Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita, joilla on valtava määrä häpeäkuormaa?

Vierailija
15.07.2026 |

Ja lähestulkoon jokainen ihan arkinenkin asia assosioituu johonkin häpeälliseen muistoon?

Elämä on ihan todella hankalaa, kun joutuu häpeän valtaan nähdessään vaikkapa suippopaprikan tai Audin.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän joo. Jokainen näkemäni nainen muistuttaa minua niistä sadoista naisista, joita panin pelimiesvuosinani. 

Vierailija
2/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Vaikka aikaa näistä sekoiluista on kulunut yli 35v. niin välillä tulee semmoinen häpeäaalto päälle, että tekisi mieli hypätä junan alle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta kyky tuntea häpeää ja syyllisyyttä on tärkeä moraalikoodi.

Vierailija
4/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä. Häpeän ja välillä ihan suora itseinho kulkevat uskollisina ystävinä mukana.

Menin viime viikolla naimisiin ja siinäkin tilanteessa tuttu häpeä oli mukana. Olenkin yrittänyt hyväksyä sen, etten varmaan tule noista tunteista koskaan pääsemään täysin eroon.

Vierailija
5/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Vaikka aikaa näistä sekoiluista on kulunut yli 35v. niin välillä tulee semmoinen häpeäaalto päälle, että tekisi mieli hypätä junan alle. 

Millaisia sekoiluja sinulla on kyseessä? Kerro.

Kaikilla on jotain sekoiluja. 

Vierailija
6/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset yrittää aina manipuloida ja vedättää toisia tuolla häpeällä :/

Vierailija
7/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta kyky tuntea häpeää ja syyllisyyttä on tärkeä moraalikoodi.

Minun valtava perushäpeä pohjautuu äidin kotivaikutukselle. En ollut milloinkaan riittävän hyvä, kelvollinen tai ylipäänsä ansainnut mitään.  Olen pystynyt tekemään pesäeron äitiin, ymmärrän osin miksi äiti on toiminut kuten toimi  ja hyväksyn etten asioita saa ikinä selvitettyä (dementoitunut) hänen kanssaan, mutta häpeä pysyy. En uskalla edes lääkäriin mennä kun pelkään reaktioita, sitä miten olen laiminlyönyt itseni, enkä tunne ansaitsevani mitään hyvää. En pysty kertomaan kaikkea edes kellekään läheisistäni.

Työpsykologi on kuullut murheitani ja ainut mitä olen häneltä saanut on Niin justiinsa-empatiaa sekä pari podcastlinkkiä.

Vierailija
8/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tämän piirteen itsessäni. Menneisyyden sanomiset ja tekemiset piinaavat välillä minua. Herra armahda. 

Vierailija
9/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. En osaa pukea sanoiksi

Vierailija
10/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa hävetä

Vierailija
11/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee myös näitä aaltoja ja joskus huudan vaan ääneen. Ihan kauheaa. En käsitä miten olen voinut olla niin ääliö monta vuosikymmentä. 

Ap

Vierailija
12/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee häpeä aaltoja ja jatkuva häpeän tunne itsestäni on päällä. Oon alkanu enemmän tiedostamaan sitä että se tulee äidiltä lapsuudesta. On vaikeeta olla itsensä saatikka muiden ihmisten kanssa kun häpeää niin paljon. Aina itsessä on jotain vikaa.

Vierailija
13/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tuttu tunne ja olipas oivallinen avaus.Oliskin joku delete-nappi päässä millä sais kaikki tötöilyt pois mielestä.Itseinho on tapissa kun alkaa muistella tekemisiään.Onneksi se 5% positiivista mitä on tullut elämässä tehtyä pitää pinnalla.

Vierailija
14/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä. Häpeän ja välillä ihan suora itseinho kulkevat uskollisina ystävinä mukana.

Menin viime viikolla naimisiin ja siinäkin tilanteessa tuttu häpeä oli mukana. Olenkin yrittänyt hyväksyä sen, etten varmaan tule noista tunteista koskaan pääsemään täysin eroon.

Mistä kohdallasi on kyse?

Soimaat todennäköisesti itseäsi liikaa.

Vierailija
15/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi hemmetti. Älkää mainitko häitä!

Ap

Vierailija
16/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä ihan aiheesta kumpuava häpeä vai onko "häpeätermostaattisi" syystä tai toisesta niin herkäksi virittynyt, että ihan pikkujutuistakin laukeaa kohtuuttoman suuri tunnereaktio? 

Vierailija
17/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sekoiluja?  Oletko joutunut johonkin ns. liemeen aikoinaan. Oletko tehnyt jotain esim. vahingossa?

Jotain rankkaako. Rikos?

Vierailija
18/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä kohdallasi on kyse?

Soimaat todennäköisesti itseäsi liikaa.

Kiitos, mutta uskon soimaavani itseäni ihan aiheesta. Olen entinen narkkari ja päihdeongelmaisena eläminen on sellaista pohjakosketuksesta toiseen seilaamista, että häpeä on väistämätön seuralainen.

Vierailija
19/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee myös näitä aaltoja ja joskus huudan vaan ääneen. Ihan kauheaa. En käsitä miten olen voinut olla niin ääliö monta vuosikymmentä. 

Ap

Nyt on nyt ja silloin oli silloin. Keskity nykyhetkeen.

Vierailija
20/34 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häpeällä kasvatettu ylipainoinen lapsi, joten siinähän tuo minuun koodattiin jo alkuvaiheilla. Eipä ole oikein väliä sillä mitä on tehnyt tai saavuttanut myöhemmin elämässään kun mielessä olen koko ajan se nolo punkero, joka ei osaa mitään, eikä tajua mistään mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi