, ettei kukaan niin menisi töihin, vaan ettei niihin ole jostain syystä palkattu työntekijää.
Yleensä säästösyistä, ei, haluta palkkakuluja kaupalle.
No mutta hei.
Tuossahan on aivan mahtava työttömien aktivoimiskeino.
Nyt vaan koulutusfirma pystyyn ja kauppaamaan kaupoille työttömiä harjoittelijoiksi. Vaikka 500 €:lla voisi myydä yhden työttömän 4 kk työpanoksen.
Työtön saisi työttömyyspäivärahan ja sen kuuluisan 9 € päivässä ja koulutusfirma saisi 500 € jokaisesta työttömästä jolle löytää tämmöisen harjoittelupaikan.
Samaan tapaan nykyään haetaan harjoittelupaikkoja kokeneille koodareille (joista myös on kova pula, niin ainakin väitetään). Koulutusfirma laskuttaa harjoittelupaikan tarjoavalta yritykseltä 2000 € per harjoittelija. Lisäksi TE-toimisto maksaa koulutusfirmalle koulutuksen järjestämisestä. Lähiopetusta nämä firmat järjestävät n. 4 viikkoa ja 5 kk koulutuksesta onkin sitten työssä oppimista.
Aika hyvä bisnesidea näillä koulutusfirmoilla.
Eikä ole pulaa hakijoista. Olen itsekin kerran tuommoiselle kurssille hakenut enkä saanut paikkaa. Siellä oli n. 200 pätevämpää hakijaa kuin itse olin ja paikkoja oli vain 16.
Tai, no myöhemmin (sitten kun koulutus oli jo alkanut) soittivat, että nyt olisi minullekin paikka tiedossa, mutta eivät suostuneet kertomaan minne olisin päässyt harjoitteluun. Sanoivat että kertovat sen vain jos hyväksyn opiskelupaikan.
Siinä vaiheessa olin jo löytänyt paremman opiskelupaikan ja kieltäydyin -- Tämä koulutuksen järjestäjä suuttui siitä ihan kunnolla. Vissiin otti hermoon kun jäi hyvät rahat saamatta. En tiedä kuinka monta tonnia olisivat saaneet, mutta aika merkittävistä summista oli kyse, sillä yritykset maksoivat sen 2000 € jokaisesta harjoittelijasta ja TE-toimistokin maksaa ihan hyvät rahat koulutuksen järjestäjälle.
Tuon samanhan voisi suoraan kopioida kassahenkilökoulutuksen järjestämiseen.
Pitäisi vaikka parin viikon perehdytyksen oppilaille ensin siitä kuinka työpaikalla käyttöydytään ja sitten oppilaat lähtisivät harjoittelemaan kauppoihin.
Rahaa saisi TE-toimistolta ja yrityksiltä eikä itse tarvitsisi kuin valita opiskelijat ja järjestää joku parin viikon kättelykoulutus. Siihen ei tarvitsisi edes erikseen palkata kouluttajaa. Kuka tahansa täysjärkinen pystyy hyvin vetämään tuommoisen lyhyen koulutuksen.
Varmaan joku alkaa tuommoisiakin kursseja järjestämään. Itse en pysty. Tuntuisi liikaa hyväksikäytöltä. Jotenkin tulee orjakauppa mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin."
Sitten laajennetaan hakualuetta tai unohdetaan se oma hypererikoinen koulutus jolla riittää töitä alle 10 hengelle koko suomessa.
Esim. helsingin lähistöllä riittää avoimia paikkoja huomattavan monella alalla paljon enemmän kuin tuo vaatimus ja avoimia hakemuksiahan voi lähettää lisäksi. Ennen kuin vastaat että pitääkö kaikkien muuttaa helsinkiin niin totean että suomessa on muitakin kaupunkeja ja käytän helsinkiä esimerkkinä kun asun lähistöllä.
Katkeralla muinaishistoriamaisterilla riittää näemmä aikaa nillittää netissä epäolennaisuuksista.
Ja sinä puhut täyttä paskaa: yhteenkään työpaikkaan ei kävellä sisään ja ruveta hommiin. Kyse on siitä, ettei haluta maksaa palkkaa, jolla eläisi.
Eli laitat halutun elintasosi edellyttämään 10 000 euron kuukausipalkkaa niin voit rauhassa lorvia kotonasi yhteiskunnan tuella lopun ikääsi? Kuulostaa aika vasemmistolaiselta.
Yllättävän moneen työpaikkaan vaaditaan just se että kävelee sisään (tavalla tai toisella) ja rupeaa hommiin. Pelkkä passiivinen hakemusten lähettely ei johda useimmiten mihinkään, vielä vähemmän jos kotonapönöttäjällä on järjettömän suuret luulot itsestään.
Mihin kävellään sisään ja ruvetaan hommiin? Menen heti, jos netto on ainakin vähän alle kolmen tonnin, niin ettei tarvitse mitään tukiaisia.
Tämä! Helvetti mikä asenne! Palkka pitää samantien kun netto on kolme tonnia, jos tälläistä ei löydy makaan kotona ja nostan tukia!
En suostu tekemään mitään paska hommaa että tienaisin edes vähän ITSE sitä rahaa vaan poraan kun yhteiskunta ei enää maksakkaan niin paljon.Meilläkin olis tarve 10h/viikko mutta kukaan ei tietenkään tule kun sossusta saa saman.
Helvetin hyvä että asialle tehdään jotain muutakin kuin vaan nostetaan veroja! Alkaa se vähäinen määrä kiinostamaan kun yhteiskunta ei enää maksa.
Missä päin tuo teidän työpaikka sijaitsee? Millaista työtä? Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä ja tuo tuntimäärä olisi todella hyvä. Yleensä noissa osa-aikaisten töiden työpaikkailmoituksissa sanotaan, että tuntimäärä voi lisääntyä tulevaisuudessa.
Olen lähes samassa tilanteessa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja etsin osa-aikatyötä, jossa tuntimäärä olisi enintään 10-15h/vk. Mutta eipä semmoisia mistään löydy.
Saisin jopa 50% palkkakuluista palkkatukena (sairauden/vamman perusteella), mutta ei sekään auta.
Muutamia työpätkiä olen onnistunut saamaan siten, että laskutan niistä yrittäjää. Tämä on paljon kalliimpaa yrittäjälle, mutta silti mieluummin ostavat työtäni tällä tavalla.
Osa-aikatyöhön saisivat minut n. 20 €/h (kun tosiaan saisin sen 50% palkkatuen). Nyt laskutan yli 60 € (+alv) tunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on kiva. Esim oman alan töitä tällä hetkellä tarjolla: 0 kpl
No sitten haet vaikka siivoojaksi. Sinulla on realistiset mahdollisuudet siihen. Siinä siivoilun ohessa sitten katselet, että tuleeko oman alan töitä tarjolle.
Kun työhaastattelussa haastattelija sanoo, että sinullahan on hyvä koulutus ja vankka työkokemus omalta alalta, niin oletko sitoutunut tähän hakemaasi työhön vai etsitkö koko ajan oman alan työtä, niin mitä siihen pitää vastata? Pitääkö puhua totta vai saako valehdella?
326
Kommentoimasi seikat ei ollut jutun ydin.
Kyseessä oli esimerkkinä juuri nuori ja perheetön vastavalmistunut ihminen, eivät kaikki valmistuneiden eri variaatiot.
Ja vaikka työhaastattelussa perhettä ei kysytä, niin itselle se ikä ja perheellisyys vaikuttaa työpaikkaa vastaanottaessa.
Palkalla pitää kustantaa myös se perhe, mutta esimerkiksi nuorelle kotona-asuvalle piempikin palkka riittäisi.
Se joka sanoi, että olisi 10 tuntia viikko tarjota töitä.
Sillä ei elä ja silti pitää hakea lisätukea jostain.
Sekavaa, epävarmaa ja rahan odottelua koko ajan.
Soviteltuun päivärahaan on tiukat normit ja tuntimäärät.
Ainoastaan niille 10 tuntia viikko riittää ja sopii, joilla on tarpeeksi rahaa muuten ilman tuen tarvetta tai parempituloinen kumppani täydentämässä kuukausittaista rahantuloa.
Eli ei ole riippuvainen Kelasta tai työkkäristä.
Haluaa vain lisärahaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia hakea kymmenittäin paikkoja nuorena ja valmistuvana, ilman perhettä, kuin vanhempana ja perheellisinä.
Nuorena voi mennä melkein mihin tahansa ja ei ole useinkaan muita elätettäviä kuin itsensä. Myös ulkomaat ovat mahdollisia.
Nuorena on aivan eri asemassa myös työnhakijana kuin vaikka viisikymmentä tai yli täyttäneenä.
Jos hakemuksessa jo ilmoitetaan ikäkriteeri, niin turha on *vääränikäisten* siihen hakea. Koska sopivanikäisiä on saatavissa runsaasti.
Myöskin useat alat suosivat ainoastaan nuorempia, vaikka vanhempi hakija muuten *sopiva* olisikin.
Jos ihmisellä on vielä jotai muita rajoitteita, niin nekin heikentävät pääsymahdollisuutta kun rajoitteettomiakin on paljon hakemassa samaa paikkaa.
Joillekin neljä hakemusta on vähän, joillekin joka kuukausi haettaessa liki mahdottomuus.
Jos siis ajatellaan järkevää hakemista.Miksi oletat vastavalmistuvan olevan nuori ja perheetön? Käsittääkseni myös vanhemmat ja perheelliset voivat opiskella. Eihän perhetilanteesta edes lain mukaan saa työhaastattelussa kysyä.
Nyt luit rivien välistä semmoista mitä siellä ei ollut.
Tosiasia on, että vastavalmistuneen nuoren perheettömän on helpompi löytää töitä kuin erilaisessa elämäntilanteessa olevan.
Tietysti osa vastavalmistuneista on jo iäkkäämpiä ja joillakin on perhekin. Silti sen vastavalmistuneen nuoren perheettömän on helpompi löytää työpaikka kuin vaikka vastavalmistuneen perheellisen. Ymmärrätkö?
Hän on vapaa muuttamaan, tai työskentelemään ihan mihin kellonaikaan tahansa. Perheelliselle tällaiset asiat ovat haasteellisempia.
Itse huomasin tämän ihan käytännössä vaikka olin vain avoliitossa opiskeluaikana.
Töiden saaminen helpottui heti kun erosin suhteestani. Olin sen jälkeen vapaa muuttamaan töiden perässä ihan mihin tahansa. Muutinkin Keski-Eurooppaan. Sitä en olisi pystynyt tekemään ilman eroa. Kyseinen mies ei olisi ikipäivänä lähtenyt kanssani ulkomaille eikä edes päästänyt minua lähtemään mihinkään.
t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee voimaan ehkä v. 2020 alusta. Siihen mennessä on jo uusi hallitus ( demarivetoinen)
joka meinaa lopettaa ko. lain tai sitten ei.Ensi eduskuntavaaleissa todella kannattaa mennää äänestämään! Ja äänestää sellaisia puolueita ja ehdokkaita, jotka vakuuttavat, että kumoavat aktiivimallihömpötyksen!!
Viime eduskuntavaaleissa 30% jätti äänestämättä...
Saatan äänestää, jos paikkakunnalleni tulee ehdokkaita tarjolle nykyisen puoluekentän ulkopuolelta. Näitä nykyisiä en suostu äänestämään, en mitään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja ei ehkä ole kaikille, mutta työpaikkoja kuitenkin on. On vaan hakijan omaa nirsoutta jos etsii vain ja ainoastaan sen oman alan. Kyllä, ideaalisintahan se olisi, mutta kumpi on parempi? Olla kokonaan työttömänä ja itkeä sitä että täällä haukutaan vaan laiskaksi loiseksi, vai olla töissä ja ansaita omaa rahaa, oli se sitten sen oman alan ulkopuolelta? Miettikääpä tätä. Itsekin työllistyin 2 viikkoa sen jälkeen kun lakkasin etsimästä vain oman alani töitä. Ja tiedättekö mitä? Kyllä se että huomenna tulee taas yli tonnin palkka on paljon mukavampi kuin joku köykäinen työttömyysturvatuki.
Ensin olin koko aktiivimallia vastaan, niin myös tätä kakkostakin kun siitä alkoi tulla puhe, mutta tällä hetkellä olen onnellinen että niin tapahtuu. Itseasiassa, koko tukien maksaminen joutaisi tehdä rajatuksi. Esim: Saat tukia elämiseen vuoden verran. Jos sen jälkeen jos olet vielä työtön etkä suostu ottamaan mitään töitä vastaan ilman oikeasti pätevää syytä, niin ole sitten kokonaan rahatta. Ehkä silloin alkaisi viimeinkin ne oman alan ulkopuolelta olevatkin työt kiinostaa.
Hyvähän se on hakea muun alan töitä kun jokaisessa haastattelussa missä olen käynyt: "Sulla ei ole koulutusta eikä edes työkokemusta alalla". Arvaa pääsinkö?
Pitäisikö hakea paikkoihin joihin tiedät että kykenet työllistymään ilman kokemustakin?
Kaupan kassalle vaaditaan aikaisempaa kokemusta, että mihis olet hakemassa?
Kummallista että siellä on kuitenkin nuoria kassoja. Eihän ne olisi sitten koskaan saaneet työpaikkaa tuolla logiikalla, vai?
Sinkkumies
Miinustajat olette väärässä. Siellä ON nuoria kassoja. Menkää vaikka katsomaan, varmaan moni saanut ensimmäisen työpaikan ja varmasti ei ole ollut kassatyöstä monellakaan kokemusta.
Sinkkumies
Ei helv#tti, mitähän sä luulet niiden nuorten olevan? Olisivatkohan merkonomeja ja merkonomiksi opiskelevia? Loput ovat suhteilla saaneet paikan. Älä viitsi nolata itseäsi enempää ja näyttää tyhmyyttäsi. Ei sinne kassalle pääse töihin joku random lukiolainen tai ylioppilas ilman suhteita.
Lisäksi kassalle ei muutenkaan oteta porukkaa töihin määräänsä enempää, itsepalvelukassat korvaavat joka kaupassa 4-8 kassaa. Ei niitä kassoja oteta enempää vaan niitä nimenomaan vähennetään kun heitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiahan on se, että jokainen on itse vastuussa itsestään. Valittamalla ei asiat muutu miksikään. Työttömät voidaan helposti jakaa kolmeen kategoriaan.
1: Ne jotka hakevat ja ottavat vastaan minkätahansa työn työllistyäkseen.
2: Ne jotka valikoivat paikat joihin hakea tai mitä työtä ottaa vastaan.
3: Elämäntapatyöttömät.Kuka osaa arvata minkä kategorian henkilöt työllistyvät parhaiten? On vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi kiinni mihin kategoriaan haluat kuulua. Hallitus tai aktiivimalli ei vaikuta siihen millään tavalla.
Tässä taas joku ei tunne oman maansa lakeja saati yhteiskuntapolitiikkaa ja -historiaa ja kuvittelee omasta päästä tulevien mantrojen olevan totta.
Yhteiskuntamme johtava idea on juuri se, että kukaan ei olisi yksin vastuussa itsestään vaan että olemme kaikki vastuussa toisistamme. Siksihän meillä on hyvinvointivaltio.
Sun käsitys työttömistä on yhtä koomisen kaavamainen ja epätosi. Työttömillä on niin erlaiset taustat, koulutus ja elämäntilanteet, että sun kolmijako ei todellakaan kuvaa muuta kuin sun omia asenteita, eikä kerro mitään työttömyydestä.
Jo lause "ottavat vastaan minkätahansa työn" kertoo, ettet tiedä työelämästä mitään. Ei ole olemassa mitään instanssia, joka jakelisi töitä työttömille, joiden tarvitsee vain "ottaa vastaan työ". Ei ole myöskään ihmisiä, joille olisi avoinna valtavat määrät töitä, jotka sitten "valikoisivat" mitä hakevat. Ja "elämäntapatyöttämät", no jos vähennät ryhmästä ne, joilla on sairauksia, vammoja, masennusta, ja ikä 50+ yms. niin eipä noita varmasti ole montaakaan prosenttia työttömistä.
Monelle kuten sinulle näyttää ettei nykyinen työelämä ole tuttua lainkaan. Työnhaku ja sen prosessit ovat tuntemattomia. Hallitus on yhtä pihalla kuin sinäkin näistä asioista. Heillä on myös kummallinen harha, että työttömät eivät halua "mennä työhön". Jostain syystä ei ymmärretä, että rekrytointi ei ole työttömien luoma prosessi vaan työnantajien. Työpaikkoja eivät luo työttömät, vaan työnantajat.
Nämä perusfaktat tuppaavat unohtumaan, joten keskustelustakaan ei päästä puusta pitkään.
Vierailija kirjoitti:
326
Kommentoimasi seikat ei ollut jutun ydin.Kyseessä oli esimerkkinä juuri nuori ja perheetön vastavalmistunut ihminen, eivät kaikki valmistuneiden eri variaatiot.
Ja vaikka työhaastattelussa perhettä ei kysytä, niin itselle se ikä ja perheellisyys vaikuttaa työpaikkaa vastaanottaessa.
Palkalla pitää kustantaa myös se perhe, mutta esimerkiksi nuorelle kotona-asuvalle piempikin palkka riittäisi.
Se joka sanoi, että olisi 10 tuntia viikko tarjota töitä.
Sillä ei elä ja silti pitää hakea lisätukea jostain.
Sekavaa, epävarmaa ja rahan odottelua koko ajan.
Soviteltuun päivärahaan on tiukat normit ja tuntimäärät.Ainoastaan niille 10 tuntia viikko riittää ja sopii, joilla on tarpeeksi rahaa muuten ilman tuen tarvetta tai parempituloinen kumppani täydentämässä kuukausittaista rahantuloa.
Eli ei ole riippuvainen Kelasta tai työkkäristä.
Haluaa vain lisärahaa itselleen.
Luulin, että kommentilla nuorista perheettömistä viitattiin aiempaan kommentoijaan, joka kertoi valmistuvansa syksyllä ja hakeneensa viikossa kymmentä työpaikkaa. Tästä syystä tartuin siihen, koska tämä aiempi kommentoija ei sanonut missään olevansa nuori tai perheetön. Pahoittelut, minun moka, jos kommentti ei siihen viitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähes samassa tilanteessa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja etsin osa-aikatyötä, jossa tuntimäärä olisi enintään 10-15h/vk. Mutta eipä semmoisia mistään löydy.
Saisin jopa 50% palkkakuluista palkkatukena (sairauden/vamman perusteella), mutta ei sekään auta.
Muutamia työpätkiä olen onnistunut saamaan siten, että laskutan niistä yrittäjää. Tämä on paljon kalliimpaa yrittäjälle, mutta silti mieluummin ostavat työtäni tällä tavalla.
Osa-aikatyöhön saisivat minut n. 20 €/h (kun tosiaan saisin sen 50% palkkatuen). Nyt laskutan yli 60 € (+alv) tunnilta.
Kyllä noita harvakseltaan on, mutta eipä minua ole koskaan kutsuttu edes haastatteluun, kun nuorempia ja terveempiä on hakijoissa. Kai ne tulvat sairauslomat pelottavat, minä kun en voi luvata, että olisin joka päivä työkunnossa.
Ja tuskinpa tuostakaan työntekijäpulasta valittavasta enää kuuluu mitään. Näitä huutelijoita on jokaisessa asiaa liippaavassa ketjussa, mutta koskaan ei saa vastauksia kysymyksiin. Taitaa taas kyseessä olla piilotyöpaikka. Siellä työnantaja lymyää piilossa hihitellen, että ettepäs löydä tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen esitys oli 12hakemusta/3kk ja nyt parannettu versio 4hakemusta kuukaudessa eli sama asia!
Jos työttömän pitää tehdä 4 hakemusta kuukaudessa, pitääkö myös työnantajien tehdä ilmoitus 4 avoimesta työpaikasta kuussa --- vai koskeeko kyykytys taas vain työttömiä?
Jos kuukaudessa ei ole avoinna 4 työpaikka johon olisi "realistinen mahdollisuus", saako silloin ilmiantaa ei-aktiiviset työnantajat?
Ei kai kukaan voi kieltää hakemasta sellaista työpaikkaa jota ei edes ole, koska käänteisesti katsoen, hallitus nimenomaan haluaa ihmiset hakemaan työpaikkoja joita ei edes ole :-)
Eli, laita hakemus hyviin firmoihin, hae toimitusjohtajan paikkaa, jos on pesti varattu niin ilmoittelet vaan että haet siitä huolimatta jospa laitettais kaveri vaihtoon?
No ei tosissaan, toimitusjohtajan työt monesti aivan liian ylikuormitettuja. Parasta katsoa joku leppoisampi ja paremmin maksava virka mihin haet, eipä sillä väliä onko ko. virka varattu tai ei.
Koko tämä hakemis-pompottelu on täysin järjenvastainen, koska kansalaisilla on kuitenkin itsellään vapaus arvioida sopimustensa kannattavuutta, ja jo lähtökohtaisesti hakeminenkin tapahtuu saman prosessin mukaisesti niin, että jos tiedetään jo yleiselläkin tasolla että tarjolla oleva työ ei täytä hakijan ehtoja, niin mikä ihmeen järki sitten hakea sellaista paikkaa jossa jo lähtökohtaisestikin täytyy ilmoittaa työnantajalle että ehtoja sitten pitää parantaa aika reilusti tämän hakemuksen yhteydessä.
Ihan pelkkää Orwellimaista kansan pyörittelyä koko homma, noudattakaa markkinoiden toimintaa ja tehkää ne sopimukset mitkä koette hyviksi ja jättäkää huonot sopimukset tekemättä. Huonoja sopimuksia ei tarvitse tehdä näin se vaan menee asia perustuslainkin mukaan. Myöskään hallitus tai TE-toimisto tai Kela ei voi alkaa sivuuttamaan perustuslaillisia oikeuksia, ei edes ay-liike eikä työmarkkinajärjestöt.
Tätä on kansan valta. Jokainen kansalainen on itse pomo silloin kun tehdään markkinoilla sopimuksia.
Huoh. Aika moni joutuu työllistymään aloille tai tavoin, joissa ei ole mahdollista neuvotella sopimuksia "markkinoilla". Elät kuplassa.
Mieti miten moni on nykyisin vuokrafirmojen kautta töissä tai julkisella sektorilla tai kolmannella sektorilla. Tai niin että oma työpanos on osa projektia, jossa on tietty rahoitus, jonka määrää rahoittaja. Tai miten oma työpanos voi olla osa tarjouskilpailua, jossa alhaisella hinnalla (josta sun palkka on osa) on merkitys.
Todella mahdoton on noissa tilanteissa mitään "sopimuksia" neuvotella mitenkään vaan on vaan tyydyttävä siihen mitä saa, jos saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on itse asiassa aika tärkeä kysymys. HALUTTU ELINTASO on itse asiassa juuri sitä, mitä sopimusvapaudella yritetään turvata, eli ei meillä oikein voi olla sellaista systeemiä Suomessa että vain etujärjestöihin kuuluvat saavat itselleen halutun elintason, mutta etujärjestöjen ulkopuolella olevien pitäisi tehdä itselleen huonoja sopimuksia.
Ei tässä ole muusta kuin neuvotteluhaluista kysymys, etuilijaporukat pistää taskuihinsa niin paljon varallisuutta jopa yhteisen velan muodossa, että siinä tuolileikissä sadat tuhannet suomalaiset työnnetään ulos em. "halutulta elintasolta".
Talouden ohjaaminen tarkoittaa ainakin minun ymmärrykseni mukaan nimenomaan sitä, että valtion hallinto sopeuttaa taloutta ja sääntelyä niin, että markkinoilla alkaa jälleen syntymään vapaaehtoisesti täystyöllisyyteen riittävä määrä sopimuksia.
Talouden ohjaamistoimet EI TARKOITA minkäänlaisia pakottamistoimia markkinoilla ja sopimuspöydissä, johan tuo nyt menee ihan pieleen koko ajatus. Emme elä diktatuurissa vaan tämä on kansan valta, kansa antaa hallitukselle hyvin rajatun mandaatin toimia, ja se mandaatti ei lähtökohtaisesti pidä sisällään oikeuksia puuttua kansalaisen tai muiden markkinatoimijoiden sopimuksiin. Eli tämä tarkoittaa sitä, että jokainen valitsee itselleen halutun elintason ja siitä sitten neuvotellaan markkinoilla, yksittäisiä ylilyöntejä tapahtuu epäilemättä mutta koko markkinaa katsoen tämä toimii aivan hyvin.
Nämä on periaatteellisia kysymyksiä siitä miten valtio ja markkinat toimii ja mikä on kansalaisen asema siellä, ei kannata mennä mukaan näihin populistisiin työttömien jahtaamistoimiin koska samalla ikäänkuin hyväksyy joko avoimen syrjinnän tai sitten hyväksyy omankin aseman heikentämisen. Vihapuheet kannattaa unohtaa tämä on periaatteellinen asia aika pitkälti ja se koskee lopulta kaikkia.
Niin jossa ihannemaailmassa. Todellisuus on toista. Joka ainoassa työpaikassa jonka olen Suomessa saanut on palkka ollut etukäteen määritelty, koska "meillä ei ole varaa maksaa enempää". Mun alalla ei ole vaihtoehtoja: otat työpaikan määrätyllä palkalla tai et ota ja olet työtön.
Mun näkökulmasta nämä ihanteellisen "markkinat", jossa yksi työnhakija pystyisi sopimaan yhtään mitään valtavaa työnantajakoneistoa vastaan, on kukkua.
Vierailija kirjoitti:
Odotan aktiivimalli III, jossa tulee kunnon leikkaukset. 6 kk työttömyyden jälkeen tuki putoaa 20e / kk, kunnes töitä löytyy.
Sinkkumies
Onko jossain todistettu että kun työttömän tuloja leikataan, jonnekin alkaa mystisesti syntyä vapaita työpaikkoja?
Just joo ja lehmät lentää.
Voi nyt hitto soikoon. Perustuslaki takaa jokaiselle toimeentulon työttömyyden tai sairauden varalta. Onko se väärin? Itse ollut kotia vailla pitkään. Haluun jonkun vastaamaan nyt, että miksi te kadehditte työttömiä? Monisairaita?Väliinputoajia, kuntoutujia, köyhyysrajalla eläviä?
Missä ihmisyytenne? Kysyn miksi haluutte murtaa ne samat periaatteet ja ne samat arvot, joiden vuoksi on sodittu ja jotka on mahdollistaneet nykyisen hyvinvoinnin?
Työttömyyttä on aina ja tulee aina olemaan, jos me aletaan yhteiskuntana siitä rankaisemaan, tehdään työttömyydestä laitonta vai?
Miten työvoimahallinto voi tarkastaa onko oikeesti hakenu vai ilmoittaa vaan? Mahdoton valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen huomannut, että Helsingissä on töitä.
Melkein 2 vuotta olen Oulussa ollut työttömänä.
Muuttaminen ei ihan helposti onnistu, sillä miehellä on täällä hyvä työpaikka eikä meidän kannata muuttaa minkään pätkätöiden tai pienipalkkaisten hommien perässä etelään.
Ratkaisin ongelman perustamalla yrityksen. Ihan nollabudjetilla lähdin liikkeelle. Tarvittavat työvälineet löytyivät valmiiksi kotoa.
Markkinointiinkaan en ole tarvinnut rahaa.
Ensimmäisen asiakkaan sain vanhan työnantajani ansiosta, ja tämä asiakas taas on suositellut yritystäni omille kontakteilleen.
Asiakkaat ovat tähän mennessä löytyneet Helsingistä ja maksavat yllättävän kovia hintoja työstäni, jota teen kotitoimistolla. Helsingissä käyn n. parin kk välein tapaamassa asiakkaitani, mutta sen enempää ei ole tarvinnut matkustella.
Oulun seudulta en ole löytänyt yhtään maksavaa asiakasta vaikka minulla on täällä hyviä kontakteja. Monellakin firmalla olisi kyllä tarvetta lisätyövoimalle, mutta rahan puutteen takia eivät pysty palkkaamaan eivätkä ostamaan palveluita.
Kurja tilanne. Hyväntekeväisyytenä olen tehnyt joitain pieniä töitä voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille. Yrityksille en kuitenkaan halua hyväntekeväisyyshommia tehdä.
Sitä en tiedä miksi nämä Helsinkiläiset firmat eivät ole valmiita palkkaamaan muualla Suomessa asuvia etätyöhön, vaan vaativat että pitäisi muuttaa Helsinkiin.
Ostavat kuitenkin ihan sujuvasti työtä muilta yrityksiltä niiden kotipaikasta riippumatta. Minullä tämä toki nyt sopii hyvin, sillä se helpottaa omaa työllistymistäni.
Työnantajilla ei jostain syystä ole hirveästi halukkuutta palkata ihmisiä etätyöhön.
Ja näin saadaan taas yksi syy syyttää työttömiä *askoiksi epä ihmisiksi kun eivät töissä ole. *ttu meidän vikako se on ettei niitä työpaikkoja vain ole tai jos on, ja niihin haet, etkä pääse?!
Nousussa on valtava ihmisten eriarvoistaminen. Työllistyneet tuijottavat nenänvarttaan pitkin jos joku uskaltaakin sanoa olevansa työtön. Ei mieleen juolahda että ehkäpä ihminen ei ole tilanteessa omasta tahdostaan? Ei,ainahan se työtön on laiskaluuserijuopponarkkisossunluukullatahallaaneläjä.
Siitä voitaisiin vaikka aloittaa se työpaikkojen lisääntyminen että nämä 9€ pv "työt" kiellettäisiin kokonaan, paitsi ammattien opiskelun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen huomannut, että Helsingissä on töitä.
Melkein 2 vuotta olen Oulussa ollut työttömänä.
Muuttaminen ei ihan helposti onnistu, sillä miehellä on täällä hyvä työpaikka eikä meidän kannata muuttaa minkään pätkätöiden tai pienipalkkaisten hommien perässä etelään.
Ratkaisin ongelman perustamalla yrityksen. Ihan nollabudjetilla lähdin liikkeelle. Tarvittavat työvälineet löytyivät valmiiksi kotoa.
Markkinointiinkaan en ole tarvinnut rahaa.
Ensimmäisen asiakkaan sain vanhan työnantajani ansiosta, ja tämä asiakas taas on suositellut yritystäni omille kontakteilleen.
Asiakkaat ovat tähän mennessä löytyneet Helsingistä ja maksavat yllättävän kovia hintoja työstäni, jota teen kotitoimistolla. Helsingissä käyn n. parin kk välein tapaamassa asiakkaitani, mutta sen enempää ei ole tarvinnut matkustella.
Oulun seudulta en ole löytänyt yhtään maksavaa asiakasta vaikka minulla on täällä hyviä kontakteja. Monellakin firmalla olisi kyllä tarvetta lisätyövoimalle, mutta rahan puutteen takia eivät pysty palkkaamaan eivätkä ostamaan palveluita.
Kurja tilanne. Hyväntekeväisyytenä olen tehnyt joitain pieniä töitä voittoa tavoittelemattomille yhdistyksille. Yrityksille en kuitenkaan halua hyväntekeväisyyshommia tehdä.
Sitä en tiedä miksi nämä Helsinkiläiset firmat eivät ole valmiita palkkaamaan muualla Suomessa asuvia etätyöhön, vaan vaativat että pitäisi muuttaa Helsinkiin.
Ostavat kuitenkin ihan sujuvasti työtä muilta yrityksiltä niiden kotipaikasta riippumatta. Minullä tämä toki nyt sopii hyvin, sillä se helpottaa omaa työllistymistäni.
Työnantajilla ei jostain syystä ole hirveästi halukkuutta palkata ihmisiä etätyöhön.
entisaikojen työtön: pitää mennä töihin kirkonkylälle, suureen kaupunkiin, pääkaupunkiin, toiseen maahan koska onhan jonkun tienattava rahaa perheessä
nykytyötön: muuttaminen ei onnistu ja lässynlää ja matkustus ei huvita ja kitikiti ja valtion on maksettava ja ul iuli
Aktiivimalli kakkosessa ei tietenkään tulla huomioimaan avoimia hakemuksia vaan ainoastaan olemassaoleviin työpaikkailmoituksiin lähetetyt haut. Näin saadaan tilanteesta mahdollisimman ikävä niille, jotka oikeasti aktiivisesti hakevat työtä.
Nykyään on vaikea erottua jokaista realistista työpaikkaa kohti tulevan kolmensadan muun hakijan joukosta edukseen. Kun aktiivimalli pakottaa hakemaan satunnaisia työpaikkoja niin tuo erottautuminen muuttuu entistä vaikeammaksi niiden duunien kohdalla, joissa ei ole mitään erityisiä vaatimuksia.