Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa tuomio: Sakkorangaistukset kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksista Helsingin käräjäoikeus tuomitsi

Vierailija
14.06.2018 |

Käräjäoikeus on antanut päätöksensä vuonna 2015 tapahtuneessa Helsingin Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa. Oikeus tuomitsi vastaajat sakkorangaistuksiin.

Kolme Helsingin kaupungin liikuntaviraston virkamiestä tai työntekijää ja kaksi Helsingin mäkihyppääjät ry:n vastuuhenkilöä olivat laiminlyöneet velvollisuutensa huolehtia siitä, että Herttoniemen ison hyppyrimäen alastulorinteeseen asennetut vaijerit eivät aiheuta vaaraa alueella oleskeleville.

Vastaajien vastuulla oli ollut huolehtia siitä, että hyppyrimäkeen asennetut teräsvaijerit eivät aiheuta vaaraa myöskään alueella liikkuville sivullisille. Vastaajat olisivat voineet estää vaijeriin laskemisen eri tavoin, esimerkiksi poistamalla vaijerit. Jos vaijereiden käyttöä pidettiin välttämättöminä, ne olisi tullut merkitä selvästi, niiden aiheuttamasta vaarasta olisi tullut varoittaa selvästi, tai alueelle pääsy olisi tullut estää.

Vastaajien laiminlyönnin vuoksi alastulorinteeseen poikittain asennettuun vaijeriin oli ollut mahdollista laskea.

https://yle.fi/uutiset/3-10252303?origin=rss

Kommentit (375)

Vierailija
201/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noi teinit olis varmaan kärventyneet jonnekin junien katoille, jos eivät olisi Hertsikkaan päässeet. Miksi poliisi ei muuten puuttunut viinan välittämiseen alaikäisille, jos sitä huhujen mukaan tuolla tapahtui?

Vierailija
202/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus voisi suuressa viisaudessaan kertoa nyt, miten mäen turmeleminen olisi saatu estettyä idioottivarmasti ja kohtuullisella budjetilla.

No tämä!  Sen jälkeen käydään uusi istunto, jossa syytettyjen penkillä on tuomion antanut oikeusaste ja tuomitsijana korkeampi oikeusaste.  Näin saataisiin taottua varmasti edes vähän järkeä tuomitsijoiden päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuu alueen turvallisuudesta on aina alueen ylläpitäjällä.

Koulutan työkseni haastavia ja vaarallisiakin koiria. Julkisilla paikoilla eläimet ovat minulla hihnassa ja minun vastuullani.

Jos murtaudut yöllä kotiini ja joku koirista käy kimppuusi, olenko korvausvelvollinen?

Vierailija
204/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutan työkseni haastavia ja vaarallisiakin koiria. Julkisilla paikoilla eläimet ovat minulla hihnassa ja minun vastuullani.

Jos murtaudut yöllä kotiini ja joku koirista käy kimppuusi, olenko korvausvelvollinen?

Hui sentään. Oikein vaarallisia elämämskoululaiskoiria.

Vierailija
205/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis mäen ylläpitäjien olisi pitänyt palkata 24/7 vartiointi ja maksaa maltaita, jotta nämä vatipäät olisi ymmärtäneet pysyä poissa. Ihan oikeasti nyt? Suomi on varsinainen idareiden hyysäysvaltio. Takokaa niille kakaroillenne kalloon, ettei toisten omaisuutta saa tuhota eikä kielletyllä alueella oleilla. Sitä nuoruutta voi elää ihan hyvin ilman näitäkin touhuja. Mutta ei, kun ei arvosteta mitään eikä ketään ja vaan sillä omalla hauskanpidolla on merkitystä.

”Vaan sillä omalla hauskanpidolla on merkitystä”. Noinhan se äitisikin ajatteli kun vaihtoi reikäänsä viinaan.

Otappa vaan ne lääkkeesi kiltisti.

Vierailija
206/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai väärä tuomio, vai olisiko niin että itsellä on hieman virheellinen oikeustaju.

Olin alusta saakka sitä mieltä, että nämä vaijerin laittaneet ovat osasyyllisiä, vaikka en nyt mitään kovia rangaistuksia sentään toivonut. Varmasti vaijerin asentaneilla kamala olo ollut turman jälkeen jo muutenkin.

Mielestäni on vain selvä tapaus, jos on yleisessä tiedossa, että mäellä hengaa aina paljon teinejä niin oikea ratkaisu ei ole viritellä vaijereita. Mitä tämä vaijeri muka oli edes auttanut, jos kerran jatkuvasti mäellä oli kuitenkin porukkaa, ja viikonlopun jäjiltä nämä miehet korjailivat teinien jälkiä. Nämä teinit olisi pitäneet laittaa korvausvelvolliseksi. Ratkaisu ei ole antaa hengailun jatkua ja korjata itse ulkopuolisten sikailujäljet, vaan tehdä näistä teineistä rikosilmoitukset ajoissa. Jolloin toimintaan olisi aidosti puututtu.

Miten laitat heidät korvausvelvollisiksi?

Poliisi EI IKINÄ tule paikalle sen takia että joku laskee mäkeä. 

Poliisihan oli käynyt tuolla mäellä jo kahdesti tuona iltana, että ei ehkä kannata sanoa että EI IKINÄ. 

Koska oli suosittu nuorten ajanvietepaikka.

Nythän sinne on tehty korkea lukollinen aita, jonka yli pitää kiivetä jos mäkeen mielii. Sellainen siellä olisi pitänyt olla alunperinkin.

Vierailija
207/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko myös isämmaallisia?

Vierailija
208/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai väärä tuomio, vai olisiko niin että itsellä on hieman virheellinen oikeustaju.

Olin alusta saakka sitä mieltä, että nämä vaijerin laittaneet ovat osasyyllisiä, vaikka en nyt mitään kovia rangaistuksia sentään toivonut. Varmasti vaijerin asentaneilla kamala olo ollut turman jälkeen jo muutenkin.

Mielestäni on vain selvä tapaus, jos on yleisessä tiedossa, että mäellä hengaa aina paljon teinejä niin oikea ratkaisu ei ole viritellä vaijereita. Mitä tämä vaijeri muka oli edes auttanut, jos kerran jatkuvasti mäellä oli kuitenkin porukkaa, ja viikonlopun jäjiltä nämä miehet korjailivat teinien jälkiä. Nämä teinit olisi pitäneet laittaa korvausvelvolliseksi. Ratkaisu ei ole antaa hengailun jatkua ja korjata itse ulkopuolisten sikailujäljet, vaan tehdä näistä teineistä rikosilmoitukset ajoissa. Jolloin toimintaan olisi aidosti puututtu.

Poliisihan oli käynyt tuolla mäellä jo kahdesti tuona iltana, että ei ehkä kannata sanoa että EI IKINÄ. 

Nythän sinne on tehty korkea lukollinen aita, jonka yli pitää kiivetä jos mäkeen mielii. Sellainen siellä olisi pitänyt olla alunperinkin.

Aitaan oli tehty sivuleikkureilla miehen mentävä reikä jo viikko sen jälkeen kun se pystytettiin :)

Vierailija
209/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papoille sakot ja vielä näin itsenäisyytemme juhlavuonna suomi sata! Voi Mannerheim sentään ja nääs nääs!

Vierailija
210/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko myös isämmaallisia?

Siis mitä sekoilette? Koirat?

Vierailija
211/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet, valitettavasti. Näin ainakin minulle kerrottiin n. 10 vuotta sitten, kun minulla oli iso ja vihainen (mutta itselle rakas) koira, ja ahdisti, kun kielloista ja lukituista porteista huolimatta naapuruston teinit kiipesivät aitojen yli omenavarkaisiin. Tuntui epäreilulta, etten uskaltanut omassa pihassa antaa koiran löntystellä rauhassa vapaana.

Omenavarkaat kävivät siis ihan valoisaan aikaan, kun piha oli sellainen vähän viidakkomainen. Mikä lie statusjuttu ollut kylän teinien keskuudessa.

Vierailija
212/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyltti olisi pitänyt olla jo ennen hyppyrimäkeä että siellä on vaijeri n metrin korkeudella. Aivan käsittämätöntä että laitetaan vaijeri sinne. 

Vierailija
213/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on kyse nuoriin ja varsinkin naispuolisiin kohdistuvasta empatiasta. Jos tämä laskija olisi ollut joku 70v paappa niin tuskin olisi tullut kuolemantuottamuksesta tai vammantuottamisesta syytteitä.

Vierailija
214/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi? Ihan kuin vandaalit eivät aitojen yli kiipeäisi? Ja loukatessaan itsensä vastuu vieritetään taas muille.

Vierailija
215/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla teineillä olisi pitänyt olla omat lapsenvahdit mukana. 

Vierailija
216/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on kyse nuoriin ja varsinkin naispuolisiin kohdistuvasta empatiasta. Jos tämä laskija olisi ollut joku 70v paappa niin tuskin olisi tullut kuolemantuottamuksesta tai vammantuottamisesta syytteitä.

Tai jos kuollut laskija olisi ollut parikymppinen mies, olisi syyllinen ollut yksin hän.

Vierailija
217/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaijeri olisi pitänyt olla jo heti mäen alkupäässä.

Järjetöntä kieltämättä, että se oli siinä keskellä jyrkintä kohtaa. Itekkin ihmetelly sitä jo 10 vuotta sitten.

Vierailija
218/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin joskus nuorena ilman valoja olevalla pyörällä betoniporsaaseen ja lensin sarvien yli ja siinä meni leuka ja hampaita. Olisiko pitänyt haastaa kaupunki oikeuteen siitä että betoniporsas ei ollut valaistu?

Vierailija
219/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaturma oli noiden teinien oma vika, mitäs menivät laskemaan varoituksista huolimatta. Ei olisi tullut tuon ikäisenä mieleenkään tehdä mitään noin typerää ja vaarallista.

MUTTA - ja antaa alapeukkujen vaan sadella - en silti ymmärrä, miksi se teräsvaijeri oli laitettu rinteeseen. Eihän sellaisesta ole mitään hyötyä. 

Vierailija
220/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi voinut olla kovempikin tuomio. Vaijeri asetettu sellaiselle korkeudelle, että tiedossa ollut sen hengenvaarallisuus. 

Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka korkealla se on jos siellä on aidat ja varoitukset asiallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi