Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä juokse koiran ohi! Vaan kävele

Vierailija
13.06.2018 |

Sun lenkki ei mee siitä pilalle että kävelet rauhassa koiran ohi , mutta koira voi oppii pelkää lenkkeilyä koska koiran näkökulmasta on erittäin uhkaavaa käytöstä ihmiseltä.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette siitä että pitäisikö pienille lapsille opettaa että koirien ohi ei juosta? Toisaalta on koiranomistajan vastuulla huolehtia että koira pysyy hallussa, toisaalta on lapselle turvallisinta välttää tuollaisia riskitilanteita.

Esim. käyttölinjaisilta paimenilta voi olla vaikea kouluttaa pois paimennusviettiä jos vaikka pieni lapsi juoksee äkisti ohi koiraa hipoen ja tilanne voi tulla omistajallekin liian äkkiä.

Opetan oman lapseni olemaan juoksematta ja oman koirani olemaan reagoimatta juoksemiseen. Juuri tuosta syystä, että tiedän, että joillekin koirille tuo on todella vahva äsyke. Ja lapsi vielä moninkertaisempi kuin aikuinen, koska ääntelee usein kovaa ja korkealta. Ja todellakin olen sitä mieltä, että koiranomistajan kuuluu kouluttaa koiransa. Mutta tuota periaatetta enemmän painaa oman lapseni turvallisuus.... koirani koulutan, mutta lapsiani suojelen niiltä kouluttamattomilta.

Mun mielestä on ihan perus liikennekäyttäytymisen opettamista lapselle että ei singahdeta juoksuun juuri koiran kohdalla, pyörällä väistetään kunnolla kun mennään jonkun muun liikkujan ohi, ei ajeta koko perhe rinnakkain fillareilla, kävellään tien reunassa, käytetään soittokelloa jo tarpeeksi kaukaa eikä vasta kun ollaan ihan toisten kantapäissä kiinni. Tämä lapsen oman turvallisuuden vuoksi mutta myös kohteliaisuudesta muita ihmisiä kohtaan.

Sitten taas nuoren paimenkoirani kanssa liikkuessa ja ihan tästä ketjustakin jo huomaa, että kasvatan kyllä lapsestani ilmeisesti jotenkin poikkeavaa. Kun minäminäminä ja minun oikeus tehdä ihan just niinkuin minä haluan!

Mulla koira kävelee pientareen puolella lyhyellä hihnalla niin järjestään vastaan tulevien on pakko saada tulla tyyliin neljän ihmisen rintamana niin että osun vastaantulijaan kun en vaan pääse enempää sinne pientareen puolelle väistämään. Pyöräilijät sujahtaa ohi niin että koiran perskarvat vaan pöllähtää ilmavirran vaikutuksesta. Kyllä koira mulla remmillä on aina pysynyt hallinnassa niin ettei pääse pahemmin singahtelemaan muita kulkijoita päin (ja nykyisin tarjoaa koulutuksen tuloksena itse kontaktia kun huomaa jonkun muun kulkijan tiellä meidän lisäksi) mutta ilman näitä "kyllä minulla on oikeus mennä keskellä tietä muut huomioonottamatta, siinähän väistät rakkisi kanssa"- tyyppejä kouluttaminen olisi kyllä ollut paljon helpompaa. Olen varmaan täysin surkea koiranomistaja ja kouluttaja kun nuoren innokkaan ja kaikkia rakastavan koiran kanssa tuo tuommoinen tilanne jossa toinen ihminen tunkee puolen metrin säteelle meistä, on vähän niinkuin menetetty koulutuksen näkökulmasta kun sitä koiraa nyt kiinnostaa se viereen tulevan ihmisen tervehtiminen enemmän kuin mun kuuntelemiseni kun perustottelevaisuus on vielä vaiheessa. Nyt se kyllä jo osaa mennä tervehtimään vasta luvan saatuaan mutta se piti sille opettaa. Enkä mä oikeasti ymmärrä, miksi muut tielläliikkujat katsovat että heillä on oikeus vaikeuttaa mun ja mun koirani liikkumista mutta heitä pitäisi koko maailman väistää? Eikö ole ihan yhtä törkeää käytöstä olla antamatta tilaa sille vastaan tulevalle koirakolle kuin että se koirallinen antaa hurttansa juosta fleksin mitan päässä siksakkia pitkin tietä? Elämä olis hiton paljon helpompaa jos kaikki otettaisiin edes vähän muitakin kanssaeläjiämme huomioon.

Mielestäni koiaharrastajia varten on omat suljetut aitaukset, kävelytiet tulisi jättää ihmisille. Eihän aseharrastajatkaan tule aseineen väkijoukkoon harjoittelemaan.

Aina kun näen vastaan tulevan koiran, pulssini nousee ja olo on stressaantunut ja epämukava.  Koetan jo kaukaa huitoa käsillä ja tarvittaessa huutaa että omistaja huomaisi ja väistäisi kauempana tai siirtyisiluontoon, kunnes ihminen pääsee jatkamaan matkaansa. Yleensä olen itse se joka joutuu väistämään ojan puolelle tai vaihtamaan kulkusuuntaa sitä syystä että joku koiraharrastaja pitää omaa harrastustaan muita ihmisiä tärkeämpänä. Lopetin lenkkeilynharrastuksen koirien aiheuttaman epämukavuuden tunteen vuoksi. Tai koiraharrastajien väliinpäitämättömyden vuoksi. Itse harrastan ilotolitteiden ampumista ja droonien lennättämistä, mutta luonnollisesti pysyttelen kaukana muista ihmisistä jotka saataisivat kokea harrastukseni häiritseväksi. En tule ampumaan rakettejani koirapuistoon, miksi koiraharrastajat tulevat koirineen lenkkipoluille?

Vierailija
62/63 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan juoskaa, kävelkää tai vaikka tanssikaa ohi tai vastaan. Kunhan ette tunge lääppimään koiria tai varsinkaan pentuja. Koirat voi ja pitää kouluttaa kulkemaan häiriössä rennosti. Itselläni on kolme koiraa.

Pennut lähestyvät aina ihmistä, koiria ja ylipäänsä kaikkea elollista.

Tervepäinen ihminen tervehtii pentukoiraa ainakin katseella, ystävälliset enemmänkin. Häiriintyneen koiran saa aikaiseksi, jos evää tämän kontaktin. 

Olen nähnyt pentuja, joita riuhdotaan remmissä ja ei saa keneenkään ottaa kontaktia. Ei hyvä lopputulos. 

Koiran ei tarvitse tunkea oma-aloitteisesti väkisin nuuskimaan kaikkia vieraita ihmisiä.