Uusi naapuri tuli tosissaan kysymään saisiko laittaa lasten trampoliinin meidän pihan nurkkaan.
Luulin että on vitsi, mutta ei sitten ollutkaan.
Me ollaan lapseton pari ja meillä on raivarin päätyasunto suht isolla ja tilavalla nurkkatontilla, kun kaikilla muilla on tuo n.5mx5m takapiha.
Kuulemma meidän pihalle voisi laittaa kun ei ymmärrä miksi pitäisi pihaa tyhjänä seisottaa kun "teillä ei niitä lapsiakaan taida olla"
No niin katsotaan mikä naapurisota tästä vielä tulee, eivät tuntuneet ymmärtävän ettei haluta heidän lapsia riehumaan meidän pihalle.
Kommentit (123)
Mä voisin harkita tommosta jos vaikka vuokraa mulle takapihan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kysyä saa.
Jotkut ovat lapsirakkaita, vaikka omia ei olisi ja hyvinkin olisi voinut käydä. Meillä on vähän sama tilanne rivitalossa myös. Itse olemme jo eläkkeellä oleva pariskunta, mutta vieressä oleva lapsiperhe saa käyttää lisätilana meidänkin pihaa.
Ovat asiallisesti aikoinaan kysyneet ja meille aivan ok.
Kivoja lapsia, vien usein pihaan mehua ja pientä välipalaa. Naapurin mies vuorostaan auttaa kodin korjaustöissä, vaimo tuo marjoja ja sieniä jne.
Ei kaiken tarvitse olla niin "minun oma" -ajattelua.
Meillä on lapsia, mutta siltikään en halunnut trampoliinia omalle pihalle. Se olisi tarkoittanut, että olisin ollut vastuussa myös vierailevien lapsien turvallisuudesta. Trampoliini on vaarallinen, jos useampi lapsi hyppii samaan aikaan. Etenkin kouluikäisiä lapsia on mahdoton valvoa, jos itse on töissä ja lapset kotona. Vapaa-ajallekin on muuta tekemistä kuin vahtia trampoliinia.
Rivitalo-osakeyhtiö on osakeyhtiö, jossa seinät ja pihat ovat kaikki itse asiassa yhteiset. Osakkuus antaa oikeuden asua jossain kämpässä. Yleensä piha-aluekin on yhteistä aluetta, joka voidaan sopia hallinnollisesti jaettavan niin että kukin hoitaa sen oman etupihansa ja takapihansa. Päädyt, parkkipaikat, katokset yms. ovat yhtiökokouksessa neuvoteltavaa aluetta, joista päättää yhtiön hallitus.
Eli väärältä tyypiltä tuli naapuri kysymään siitä päädystä. Lasten leikkivälineiden ja leikkialueen sijainnista osakeyhtiössä voi päättää taloyhtiön hallitus.
Tuskin sinne tramppaa tahdotaan, mutta ehkä joku liukumäki ja hiekkalaatikko siihen voidaankin haluta sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalo-osakeyhtiö on osakeyhtiö, jossa seinät ja pihat ovat kaikki itse asiassa yhteiset. Osakkuus antaa oikeuden asua jossain kämpässä. Yleensä piha-aluekin on yhteistä aluetta, joka voidaan sopia hallinnollisesti jaettavan niin että kukin hoitaa sen oman etupihansa ja takapihansa. Päädyt, parkkipaikat, katokset yms. ovat yhtiökokouksessa neuvoteltavaa aluetta, joista päättää yhtiön hallitus.
Eli väärältä tyypiltä tuli naapuri kysymään siitä päädystä. Lasten leikkivälineiden ja leikkialueen sijainnista osakeyhtiössä voi päättää taloyhtiön hallitus.
Tuskin sinne tramppaa tahdotaan, mutta ehkä joku liukumäki ja hiekkalaatikko siihen voidaankin haluta sijoittaa.
Eli olet ko. yhtiön osakas, kun sinulla on noin tarkkaan on tiedossa, mikä on yhteisessä hallinnassa ja mikä ei? Ap sanoi ihan selväsanaisesti jossain sivuilla 1-2, että piha on todellakin hänen hallinnassaan. Turha jorista sitten sen enempää asunto-osakeyhtiölaista, hallintaa vahvempaa määräysvaltaa ei voi ollakaan, joten se riittää. Piha on siis arkikielessä ap:n.
Miksi ihmeessä kaikenmaailman perustelut pitäisi olla antamassa? Piha on kenen on, ja kysyminenkin on jo älytöntä.
Ja vaikka joku nyt sitten suostuisikin tuommoiseen, niin pidemmällä aikavälillä en voi olla näkemättä kaikenlaisia ongelmia horisontissa tuon järjestelyn suhteen.
Kaikenlainen yhteisasuminen tietää aina ongelmia ja riitoja, joten eiköhän tuo vähäinen yksityisyys, mitä osakehuoneistoissa voi olla, ole syytä säilyttää.
Muuten kyllä, mutta kannattaa miettiä vastuukysymystä lapsista jos tulee eka hutipomppu ja aivotärähdys, kuka kuskaa lekuriin jne. Samalla joutuu jotenkin vaivihkaa vastuusen ja valvojaksi kun antaa luvan pomppulaitteille pihalleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ei voisi kysyä?
En minä ainakaan miellä rivarin pihoja NIIN omaksi alueeksi kuin sisätiloja ja minulta saisi kysyä tuollaista ilman että pöyristyisin ja purkautuisin palstalla.
Vastaukseen on tietysti kysyjän tyydytävä heti eikä tivata mitään perusteluja tai ruveta vetoamaan toisten lapsettomuuteen tai muihin täysin heidän omiin asioihinsa.
Rivarin piha voi olla yhtiöjärjestyksessä määritelty yksinomaisessa hallinnassa olevaksi. Ja silloin se on just NIIIN oma alue.
Miellän kyllä eri asiana, jos naapuri tulisi kysymään saako lapsensa tehdä majan meidän olkkariin.
Jos piha on laaja ja trampoliini ei tule ikkunan juureen, niin todennäköisesti suostuisin jopa.
Eli rivarin pihan koen eri tavoin kuin sisätilat, jotka ovat tietysti lukittuinakin toisin kuin pihalle periaatteessa kuka tahansa voi vain kävellä.
Miten "miellät", jos teidän pihalle tulee tuntematon juopposakki örveltämään? Voihan sinne kuka vaan kävellä.
Onneksi nämä ei ole mielipidekysymyksiä...
Miellän tämänkin eri tavoin kuin tunkisivat ikkunasta sisään. Juridisestikin on eri asia. Jälkimmäinen on vakava rikos, ensimmäinen korkeintaan kotirauhan häirintää.
Mieltää-verbi ei viittaa muuten mihinkään "mielipiteeseen", se viittaa siihen miten kokee asian. Suomen kieltä täällä tietysti saisi opettaa loputtomiin, mutta mainitsen nyt tämän kuitenkin.
No mitä sitten? He kysyivät ja teille ei käynyt. Itse en myöskään suostuisi ihan vaan siksi etten jaksaisi lasten huutoa eikä saisi omalla pihallaan olla ikinä rauhassa. Muuten ei kiinnostaisi jos on tilaa kerran.
Siis oikeasti. Minä suorastaan raivostuin Ap:n aloituskirjoituksesta. Miten jollekin voi edes tulla mieleen kysyä tuollaista asiaa. Rivitaloissahan ovat etu- ja takapihat asukkaan hallinnassa, ja normaalijärkinen ihminen tajuaa, mitä se käytännössä tarkoittaa. Voi helkkari jos minulta olisi tultu tuollaista kysymään, niin olisin kyllä avannut sanaisan arkkuni. Käytännössähän se naapurin kysymys oli melkein sama kuin jos olisi kysynyt, että voiko pihallenne laittaa leikkipaikan taloyhtiön lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kysyä saa.
Jotkut ovat lapsirakkaita, vaikka omia ei olisi ja hyvinkin olisi voinut käydä. Meillä on vähän sama tilanne rivitalossa myös. Itse olemme jo eläkkeellä oleva pariskunta, mutta vieressä oleva lapsiperhe saa käyttää lisätilana meidänkin pihaa.
Kivoja lapsia, vien usein pihaan mehua ja pientä välipalaa. Naapurin mies vuorostaan auttaa kodin korjaustöissä, vaimo tuo marjoja ja sieniä jne.
Olen minäkin lapsirakas ja töissä päiväkodissa. Ikinä en silti suostuisi että naapurin lapset hyppii minun pihalla.
Ei kiitos kiljumista enää vapaa-ajalla. Muuten ei ihminen jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet ko. yhtiön osakas, kun sinulla on noin tarkkaan on tiedossa, mikä on yhteisessä hallinnassa ja mikä ei? Ap sanoi ihan selväsanaisesti jossain sivuilla 1-2, että piha on todellakin hänen hallinnassaan. Turha jorista sitten sen enempää asunto-osakeyhtiölaista, hallintaa vahvempaa määräysvaltaa ei voi ollakaan, joten se riittää. Piha on siis arkikielessä ap:n.
Miksi ihmeessä kaikenmaailman perustelut pitäisi olla antamassa? Piha on kenen on, ja kysyminenkin on jo älytöntä.
Ja vaikka joku nyt sitten suostuisikin tuommoiseen, niin pidemmällä aikavälillä en voi olla näkemättä kaikenlaisia ongelmia horisontissa tuon järjestelyn suhteen.
Kaikenlainen yhteisasuminen tietää aina ongelmia ja riitoja, joten eiköhän tuo vähäinen yksityisyys, mitä osakehuoneistoissa voi olla, ole syytä säilyttää.
Teoriassa naapuri voisi ehdottaa yhtiökokoukselle pihan hallinta-alueiden muuttamista siten, että osakkaan hallinnassa olevaa piha-aluetta pienennetään ja loppu otetaan yhtiön käyttöön. Ongelma on siinä, että määräenemmistöpäätös ei riitä, vaan jos pihoihin viitataan yhtiöjärjestyksessä, tulee muutokseen olla jokaisen osakkaan suostumus. Vastaavasti yksittäiseen huoneistoon kuuluvaa varastotilaa voitaisiin ottaa yhtiön käyttöön, kunhan _kaikki_ osakkaat ovat asiasta yksimielisiä.
AP:lle voi suositella vastaukseksi napakkaa ”Ei”:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa naapuri voisi ehdottaa yhtiökokoukselle pihan hallinta-alueiden muuttamista siten, että osakkaan hallinnassa olevaa piha-aluetta pienennetään ja loppu otetaan yhtiön käyttöön. Ongelma on siinä, että määräenemmistöpäätös ei riitä, vaan jos pihoihin viitataan yhtiöjärjestyksessä, tulee muutokseen olla jokaisen osakkaan suostumus. Vastaavasti yksittäiseen huoneistoon kuuluvaa varastotilaa voitaisiin ottaa yhtiön käyttöön, kunhan _kaikki_ osakkaat ovat asiasta yksimielisiä.
AP:lle voi suositella vastaukseksi napakkaa ”Ei”:tä.
Mikä ongelma? ;) Siis varmasti olet tuossa yksimielisyysvaatimuksessa oikeassa, mutta miten semmoiseen tilanteeseen sitten tultaisiin`?
Taloyhtiön hallituksessa toimiminen (hallitushan tuommoisen päätöksen valmistelisi ennen kuin se yhtiökokoukseen asti menisi) edellyttää, että toisaalta ajetaan koko yhtiön etua, ja toisaalta kenenkään yksittäisen osakkeenomistajan etua ei loukata. Pitäisi tarkasti harkita mitä tuommoinen asukkaan hallinnassa olevien piha-alueiden pienentäminen merkitsisi esimerkiksi asuntojen arvon kannalta. Lisäisikö yhtiön hallinnassa olevien alueiden kasvattaminen ylläpitokustannuksia (tai työmäärää, jos hoidetaan itse)?
Vaikka jokin on oikeusteknisesti mahdollista, niin eikö pidä miettiä myös onko se tarkoituksenmukaista?
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri antoi lasten tulla omakotitalossa leikkimään meidän pihalle... kunnes kerran ei suljettu verhoja ja mies paukutti takaapäin kun piltit tuli leikkimään. Nämähän toki näki isoista ikkunoista kaiken ja kohta tuli äityli huutamaan meille asiasta ja totesin että me saadaan kotona harrastaa seksiä niin paljon kun halutaan ja hänen lapsensa rikkovat kotirauhaa.
Classy.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni entinen naapuri oli ihan vakavissaan tullut ehdottamaan, että voisivat ostaa vanhempieni asunnosta suurimman makuuhuoneen itselleen ja yhdistää sen oman asuntoonsa. Sillä tavalla heidän ei tarvitisisi muuttaa isompaan ja vanhempani pärjäisivät kuulemma ihan hyvin kolmiossakin kahdestaan. Sillä ei toki ollut naapurille merkitystä, että vanhempieni asunnon jälleenmyyntiarvo romahtaisi, kun pohjaratkaisusta tuli todella outo, yhtään isoa makuuhuonetta ei enää olisi ja piha katoaisi, kun tuosta isoimmasta makuuhuoneesta on valtava ikkuna takapihalle (vai ajattelivatko jotain yhteispihaa, jolle sitten voisivat vaikka sen trampoliininkin sijoittaa?). Välillä tuntuu, että osa nykyperheistä on aivan järjettömän itsekeskeisiä, ja kaikki pitäisi saada, kun me nyt halutaan ja tää olisi meille tosi hyvä ratkaisu. Muista viis.
Ne on niitä, joilta ei lapsena ole kielletty mitään vaan kaikkiin vaatimuksiin ollaan suostuttu. Vanhemmille varoituksena, tällaisia niistä sitten aikuisena tulee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kysyä saa.
Teidän tilanne kuulostaa oikein mukavalta. :) Ainoastaan vaan tilanne voi kääntyä päälaelleen, jos naapurinne vaihtuu ja uusi perhe pitää teidän pihaa omanaan tietämättä mistään teidän vaihtotaloussopimuksista.
mä taas sain naapurin 10 vuotiaalta pojalta piffatta kaupassa 10 senttiä kaljaanun puuttui sen verran eilen, kiva poika se
tännä pummasin kassalta suoraan 5 senttiä kun se uupui kaljatölkistäm kiva tyttö se
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kysyä saa.
Tykkään teistä! Haluan olla teidän naapuri!
EI kannata suostua!! Hillitön mekkala tulee tusta ette saa mitään rauhaa koko kesänä!!!
t. naapurien tramppa melkein meidän pihalla
Miten "miellät", jos teidän pihalle tulee tuntematon juopposakki örveltämään? Voihan sinne kuka vaan kävellä.
Onneksi nämä ei ole mielipidekysymyksiä...